Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Varför vill du starta en clear round med en 3-åring? en såpass unghäst ska ju enbart ridas några ggr/vecka o då helst rakt fram i skogen så den ska ju inte vara färdig för nån clear round alls?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har inte tänkt att starta min utan det var en som funderade på det i 07 tråden och då sa jag att jag hade för mig att man inte får starta hästar under 4 år och då inte ens på klubbtävling. Tänkte bara fråga er i eran tråd som, jag hade för mig har pratat om det tidigare, så att jag inte svarade fel.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Gällande fikan. Jag tycker att vi kan dela upp den. Jag kan fixa kakor och bullar :) Gällande pålägg så kan jag ta med lite ost till mig, äter inte kött.

Jag kör också på "vanliga" skydd. Äger och känner ingen med FT skydd.


HannaC, visst ska det bli roligt med inkörning. Hoppas att det kommer gå lika lätt som Rosie är okomplicerad. Känns som om det är en bra komplettering till ridningen. Komma från ryggen och jobba mer med massa och muskler, och att det är kul :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tänk bara på att det är bättre att brodda ned än brodda upp...dvs räcker ypperligt med vanliga små isbrodd som ni har på vintern. Sätt INTE i stora gräsbroddar då skaderisken är större med dom än utan alls...

Ni ska ju hoppa enstaka hinder, möjligtvis ett par i följd så det blir ju inget tempo att tala om o inte heller några tvära svängar, därav små brodd.

Precis så tänker jag... Det blir ju bara enstaka hinder och i förhoppningsvis ganska kontrollerat tempo. Så därför var jag inne på att köra utan brodd, men det är klart isbrodd har jag ju...

Kl
Jag kommer använda mina vanliga benskydd.

På tal om fika så kan jag ta med en mjuk chokladkaka och kaffe.

Gulp, vad har jag gett mig in på. Har inte hoppat mycket alls eftersom tränaren tog över hoppningen till kvaliten. Hopptränar iof i morgonkväll, får hoppas det går bra då så vi kommer med gott självförtroende.:)

CARRE: Tänker på er idag och håller tummarna...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Är det något ni vill att vi ska ta med oss? Verkar som om ni har täckt in det mesta i fika väg. Tar med drickor, det lär väl behövas efter träningen.

Sara hoppade Rivica igår och hon tyckte det gick jättedåligt. Just nu fungerar det inte så bra mellan dem. Stannade på en liten oxer ur sväng. Sara litar inte på henne längre.:confused: Hoppas det går bättre att hoppa naturhinder ute med mycket ytor.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är ju alltid lite vanskligt med yngre ryttare o unga hästar...så himla lätt att tappa självförtroende på både häst o ryttare. Men terräng brukar funka bra på de flesta, låt henne gå i svansen på nån av de andra som hoppar bra, t ex pollys häst som varit där förut. Så går det säkert bra.

Ang hoppningen så fråga någon rutinerad ryttare om dom kan hoppa runt hästen ett par ggr tills det lossnar.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Pirr,pirr;).
Ang fikan då så fixar jag frallor+pålägg fast Tessalonica tar med ost och jag tar med en termos kaffe samt muggar.
Avel tar med dricka, Happyrider chokladkaka och kaffe du också?
Någon som dricker te´?

Blir jättekul fast jag som sagt knappt hoppat min..

Till Avel: Det kommer att gå jkanonbra! Theres är himla duktig dessutom så främjar terränghindren positivitet och bjudning hos dom flesta hästar.
Det lilla upphoppet på banken är litet och nerhoppet blir likaså.
Vattnet tex kan man bara rida igenom m.m det finns en massa snälla,roliga hinder!
Inte jag som rider, så här proffsigt ser det inte ut då;), men här är min skrutta på ett av Tranemos hinder:
30782615.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*
inspirerad av er andra kastade jag idag upp dottern och lät henne hoppa skatan (för första gången). skatan var lite vinglig i början men när piloten tryckte på lite flög hon fram över banan. en enkel bana med räcken, ca 70 cm blev det innan vi joggade av för dagen. kanske är en hopphäst man inhandlat:p
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL*

Jag har ju flyttat hemåt och då fick min pålla följa med och numera bor hon mer på landet än innan med enooorma gräshagar och inget ridhus ens i närheten (minst 45min med bil till närmsta tror jag :P ).Och vi stormtrivs!! Häromdagen skuttade 2 rådjur in i hagen, alla hästarna stod och tittade på dem, förutom min häst som börjar gå mot dem för att sedan falla in i trav och då blev de rädda och skuttade igenom hagen, och vad gör min pålla? Jo, hon fattar galopp och springer efter, bockandes och skuttandes, haha! Vi som sågdet bara stod och skrattade. När de sedan hoppade ut ur hagen vände hon och brallade fullt ös upp till oss istället :P .

Idag var vi ute och red, jag och en till med en 3,5-åring. Vi har ridit samma runda förut men nu var det ungtjurar i en hage som inte gått där förut, och på andra sidan den gräsvägen vi red på går det får. 3,5-åringen blev livrädd och ville inte gå i närheten utan ungtjurarna. Min pålla blev också lite spänd, MEN - hennes nyfikenhet tar ALLTID över - så hon ville prompt gåframoch hälsa på de små djuren - HAHA! Fast det gjorde vi inte :P. Men vi var nära ;). Hon älskar fåren också, hon drar sig liksommot alla sorters djur verkar det som. Herregud vad jag älskar min häst... När 3,5-åringen krånglade och var osäker så var hon så otroligt lugn och lydig. Hon kan bli hur spänd som helst, men hon är ALLTID lydig...hon gör mig så stolt! Hon verkar ha allt medfött...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag förstår att ni trivs. När man märker att hästen mår bra så är ju 45 min till ridhus en bagatell eller hur? :)

Det verkar vara en modig och trygg häst du har. Det härliga temperamentet kommer du ha glädje av många gånger och i många olika situationer.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, jag vill inte ha ridhus. Jag har varit i "ridhus-träsket" hela sommaren då det är fullt med turister där vi kan rida på förra stället, hon fick ju ivf 1 månads sommarbete i enorm hage men knappt någon uteritt alls... Hon har nämligen busat och sparkat inärheten av fotgängare och pga det vågar jag inte rida där det kryllar av turister/barn/cyklar/hundar :(.

Men nu så! Ute varje dag :D.

Och glädje utav hennes temperament har jag varje dag...vi har varit ute på 2 tävlingar och hon har skött sig EXEMPLARISKT båda gångerna, och även på alla träningstävlingar vi varit på också...hon är så otroligt okomplicerad, men har ändå ett riktigt tävlingstemperamentoch är riktigt vass när det behövs.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tror också att de kommer att gå bra. När de var i Hermanstorp hoppade hon käckt men det var två månader sedan.
Problemet är nog mer att Sara inte tycker om min fina unghäst. Ska se om jag kan hitta någon annan som kan hoppa henne ett par gånger.
Däremot är Sara inte orutinerad, har ridit tvåstjärnig fälttävlan på sin häst och hoppar 130 i banhoppning numera. Det är viljan att rida min häst som saknas.:mad:
42d93cdd16a13ae93a026b2789b27480.jpg

Sara och Hedda förra sommaren i Hermanstorp.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

Roligt att det är lite fart i tråden igen! :) Märks att sommaren är slut och träningarna är på G på olika håll och stadier.

Skulle vara lite kul att höra hur långt ni andra kommit i utbildningen av hästarna, främst dressyren. Vad har ni introducerat? Har ni några speciella saker som är extra svåra eller som går extra bra? Mål?

Jag kan väll börja lite med oss. Det senaste vi introducerade var förvänd galopp och skänkelvikning. Någonting som vi provat på ett par gånger är att backa, men det är svårt.... lika så är skänkelvikning undan höger skänkel Mycket mycket svårare än undan vänster. (som fungerar riktigt fint). Jag är även glad i att frammåtbjudningen är SÅ mycket bättre, likaså mycket stadigare i formen är för bara ett par månader sedan.

Mål har jag funderat över, men det är svårt när det är första unghästen för mig. Jag har liksom inget bra grepp om vad som är rimmligt att förvänta sig riktigt. Hur fort saker brukar falla på plats osv. Men självklart är målet att få henne mjukare, rundare och mer liksidig. Just nu är mitt klara mål att kunna flytta henne balanserat och rakt i en skänkelvikning undan höger steg för steg fint mellan hjälperna. :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vi tränade på ganska flitigt inför kvaliten då främst att variera tempo och steglängder. Målet för hösten är att börja sitta ned i traven en stund varje dressyrpass. Hon spänner sig och det tar en stund innan hon kommer till ro igen. Den stunden är hon inte skön att sitt på.;)
Tänkte rida nån månad till innan det blir vila.
Målet är att starta i LC på tävling eller clearround till våren /sommaren.

Har varit mycket fokus på hoppningen sista tiden då den inte funkar så bra just nu, men det är en dressyrhäst så det spelar kanske mindre roll.:grin:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för ni tänkt på oss!

Om kliniken jag vart hos under sex månaders tid hade bemödat sig att göra ett UL på hans bäcken ( vilket tog denna vet 1 min att ana och tre min att konstatera ) då hade de känt att det är skadat. Man måste söva hästen för att kunna röntga. Han satte sig av smärta, trots sederad, när hon kände på högra sidan. Om de orkat röntga hö has, då hade de upptäckt att skadan där gör att han aldrig mer blir ridbar. Om de röntgat vä has, då hade de sett att det börjar bli pålagringar, trol av att han belastat det onda på höger sida.
Detta gör mig så ledsen, stackars Pappi.

Jag är så ledsen att han fått lida så länge i onödan. Denna tappra och underbara häst!:cry:

Detta kom inte som en chock. Men ont gör det. Jag har ju fattat att det inte står rätt till när han inte blivit bättre trots all vila. Min kompis som är Vet kommer att ta honom till andra sidan snart på ett fint sätt. Han får gå på smärtstillande tills dess. Nu får han gå med sin kompis Willy, och han är så lycklig. Har ju gått ensam i ett halvår.

Jag kommer att fortsätta följa er! TACK alla underbara människor här i tråden för allt stöd!:bow:
Kramar
Carina och Lord Candini
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu kommer tårarna och jag ger dig så många styrkekramar jag bara kan..
Tappra ni!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men usch sa trakigt, jag blir alldeles tarogd :cry::cry::cry:

Hoppas han far en fin sista tid i hagen med kompisen. Stor kram till dig.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Sidförflyttning har vi hållt med gga länge då jag själv tycker det är ett bra sätt att lösgöra och reglera tempo och få uppmärksamhet.
Jobbar med att hon ska ställa igenom bättre och spåra och inte sladda.
Arbetar också med att hon ska ta igenom förhållningar och komma mer framför mig. Även lite tempoväxlingar och övergångar.

Idag har jag tömkört och det gick skitdåligt:confused:.
Hon bara drar ner huvudet och vill springa ifrån, eller krullar ihop sig.
Så blir jag lite stum och det blir inget bra alls. ( Behöver instruktör, då har det fungerat, när jag fått lite hjälp på traven..)
Får longera lite istället, tänkte ev. över bommar med lite lätt inspänning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
798
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 168
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp