Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

jag kör efter den gamla regeln 3 år-3 dgr arbete, 4 år-4 dgr arbete osv.

varvar skogen, dressyr och tömkörning. skall börja hoppa in henne i veckan så det får bli det 4e passet. skogen försöker jag rida så mycket över stock och sten det går så hon får jobba med balansen. dressyren byts emellanåt ut mot intervallträning på vår galoppslinga.
längden på passen beror såklart på hur intensivt arbetet är både psykiskt o fysiskt. en skogstur kan vara en timme och ett dressyrpass 20 min. det beror helt på, försöker även avbryta när hon varit extra duktig. (fast ibland vill man gärna rida liiite till när det känns bra:angel:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nej alltså mötet börjar kl 18 så det är inte att tänka på....snälla snälla finns det ingen annan dag vi kan träna?? Jag vill så gärna vara med....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så himla typiskt! Känns väl som om de flesta tyckte denna dagen fungerade bra. Någon har tagit halvdag så tyvärr. Det finns ingen möjlighet att du kan slippa mötet? :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Om vi tycker att FT-träningen funkar bra så kan vi kanske boka in en gång till i höst. Förhoppningsvis så kan Novali vara med då... Det kanske är fler här som inte kan nu den 22:a.

Kl
Rolig grej idag: När jag och dottern red hemåt på vår skogsrunda så bytte vi hästar:). Dottern 11 år på min stora och jag på c-ponny. Dottern log från öra till öra HELA vägen hem och pållen var så duktig!
Nu kan han även titulera sig "barnhäst".:bump:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, snyft, så får det väl bli...tänk det är helt fantastiskt, jag har ALDRIG nåt inbokat på kvällarna men just den onsdagen fanns det nåt...

Kul med "barnhäst", både din o pollys har ju den titeln nu!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

HUr lägger ni upp era vecko träningar? Kul att få lite inspiration...

Jag har en 06 som jag idag har haft 3 mån :love:
En arabsto.
Hon va inriden är hon kom och blivit riden ca 1 gång i veckan då,blev lite skillnad när hon kom till mig och de blev flera dagar i veckan.
Hon är en riktig arbetsmyra, älskar att jobba. Försöker göra så varierat som möjligt. Blir mycket uteritter, perioder.

Hur ofta ska man lägga in längre viloperioder?
JAg har nu ridit henne mellan 3-6 dagar i veckan från de att jag fick henne.När jag säger 6 dagar i veckan så räknar jag in promenader eller skrittturer också. Har inte kört bana eller hårda pass hela tiden.

Hon kommer att få en veckas paus i mitten av oktober när jag åker söderut.Sen under vinter månaderna blir det lugnare träning av naturliga skäl (vädret, underlaget)

Nu har jag svammlat färdigt! kul med en tråd för inspiration...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vilken liten pärla du har!
Ser balanserat ut och hon har en fin bjudning.
Hon verkar lita på dig för hon reagerar nästan inte alls på titthindrena.
Snyggt språng på "smalhindret" också.

Nu blev JAG sugen på att hoppa.
Ska hoppträna på torsdag, kul, kul...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

Carre; håller alla tummar och tår för er och onsdagen!!!
****
Ang träning och upplägg så gör jag nog som de flesta här skulle jag tro.
Jag rider aldrig två jobbigare pass på varandra. Men däremot så kan jag rida tre dagar i rad men då tex:

dag 1; utetur, tempoväxlingar i trav, skritt/trav igångsättning/avsaktningar med visst antal steg, galoppsträcka med tempoväxlingar

dag 2; utetur med skritt i friskt tempo och lite trav.

dag 3; utetur i alla gångarter.

dag 4; vila i hagen

dag 5; dressyrträning på bana

dag 6; skritttur i friskt tempo med lite trav

dag 7; vila i hage

Rent allmänt så rider jag ut alla pass jag rider utom när jag åker och tränar 1 gång i veckan för min dressyrtränare.
Försöker rida på blandat underlag. Det är grusväg/ asfalt/ traktorväg/ stubbåker/ skogsslingor. Det enda jag saknar är ett par trevliga hinder att skutta över på lämpligt ställe. Men jag har många trevliga ridvägar runt oss i alla fall.
Är oftast ute runt en timme inkl. uppvärmning/avtrappning.
Men viktigast av allt så känner jag på henne vad som passar just idag. Kanske min tanke var att jobba på form och tempoväxlingar, men det visar sig bättre med friare form och frammåtbjudning, ja då blir det så. Eller jag tänker mig en lugn skogspromenad, men märker att idag har vi ordentlig ork och lust och då kanske jag jobbar lite mer istället.

Kort sagt, jag har en plan. Men är inte sämmre än att jag kan ändra mig ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj vad spännande...:banana:
Hur många blir vi?

Det är bestämt att vi fikar lite efter, eller?

Hur gör ni andra med broddar? Behövs det eller inte?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja visst!! :) Just nu är vi fem, fyra härifrån och en kompis till mig.

Tycker att vi ska fika om vädret tillåter det. Det är ju mysigt, eftersom vi är den tidiga gruppen så blir det ju inte så himla sent.

Therese vill att man ska brodda, så jag kör på det.

Kan även berätta att vi ska ha koll på vädret runt Tranemo mån-tis nästa vecka, om det är riktigt busväder med regn så kommer det ställas in men jag ska försöka hålla kontakt med henne.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu håller vi tummarna för fint väder. Ska bli riktigt roligt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

?

Hur gör ni andra med broddar? Behövs det eller inte?

Tänk bara på att det är bättre att brodda ned än brodda upp...dvs räcker ypperligt med vanliga små isbrodd som ni har på vintern. Sätt INTE i stora gräsbroddar då skaderisken är större med dom än utan alls...

Ni ska ju hoppa enstaka hinder, möjligtvis ett par i följd så det blir ju inget tempo att tala om o inte heller några tvära svängar, därav små brodd.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vet inte om jag berättat innan men jag ska köra in Rosie under hösten. Ska bli superkul!!! Var tänkt att selen skulle på för första gången idag men det blev inställt... :(

Någon annan som kört in?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh är det lite mellanväder så sitter vi inne i klubbhuset! Inga problem!
Kaffe the´saft mm kan vi fixa där också och det kan jag ta med!
Även muggar och plastglas fixar jag.
Ska vi dela upp övrig fika eller tar var och en med?
Annars kan väl kanske varje deltagare säga vad dom vill bidra med så blir det lite knytisfika;).
Jag kan tex tänka mig frallor och/eller pålägg..

Lite pirrigt, jag som knappt hoppat pållan själv någon gång..
Vad ska man ha för benskydd, äger inga ft skydd..kan iof låna kanske..eller går det bra med dom vanliga?

Tränade dressyr igår, gick ganska bra men vi behöver jobba på ställningen och att hon inte sladdar ut åt vänster..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det går bra med vanliga skydd men kan du låna ft-skydd så är det ju bättre. Speciellt så det skyddar bakbenen lite högre upp.

Sladda är alla unghästars specialitet...:cool:Vi sladdar åt vänster vi med!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hej hej allihopa! Nu kommer jag med en fråga från oss i 07 tråden.

Hur är det nu med att starta en liten clearround på hemmaklubben med sin 3 åring. Får man det?
Har för mig att ni pratade lite om det förra året i eran tråd.


Kul att ni ska iväg på terräng träning förresen:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

enligt TR:
"3-åriga och yngre hästar får aldrig starta." (Samma sak för ponnyer.)

Tessalonica: vi tänkte köra in skatan också här inom kort -skall bli superkul!

Övriga: vad roligt att ni är så pass många i samma område så ni kan ordna gemensam träning! *avundsjuk*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
798
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 168
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp