Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nä, vad eländigt :(
Skickar massor av styrkekramar så klart, som ni kämpat. Det är ju värsta mardrömmen som du råkat ut för. Men nu vet du ändå hur det är och jag hoppas att du inte dömmer dig själv, för du har ju verkligen gjort allt och låtit det tagit sin tid på ett föredömmligt sätt!

*Kram*
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för ni tänkt på oss!

Om kliniken jag vart hos under sex månaders tid hade bemödat sig att göra ett UL på hans bäcken ( vilket tog denna vet 1 min att ana och tre min att konstatera ) då hade de känt att det är skadat. Man måste söva hästen för att kunna röntga. Han satte sig av smärta, trots sederad, när hon kände på högra sidan. Om de orkat röntga hö has, då hade de upptäckt att skadan där gör att han aldrig mer blir ridbar. Om de röntgat vä has, då hade de sett att det börjar bli pålagringar, trol av att han belastat det onda på höger sida.
Detta gör mig så ledsen, stackars Pappi.

Jag är så ledsen att han fått lida så länge i onödan. Denna tappra och underbara häst!:cry:

Detta kom inte som en chock. Men ont gör det. Jag har ju fattat att det inte står rätt till när han inte blivit bättre trots all vila. Min kompis som är Vet kommer att ta honom till andra sidan snart på ett fint sätt. Han får gå på smärtstillande tills dess. Nu får han gå med sin kompis Willy, och han är så lycklig. Har ju gått ensam i ett halvår.

Jag kommer att fortsätta följa er! TACK alla underbara människor här i tråden för allt stöd!:bow:
Kramar
Carina och Lord Candini

Fy farao vad tröttsamt det är när de inte kan ta tag i saker och ting direkt!!! Tänk vad tårar, ork och smärta det hade förhindrat Er.
Oavsett så spelar det ju nu ingen roll, läget är som det är och jag beundrar Dig! Som orkar med detta och ändå ser det till hans bästa. :bow:

Ta nu hand om dig och pållen ♥
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh vad det gör mig ont att läsa om dig och din fina häst:(:(:(
mitt i all tragedi dock skönt att få veta.
underbart att han nu är lycklig och att han kan få en glad sista tid med kompisar och smärtlindring.
sköt nu om dig *kram*
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vi har inte gjort något särskilt mycket utöver skritt, trav & galopp under lite mer kontrollerade former. Jobbar mycket på bärigheten och balansen och i skritt och trav sitter den förhållandevis bra men galoppen behöver lite mer arbete.
Hon har grym bjudning just nu och bär sig riktigt bra i trav, dock kortare stunder men den tiden är i nersittning och hon älskar det. Nästan så hon föredrar det framför lättridning då hon får bättre stöd vid nedsittningen.

Det enda som jag kan komma på utbildningsmässigt som vi provat på är öppna och sluta. Just för att mjuka men det är inget som vi tragglar med. Mest fokus är det på muskler, kondis och att vi ska ha kul. Det andra få komma allt eftersom.

Vi ska faktiskt starta en lokal LC:1 24 okbober i Partille. Kanske är någon mer som är sugen att hänga på? :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

är ny i denna tråd och har bara läst de sista två sidorna, den är ju så låååång :D Men nu har jag tänkt följa den lite mer då jag har ett arabsto född 06. Hon är ganska sen för sin ålder (tror jag) eftersom hon varit väldigt otrygg och inte särskilt samarbetsvillig till saker och ting.

Nu börjar det dock lossna för damen! :laugh: Vi har börjat ta dressyrlektioner och än så länge har vi ingen form på hästen utan fokus ligger på att få henne att lyssna på hjälperna helt.

Är det någon annan som inte kommit längre med sin fyraåring? Känns som om de flesta är ute och tävlar och rubbet :D Jag har tre stycken 07'or också som har kommit längre i utvecklingen än fyraåringen... :crazy:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jo, det finns dom som inte kommit så långt. Kommer inte ihåg nu på rak arm, men det var visst någon som skrev för inte allt för länge sedan om att dom just tagit första galoppen ute. :laugh:

Häng gärna på och skriv om er! Jag tycker det är roligt att läsa om alla oavsett om man ligger i framkant eller lite efter.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är just det här som är lite intressant att höra. Att vi alla har lite olika upplägg och tankar om i vilken ordning vi gör lite olika saker.

Vi har börjat med skänkelvikningar nu, andra har gjort det från start. Du har börjat med öppna och sluta, det känns som vi har lååångt kvar till det.
Vissa anser att hästarna ska kunna göra enkla galoppombyten på treårstestet osv.

Kom på också att jag har börjat sitta lite på henne i traven, bara några steg, en halv volt eller så åt gången sen lite lättridning och så lite sitta med igen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag är verkligen, verkligen ledsen för din skull.

Kan bara föreställa mig vad du går igenom.
Skönt att din vackra häst får en fin sista tid med sin kompis.

Hoppas höra av dig igen.

Många kramar Jenny.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är just det här som är lite intressant att höra. Att vi alla har lite olika upplägg och tankar om i vilken ordning vi gör lite olika saker.

Vi har börjat med skänkelvikningar nu, andra har gjort det från start. Du har börjat med öppna och sluta, det känns som vi har lååångt kvar till det.
Vissa anser att hästarna ska kunna göra enkla galoppombyten på treårstestet osv.

Kom på också att jag har börjat sitta lite på henne i traven, bara några steg, en halv volt eller så åt gången sen lite lättridning och så lite sitta med igen.

Ja men visst är det :laugh:
Gällande utbildningen så har jag inga direkta mål nu i höst. Tycker det är tillräckligt för henne att bara behöva komma in i ridhus och traggla. Till våren hoppas jag kunna sätta lite mer krav.
Gällande öppna och sluta så har jag testat det på två träningar så det är inget som vi tränar på. Skänkelvikningar kommer komma för oss också nu under hösten, hoppas jag :)
Får ta det när det kommer.

Helt ärligt så tycker jag att de krav som vissa har till dessa kvaliteér och tester är alldeles för höga. Ingen av de unghästar som jag träffat skulle vara mogen för just galoppombyten. Men inget förvånar mig. En tjej som hoppar i gruppen före mig, hon har lärt sin fyra åring enklare piaff... SÅ SJUKT, enligt mig!

Anser att de ska få vara unga/barn så länge det går...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh carre, jag blir så ledsen när jag läser vad du skriver...kan inte hålla tillbaka tårarna jag heller..du har ju verkligen gjort allt för din häst o att inte veterinärer fixar att kolla upp allt är ju sanslöst! Så även om detta är fruktansvärt att han fått gå så länge så ingen skugga på dig som hästägare, du har gjort allt som stått i din makt.

Jag är så så ledsen för din skull men jag hoppas du hittar en bästis så småningom. Härligt ändå att din pålle nu sin sista tid får gå med en kompis o må bra psykiskt.

100 kramar från Nova
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag lovar att jag ska tänka på er.
Blir sorgsen för er skull...

Hoppas allt går så bra det kan göra när det gäller något sånt här.

Önskar dig lycka till och hoppas du hittar en ny fin häst som kan hjälpa dig framåt och över sorgen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Beklagar verkligen!:( Så himla ledsamt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ni är jättefina! Du har en fantastiskt fin sits o pållan mycket bra bjudning!:bow:

Men du gör lite som jag....ju högre hindret på långsidan blir desto mer börjar du rida o då får du trångt mellan hjälphindret o oxern. För tillfället övar jag vildsint på att rida an i samma tempo hela tiden oavsett om hindret ligger på 50 cm eller 1 m o jisses frid vilka språng Pållan får till när jag lyckas hålla mig lugn!:bump:

Så sitt still o ta det lugnt så hon inte börjar rusa för mycket mot o får trångt överallt.

Tävling på G snart?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj, oj vad fin din häst är. Himla härlig bjudning och vilken fin inställning till hindrena.
Du har en mycket stadig sits med mjuk och följsam hand, ser jättebra ut!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Novali; Tusen tack! Hon är helt fantastisk! Angående full fart mot hinder; Jo jag vet, hade en kompis där som skällde lite på mig om det ;) . Vi har varit på 2 tävlingar i våras, sommaren var lugn med bete och så, nu ska vi tävla en lokal 1m (debut) den 26 September och helgen efter (2 Oktober) kör vi på en regional 1m - sedan tror jag det får räcka för det här året - hon är otroligt duktig och okomplicerad på tävling. Men vem vet, beroende på hur det känns så kanske vi startar en gång till... ;)

Happyrider; Tack så mycket! Hon försökte hoppa hindrena från alla möjliga håll under tiden jag red fram, så fort vi avviker från spåret så letar hon hinder - det är en fantastisk känsla! Har bara suttit på en häst till i hela mitt liv (och jag har ridit kanske 500-600 olika hästar vid det här laget :S ) som letat hinder så mycket som hon gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
793
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 165
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp