Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har kamera om du kan filma :) Ska Sara med och hoppa? Happyrider hade skickat mig ett PM med sitt tel.nr. Alla kanske ska göra det så kan jag nå er om något skulle hända.
Att lämna numret är helt frivilligt...

Ser verkligen fram emot denna lilla träff. Kul att umgås med likasinnade unghästs människor :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ser fram emot mot onsdagen också!
Köpt broddar, iof vinterbrodd men..
Ska hoppa lite hemma idag för en tjej som brukar hjälpa barnen, så det blir hoppeträning ihop med töserna idag.

Börjar gruva mig för om jag ska starta lokal dressyr i oktober..har ju aldrig tävlat fast behöver kanske få ändan ur vagnen sas:D.
Blir en cr i lilla Håska den 3/10, den satsar vi på iallafall;).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Klart du ska starta polly! Du tävlar ju enbart mot dig själv iaf, det är det bästa med 4-åring för man kan alltid säga: H*n gick MYCKET bättre än jag väntade mig, h*n är ju bara 4! eller H*n är ju bara 4 så att det inte gick så bra är ju inte så konstigt.....*LOL*

Tessalonica: Grattis till clear rounderna! Kanonbra jobbat! Var är filmerna?;)

Eftersom vi inte har möjlighet att "leka" med er på onsdag fick vi roa oss själva igår i spöregnet...fick ta det väldigt lugnt pga halkan o dessutom passade vi på att skola hennes taxering lite bättre. Hon har svårt att komma i galopp o se avsprånget o i terräng måste ju hästen sköta sånt själv, man kan inte alltid lägga dom rätt för då är det kört den dag dom måste tänka själva...men iaf liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=oLeIbJkPS6c
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag vi är helt inställda på att Sara följer med och hoppar Rivica på träningen i Tranemo. Hoppas verkligen det inte börjar regna igen. Skickar dig våra nummer.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack så mycket!

Tyvärr blir det inga filmer denna gång...Kanske ett foto då jag vet att det fanns en fotograf på plats..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad fin hon är din häst!
Hon hoppar ju verkligen allt du styr på. Ett härligt sug mot hindrena...
Himla synd att du inte kan vara med på onsdag.:(

Kl
Jag hoppade i lördags och det gick bra, han gör det han ska men inget extra.
Jag saknar "klippet" när jag hoppar. Ska bli intressant och se om han vaknar mer i terrängen.
Hinner tyvärr inte rida mer än ett litet pass på tisdag (eventuellt) inför onsdag. Men min pålle får väl vila sig iform...:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för tipset! om jag vågar länga tyglarna ska jag prova lite försiktigt....:crazy:

Hon bockar också ute....Provade på en åker att hon skulle få sätta full fart. Tänkte att de måste ju alla hästar tycka är roligt. inte hon, de gick lugnt och efter några meter kom bockningarna.
Säkert kommer allt tillslut. Hoppas bara bockningarna slutar när hon blir äldre annars blir det jobbigt...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Klart du ska testa men var rädd om dig. Jag tycker att du skall ha med dig sällskap och ge dig ut i skogen. Det kan få henne på andra tankar och få ridningen till en kul grej.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det lustiga är att hon hellre tycker om att vara ensam och rida ut.Hon blir jättestressad när andra är med...de jag har ridit med iallafall. Hon har bra framåtbjudning ensam.Det blir testing nu framöver...

Noterade igår (läs söndag) att hon var väääldigt pigg. Tänkte hoppa lite men jag han just med uppvärmningen och hon stressa någe fruktansvärt. Bara tänkte galopp. Kändes som hon hade myror i brallan/spring i benen.:grin:
När jag red och funderade kom jag på att jag för några dagar sedan höjde havredosen lite... det tyckte hon inte om... ska prova sänka den igen och se om det blir bättre...

Funderar lite på att ta bort havren men att i stället ge kraffts energi (tror den heter så). Funkar den och havren på samma vis eller är krafft snällare mot nerverna? Synpunkter?!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack! Ja, hon är ganska okomplicerad, gör hon nåt så piper hon åt sidan men är jag jättebestämd så går hon snällt på allt jag styr...:)

Ang odistinkt avstamp så prova att hoppa mängder av olika serier, det enda dom ska ha gemensamt är alltid trav in med bom över kryss, trava ganska långsamt mot men ha underskänkeln tätt intill o understöd om han då tvekar. Detta får hästarna att själva "dra på" mot hinder o funkar sen ypperligt även när man börjar galoppera mot hinder. Unga hästar måste få ta lite eget initiativ också.

Tänk på att vad du än bygger för serie så ska avstånden stämma perfekt inne i den så du aldrig behöver röra hästen när du väl lagt den framför travbommen.

Ett ex:
Bom-2,5 m kryss-5,5 m oxer-6 m- räcke
eller
bom -2,5 m kryss-3 m studsräcke-3 m studsräcke-3 m studsräcke- 6,5 m liten oxer
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du ska akta dig för att laborera för mycket med maten till en unghäst. Vad får din ponny i dagsläget? Hö kg? Havre kg?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för goda råd.
Grejen är den att jag inte hoppat honom på ca 6 v (minst) det är ju min tränare som gjort det. Så jag behöver komma igång lite igen.
I lördags hoppade jag en liten serie: travbom, kryss, 5.5m och oxer. Jag tror absolut att du har rätt i att det är det vi måste öva och ska bygga på den med ett hinder till nästa gång.

Sen tror jag också att det har betydelse att han faktiskt går ute fortfarande, dygnet runt. I och för sig fodras han men det tar ork ifrån honom.
Hur som helst så kan det förhoppningsvis bara bli bättre...:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Himlar så fin! Helt okomplicerad och glad liksom=)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja där har du säkert en bidragande orsak! De blir ju lite slöare av att gå ute vid den här tiden men härligt att du har hagar så han KAN gå ute än!

Ha det nu så roligt allihopa imorgon! Jag förväntar mig många filmer här sen!:D

KL

dolly: Tack så mycket! Hon är en snäll liten tös som verkar gilla terräng lika mycket som sin matte!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så himla söta!!! Superhärlig inställning på den, kvick i benen och hoppar ju väl genom kroppen :) .

Jag skulle också vilja prova på lite terräng med min stjärna...vi har 2 små stockhinder i en hage här, ska hoppa dem så fort de torkar upp lite med tanke på att min häst kan bli liiite glad ute även utan hinder...med hinder, ja, då kan det nog bli lite bus i början ;). Vore ju grannt om vi startade vår terrängträning med att halka omkull ;). Gör nog inget för hennes del men jag känner mig inte så sugen på att få tjockisen på mig ;).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har alltid lärt mig att vill man ha mer energi i hästen så ska man ge olja...prova det :) .

Min erfarenhet är att det fungerar mkt bra på de hästar som kan bli lite snurriga utav havre :).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL*

Ojsan, var ett tag sedan jag skrev i denna tråden.
Har tre nya videos på min 06:a jag inte visat;

http://www.youtube.com/watch?v=d9Z-RmOGqSI

http://www.youtube.com/watch?v=9dwYhKiPbN0

http://www.youtube.com/watch?v=d9rPtsYaEdM

Ingen av dessa ryttare är jag , Agnes var en potensiell köpare (han var till salu, men har bestämt mig för att behålla honom istället) och Saga är min 9-åriga lillasyster, som ska bli hans nya ägare om några år när hon växt ur sin shetlandskorsning.

Hästen är en welsh partbreed (welsh/hbl/fbl) 145 cm i mkh
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
783
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 150
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp