Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Har sett att det är hopp CR i Tranemo på söndag. Ingen som ska dit? Har allt för mig att några i tråden bor i närheten :) Skall köra upp för BE imorgon och om jag klarar det ska jag fira det genom att åka dit :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:angel:Jag förstår inte vad du menar, kan väl inte vara bla jag??
Lät kul men vi får se..har ju knappt hoppat henne själv någonting.
Iof kunde man ta två ganska låga bara för att komma ut, tål att tänkas på..
Har nog ont i pannan också då det är cykelfest i byn..

Gud vad jag är glad i min häst, vilken total lycka hon skänker mig!
Var ute på en hyffsad skogstur bara hon och jag å det är otroligt vilken härlig häst till att gå fram överallt i en stadig form å med på noterna förutom lite busgalopp:love:.
Hoppade diken och red förbi andra hästar och över läskiga broar å bara njöt.
Nu har jag bokat träningstid varje måndag i dressyr för kanske att jag är med i Svenljungas lokala dressyr i slutet av oktober.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härligt polly! Finns ingen bättre känsla än när fålen går fram överallt o man kan ha ROLIGT i skogen istället för att sitta o kolla så inget ska dyka upp o skrämmas....

Idag ska vi äntligen iväg o träna terräng igen...var nån gång i juli sist tror jag o jag har saknat det sååååå!:D så nu ska jag ut o skruva i småbrodden o sen iväg!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag bor också relativt nära:).

Men på söndag är det spårkurs med vovven:).

Kl.
Igår anmälde jag mig till en träningstävling i dressyr. Första helgen i oktober rider vi en LD:1 (bara skritt och trav jag vet...)
Ska bli jättespännande och det blir nyttigt för pållen med ny miljö, dressyrstaket och en massa annat...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag trodde du skrivit fel för en sekund....visste inte ens att det FANNS LD:1 men vilken kanonbra grej att slippa galoppen med en unghäst! Det är ju svårt nog att svänga innanför staketet i trav.

Det kommer att gå kanonbra o du får blodad tand det tror jag säkert!:bump:

Igår var vi ju o tränade terräng, Pållan var "på" som hejsan i början men när vi hoppade några för henne helt okända hinder så fick Matte bekänna färg o börja rida ordentligt! Då märks det så himla tydligt att hon är 4 o inte 8...blir opåverkbar för skänkeln, försöker smita åt höger osv osv....men jag är envis o har ju hoppat dessa hinder med otaliga hästar förut så där har lilla Pållan inte en chans!:D

Vatten o diken är hon tack o lov supersäker på resten brukar ju fixa sig med lite träning. Men debut blir det inte förrän nästa år tyvärr då det suger i min tävlingstarm...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jo, du det finns LD för oss fegisar ;).

Kul att ni är så på G igen. Låter himla skoj med terränghinder... Red faktiskt lite FT i min ungdom (hmm).
Är sugen på att testa lite såsmåningom. Bor ju relativt nära Tranemo...
Men, men en sak i taget och nu är det inte aktuellt.

Dags att åka till jobbet...
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Lite bilder från ett ridpass i helgen samt kvällspromenad igår :)

("skuttbilden" bjuder vi på ;) )

100_3646.jpg


100_3648.jpg


100_3661.jpg


DSC00370.jpg


DSC00369.jpg


:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kul med lite träningstävling!
Även Novali: Gött å vara igång!

Tänk om vi hade kunnat synka ihop oss ett gäng och vara med på en liten terrängträning i Tranemo några av oss närboende "Bukare", DET hade varit skojjigt tycker jag för vad det låter som så är vi rätt så många..
Är tyvärr en dålig organisatör men roligt hade det varit!

Idag skall jag försöka göra något diciplinerat med Pållan, typ tömkörning eller lite lätt drilla på banan.
Det känns som hon matar på väldigt framåt och det är ju bra fast det får liksom inte bli springit;). Inte så lätt som igår när dottern red före och dom gillar snabba galopper:angel:..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det låter som en kanon idé!!! Vi får väl prata med "(Therese)" innan bara så att alla får plats. Det är ju rätt eftertraktat med träningstiderna :)
Har ju inte gjort nådon debut där innan så det kan bli spännande :)

Polly! Klart att du ska med. Vi kan hoppa låga hinder tillsammans. Jag tänkte 60-60 eller 60-70, har inte riktigt bestämt mig ännu....

Guppey, du har en riktigt goding!!!! :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

följer alla härinne med glädje, har dock inte så mycket att tillföra för stunden känner jag:)
skatan rids lugnt 3 ggr/v och vi tänkte prova att hoppa några skutt för första gången snart.
de går fortfarande ute och jag hoppas de kan göra det några veckor till.

en liten videosnutt kan jag iaf bjuda på!
(är väl medveten om våra brister o fel, vi jobbar på att rida mer avspänd, lägre och rundare och ffa min sits:grin: )
längtar verkligen tills vi kan börja åka o träna igen:laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=25jiZ0iTpSk
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fel ordning i min värld iaf...först tar man ut veterinär SEN equiterapeut eller kiro eller nåt annat....om du inte vet vad problemet är så måste det ju fastställas av en veterinär först, eller hur?

Och jag gör tvärtom. Skulle låta en kiropraktor och ET gå igenom hästen först. Just för att hitta grundorskaken till varför hästen har problem. På klinik behandlas ju oftast symptomen bara.

Är väldigt tveksam till hur många hästar som egentligen verkligen har ledinflammationer och måste sprutas med tuppkam o kortison. Tror det oftare handlar om muskler,musklefästen,senor och ligament.
Är ju inte osannolikt att den här hästen har gjort någon onödig, gymnastisk övning i hagen och åkt på ändan eller något liknade. Det kan de bli nog så stela av.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Halvt KL.

Igår så linade jag killen över solfjäder på marken, så gott det gick i båda varven då han är väldigt krånglig att lina just nu. Arbetade honom även på lina utan några bommar.
Red honom sedan kort på ridbanan då han blivit stressad av andra hästar som galopperade på fälten och en traktor då vi för första gången befann oss nere på vår hoppbana. Så det blev för mycket för honom just då. Men väl på trygga ridbanan vid stallet så blev han lugn och slappnade av på några minuter. Några spänningar kändes inte, mer än att han var lika "stretig" i båda varven - som med störst sannolikhet berodde på att han var trött eftersom vi hållt på ett tag innan och stress.
Men då han släppte jättefort och var likadan i båda varven så avslutade jag så fort han slappnade av och arbetade utan att springa eller sega. Duktig!

Red även idag på ridbanan, för att känna lite och isåfall arbeta honom om så behövdes. Efter bara något varv så var det fullt avslappnat och lätt åt båda hållen och han tog stöd villigt. Så red endast i 20 minuter, 10 minuter aktivt i trav. Avslutade sedan på en glad och harmonisk kille.

Så det verkar som att det varit en låsning som endast behövdes ridas bort. Och det är jag glad för! Kommer sjävklart vara uppmärksam på om detta ändras, och ändå ägna denna vecka åt att känna efter. Imorgon blir det skrittur eller promenad, vila på fredag och sedan känna igenom på lördag. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skatan är ju hyperelegant!:love: En riktig liten dressyrärta....ni blir säkert ett konkurrenskraftigt ekipage när det blir klart!

Men..tänk att det alltid finns ett litet men...:angel: finns det någon speciell anledning till att hon är ojämn i bak? Tar ju ngt mindre kliv med vänster bak än höger bak.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Å jag är självklart med! Ska ni träna i Tranemo så hänger jag på! så tar vi med fika korg o gottar oss efteråt o några hugade film-människor kan filma så vi får svart på vitt hur dåliga vi är o kan skratta åt det med!:bump::banana::bump:-
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skatan är ju hyperelegant!:love: En riktig liten dressyrärta....ni blir säkert ett konkurrenskraftigt ekipage när det blir klart!

Men..tänk att det alltid finns ett litet men...:angel: finns det någon speciell anledning till att hon är ojämn i bak? Tar ju ngt mindre kliv med vänster bak än höger bak.

Håller helt med, Skatan har ett bra steg. Men när det gäller bakkärran så trodde jag att det berodde på min uppkoppling, såg att det liksom haltade efter lite....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Låter kanon bra det! Ska genast kolla möjligheterna till detta :) Film folk kanske någon annan kan leta reda på. :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Är väldigt tveksam till hur många hästar som egentligen verkligen har ledinflammationer och måste sprutas med tuppkam o kortison. Tror det oftare handlar om muskler,musklefästen,senor och ligament..

Det är ju därför man bedövar leden.. För att säkerställa att det är i leden det onda sitter.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

I tisdags var det dags för årets egntligen "riktiga" dressyrträning. Dessutom var det en ny tränare. Kändes under själva passet fruktansvärt men nu i erfterhand så var det nog inte så farligt. Ska förklara så gott jag kan. Denna tjej tävlar idag medelsvår dressyr, mer än så vet jag inte. Superduktig med sin häst vad jag har sett och han ser riktigt nöjd ut, jämt.
Till våran träning. Hon förklarade i början hur viktigt det var att ta det lugnt med unghästar och ta det i deras takt. Inte tvinga fram något utan låta dem hitta balans och takt själva.

YES, tänkte jag, en tjej som tänker som jag :)

När vi väl kom till ridningen så kändes det som om kraven var lite för höga. Vi började med att mjuka och lätta i skritt, gick sedan över till trav. Här var det både jobb på 20m & 15m volter, seprentinbågar m 10m volter ibland. Större delen satt jag ner när balansen var bra och hon bar sig. Sedan tyckte hon att jag skulle öva mer på övergångar, väldigt korta sträckor längs långsidorna bad jag om en ökning, sedan halvhalt och därefter "normal" trav.
Efter passet som varade i 45min (med pauser) så var jag genomsvett, även Rosie men hon såg så himla nöjd ut, liksom tillfreds med träningen. Är det bara jag som är otränad och tycker det är lite läskigt att sätta högre krav eller är det på tok för mycket att kräva av en 4-åring?
Igår så tog jag en skritt tur och hon verkade jätte nöjd, lite träningsvärk men inget påtagligt. Kanske vara jag som är löjlig.... :?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skatan är ju hyperelegant!:love: En riktig liten dressyrärta....ni blir säkert ett konkurrenskraftigt ekipage när det blir klart!

Men..tänk att det alltid finns ett litet men...:angel: finns det någon speciell anledning till att hon är ojämn i bak? Tar ju ngt mindre kliv med vänster bak än höger bak.

inte lätt att komma ihåg alla hästar, men för de som inte kommer ihåg så var ju skatan allvarligt skadad vänster fram maj 2009. hon var timmar ifrån att bli akut utdömd. mycket möjligt att hon fortf avlastar vä fram så att hon tar lite kortare steg ännu. och även mycket möjligt att det är en rörelsestörning hon kommer få leva med.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja just det ja. Men vilket framsteg att kunna rida henne igen :) Måste kännas härligt! Nu när ändå minnet är så himla dåligt, var det hon som fick föl i våras?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
801
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 179
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp