Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nej, det tror jag inte. Jag satt bredvid dina söta döttrar på läktaren till hoppningen. På dressyren såg du mig ju inte då du red men jag var kvar på hoppningen endast till kl 1300 sen åkte jag hem. Tittade lite efter dig när jag gick ut men såg inte till dig, annars hade jag hejat!:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon var ju kanon fin polly! Me like!:love::love: Inte konstigt att du fick så dåliga poäng när hon fick gå med en sån häst med stora gångarter som den andra hade...då ser man sämre ut än man är. Jag tycker också att hon fick dåligt betalt i traven, hon hade ju ett register o det är mer än vad man kan säga om många!

Sen finns det ju massor att ta fram i din häst, hon kommer att bli jättefin med tiden! Annars kan hon få flytta till mig...:angel::D Hon skulle nog gilla FT-livet!

Har du hoppfilm med?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh, vad jag blir glad när du säger så..
Ja, jag tänkte också lite "fula" tankar om att en häst med så´n jättegång som den andra hade kanske påverkar hur dom ser på min fast så är det väl säkert inte;).
Ähm..hoppfilmen tycker jag inte göör henne räättvisa, nog om det:crazy:..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad mjukt och trevligt det ser ut på dina bilder, fin häst! Minns inte riktigt vad det var?

MoaAmanda:Den är ju en riktig pralin din häst, såå snygg:d!!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL.

Min kille är helt låst i höger sida. :cry: Märkte det ordentligt idag när jag red på ridbanan, för det går inte att göra någonting. Ställa till vänster går knappt då han inte tar något stöd på yttertygeln och skjuter ut bogen, ställa till höger går inte heller om man inte blåhåller i innertygeln och inte alls tar i ytter. Rakställd går inte heller då han då går med huvudet till vänster, gärna smått "tippat" också. :(

Försökte att rida lös honom, men försöker jag böja eller ens ställa åt höger så vänder han istället ditåt. Det gick inte heller att galoppera i något varv då han bara sparkade och fulade sig. Och han är inte heller obstinat (vilket oftast är anledningen till att han inte slappnar av och går med på ställning, ökning, galopp osv) eftersom han blev ledsen då jag blev arg och frustrerad, annars surar han bara ihop på stället om han inte har lust.

Så ja, vet inte riktigt varför det har hänt. Han har varit lite konstig i höger varv ett tag, men inte alls som idag! Har försökt att låta det vara så kanske det försvinner, har alltså löslongerat honom lite och sen uteritter. För på senaste går det inte att lina honom utan problem heller, då han i höger varv helt plötsligt stannar och skyggar undan som om jag stod och slog honom med en kvast. Så ja, höger sida är det.

Imorgon ska jag rida lektion och se om det släpper, om inte det ska jag testa att rida/lina honom över en solfjäder för att lösgöra. Hjälper inte det så vet jag inte vad... :confused: Vågar man ta ut ET/kiro/osteopat?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fel ordning i min värld iaf...först tar man ut veterinär SEN equiterapeut eller kiro eller nåt annat....om du inte vet vad problemet är så måste det ju fastställas av en veterinär först, eller hur?

En häst beter sig inte som din om det inte är nåt fel, frågan är ju om du verkligen ska rida lektion imorgon?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vill börja med att buga för de fina resultaten åt de som var med på kvaliten. :) Kul att hästarna skötte sig!

Rebecca L

Det låter som om Ni kört fast. Har du ridit honom länge utan att rida för tränare? Man kan ju så lätt fastna i sin ridning som gör att man sitter och tragglar samma sak och att hästen då tappar den biten som satt innan. Nu menar jag inte att det är så men kan vara en anledning.

Jag tycker absolut att man ska använda sig av ET/Kiropraktor men att du skall kolla med en veterinär så att han inte har någon skada eller infektion som spökar först. Använder mig själv av ET 2ggr/år i förebyggande syfte.


KL

Igår var jag iväg och hoppade hos en kompis. Förre hoppträningen så hoppade vi kombination och det gick...ja åt pipsvängen. Rosie vägrade två gånger men efter det släppte det. Så igår var det på´t igen. Och denna gången gick det jättebra. Igår tränade vi på högre höjder än på hoppträningen. Kan det ha med hennes vägran att göra????
Hindrena låg mellan 80-90cm och hon klarar det galant :) Känns skönt att det släpper rent höjdmässigt nu då hon har varit alldeles för försiktig innan. Nu kommer slitjobbet med att få henne att klara oxer på 80 och 90. Någon som har förslag på bra träningen för att klara detta? Så fort hon ser en oxer med bra höjd på så vägras det hela tiden. Vad gör jag för fel?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Anledningen till lektionen är just för att se om det släpper om jag lyckas lösgöra honom. Om inte ska jag ju självklart kolla upp det! Och jag är också en sån som tycker att veterinär är före ET/kiro/osteopat, men undrade bara i allmänhet om man skulle våga ta ut någon. Annars blir det till att åka till kliniken antar jag...? Spännande med en häst som sparkar sönder transporten i tristess. :angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Menar inte att skrämmas eller komma med pekpinnar men han flippar inte i trailern just för att han kanske har spänningar eller obehag någonstans?
Fast visst självklart kanske det bara är myror i huvudet;)!
Sen låter det ju lite på dig som att han kan vara lite energisk (het,spännd?) och det är ju lättare för sådana hästar att också bli mer muskelspännda m.m.

Hoppas verkligen det ska lösa sig för dig och din fina häst!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det var när vi flyttade honom i slutet på maj till nya stallet som han stod snällt i en minut i transporten, sen började han skrapa och slå för att han var "klar" och ville ut eftersom därinne var det sjuuuukt tråkigt. :angel:

Men han är inte heller särskilt het av sig, utan mer åt det latare hållet. Så om han har spänningar och liknande beror det nog på någonting som hänt när han hittat på egna hyss i hagen eller så. För det kom ganska plötsligt att han var svårare i höger varv, dock antog jag då att det var hans nuvunna tänder - men att det nu är värre är det som oroar mig.

"KL"
Men antar att jag får sätta fart med lastträning och komma iväg till veterinär. Fast det går väl att de kommer ut också? Mest för transportens skull, haha. Dock ska jag lastträna oavsett, men ändå.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

När hästen inte har ett öppet sår eller annan synlig skada så är det rätt meningslöst att ta ut en veterinär hemma. Det går ju inte att fastställa t ex en ledinflammation eller nåt annat som enbart syns på röntgen/ultraljud, hemma på gårdsplan. Så för att spara pengar hade jag åkt till klinik direkt.

Prova med att köra din häst brett, alltså dra mellanväggen åt sidan och ge honom hö att mumsa på när han åker så blir han säkert lugnare.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Igår var jag iväg och hoppade hos en kompis. Förre hoppträningen så hoppade vi kombination och det gick...ja åt pipsvängen. Rosie vägrade två gånger men efter det släppte det. Så igår var det på´t igen. Och denna gången gick det jättebra. Igår tränade vi på högre höjder än på hoppträningen. Kan det ha med hennes vägran att göra????
Hindrena låg mellan 80-90cm och hon klarar det galant :) Känns skönt att det släpper rent höjdmässigt nu då hon har varit alldeles för försiktig innan. Nu kommer slitjobbet med att få henne att klara oxer på 80 och 90. Någon som har förslag på bra träningen för att klara detta? Så fort hon ser en oxer med bra höjd på så vägras det hela tiden. Vad gör jag för fel?

Det är möjligen inte så att det är DU som vägrar på oxrarna?:angel: Ibland kan man ge signaler omedvetet till hästen som givetvis uppfattar detta o gör " som den blir tillsagd"....alltså om du tvekar mot en oxer så kanske Pållan uppfattar din tvekan o stannar därför.

Men oavsett så ska du hoppa smala oxrar på lägre höjd tills ni känner er helt säkra på denna sorts hinder. Om du försöker gå för fort fram så lär du misslyckas. Höj istället räckena så hon får in höjden i sin hjärna så löser sig säkert oxerproblemet.

Ang kombination så stannar många unga hästar på det eftersom dom inte är vana att hinder står så tätt efter varandra. Löser man enklast genom att hoppa serier med låga hinder.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Polly och Happyrider: Jag är så stolt över er här skall ni veta! :laugh:
Väldigt duktiga ryttare och hästar!
Vilken prestation! Så fina! :love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är möjligen inte så att det är DU som vägrar på oxrarna?:angel: Ibland kan man ge signaler omedvetet till hästen som givetvis uppfattar detta o gör " som den blir tillsagd"....alltså om du tvekar mot en oxer så kanske Pållan uppfattar din tvekan o stannar därför.

Men oavsett så ska du hoppa smala oxrar på lägre höjd tills ni känner er helt säkra på denna sorts hinder. Om du försöker gå för fort fram så lär du misslyckas. Höj istället räckena så hon får in höjden i sin hjärna så löser sig säkert oxerproblemet.

Ang kombination så stannar många unga hästar på det eftersom dom inte är vana att hinder står så tätt efter varandra. Löser man enklast genom att hoppa serier med låga hinder.

:angel: joooo.....:crazy: tycker det är skitläskigt med oxrar så självklart är det jag...ville bara inte erkänna det innan... ;) Jag kör på dina tips nästa gång så får jag se hur det artar sig. Med hopptränaren så tränar vi mest lydnad därav mina frågor gällande högre höjder. Han tycker vi ska testa det hemma innan vi kör på det på träningarna. Därför vill jag vara säker på att jag inte går för fort fram. Tack så länge! :love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vet du vad Tessalonica? Jag tror att du kommer vara en av dom som lyckas jättebra med sin häst! Varför? Jo, för du vågar fråga om saker, vågar erkänna dina misslyckanden o få hjälp med dom o du är en ödmjuk ryttarinna som älskar din häst på rätt sätt...:)

/Nova
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj, men Tack! :love: Nu blev jag riktigt rörd faktiskt...

Jag ser det såhär, frågar man inget så får man inget lära sig och jag frågar hellre för mycket än för lite. Vill kunna rida på min tjej även om 20 år & eftersom jag inte är den mest erfarne här så utnyttjar jag er andra :p

// Emma & Rosie
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Red lektion idag vid lunchen, och det släppte faktiskt en del - men han är fortfarande mycket svårare i höger varv. Men han kändes lättare idag från början, jämfört med igår. Fick det även bekräftat att han är helt ren i rörelserna, vilket jag själv sett från marken. Så ont på det sättet har han inte, utan det är snarare en spänning som byggts upp. Och inte så konstigt vore det eftersom han lever rövare i hagen.

Så avvaktar med att åka till veterinär eller ta ut någon, utan ser om det släpper mer vid ridning och lösgörning - om inte får han nog kikas på. Men han visar inte på obehag eller smärta, utan bara att det tar emot att ställa sig till höger och böja igenom kroppen till höger - men det släppte lite i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du tror inte att det kan vara en rejäl växtvärk? Du kanske ska låta honom gå två-tre veckor och se hur det är efter det. När Rosie har sina perioder så står hon väldigt länge ifred. Sist var det två månader.
Tycker kanske ändå att du åtminstone ska rådfråga en vet. så det inte blir galet lite längre fram. Synd att sitta och slita om, och nu menar jag om, det nu skulle vara något.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du känner din häst bäst o vet ju hur han ska se ut. Men min erfarenhet är att en häst sällan blir så oliksidig helt plötsligt utan anledning. Det som du känner som att han sitter fast i en sida kan vara början till en inflammation, en sträckning eller nåt annat muskelärt men normalt är det inte.

Jag tycker man ska vara väldigt misstänksam mot onormala tillstånd hos unghästar så slipper man värre problem längre fram. Tessalonica kom med ett bra råd om att kolla hästen redan nu så det inte finns nåt där som du inte kan se än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
802
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 186
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp