Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min faller ur super lätt men det som funkar på honom för att hålla hullet är havre, krafft plus, builder mix müsli (minns inte tillverkaren) + mineraler :) Å fri tillgång på grovfoder.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Okej. Jag har inte riktigt vågat testa havre ännu men känner att det kanske är dags. Får testa under hösten och se hur det fungerar. Är krossat eller hel bäst?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

En del som tycker att hästarna blir för heta av hel havre kan ge den krossad utan att få den där "turbo-hysteri-effekten". Havre innehåler dock mycket fett så ger man den krossad bör man se till att den är hyfsat nykrossad så att fettet inte härsknat.


* KL *

Nu har tiderna för kvalitets kommit. Är glad att jag valde alternativ 1 ang ryttarändringarna för annars hade det blivit en väldigt tiiidig morgon för mig. Utbildarna som forfarande ha pållan (ryttarbytena har hittills funkat bra) bor bara 30 min med bil från visningsplatsen..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*
Hej. Hittade er tråd. Jag har också en -06. Ett sto e.Riverside. Köpte henne som två-åring. Nu tränar vi för att visa på kvatiten i Plönninge. Är det fler som ska dit?
Just nu känns hoppningen inte så bra så jag funderar på att ta löshoppning istället, men det har vi inte gjort sen vi började med uppsutten hoppning. Vilket är bäst? Någon hoppstjärna är hon ju inte:(
Har några dagar på oss innan det är dags.
Lycka till alla andra som skall visa sina -06.

Tänkte lägga in en bild på henne men lyckas inte. Hur gör man?:confused:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Om jag då förstår det rätt så är det en rätt så bra ingrediens för att hålla fett och hull uppe? Hon är inte tunn nu men i våras blev hon så himla uppdragen bak så hon såg ut som en banan... Letar febrilt efter något som kan stoppa detta....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vi har hel, skulle hellre ge krossat men finns inte möjlighet just nu.. :/
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kl
Idag har vi varit i ridhus och hopptränat för sista gången innan kvaliten. Det är ju tränaren som ska visa hoppningen och idag gick det riktigt bra. Vi har ju saknat lite "tryck" i hoppningen men det fanns idag. Himla skönt:).

Nästa vecka ska jag rida markarbete varvat med några skogsrundor...
Så nu får vi betrakta oss som klara med träningen inför kvaliten.:crazy:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

En annan fråga. Förra året fick Rosie en riktig depp period under hösten. Hon föll ur och såg allmänt bedrövlig ut. Har Ni något tips på bra foder som håller dem i hull. Hon har obegränsat med bra grovfoder men det tycktes inte hjälpa då... Vad är det som saknas? Energi?

Det enda som kan få din häst att inte tappa i vikt är ett mycket bra analyserat grovfoder med höga värden. Det är inte via kraftfoder som du får upp henne i vikt utan grovfoder. Börja redan nu med att ge henne extra grovfoder o allra helst även lusern hackat strå så lär hon inte falla ur i höst alls.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härligt! Lovar ju gott inför kvalitén. Har planer på att se både din o pollys så tala gärna om vilka starttider ni får.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Grovfodret inför vintern är inne på analys just nu. Återstår att se vad det ger. Jag skulle gärna ge lusern men hon äter det inte. Allt i form av strå petas ut ur maten. Har testat pellets formen också, något bättre, men känns riskabelt om det inte blir riktigt uppblött. Jag avvaktar och ser vad väderna i maten äro.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Idag var det uteritt på schemat. Gick väl inte riktigt som jag hade tänkt mig, men helt okej ändå. Hon fick ett himla bock, studs av med Emma ryck men det gick över men blev lite stressad efter det.
Här kommer bilder från dagens ritt. Lite dåliga pga mobil....

20100827092.jpg


20100827094.jpg


20100827095.jpg


Här kan man lite se att hon är lite uppdragen....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon är väldigt söt din pålla!:love: Och ja, hon ser ut som min Pålla som också har svårt att hålla hullet men i hennes fall beror det ju på den undernäring hon var utsatt för förra hösten.

När jag fick henne så köpte jag också lusern hackat strå o hon vägrade äta det men jag gav mig inte utan hon fick lite lite varje dag o efter 2 veckor så åt hon med god aptit. Så prova igen, det ÄR lite påvänjningstid på hackat strå men det är verkligen värt det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Javisst är hon :)

Okej då ska jag testa metoden och hoppas på att hon äter det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

kl.
Jaha nu var mitt lilla problem med ridstövlarna löst...
Hade bestämt mig för att ta de bekväma (men lite fula) MH på kvaliten men idag gick ena dragkedjan sönder:(.

Red lite markarbete idag. Kändes inte helt hundra, traven ok men lite kämpigt i galoppen. Jag hade ingen riktig ork i benen:(, kan i och för sig bero på att jag haft feber ett dygn...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min har också lite kämpigt med galoppen, speciellt höger där hon är lite svår att länga och korta samt att hon gärna skjuter ut bakdelen..

Nu har vi fått startnummer och start-tid. Hon har nr 20 och startar på eftermiddagen.
Hoppas hon får resultat strax+- medel men jag vete 17..
Hon är bäst ändå;)! Å det blir en nyttig erfarenhet..så lite spännande är det allt!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tänker precis som du...
Det är faktiskt samma häst man både åker dit och hem med, oavsett poäng.:)
Och för mig är han bäst!!:banana:

Jag har startnummer 7 så jag har mitt gjort när det är din tur, hi, hi.;)
Hoppas jag kan stanna och se din häst.

Ååå så spännande det ska bli.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

LYCKA TILL både Polly o Happy! Jag håller tummarna för er!
Så kul, ni måste lova att rapportera så fort ni hinner.
Vilken domare är det på hoppbedömn?
Tyvärr har jag ingen möjlighet att kunna se er, som jag hade planerat:cry:
Men jag skall tänka på er hela dagen o hålla tummarna! :banana:
/ Carina
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja lycka till bägge två! Jag planerar ju att åka dit o titta, har kollat tidsschemat nu så kvart i 12 o kvart i 3 är det alltså dags för era gångarter.

Det kommer att gå jättebra för er bägge två, ni har fina hästar som är väl förberedda så hur kan det gå på annat vis???:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Gud så spännande!
Se till att du äter och sover innan den stora dagen bara. ;)

Det kommer säkert flyta på toppenbra för er alla som ska vara med! Även om det skulle knyta sig för någon häst så vad gör det? Man har haft ett bra mål att träna emot och själv så vet man ju att hästen kan och kommer att visa sig bättre framöver om det skulle vara så.

Själv har jag bokat upp andra träningen efter bensparken då på lördagen. (så vi får väll ha vår egna bedömning hemma istället :D) Red första träningen på flera v. nu i helgen och det gick riktigt bra. Det är så roligt, för det går verkligen frammåt VARJE gång. Nu verkar det även ha släppt med att hon inte vill fatta v. galopp. (kanske var växtvärk eller så?) Trevlig stadig form i alla gångarter, fina mjuka tempoövergångar i trav från LITE ökad ner till SAKTA hela tiden i fin form och med bra undertramp där hon viker in benen fint under sig och riktigt gungar fram.
Däremot har hon inte riktigt fattat det där med ökad trav, det tar hon oftast som galopp, men den poletten kommer nog den med.

Så måste jag bara avsluta med att skryta lite till (man blir ju så vansinnigt stålt och glad över sin lilla skrutt :angel:), men i alla fall... När vi skrittade i början av passet så sa tränaren att "Där, när du skrittar henne så, där har du en 9 på skritten, jättebra form för sin ålder och absolut klockren fyrtakt med ett regält övertramp" :love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack Carre och Novali för "stödet", behöver det...

Det är Magnus Dyrendahl som dömer hoppningen.

Aramis: Vad roligt att ni är såpass igång igen efter sparken. Visst är det härligt när man känner att det stämmer mer och mer.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
811
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 218
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp