Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Menar du när man visar exteriören?
Om jag förstått det hela rätt så hoppar du av, sadlar av och ställer upp. Alltså är du klädd som när du red.

Eller menar du vid vet. kollen?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det har inte jag funderat över, vad som är lämplig klädsel vid vet.kollen. Om man läser reglementet kan jag inte hitta något om klädsel vid vet.kollen.
Någon som vet?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vid veterinär då, fast jag antar att jag inte behöver ha "visningskläder" för det!
Blir spännande iallafall!
Vilken dag var det du hade anmält till?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag är anmäld till den 4:e, lördag alltså.

Du då? För det var väl Grevagården för dig med?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

* delvis KL *


Om klädsel - så här har jag sett folk/visare vara klädda:

Veterinär: Oftast har det varit (gångarts)ryttaren som visat hästen. Personen har då burit vita ridbyxor, ridstövlar eller gympaskor (eller liknande), rid-/tävlingsskjorta och vanlig väst eller tävlingskavaj över. Och ridhjälm!

Exteriörbedömning: Här är det ju också oftast ryttaren som just suttit på hästen som visar den, dvs personen har full tävlingsklädsel på sig motsvarande lokal dressyr ungefär. Värt att tänka på är att man visar hästarna i trav vid hand så det kan vara bra att övningsspringa lite i stela ridstövlar. Det är också helt OK att byta visare. Något som jag som publik tyckt ha varit snyggt är när personen som "hjälper till", dvs tar hand om sadeln efter gångarterna också är snyggt klädd med kanske ljusa byxor och en mörk tröja (förutom hjälm).

Vid löshoppning: Ljusa byxor och mörk tröja samt hjälm. Snyggt om alla hästens medhjälpare är likadant klädda!


Min pålla kommer är anmäld till Strömsholm 4/9. Film & bilder från gårdagens tävlingsdebut kommer senare om utbildaren fixade med sådant, jag var inte med tyvärr.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Å personen som hjälper till blir ju jag;)!
Då kör jag med vita jeans svart tröja m.krage och hjälm som jag brukat när jag visat häst?
Tackar för råd!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

Härligt att höra om alla som ska vara med på kvaliten, hoppas ni har någon som filmar med er så att vi får se lite här sen.

Nu äntligen så har jag fått sätta igång min fröken igen. Veterinären har kikat på henne igen och det är en mjukdelskada som jag smörjer med voltaren nu ett par dagar för att bli kvitt den sista lilla envisa svullnaden. (en viss svullnad kunde bli bestående, men det får vi väll se med tiden hur det blir med det)

Har i alla fall fått oss ett par härliga lugnare "kom igång turer" i skritt och trav och i helgen ökade jag på med en galoppsträcka. Hon har fått en mycket trevlig bjudning ute och håller numera stadigt formen och bjudningen i mellan gångarterna skritt/trav trav/skritt trav/galopp går i en härlig form i galoppen men orkar inte riktigt hålla kvar formen vid nedsaktning till trav. Men det är inte långt kvar till det heller.
I slutet av nästa vecka så åker vi till dressyrtränaren igen, ser så fram emot det.

PS, snart snart så är min egna transport också renoverad och klar och då kan jag åka när jag vill utan några hinder alls :bump: (en -07 Kylinge Apollo med fronturlastning och allt. :love:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hjälp mig tänka!

Pållans utbildare har brutit ett finger och är gipsad för cirka 3-4 veckor framåt, det vill säga hon kommer inte att kunna visa hästen vid kvalitets. Det innebär en del krångel och huvudbry. Som jag ser det har jag två alternativ:

Kvalitets är om knappt 2 veckor.

Alternativ 1
Pållan fortsätter som nu hos utbildaren, men uppfödaren (det är där hon är uppstallad, utbildaren är uppfödarens syster) fixar gångartsbiten och en inhyrd hoppryttare fixar den biten.
Nackdelar: Båda ryttarna rider bra, men jag har endast sett dem rida via film på nätet. Hoppryttaren är lång, det kanske ser oproportionerligt ut i kombo med en ganska liten och kompakt Pålla – även med korta hoppläder? Det kanske blir tufft för Pållan med två helt nya ryttare? Svårt för ryttarna att hinna trimma in sig? Hoppryttaren utbildar och tävlar andras hästar till vardags och uppfödaren rider ju absolut inte dåligt, men ändå?
Fördelar: Allt fortsätter (nästan) som hittills. Jag behöver inte göra något kring visningen vilket jag ju egentligen helst vill slippa, är ju delvis därför som jag lämnat bort Pållan.

Alternativ 2
Jag tar hem Pållan och ryttare MJ som red henne i våras och hjälpte till med inhoppandet får fixa trim och visning, naturligtvis med stöttning av mig.
Nackdelar: Jag blir mer "tvingad" att fixa med visningsjoxet även om MJ till stor del kan sköta sig själv.
Fördelar: Jag får en ryttare som jag sett rida live och som jag vet funkar (funkade i alla fall i våras) med Pållan. Ryttaren själv tror sig hinna trimma in sig på Pållan igen. Ryttare MJ är duktig både på yngre och äldre hästar, tävlar fälttävlan på högre nivåer.

Jag har inte tagit någon hänsyn till omkringflyttandet av Pållan som blir vid ett eventuellt hemtagande eftersom hon hittills tagit det med ro. Tar jag hem henne blir det ju dessutom till ett stall hon känner igen och samma gamla vanliga rutiner, hästkompisar och folk som tidigare.

Hur funderar ni kring dessa alternativ, behöver lite input!

Jag har pratat i telefon med ryttare MJ, men ej hunnit med att prata live med utbildaren/uppfödaren. Givetvis kommer jag att göra detta innan något beslut tas!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag kan ju bara svara för hur jag hade gjort...;)

Jag hade valt det andra alternativet. Dels för att jag själv hade blivit mer involverad och haft mer "insyn".
Men också för att det är en ryttare som ridit din häst förut och troligtvis så känner de igen varandra.:)

Du skrev också vid ett tidigare tillfälle att kvaliten var mest ett delmål i utbildningen, då är ju inte poängen jätteviktiga. Därför skulle jag välja en ryttare som faktiskt ridit din häst tidigare och som både du och hästen trivs med.

Lycka till med beslutet.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min är anmäld till lördagen också!:)
Hälsat på idag och putsat lite på henne..
Tråkigt bara att hon fallit ur så snabbt, "miss" av mig men det är trist att hon ser så tunn ut. Har ändå stödfodrat hela sommaren och hon har varit gga rund om magen men ack så fort hon tunna av. Kan vara att hon växt i kombination med att betet blev sämre och sedan påverkar ju miljöombytet lite också..

Pigg som bara den är hon iallafall;)!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Till jempa:
alt 2 är det som tilltalar mig mest just pga det är en ryttare som ska rida o som ridit förut.

Polly: Jag har en 2-åring o 1 3-åring på bete här, i förra veckan när jag som vanligt kände över dom så fick jag en chock över hur snabbt dom tappat! Har nu börjat stödfordra ute o ringt ägarna så dom får hämta hem sina hästar...det går på ett ögonblick så gräm dig inte över det.

O sen är det bättre att hon är lite tunnare än för tjock på kvalitén.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jempa - Även jag hade gått på alt 2. Som Novali skriver. Du har ju 100 koll på vad som händer med hästen + att hon känner ryttaren sedan tidigare.

KL

Var iväg i ridhuset i måndags. Efter en del tragglande så kom hon äntligen in i transporten. Väl framme är hon en ängel som vanligt. Och det som förvånar mig mest är att, i ridningen är det precis som om allt fallit på plats. Hon tar för sig, har fått en bra takt i traven om än jag tycker det går lite väl snabbt. Hon jobbar och sliter för att göra så rätt hon kan och söker sig till formen och bara flyger fram. Tänk att vila kan göra sådan skillnad. Jag är imponerad av min lilla sessa.

Det märks inte att jag är glad va :D

Ikväll är det tänkt att jag ska terrängträna för första gången. Dock antar jag att det blir inställt pga vädret...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL
Förra veckan har det varit mycket krångel med killen, och frustration från min sida då jag varit febrig och förkyld och inte orkar med en häst som är allt annat än duktig. I söndags fick jag till och med hoppa av en gång under ridpasset för jag blev för hysterisk, så där stod jag och grät med snoret rinnandes och killen fattade inte varför jag var så arg och ledsen. Hoppas verkligen att det bara är hans tänder som gör att han är krånglig!

Red dock ut i måndags och igår på killen. :D Det gick jättebra! Första gången också. Skrittade i 50 min ute på grusväg, fält och i skog i måndags, samma runda igår fast tog då 1 timme och 5 min. Jätteduktig båda dagarna! :D
Dock hade det regnat rejält innan vi red igår, så det blev geggigt och halt på sina ställen, och eftersom killen inte lyssnar tillbaka lika bra ute så halkade han självklart en del gånger - han får skylla sig själv när man inte lyssnar på mamma! En halkning i nerförsbacke följdes av massa skutt och krumsprång, eftersom han inte visste vad han skulle ta sig till. Haha. :rofl:
Det roligaste var ändå när min kompis häst halkade/snubblade till rejält framför oss, så fick min kille fnatt och gjorde luftakrobatik precis i nerförsbacke + snäv vänstersväng - vilket resulterade i att han tappade mig. Så där satt jag blöt om stjärten och tygeln i handen, och han stod bredvid och såg ut som om ingenting hänt! :rofl: Inte förvånad, men inte skyldig heller. Jag lyckades i och för sig bita av en bit av min tand, men hoppade sedan upp så red vi vidare. Han blev inte heller rädd när vi mitt i skogen mötte två andra stallkamrater, medan den andra hästen tvärvände och försvann iväg - medan unghästen stod kvar med spetsade öron. :bow:

Dock så kompenserade killen med att trampa av sig hela höger baksko väl tillbaka i stallet, kanske hade dåligt samvete över att ha gjort illa mamma? ;) Dyrare för mig dock. Haha.

Annars är jag väldigt glad över att det gått så pass bra att rida ut på hästen, klart över förväntan! :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härliga unghästar, eller hur? :)

Tycker du verkar ta det på rätt sätt, här gäller det att hålla ut och inte ge dig. Jag hade fortsatt så som du börjat, varvat ridhus med uteridning och gärna med sällskap.
Lycka till och kämpa på...

(kanske kolla tänderna också:), om det inte är gjort)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hade tänkt kolla upp tänderna så fort han tappat sina sista mjölktänder, vilket är om några månader skulle jag tro. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vilken himla fin häst du har! :love: Är kanske lite partisk då min 06:a är släkt med din, är efter Smashing Hit (Sandro Hit)-Briar-Urbino och också en skimmelkille. ;)

KL.

Är ju inte så aktiv här i tråden men min är iaf nyss igångsatt efter betet, i våras/försommaren var han jättefin efter istadigheten i vintras men nu efter igångsättningen har det dock inte gått lika bra, tror det är dags att se över sadlar igen då killen har breddat sig rejält sen i våras och rööslin som provades ut i maj känns inte alls bra längre, älskade rööslin :cry:.
Kan säkert ha en del växtvärk också, har äntligen börjat växa lite på bredden istället för höjden, så vi satsar på lite lugnare arbete ett tag.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Blev ingen terränghoppning igår. De ringde när vi var halvvägs och sa att det var inställt. Önskar att dagens väder kunde kommit tidigare...
Åkte till ridhuset istället och hoppade lite studs. Nu hänger det verkligen på att jag ska våga lita på henne. Hon har stannat några gånger tidigare och då är jag redan i beredskap för att hon ska nita vid hindret. Men igår gick det kanon. Låg på 70-80cm. Idag är det vila och till helgen uteritt.

Hur tränar ni era nu? Mycket inför kvaliten antar jag, men utöver det...?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Har också varit iväg o hoppat idag. Första träningen sen innan sommarvilan så det är nästan 2 månader sen sist! Själva sprången var mycket bättre med rejält avstamp o fin rygg men galoppen runt ridhuset var klart sämre...märks att hon inte orkar o blir då svår att svänga mot hinder ur sväng. Så nu får jag bli lite mer ridbane-tant istället för tjoho i skogen kärring!:D Hon måste lära sig att fortsätta galoppera o att korta o länga sig lite grann nu...

Att tävla känns avlägset men nån cm-hoppning ska vi nog klämma in om ett tag!

Tessalonica: Jag rider ut 3 dagar o tränar på bana 1 dag, rider max 4 dagar/vecka. Många unghästar växer nu efter betet o även på betet så därav min försiktighet. Jag kommer att börja rida 5 dgr/vecka i nov-dec nån gång. Men nu kommer det ett tag bli varannan dag i skogen o varannan på bana för att jobba mer med galoppen en period.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Roligt att det blivit skillnad.

Men visst tappar de fort :confused: Rosie har väldigt svårt att hålla vä. galoppen, hö. är det inga problem men den kommer väl med träning. Det är väl dags att kalla på tränaren igen....:d
Gällande träningen så håller jag med om varannandag. Följs väl inte till punkt och pricka, men fungerar det så verkar Rosie trivas med det upplägget.

En annan fråga. Förra året fick Rosie en riktig depp period under hösten. Hon föll ur och såg allmänt bedrövlig ut. Har Ni något tips på bra foder som håller dem i hull. Hon har obegränsat med bra grovfoder men det tycktes inte hjälpa då... Vad är det som saknas? Energi?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL*

Vi hade hoppträning idag för vår trevliga hopptränare. Själva träningen gick bra och galoppen :love: Men däremellan kom hans fina små testningar igen, han är i starkare form igen nu och har kommit på att det är kul att testa så han stannar -> backar.. Ju mer man driver på framåt desto snabbare går han bakåt... Väntar man ut han så står han bara. Idag när han gjorde så på träningen så sa tränarn åt mig att klappa till han på rumpan med spöt ett par gånger när han börjar, några rejälä bocksprång kom det men sen gav han sig. Jätte nöjd över träningen annars, sprången känns bra, galoppen funkar mkt bättre och han är avslappnad å fin i formen :laugh:

På söndag är det dags för dressyrträning för andra tränarn igen, får väl hoppas att det går bra..

Tänderna kollade nu och han gör inte sina ryck med huvudet längre, några hakar hade han i kindtänderna. Inga vargtänder har dykt upp ännu dock kändes dom men veterinären trodde på ett år till..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
811
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 218
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp