Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Carre, så trist att höra om din häst o det låter ju inte alls bra. Om du inte åker till stockholm så tycker jag att du ska kosta på dig ett besök hos JT i Skåne. Han är fullkomligt outstanding på såna här konstiga skador. Om du vill veta mer så pm:a mig.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tänkte bara kolla om du har något tips på en bra igångsättning efter en vila. Tips mottages tacksamt från alla. Känner att jag har lite dålig fantasi just nu,,,
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Länge sedan jag skrev här...

Fröken har haft 1 månads semester men är nu igång för fullt igen. Hon är lite väl rund men vi jobbar på det! Dessutom hoppar hon som aldrig förr. Tidigare rullade vi runt 1m-bana utan några svårigheter. Idag kunde jag inte hoppa högre än 70cm för hon överhoppade sig så pass mkt. Hon var väl uppe på 120-130-sträcket när hon hoppade som högst kan jag tänka mig. Och det blev värre ju fler språng vi hoppade, dessutom var det som om jet-motorerna startade var gång jag vände upp henne mot hindrena. Och så slängde hon upp bakbenen i taket så jag höll på att tippa i sprången... :crazy: :D :banana: !

Imorgon får hon lite jogging och på tisdag ska jag hoppa lite igen, med tränare den här gången så jag kan få lite hjälp. Jag hoppade inte så mkt idag så det känns inte fel att hoppa så snart igen.

har tyvärr varit dålig på att fotografera och filma men slänger upp gamla bilder som jag tror jag missat att lägga upp..tror de är från maj eller något.

skulle ta av täcket då det var så varmt och soligt...fröken orkade dock inte resa på sig haha :P.
12315_384526950905_543440905_4395132_4717778_n.jpg


Mys-stund :)
12315_384526945905_543440905_4395131_8287884_n.jpg


Underbar...jag satt såhär ett bra tag, hon verkade nästan gilla det
12315_384526935905_543440905_4395130_6578023_n.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Alltså så här unga hästar tappar inte mycket om de bara sommarvilat o inte är på rehab efter en skada. Jag rider bara ut i skogen den första veckan men sen kör jag igång med dressyr 1-2 ggr/vecka i paddocken o hoppning varannan vecka.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det gjorde hon verkligen - jag med...

På torsdag är det banhoppningsträning här i närheten så då åker jag och pållan dit och skuttar runt en 0.90m-bana tänkte jag. Det har känts lite lågt tidigare men nu när hon överhoppar sig så pass så vill jag inte debutera 1m...även om det inte är tävling :).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad jättetråkigt med din grabb :(

Jag hade antingen åkt till den här nya veterinären som tittat på dina filmer, eller följt Novalis råd! Visserligen blir det kanske en bit för dig att köra, men de kan det nog vara värt!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL på mig själv*

Min Blomma och jag är väl inne i en liten kämig period just nu! Jag vill så mycket och blir så frustrerad när det inte funkar och han blir så himla lätt stressad. Krävs så pyttepytte lite för att han ska bli nervös och börja spänna sig mer än han redan gör. Ingen som har något tips på hur man får hästen att börja "andas"? Han håller andan väldigt mycket och det är väldigt sällan han frustar ut ordentligt och börjar slappna av. Oftast så kommer alla gäspningar och avslappningstecken när vi är klara och håller på att sadla av.

Jag hade ju önskat att han ville landa lite mer under själva ridningen också. Likaså när vi rider ut, han är en ganska osäker häst och ser potentiella faror överallt. Inte som han larvar sig utan han är verkligen rädd! Brukar försöka att bara driva på framåt och prata lugnt med honom när vi är ute, lite svårt att sitta jätteavslappnad dock när hästen med jämna mellanrum gör världens ruck för att någon går i sin trädgård eller för att det prasslar lite i busken :P

Någon som har några tips på hur man bygger upp självförtroendet hos honom? Han är även ganska kaxig när vi passerar hagar med andra hästar, men när han gick ihop med en 3-åring hemma hos förra ägaren fick hon sära på dom för att Blomman började bli ganska sönderbiten eftersom han aldrig sa ifrån. Nästan så att 1-åringen han gick med körde med honom!

Till helgen ska vi iallafall förhoppningsvis till skåne och träna lite dressyr. Blir en nyttig erfarenhet för honom både att åka en bit, träna på ny anläggning och sova borta över en natt! :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

mitt enda tips är väl att rida ut mycket och rida så avslappnat du kan, skatan är lugnast på långa tyglar, kanske inte mycket till råd:p

idag har iaf skatan o jag ridit ut på fältet, gick bra men hon testar gärna lite grann hela tiden. taktar när man kortar tyglarna, går felställd eller försöker smygsvänga lite hemåt. provar också att stanna och tjura när hon märker att jag lurat henne... men utan större bråk kommer vi förbi varje testgrej och hon går fint däremellan så jag känner mig iaf ganska nöjd.

hon är mjuk och fin men ej liksidig, hon är inte lika mjuk i vänster sida och vill ej flytta rent för vänster skänkel. (kör ut baken till vänster istället för att flytta) höger flyter hon undan jättefint. skall be någon annan rida och se om det är jag eller hon som är så oliksidig. (jag har varit sned i bäckenet tidigare)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kan det vara så att din kille är väldigt arbetsvillig? Han vill göra allt så rätt som möjligt, därav blir han spänd o överilad? Det känns så när jag sett film på din fina häst.

När jag haft den typ av häst ( som jag tror han är ) har jag longerat / tömkört o försökt få dem att våga vila i steget. Låga o långa genom min röst och jag slappnar av själv i hela kroppen, jag andas ut o sjunker ihop. Tar en förhållning - hästen söker upp o vill ila iväg - jag släpper efter kvickt o " sjunker ihop ". Jag försöker att inte ge så mkt stöd i ngn tygel utan vill att hästen skall hitta sin egen kropp o lugn takt.

När det det fungerar på marken gör jag lika i sadeln. Spänner magen som broms, men är djup i sadeln, händerna är mjuka o vågar släppa efter...Lång o låg o vila i steget. Just att de vågar hitta sin egen kropp o balans tycker jag är viktigt innan de tar stöd o förlitar sig på ryttarens hand.

Oxå som HannaCecilia skriver; långa tyglar vid uteritt betyder " slappna av ".
rider du med kompisar el ensam? Jag rider med kompisar tills hästen är helt ok med skog o mark o allt vad det innebär med oljud o överaskningar. Sedan tömkör jag samma runda o sedan rider jag den ensam.
Just att gå tillbaka till grunden när det strular tror jag på.

Min pålle som jag ridit ut ensam utan problem ( efter att ha gjort allt det där ), kan jag inte ens gå med på stallvägen längre efter all vila. Han är inte samma trygga pålle längre. Jag kommer få börja om igen ( om vi någonsin kommer tillbaka ). Det är färskvara på de unga hästarna..repetere..repetera..tålamod..tålamod :angel:

Hoppas jag förklarade så du förstod? Inte så lätt att skriva ned.. Men det är min tanke iaf:)

KL
I morgon åker vi på åb. Jag ser de två Vet stå o mottaga oss i dörren o utbrista: - Nu, äntligen, skall vi hitta felet eller ge en förklaring till varför han inte blir bra!:bump:
Om jag inte blir klokare i morgon så åker jag till annan Vet. Jag kan åka hur långt som helst med min kuse ( han fick ju åka 150 mil för att komma till mig! :love: ).
Men jag har inte tappat förtroende för dem, men känner att det nu är dags att gå vidare m undersökning. Vi firar 5 mån av skada den 23 e!:crazy:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Idag avklarades första hoppträningen efter semester för både mig och Rosie. Det märktes. Från att ha en häst som innan semestern sprang in i transporten så var det inte riktigt lika roligt nu. Däremot har det blivit sådan skillnad på henne ridmässigt. Hon tar mer plats nu och vill verkligen göra rätt. Det var lydnad på schemat idag och hon skötte sig utmärkt. Tränade ensam så det blev endast 25 min, och tränaren tyckte att hon utvecklats bra under vilan. Tänkt att det kan göra så mycket. :) Dessutom bjöd hon på bra på de få hinder som fanns idag. :)

På onsdag nästa vecka har jag blivit medlurad på träning på fälttävlansbanan i Tranemo. Ska faktiskt bli riktigt spännande att testa detta som så många älskar :D Återstår till nästa vecka att se om jag överlever...Hehe
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Väldigt bra tips carre! Finns många som skulle behöva gå tillbaka till grunderna med sina hästar, både äldre o yngre förstås!

Håller tummarna för att dina vet. verkligen hittar vad problemet är eller om det nu ÄR leden att den då är på väg att läka.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Å, vad kul! Vill också..
Skulle nästan åka och tjuvkika;)!
Återkom med rapport!

Lämnat min igen för lite träning inför kvalite´n.
Ser väl o.k ut. Tittade lite idag när han hoppade henne och hon tycker det är väldigt kul.
Önskar bara att frugan hans ska friskna till så hon tar dressyrbiten men det blir säkert väl ändå, fast inte riktigt som jag hade tänkt från början:crazy:.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för toppenbra tips!!

Jo, han vill ju väldigt gärna göra rätt och blir väldigt olycklig om han man blir arg på honom eller om han korrigerar honom för hårt. Problemet är väl att vi inte känt varandra sålänge och inte riktigt hittat "vår jämnvikt" än om man nu kan uttrycka det så? Vissa hästar är ju lätta att lära sig hur de fungerar och vissa lite svårare, iallafall upplever jag det så. Men det kommer väl! Vi behöver ju inte ha någon brådska, vi har ju all tid i världen förhoppningsvis =)

Och lycka till på ÅB, håller tummarna för er!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL
Tack alla för stöd!

Jag är hemkommen från kliniken med en häst som i stort sett är utdömd för sitt knä. Han fick en beh till ( mer kan de inte sticka honom för cortison skadar ju leden om man ger för mkt beh ). Skall om 10 dagar släppa honom i en större hage o sedan komma tillbaka om 3 månader. De sa att utsikterna är dåliga.
Jag kommer att åka till en annan Vet för second opinion.
Jag frågade två ggr bägge två om det absolut inte kan vara ngt annat som spökar. -Nej!, sa de. Det är bara knät.

/ C
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nej vad tråkigt! :(

Är han bara behandlad med cortison eller även med tuppkam? Usch, verkligen ledsen för din skull! :cry: Hoppas HOPPAS att ni kanske kan få ett annat utlåtande av en annan veterinär, det har ju faktiskt hänt förr!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det var tråkigt att höra... Jag tycker att du ska åka till en vet till för att verkligen få det bekräftat att det är knät som är skadat. Iaf. KRAMAR
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ha, det tycker jag att du ska göra. Du kan ge mig massa tips på hur jag ska göra, har ingen koll när det gäller fasta hinder.... :)

DSC02034.jpg


En liten box bild. Så ni inte glömmer hur vi ser ut...hihi :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
813
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 228
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp