Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Här finns absolut intresse för alla 06or. Berätta gärna om din, och bilder är alltid kul!:)

kl
Själva har vi hamnat i en liten svacka vad gäller galoppen... Idag när jag red i skogen så fattade han fel galopp säkert 75% av alla fattningar och samtidigt får jag ett ordentligt bocksprång. Känns som han har bråttom och inte riktigt väntar in mig utan "tjohej vad kul med galopp" och ger sig iväg. Fick avsluta på ridbanan och där gick det bättre men inte helt bra.
Nu ska min tränare hoppa på söndag igen så vi får se om han krånglar med henne med annars får jag väl acceptera att det beror på mig :(.

Tror det är dags för lite dressyrträning igen... Har legat lite lågt nu över sommaren men tror jag får boka in en lektion.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kör lite kort info först, så får ni fråga vad ni vill eftersom jag inte är heeelt säker på exakt vad ni vill veta. ;D

sanmiguel_02_101728264.jpg

lektion_007_101767824.png

Namn: San Miguel
Kallas: Myggan, Myggis, San Myggel
Född: 2006-05-17
Kön: Valack
Mkh: 168 cm

Efter Sandakan - Warsteiner - Urbino
Haft honom sen maj, och han var då riden i ungefär ett halvår.
Det jag hunnit lära honom sen dess är mycket markträning av NH-princip,
t ex inkallning, stanna, följa mig. Stå stilla uppbunden är också något vi
lyckats med nu! Lyfta fötterna genom att bara titta på dem gör han också,
förut fick man brottas lite nästan.
Finns att följa oss på bloggen också; http://sanmiguel.blogg.se

lektion_004_101767224.png

stda_005_92461960.png

myggis_006_101382177.png

flum_004_101453599.png
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ser jättefin ut!
Fin färg på honom.

Det jag undrar är lite över dina framtidsplaner med honom. Fast det kanske står i din blogg? Har inte hunnit kolla den än:).

Fortsätt håll oss uppdaterade.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Rebecca L; Välkommen till tråden, härliga bilder. Gillar speciellt den där han galopperar fritt. Ser så livfull och glad ut!

Happyrider; Hoppas det var en engångsgrej med galoppen. Jag känner med dig, vet ju hur jag kände det med kvaliten för dörren och så en galopp som inte sitter.

Polly P; Jag ser inte heller bilderna, lycka till på lägret. Låter trevligt.

Jempa; Härligt uttryck din häst har, och den er verkligen välmusklad och trevlig ut.

Carre10; Vilken himla otur du har med kusen, Skönt att kunna få ytterligare ett par kunniga ögon att kika på honom. Så hoppas jag verkligen att ni får lite mer flyt nu framöver!!!

Hemmavid händer det inte mycket nu. Tjejen står på vila nu pga sparken. Det är fortfarande en liten liten svullnad och lite värme just över själva området där sparken tog. Hon tycker nog att det är toppen, hon verkar ju helt obesvärad av det och gå i hagen och lata sig är inget hon tackar nej till om man säger så :angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ser jättefin ut!
Fin färg på honom.

Det jag undrar är lite över dina framtidsplaner med honom. Fast det kanske står i din blogg? Har inte hunnit kolla den än:).

Fortsätt håll oss uppdaterade.

Tack så mycket!
Jo, planerna är ju att han ska bli en dressyrhäst, sen hur långt vi kommer är ju svårt att säga. Men vill gärna få upp honom i MSV åtminstone. Sen har jag tyvärr de värsta tävlingsnerverna, men det kanske släpper när man börjat tävla lite. Hoppas det! :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Rebecca L; Välkommen till tråden, härliga bilder. Gillar speciellt den där han galopperar fritt. Ser så livfull och glad ut!

Tackartackar! Apropå livfull och glad kan jag ju slänga upp denna bild från i förr går. Han kändes enormt fin då, och jag som mamma blev väldigt glad när han var så pass mjuk och villig.

grs_002_102248147.png

Ni får ursäkta min sits, dock var detta ingenting som jag fokuserade på när jag bara lät honom rulla på i galoppen. Tror jag manade på här och hurrade eftersom han var så pass positiv och tog galoppen direkt. ;)
Sen ser han ut som en tunna också, haha. Han är faktiskt rundare än sin hagkompis som gick på bete medan han INTE gjorde det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja verkligen oflyt.

Nu har den andra Vet kollat longering och hans ord är:
" Kortare steg hb i skritt. Halt hb i båda varv, men mer vä varv, dvs mer framföringshälta. han får inte med sig hb alls, kan vara höftled. Borde vara mer bogfri oxå. Allmänt fin häst som borde sväva fram om juste. Även vb är kvar i stallet vid longering i hö galopp "

Jag vet inte vad jag skall göra nu:crazy:

Hur hade ni gjort? Åkt till honom, eller berätta för de som behandlar honom nu vad han sagt?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ha, ha, nä, jag har nog inte gjort helt rätt...
Nå, här kommer två från lägret...
Det har varit kul idag förutom att jag var lite nervös och stressad.
Pållan spänd och blev då lite stark/stum så jag fick påbackning om min hand-med rätta. Gick dock bättre mot slutet och tränaren tyckte hon hade trevliga gångarter. Annars skötte hon sig jättebra, absolut!
Imorgon blir det lite hoppning:). Vi är nog coolare då;).
Har ju inte ridit henne heller sedan vi kom hem från semestern då jag tyckte hon behövde en vilodag, hämta ju hem henne i torsdags..

Loppan å jag på tantläger:
31495603.jpg

31495605.jpg

Nu blir det grill m.m och hästprat såklart!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

jag hade åkt till nya veterinären. second opinion är aldrig fel. håller tummarna för er -ha tålamod! *kram*

*kl*

här har jag nu ridit några gånger och tömkört en gång idag. går ok men hon har en olat att blixtsnabbt köra ut rumpan rejält till vänster vid avbrott från trav till skritt.
jag har provat det mesta -vägg, volt, ställning, sidvärts...
någon som mtips på övning som kan hjälpa mig att korrigera??
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

NU ser jag dina bilder...
Hon ser fin ut lilla Loppan:).

Det låter himla skoj med tantläger. Skulle jag absolut kunna tänka mig.:bump:

KL.
Imorgon blir det hoppning med min häst + tränare. Återkommer med info...
Idag var det vilodag, rider ungefär varannan dag nu.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*
Har vart tyst från oss ett tag..

Lelle har nu varit hemma igen ett tag och vi har kommit igång med träningarna, främst i dressyr. Rider nu för en jätte trevlig dressyrtränare som endast har privatlektioner vilket känns jätte skönt är så jobbigt att sitta och rida i grupp när hästen ändå inte orkar riktigt "allt" än.

Hoppträningarna är i grupp dock men det har funkat långt över förväntan. Vuxit har han gjort också, bra sugen på att mäta honom :)

Annars händer väl inte så mycket, försöker få ut en tandläkare så fort som möjligt för att kolla tänderna på han men inte det lättaste med alla semestrar och dylikt..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL.
Häromdagen när jag red så gick killen och hängde i innertygeln främst i höger varv. Så gick ju inte att ge stöd på ytter och få honom att arbeta och tänka framåt när han vägrade släppa inner. Galoppera ville han inte heller göra i höger varv, utan kickade och bockade - så avslutade när han rullade på utan att bråka.
Men jag hoppas verkligen att detta var en engångsförteelse, eftersom han dagen innan varit jättefin och mjuk. Så jag lär märka nästa gång jag rider (imorgon tror jag) om han är likadan.
Har sett att han nu fått nya tänder, tror det är C1 (hingsttand) - dock ser han helt annorlunda ut i munnen om man jämför med min kompis häst, vars hingsttänder sitter mycket närmare framtänderna än vad de gör på min. Innan var det bara en liten bulle där, sen för någon vecka sen var där plötsligt tänder en dag. Kan det vara det som spökar?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min häst hade väldiga problem vid årsskiftet då han fick sina hingsbetar. fick gå på Metacam. Åt bara grovfoder, vägrade kraft...Då har man ont:crazy:. Tror det tog nästan en månad innan det släppte.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack:)!
Har iof. lite otur..
Skulle ju varit med idag men tyvärr så krånglade det i trailern eftersom hon tydligen är bredåkare forever..( Körde henne med fjorden jämte och det fungerade ju på barnlägret så jag trodde ju att det grönt nu också, funkade ju även igår fast man får köra luuugnt..)
Resultatet blev iallafall ett balltramp vä fram och ett sår på vänster bak och lite små blessyrer..
Känns jädrigt onödigt...:(
Blir ju liksom en sådan där dum ficka eller "flärp". Inget djupt och ser det ok. ut så tar jag en liten skritt-tur imorgon men jag låter det vara omlagt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

kl
Så var andra hoppasset med tränaren i sadeln avklarat.
Min häst var inte riktigt med på alla noter idag. Galoppfattningarna satt där de skulle men han var lite tramsig och försökte protestera lite när hon krävde lite mer av honom. Inga jättegrejer utan mer att det blev jobbigt för honom och hon fick rida mer bestämt för att få honom eftergiven och rund.
Jag tycker att han är liite nonchalant i hoppningen och tror att han skulle behöva träna på andra hinder.
Men några riktigt fina språng blev det och de hoppade 105 cm (det tyckte den här matten var högt)
Det positiva är att han tvekar inte utan hoppar det hon styr på.:)

Skulle tro att lille pållen är trött nu, får bli en liten promenad imorgon...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Roligt att läsa om allas små bushästar!

Ang en del av hästarna som krånglat lite nu så är det inte helt ovanligt att hästar som växer just gör det när sommarbetet är på upphällningen o får då lite växtvärk o kan krångla just med galoppfattningarna eftersom det tar i "rumpan" som mest. Oftast krånglas det med en sida mer än den andra.

Om hästen tidigare har tagit bägge galopperna så får man lura in dom i den svåra istället för att börja slåss o KRÄVA att nu ska dom minsann....för då får man bara ännu mer trots tillbaka. Det är ju bäbisar vi rider på o dom trotsar ju ibland o speciellt när kroppen inte känns riktigt 100.

Min lilla busflicka har inte sagt stopp än men det kommer nog!:D Hon är iaf under igångsättning efter sommarens 5 veckors vila.:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
818
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 239
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp