Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon ser ju jättekäck ut!:) Men jag tror ryttaren har samma känsla som jag på min lilla...att man aldrig känner när avsprånget ska bli så då driver man till med handen o slänger sig själv lite före...:o Löser sig när avsprången blir tydligare o det brukar komma med åldern!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men jag tror ryttaren har samma känsla som jag på min lilla...att man aldrig känner när avsprånget ska bli så då driver man till med handen o slänger sig själv lite före...:o Löser sig när avsprången blir tydligare o det brukar komma med åldern!:D
Tja, för att inte ha hoppat denna häst särskilt mycket (eller ridit den så mycket öht) och för att vara första gången i ridhus med andra hästar kors och tvärs så tycker jag att utbildaren löser situationen bra. Så himla mycket hjälp med handen och före i språnget tycker jag inte att utbildaren är.

Och så var det slutdiskuterat kring utbildarens sätt att rida, känns inte schysst när hon själv inte är aktiv här och kan deltaga i den. Tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det låter smidigt att ha någon att haka på, får satsa på det.:)
Nej jag tänkte främst på om han blir spänd, med tanke på läktare och speglar o dyl. Han är inte så rolig att rida om han sätter den sidan till. Blir ostadig och den fina bjudningen fram till bettet försvinner. Men vi gör det bästa av det hela!:banana:

Jempa Ok då förstår jag. Kul att du trots din "skada" kan låta visa din häst, hade varit tråkigt att missa det hela bara för att man själv inte är helt hundra.
Tycker det såg trevligt ut på din hoppfilm, hon har en fin bjudning din häst!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

I " Dressyren " är ni två. Hoppningen ensam. Men Dressyren är först, så de värsta spänningar borde släppt. Jag var o kollade på Grevagården förra året, ingen " ballade " ur på något sätt. Men jag tycker absolut du skall åka till ridhus o rida o hoppa innan. Vi har ju Riddersberg! ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härlig bjudning!:love:

Jag förstår precis vad Novali ( ser verkligen likheten med era hästar ) menar. Men jag respekterar dig och jag har en policy för mig själv att aldrig kommentera ( mer än pos ) om inte någon ber om det!
Lycka till! Det kommer gå bra! :) Jag är så inne i konvalesens här, så att att ens hoppa dem känns som år framåt!:angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Till Jempa: Jag menade bara att jag såg likheter mellan våra hästar, ingen kritik mot din ryttare!:)

till carre: håller tummarna för ditt ÅB, för det var väl idag?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är ok, jag gissade det :) Är bara "rädd" för att vissa kommentarer kan uppfattas som neggokritik och vill undvika missförstånd.

F.ö. så har pållan verkligen en fantastisk inställning till hoppandet. Hon är dressyravlad och hopptekniken är "så där", men hon har ett stort hjärta. Inte så att hon chansar, men hon försöker. Öronen framåt och tar sig över allt man styr henne mot. Stanna eller springa vid sidan finns inte i hennes värld, men vi har varit bussiga och hittills bara hoppat sådana höjder som hon i princip skulle kunna krypa över.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

delvis *kl*

NU har jag inte skrivit på Länge, men här kommer en liten uppdatering i alla fall.

Jempa din häst verkar verkligen ha en härlig bjudning, den är jag avis på ;) Här kämpar vi för fullt med frammåtbjudningen. Den är bättre, men vissa dagar inte alls så bra som man skulle önska...

happyrider, kul att ni kämpar på! Det kommer säkert gå allderless utmärkt på kvaliten för er. Vilket datum är det ni ska rida? Har du anmält än?

carre10 usch vilken jobbig tid du kämpar med. Håller verkligen tummarna för er, jag skulle vara ett närv-vrak om jag fått genomgå det du gör nu.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ehh... vad hände nu då? Min dator är inte riktigt riktig tror jag. Men jag fortsätter här.. :o

Nightwish, din häst ser verkligen trevlig ut på bilderna.
***
Vi kör på efter vår lilla betesvila, hon går ute dygnet runt men tränar nu för dressyrtränare 1gång i veckan och hopptränare 1 gång i veckan. Sen rider jag henne hemma ca två gånger i veckan.

Det går verkligen fram och tillbaka. Ena gången kommer man hem som världens lyckligaste, då har hon frammåtbjudning, kanonfin form, reglerbar och lyhörd. :love:
Sen nästa gång är hon trött och slö och inte alls sammarbetsvillig. :grin:

Sen nu nyss så har "hon fått för sig" att inte fatta v. galopp. Hur jag än beter mig blir det h. galopp istället. Lagom skoj :crazy: Det går bättre i ridhus med hörn att rida igenom osv. Tränarna har ridigt henne och då fattar hon rätt, men hon är verkligen inställd på att fatta höger hela tiden.
Visst har det varit den svåra sidan innan med, men då har det ändå alltid fungerat om man varit riktigt noggrann. Nu har vi (jag) kört fast lite känner jag.

Jag väntar att anmäla till kvaliten. Vill ju inte komma dit och inte kunna fatta rätt galopp :angel:.

Men vi får se vart det bär. För förutom just v. galopp fattning så är jag mycket nöjd med henne, lätt att lasta och ha med sig. lätt att samla sig och trevlig på alla sätt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja vi kämpar på!
Tycker du ska anmäla dig, det är ju faktiskt några veckor kvar så den där galoppen löser ni nog.

Det är den 4-5 sept jag ska visa men jag har inte anmält än, ville lugna mig till jag visste hur det blir med hoppningen.
Men NU vet jag... det blir min tränare som visar den uppsuttna hoppningen och jag det andra.:).
Tränaren har hoppat honom idag och det gick riktigt bra, över förväntan faktiskt. Min häst verkade trivas med henne på ryggen och han jobbade på mycket tillfredställande. Han gick riktigt bra på marken och hoppningen var bra men vi saknar lite av den sista bjudningen, att han liksom tar tag i hindret. Men jag tror att det är en träningssak, till hans försvar ska tilläggas att han är lite rund om magen och lite betestrött (går ute dygnet runt).
Men liite stolt är jag allt, tränaren tyckte han var välriden och mycket lydig:banana:.
Imorgon kommer några foton (orkar inte nu).

CARRE: Har tänkt på er idag och hoppas verkligen det gått bra...
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Å vi är igång igen. Hon var som innan betet att rida, inga konstigheter:)...
Behövs lite grunddiciplin och lyhördhet men, men..otrolig bussig då vi idag tog en sväng ihop med mina töser på ponny..
Stämde av med dit hon ska på lite träning inför kvalite´n och tyvärr har ena halvan blivit akutopererad för blindtarmen..

Vi får se hur det blir..annars visar väl hennes man hela biten, dom har en till FigaroR häst så det blir lite kul..
Bara jag slipper;) ( har inte nerver till det...)
På lördag kör jag lite lättare hoppeträning ihop med ena dottern och hennes fjording och sedan kör jag iväg henne på söndag. Tar hem på fredag då vi har "tantläger" och så får hon bli hemma ett par da´r efter det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hoppas det löser sig för er med träning och visning.

kl.
Här kommer några foton från träningen igår:

sommar-10barahst045.jpg


sommar-10barahst047.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ser ju kanon ut! Visst är det underbart när ens "bäbis" är lydig o trevlig för andra människor också? Man vet ju inte förrän ngn får prova....

polly, osis med blindtarmen men hoppas allt går som du tänkt ändå så kan du glassa runt som "hästägare" på kvalitén!;):D

aramis: Unghästar får för sig saker ibland och antagligen sitter du lite så i sadeln att du "serverar" höger galoppen och öppnar inte riktigt upp i höften för vänster galoppen. Ett litet tips som brukar funka är att du tittar dig över höger axel, dvs utåt, när du ska fatta galopp. Då kommer din inre höft automatiskt längre fram o underlättar för hästen att fatta rätt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh va härligt! Jag skall komma o kolla på er när ni visar!

KL
Tack alla för ni tänkt på oss!
Jo, vart ju på Åb igår. Samma skit igen:cry: De vet inte riktigt heller vad de skall göra. Han fick iaf Metacam igen och skall få vila i sin större hage. Skall ringa när han ätit färdigt medicinen o rapportera läget. Vet hoppades på att det var så färskt att Metacamen kunde ta det. Han var ju ren tills i Lördags. Annars skulle de ev UL o kolla så det verkligen var knät som hältan sitter i nu. Denna Vet förstår iaf att han måste få lite frihet. Finns liksom ingen mer medicin att ge nu. Jo, DMSO, men det finns väl bara en herre i Sverige som sprutar det i leder?! Vill inte åka till en annan Vet än.....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Himla, himla tråkigt för dig och pållen. Hoppas verkligen "behandlingen" hjälper.

Kul om du kommer och tittar på kvaliten men du får lova att inte ha några höga förväntningar på oss. Egentligen förstår jag inte varför jag utsätter mig för den här pressen. Lider nämligen av kroniskt dåligt "ridsjälvförtroende".
Samtidigt är det ju så himla kul... Men det är viktigt att jag känner att mitt deltagande är helt förutsättningslöst. Lite svammel kanske, men det är så jag känner.:confused:
Men är väldigt glad att det har löst sig med hoppbiten...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du, jag förstår precis hur du känner. Det är skillnad på egen o andras unghästar;). Är man mamma själv tycker iaf jag att man tenderar att inte bli objektiv.

KL
Jag har bett en kompis att hänga med upp till stallet i morgon o ta med min häst på promenad. Kom på mig själv i stallet idag att jag går runt o ältar om hur deppig o olycklig han är. Två tjejer sa spontant: - Han ser väl inte olycklig ut. Bara rastlös, men det är ju hans personlighet!
Det är ju JAG som är olycklig o orolig!;)... Skall försöka att bli mer positiv nu!:bump:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Va kul, välkommen hit.:)
Min häst har också Maraton som morfar.
Skulle vara roligt med bild!

Till din fråga: Jag tror att det finns risk för att din häst blir trött av att åka långt men samtidigt så är det ju otroligt tröttande för dem med nya miljöer. Jag tänker främst på ev. övernattning.
Jag hade nog satsat på att åka samma dag men i god tid så din häst får ordentligt med tid på sig innan "tävlingen". Förutsatt att din häst är lugn och någorlunda van vid att åka transport.:)

Hur som helst... håll oss uppdaterade med hur det går för er och hur ni förbereder er.:)

Tack! Jaha va roligt, tror på att ha Maraton i hästarna, känns som att många av dem får den här lilla extra gnistan:) på både gott och ont i vissa stunder kanske:D

Tack för ditt svar, det låter vettigt!

Nu känns det nästan som att fröken växer lite igen, för en vecka sen kändes hon otroligt elastisk och smidig, och när jag red igår var hon ovillig att gå fram och kändes lite matt:/ men om hon är så nu borde det ju ha gått över till kvalitets iaf:) Är det någon mer här som ska visa i Kumla?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*Kl*
Idag har pållan fått hoppa med "tant" (mig) på ryggen..;)
Jag som är lite hoppeosäker, minst sagt, men med denna underbara häst känns det så enkelt allting och hon får mig att känna mig så trygg..Hoppade nästan 110 och då gjorde hon ett så himla bra språng, blir så glad. Red själv i padocken då det inte blev någon träning för hennes son hade kört ner deras traktor i en mosse..
Sedan har jag putsat och packat för imorgon kör jag över henne på lite "utbildning". Ska bli kul att höra vad han tycker om henne som hoppehäst.
Vi drar sedan till Marstrand å det är tur för då kan jag inte smyga på dom;).

Hoppas nu det blir Gravagården som tänkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
818
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 249
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp