Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

Hej på er!

Jag kikar in som ny i tråden (skrev lite för ett år sen ungefär men glömde av den helt och hållet sen)

Jag har en painthingst född -06 som till vardags kallas Willy. Vi har inte kommit längre i inridningen än att han jobbas från marken (longering, tömkörning och vid handen) samt lite styra/stanna i skritt. Han är ganska så känslig men samtidigt oerhört lättlärd och lyhörd. Vi skyndar långsamt helt enkelt, det brukar leda till att det går fortast i slutändan enligt min erfarenhet :)

I dagsläget är han lite tunn (tappat muskler) då han går på fribetäckning, men det tar han snabbt igen hoppas jag.

Bilderna är väl inte de bästa nu, inte helt lätt att hålla linan och fota samtidigt utan att hästen tappar form och bakdel :crazy:

31368875.jpg


31368879.jpg


Efteråt släppte jag honom i hagen för att ta lite porträttbilder också, men det blev det inget med i dag :)

31368881.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kl
Jag kom iväg ikväll med min häst till en ridbana i närheten. Det blev både transportträning och miljöträning, toppen!:)
Måste berömma min häst, han är så otroligt cool och lugn. Trots att han inte är speciellt van att åka transport så kliver han rakt på, när vi kommer fram så är han såklart lite spänd och "tittig" men ändå fullt hanterbar.
Ridningen gick okej, stundtals känns det riktigt bra.

Dottern, 11 år har fotat:

sommar-10barahst019.jpg

Din häst är helt underbart vacker!:love::love: Vilket uttryck o vilken härlig form han går i!:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för kommentarerna båda två.
Ja vi bor väldigt vackert, hästarna gillar att det blåser lite från sjön om somrarna med :)

I dag har det inte blivit mycket träning för vår del dock, jag har dåliga leder och får anpassa mig ganska mycket efter det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Håller med om det! Jättefin verkligen, o du plockar fram det!:) Ser bra ut ingör kvaliten, du kommer höja Akriboris Blup!;)

Kl
Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot måndag, då Pappi skall ut i stor hage:crazy:. Skall försöka aktivera honom innan o ge lugnande..Men jag känner min kompis, han kommer springa sig svettig o rejsa satan!:cry:
Men han måste ju få leva oxå...:laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

På måndag blir nog våran första hoppträning för min riktiga tränare. :D
Riktigt spännande då vi bara hoppat max 3 hinder i följd än så länge och inte högre än 80 cm.
Kul att se vad Sussie tycker om henne oxå då hon rider in och rider till hästar. ;)

Håll tummarna för mej att allt går bra och hästen hoppar bra och är pigg. Och jag kan nog utlova lite bilder från träningen oxå.:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack så mycket Novali och Carre.:)

Som jag skrev så känns han fin stundtals, däremellan mindre bra, he, he:D.
Får hoppas han har en riktigt bra dag på kvaliten, så kanske vi lyckas genomföra det hela.
Jag har inga förväntningar alls, utan ser det som ett delmål, träning för både mig och hästen. Känner jag mig själv rätt så kommer jag vara vansinnigt nervös.
Hoppas bara på hanterbar häst och godkänt genomförande.
Är inte så långt kommen med hans utbildning, men vi skyndar långsamt. Han ska bli min tränings/ tävlingskompis hela livet. :love:

Nu åker jag på semester en vecka, på återseende...:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

happyrider Vad fin han ser ut på nedersta bilden. Och så underbart snäll han verkar, tänker på bilderna ihop med din dotter! Ha en skön semester!

lewellyn Vilken härlig teckning han har! Har han haft många ston?

Sunshine :love: en sån vacker grabb!

MoaAmanadaa Roligt med en ponny till :laugh: Lycka till på träningen!

Carre10 Hoppas att han håller sig liiiiite på mattan iallafall! Vet hur sjukt nervös jag var när jag skulle släppa ut Pachá(förra hästen) efter lång tids boxvila. Usch, knappt man vill titta! Men ändock på nåt sätt skönt att se dom lyckliga ju. När tror de att du ska kunna vara igång med honom igen?

Har varit lite tyst från mig i denna tråden ett tag, O´Malley har vilat så har liksom inte funnits så mycket kul att rapportera.

Nu börjar vi komma igång igen och här är en liten film från dagens pass. Åkte iväg till cirkusplatsen och red där. Bra träning för honom både med körningen dit och att vara på nytt ställe. Det gick iallafall hyffsat bra och han skötte sig finfint, mycket nöjd med min ponnyskrutt :love:

http://www.youtube.com/watch?v=A6eOUB0sRPg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så fin han är, och GRYMT lyhörd!:love:

Vi skall på åb om 2v o hoppas då att vi får komma igång mer. Men nu får jag trava honom upp till 10 min. DET är en milstolpe!:laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Japp, sussie blomqvist :D hon är jättebra!

Vi hoppade lite små hinder först och i slutet en bana. Hon rev inte en enda gång och stannade inte. Hon var posetiv och hoppade alla "titthinder" bra. Vattenmatta, grind, plank och vanliga räcken och oxrar.
Vi hoppade inte så högt men hon är ju lite tjock nu oxå. ^^

Uppvärmning
imgp9338_99899643.jpg


Vattenmatta
imgp9366_99898963.jpg


Grind
imgp9372_99898616.jpg


Och nu kommer några fula språng där jag inte hängde med x)

Grind
imgp9369_99898758.jpg


Oxer
imgp9368_99899276.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*knapplån

Hej! Hoppar in i tråden efter att ha följt den ett tag.

Jag har ett sto född 06 efter Cornetto-Maraton, egen uppfödning (min första). Kommer främst bli hopphäst men rör sig även trevligt så lite dressyrtävlan är absolut inte omöjligt:) Tävlade två 80 cm och en 90 under maj-juni och var felfri alla tre, i debuten av 1m i juli hoppade hon mig ur sadeln på hinder nr 2, ska man ramla av ska man väl göra det av den anledningen=P

Efter det har hon haft lite vila men nu har vi startat förberedelserna för kvalitets. Är anmäld till örebro(kumla) 21 augusti. Men skulle behöva lite kloka råd av er;) Vi har en bit att åka, ca 16 mil, tror ni det går bra att åka och visa på samma dag eller ska man åka dagen före och ha uppstallning under natten? Hon är lugn i transporten, kan bli lite otålig men inte orolig.

Har inte riktigt förstått det där med att lägga in bilder men ska göra ett försök:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*

lewellyn Vilken härlig teckning han har! Har han haft många ston?

Ja han har en läcker färg :)

Tre ston har han haft än så länge. Två i fjol (riktigt fina stoföl födda hos www.coolqh.com) och bara vårt eget sto i år. Jag har dock haft ett par bokade som inte dykt upp i år samt ett antal som jag har tackat nej till så att säga.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Din häst är jättefin, ser trevligt ut när du rider.
Skönt när de är så coola på nya platser...
Men jag måste fråga: Vad har hänt med hans svans? Den ser lite illa åtgången ut.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Va kul, välkommen hit.:)
Min häst har också Maraton som morfar.
Skulle vara roligt med bild!

Till din fråga: Jag tror att det finns risk för att din häst blir trött av att åka långt men samtidigt så är det ju otroligt tröttande för dem med nya miljöer. Jag tänker främst på ev. övernattning.
Jag hade nog satsat på att åka samma dag men i god tid så din häst får ordentligt med tid på sig innan "tävlingen". Förutsatt att din häst är lugn och någorlunda van vid att åka transport.:)

Hur som helst... håll oss uppdaterade med hur det går för er och hur ni förbereder er.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Välkommen!:) Film är smidigt att lägga upp genom Youtube.

HappyRider: Hoppas du hade en skön semester!?:)

Kl
Liten uppdatering fr oss:
Har släppt Pappi i större hage ensam. Han har skött sig perfekt ( för att vara han ). Håller sig lugn o drar en repa då å då, men inga flip! Har ridit oxå. Han var cool o arbetsvillig, men det är bara skritt o trav på rakt spår som gäller.
I går när jag tömkörde så var han inte ren ( var inte helt ren i longering på Åb, men inget på böj ), men igår så markerade han som tidigare... Jag blev helt sänkt, gråten kom!
Fan, håller det inte ens för en vanlig hage!? Skall på Åb på Ons o tänker självklart inte rida innan dess...
Känns inte bra detta. Han måste ju få va häst oxå! Kan inte stänga in honom i ett frimärke hela livet o samtidigt få en häst som inte är kul att hantera. Nu är han sitt vanliga jag igen, lugn( are ;)) o positiv!
Usch!:cry:
( var bara tvungen att skriva av mig lite )
PS: Han har växt 3 cm nu när han stått sedan i Mars. är nu 171 cm över havet! Kan tilläggas att jag har inga modell ben! ;-)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men carre, vad trist!:( Hoppas verkligen att det är nåt annat som gör att han markerar eller att veterinären tycker att det är ok o att sånt här tar lång tid, även om jag vet att du gett honom jättelång tid redan.

Har inte så mycket att komma med känner jag, vill bara att du ska veta att jag tänker på dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
819
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
625
· Visningar
36 293
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp