Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fantastiskt!:laugh: Kan känna din stolthet ända hit. Härligt oxå med kommentarerna om din fina ridning, gott kvitto!:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack! Och tack allihopa för peppningen!
Nu ska vi träna vidare och ut och åka lite transport, men vi väntar lite med fler tävlingar. Nu ska vi mogna! =)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu är det så här Sunshine att jag tråkigt nog måste säga en sak....:crazy: Din häst behöver tyvärr miljöombyte och måste SNARAST sättas på första bästa båt till Sverige! Bara ring mig o säg vilken båt han kommer med så lovar jag att uppoffra mig o åka o hämta honom....;):D:D

För jeeeeeesus vad jag vill ha din häst!:love:

Men människa!:eek: Hur VÅGAR du hoppa efter att ha brutit nacken o vad hände egentligen?

Hehe :D

Jag ramlade av under ravjakt pa Irland och brot 2nd vertebrae, fast bara hairline fracture som tur var som har lakt utan men. Men psykologiskt sitter det som berget, och i mina morka stunder undrar jag varfor i hela friden jag kopte mig en hopphast nar det faktiskt ar ratt osannolikt att jag nagonsin kommer att kravla mig over nagra hogre hojder igen. Men det ar ju ratt kul att vara "hastagare" ocksa och se pa nar hasten tavlar, och man vet aldrig...en dag kanske... Men nu har jag ju barn ocksa vilket gor saken an varre.
Det ar rent ut sagt SKITfrustrerande att kanna denna radsla, och hur den paverkar min sits och mitt satt att rida.

Men jag ska koncentrera mig pa dressyr under hosten, hasten far bli en allrounder helt enkelt ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vet hur du känner. Vart med om samma skada ( men fjärde nackkotan ). Det vart med min förra häst som jag red in som hade sadeltvång. Han fick åka till inridare under min konvalescens o sen fick jag kämpa på med halvångest när jag tvingade mig att rida honom igen. Men hade honom i 15 år o red dagligen :). Det kan göra en stark oxå när man övervinner sin rädsla. Men det är en otäck känsla att hoppa upp igen.

Denna häst jag har nu sprang över mig när han var två o jag stukade foten så illa att det tog ett halvår att bli ok igen ( läk tyckte ett benbrott vore bättre ).. Har fortf ett öga över axeln när jag leder honom.
Jag har oxå två barn o visst tänker man lite mer, men jag vägrar fastna i den där lamslagheten man kan få :laugh:

Lycka till!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Lite uppdate om oss då...
Hoppade idag och pållen byter galoppen över hindret och sprången är ju helt okej. :p

Jag kunde korta henne rejält och hon känndes superfin. Men mitt i ridpasset märker jag att en sko glappar. *suck* Så det var bara att skritta av henne så får hovslagaren komma på tisdag...

imgp9282_98710843.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tror att man blir mer rädd o en längre tid efteråt när man inte kan sitta upp direkt o fortsätta rida sen. Jag åkte in i ridhusväggen o bröt nyckelbenet, det tog 6 veckor inte skiten läkte o gjorde konstant ont i 4 veckor....jag var helt hysteriskt rädd för att sitta upp sen!:eek: Fick rida min kompis häst istället i några veckor medan hon red min men sen gick det ok. Tog dock lång tid innan jag litade på honom igen....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

kl i allmanhet..

Jag har en 06:a, som just har lart sig att bett i munnen ar inte alls sa dumt och sadeln biter inte.. Kanske jag ar sen med hennes utbildning, men hoppa gor vi INTE, bortsett fran stegring/bucking i samma andetag nar vi ar glada..
Vill bara fraga, varfor borjar folk sa tidigt med sina hastar? Ar de verkligen vuxna nog (vuxna som i skelett etc) att bli ridna sa unga? Kanske beror det pa olika raser, vad vet jag? Sjalv har jag ju araber och de ar sallen mogna att bli inridna fore 4 om inte senare. Visst kan man men risken med trasig hast i senare ar blir da storre. Den siste jag red in var nastan 5 nar jag satt pa honom forsta gangen. Dock var han grundarbetad och kunde det mesta.. just det har med tyngd pa ryggen..
Och med den tanken i mitt huvud skall nu bade 2 aringen bli tomkord. Han tycker det ar jatteroligt att visa upp sig.. Snart ar det dags att spanna dack bakom ocksa..
Synpunkter mottages garna...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är svårt det där... Forskning har ju visat att hästen skall från unga år ha en viss påfrestning på leder, skelett etc för att bli just hållbar. Bla därför vi har 3 - års test på halvbloden.
MEN det som är svårt är vad som är lagom. Varierade underlag o ridning i balans iför till just den individen med rätt o lagom vila o återhämtning för både huvud o kropp.
Aveln har gjort dagens hästar så klara o färdiga i huvudet, att det nog är lätt att ta dem för äldre o kanske lätt att pressa dem omedvetet för att " den känns så mogen ", när den är långt ifrån just det.
Man får rannsaka sin egen kunskap och ta hjälp när man har med unghästar att göra, tycker jag.
Men det är ett ansvar över en annans växande kropp ( som ju tyvärr inte säger ifrån förrän det är försent ) o det har jag respekt för.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kl.
Idag var det satans massa blinningar o dyl när jag skulle rida. Det enda positiva är att det blir mycket galoppjobb för pållen, det är nämligen den enda gångart vi kan rida i :D.
Har min häst inne när det är som värst, idag blev det 6 timmar. Han har väldigt bråttom in i stallet när jag kommer... Avskyr flygfäna!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Senaste fotona från igår...
Min yngsta dotter pysslar om pållen och han är såå nöjd.

sommar-10blandat095.jpg


sommar-10blandat094.jpg


sommar-10blandat096.jpg

:love: :love: :love: :love: :love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh så sött!
Har hon satt en rosett i pannluggen? Väldigt gulligt!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Underbart!:d
Skulle va kul att se mer bilder på halvbrodern. Han har vackert ansikte!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Just det ja, våra är ju halvbröder:).
Har jättedåligt med foton på min häst. Om kameran någon gång är med så är det för det allra mesta jag som fotar och då blir det ju inga ridbilder:). Kan i och för sig bli lite bättre på att fota honom från marken...
Nu är jag igång och rider igen efter vilan, får försöka fota lite någon dag.

Eve: Ja det är en rosa rosett i luggen. Min häst har världens tunnaste lugg men en rosett skulle han absolut ha tyckte dottern:laugh:.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Happyrider, Guuud så mysiga bilder!
Min loppa har till skillnad mot din en riktigt tjock och eländig ponnyman som står åt alla håll!
Dessutom hatar:devil: hon att bli ryckt,suck!!
Hon får vara "vildhäst" en vecka till för vi ska till gotland. Sen blir det "krig" innan hon åker på lite utbildning!

*KL*En fråga! När vi kommer hem i slutet av juli har jag tänkt att skicka iväg henne så snart som möjligt, men hur gör man med "igångsättning"?
Om jag rider ut lite lugna skogsrundor två-tre tillfällen innan hon åker och även ber att dom tar det lite lugnt dom första träningspassen så borde det väl vara o.k?
Men vad jag förstått så tappar dom inte jättemycket på en månads återhämtningsvila, men man kan väl inte köra på som "innan" i början?
Fast å andra sidan ska hon ju inte gå "hårt",öht, hon rids ju på fyraåringars vis..
Svimmel svammel;), men hur tänker ni och hur har ni gjort efter lite vila?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Är absolut ok! Viktigt är ju att utbildningsmänniskan ger henne varierad träning med uteridning också.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tror det är ok att rida ung. som vanligt. Precis som du skriver så rids de ju på "unghästvis". Min häst vilade i 3 veckor och jag satte igång med 3 pass i skogen och sedan ett kort på banan. Kände ingen skillnad på "orken" hos honom, däremot var han lite "segare" och inte lika självklar i formen som innan vilan. Sen är det ju svårt att avgöra vad som beror på vad eftersom han varit ganska påverkad av värmen.
Låter trevligt med lite utbildning, skulle min häst inte heller må dåligt av. Men, men jag kämpar på...
Ska försöka komma iväg med transporten idag, till en annan ridbana just för miljöträningens skull.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:)Är så toppen med buke när man kan ventilera små bryderier:)

Sett att "hemmaklubben" har dressyr i mitten av september, vore riktig skoj att våga starta..Dessutom klubben där jag tränar har i slutet av oktober, vore nog också kul,gulp, eller..

Jo, det blir nog bra med lite utbildning nu. Hon är jättetrevlig min poppsa men det behövs lite mer nyanser och snabbare reaktionera nu och där brister jag och är inte tillräckligt snabb och mesar lite på grund av osäkerhet..
Känns som ett hel-lyckat koncept att min tränare rider till henne så kanske vissa bitar går att föra över på mig sedan..

Nähäpp, nu måste jag packa det sista i husvagnen;)!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kl
Jag kom iväg ikväll med min häst till en ridbana i närheten. Det blev både transportträning och miljöträning, toppen!:)
Måste berömma min häst, han är så otroligt cool och lugn. Trots att han inte är speciellt van att åka transport så kliver han rakt på, när vi kommer fram så är han såklart lite spänd och "tittig" men ändå fullt hanterbar.
Ridningen gick okej, stundtals känns det riktigt bra.

Dottern, 11 år har fotat:

sommar-10barahst016.jpg


sommar-10barahst019.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min häst är 4år. (som ni vet) Jag har köpt honom för drygt 6veckor sen.
idag under promenad konstaterade jag att han klararde av att under promenaden gå från flocken (står nu på bete med endast en häst) och gå med mig till ställen där han aldrig varit på.. När det började åska fick jag bråttom hem och han gick lååångsamt. Fick nästan släpa hem honom för det fanns ju vägsträck han inte luktat på! Och inga problem att gå över ån fast min förra häst tyckte de var himla äckligt.
Han stod ensam i stallet tills hans beteskompis kom hem igen. Reagerar inte på bilar å motorcyklar - ibland imponerar han på mig! :D
På söndag ska jag ta hem honom från betet, då har han fått vila 1månad. Blir riktigt spännande att börja rida honom igen!
Dock behöver han verkas då hovarna vuxit som ogräs, fortfarande osäker på om jag ska sko honom eller låta honom gå barfota.. :confused:

31304108.jpg

En bild på herr buse som helst inte vill stå still :) hans polare har ordnat stubb åt honom på manken!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
820
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
625
· Visningar
36 324
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp