Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL*

Hej, var ett tag sen man skrev här.
Nu har Bellis (Lipton - Pans Kardinal) kommit igång igen efter sin sommarvila. Red på utebanan i Ahla, hoppade några få språng med, ca 80 cm bara.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=EI91BXGm8W0

19729_1280696015.jpg

66069_1280696016.jpg

69950_1280696016.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Har du låtit en ET gå igenom honom? Kanske är muskelömhet eller växtvärk. Man tycker att en ledinflammation borde ha läkt ut på ett halvår efter behandling och vila.

Lycka till på återbesöket, förstår att det känns tungt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack så mycket allihop :love:

happyrider: När man ställer ut cobbar trimmar man svansen. Den ska se ut som en pensel. Han ställdes ut i slutet på mars senast och det tar ju tiiiiiid för en svans att växa. Men den är på utväxt och sakta men säkert kommer den tillbaka. Han har potential för en helt fantastisk svans :love:

MoaAmanadaa: Vad trevligt det ser ut, ni ser ut att ha lika roligt båda två :laugh:

CarreVad tråkigt att han är oren :(
Usch, förstår att du är ledsen. Är ju mentalt jobbigt med "sjuk" häst, ännu mer när det då kommer bakslag. Skönt iallafall att ha ett åb bokat så nära inpå. Hoppas att det snart blir bra!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

TACK alla!:bow:
Nej, har inte tagit ut ET, men borde kanske göra det.

Det som gjorde mig så nedslagen var att han markerade som innan. På två Åb då han stått i frimärke har han vart mkt bättre. Då har han fått utökad rörlighet o då vart sämre när han kommit tillbaka!
Vet att det tar lång tid, men svårt att hitta en balans med att han rör sig lagom, så det kan läka.:cry:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Var det "bara" en inflammation han hade i leden el var det någon annan typ av skada också? För visst gjordes en atroskopi på honom?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det var " bara " en mkt kraftig infl. Ja, han gjorde en artroskopi. Den Vet som op honom sa att jag skulle va glad för att inte menisk o korsband var skadade, MEN att infl var så pass kraftig att det kommer ta lång tid.

Tror jag fick svaret ikväll. Han HAR kört race i hagen. Så han vart löddrig ibland, inte varje kväll.

Skall dela hagen i morgon och åka upp varje kväll själv o ta in honom tidigare. Tar man in honom för tidigt, så väver han så han ibland går omkull i boxen:crazy:.
Gäller att hitta en balans i allt när man har en sådan pigg häst.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fy vad tråkigt för er...
Förstår att allting känns skit och att du "deppar ihop" ibland.
Hoppas verkligen att det löser sig så du kan komma igång med honom igen.:)
Tänker på er mycket!

Snigeleffekt: Hade ingen aning om att man klipper cobbarnas svansar så. Tyckte mer det såg ut som någon hungrig "kompis" ätit lite.:D Man lär så länge man lever, eller hur...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

vad tråkigt att höra att han inte är forts ok :(
min dansa (03.a) stod i box/sjukhage ganska länge varvat med skritt över bommar alt m vikter 2 ggr/dag. hon var dock jätteduktig att hålla sig i box och att hålla sig på mattan vid promenader.
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Mer uppdatering från oss...

Idag red jag ut med bara grimma och grimskaft och hon gick perfekt. :D Jobbade bra och i form och allt så fort jag tog "tyglarna". Hon var hur snäll som helst och galopperade hur fint som helst. Jag blir så stolt över den lilla bebisen. :bump:
Att hon skulle gå bättre med grimma och grimskaft än vad hon gör med novabettet trodde jag inte. :p
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Låter ju helt underbart! Har testat samma sak. Fungerade bra tills vi kom till galoppen. Då vart det alldeles för roligt och lilltjejen bockade av matte.

Längtar såååååååå mycket tills vi ska sätta igång efter sommarvilan. Nästa vecka blir det skritt och sedan är det dags för lite allvar igen. Känns riktigt bra att starta nu för hon vill verkligen inte gå och strosa i hagen längre. Hon försöker alltid komma ut när någon annan häst skall ridas... :)

Är alla andra igång nu? Förrutom skadorna?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Disa är igång nu. Hon åkte till sina uppfödare för utbildning inför och visning vid kvalitets den 1/6. Har arbetats hela tiden med undantag av några veckor kring månadsskiftet juni/juli då det blev heltidsvila på bete. Sedan har hon fått fortsätta gå på bete varvat med ridning, men igår blev det installning nattetid för att banta bort betesmagen lite.

Hos utbildaren rids hon på slät ridbana (basjobb där det jobbas med stegförlängningar och självbärighet), hoppas och rids ut för att bygga styrka och kondis. De har även varit iväg på hoppträning i grupp på helt nytt ställe och hoppat "mystiska" hinder.

Nu blir det hopptävling om cirka ttre veckor och två veckor efter den är det dags för kvalitetsstarten. Spännande!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det låter kanon ju...
Förstår att du satsar ganska seriöst på kvaliten. Var ska du visa?

Själv läste jag proppen igår och såg till min fasa att både ridning och hoppning sker inomhus. Min häst är riden inomhus två gånger i hela sitt liv (eller möjligtvis tre) och då i ett litet skitridhus utan varken speglar eller läktare.:o
Måste försöka komma iväg och rida inne på ett större ställe ganska omgående känns det som.:)
Imorgon ska min hopptränare hoppa min häst för första gången. Ev blir det hon som visar hoppningen på kvaliten. Det blir premiär för en annan ryttare på min häst. Det är BARA jag som ridit honom hittills. Ska bli himla roligt att se!!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

skatan får skor på torsdag, sedan smyger vi igång med skritt i skogen tillsammans m lilla sandai o lite lättare tömkörning på banan tills lillan står ut att vara lite mer själv än nu.
brukar låta henne stå kvar i boxen när jag borstar o grejar m skatan o det går jättebra. har börjat ta ut mammahäst o beta 5 min och då blir det lite bebisskrik men ingen hysteri så det skall nog gå bra.
skatan riktigt njuter av att få vara ensam i strålkastarljuset:love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Låter underbart att få komma igång igen!:)

Likaså att läsa om er andras väg till kvaliten! Håll oss uppdaterade m ord, bilder o filmer:love:

I morgon är det Åb för oss iaf.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det låter kanon ju...
Förstår att du satsar ganska seriöst på kvaliten. Var ska du visa?
Seriös satsning... Nej då! Att pållan hamnade hos uppfödarna för utbildning och visning beror på att jag råkat ut för en grej som gjort att jag ej kan rida på några månader. Annars hade jag förberett och visat henne själv och då hade det blivit högst amatörmässigt. Ser kvalitets mest som bra målpunkter att jobba mot och det är klart att det skulle vara roligt med bra siffror i protokollet, men det är långt ifrån det viktigaste.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men det brukar aldrig vara problem att rida inne, dessutom är man väl 2 o 2? Då är det ju bara att haka på den andre....:angel::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
819
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
625
· Visningar
36 254
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp