Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Idag är lillkillen betydligt mindre svullen mellan ganascherna, äter sin gröt med god aptit men höet har han fortfarande svårt att tugga o svälja men lite får han i sig. Han får i sig ca 2-3 kg hö om dagen, så han har fri tillgång på lusern (blötlagt). Han känner säkert fortfarande av såren. Jag vill riiiiiiiida. Men han behöver äta upp sig lite först.

Idag är lillkillen betydligt mindre svullen mellan ganascherna, äter sin gröt med god aptit men höet har han fortfarande svårt att tugga o svälja men lite får han i sig. Han får i sig ca 2-3 kg hö om dagen, så han har fri tillgång på lusern (blötlagt). Han känner säkert fortfarande av såren. Jag vill riiiiiiiida. Men han behöver äta upp sig lite först.

Tänk va skönt för honom att kunna äta igen!
Såg att du bor i Halland, vågar man fråga vart?

Jag har fått idétorka när det gäller ridning :(
Hon är så otroligt duktig och lättlärd, så vill inte gå för fort fram för hon är "redo". Hon kan skänkelvikning i skritt och trav. Provat på bakdelsvändning. går stadig i form. "inhoppad" men vi "hoppar" kryss på träningar varannan vecka snart, så det går bort.
Nån som har något tips?

Hur ofta/länge sitter ni i traven och när ska ni börja sitta ner lite mer "ordentligt"?

kl

Är det ngn mer som misströstar...
Mörkt ute halv fem, regn som kommer från sidan, lervälling i hagen och till på köpet tappsko:(

Men, men imorgon har de lovat fint väder och skon kom på idag, leran går ju att tvätta bort... Imorgon blir det ridning igen :)

I Dalarna skymmer det vid 3 och idag var det svart som natta kl 4:( Är också urless. 2 månader kvar innan det vänder, suck
Och pyton att vada runt i lera. För ett par veckor sen hade vi ju -grader och lite vitt på backen. Det var toppen.
Då hoppas vi på fint imorgon då. Funderar på att ta med fika när jag ska ut på tur med sällskap. :)

Senast ändrad av en moderator:

Sitter inte alls ner i traven. Det kommer att dröja. Jag tycker det talar emot att de ska jobba med ryggen o söka sig framåt nedåt. Min teori:)

Skritta ut på lång tygel ett par veckor? Det stärker dem mer än vad man tror, anser jag. Mycket mental stimulans att få titta på allt runtomkring.
Om din häst ligger mkt väl till utbildnings mässigt, så låt den få komma ut o bara stärka sig.

Jag sitter inte ned på min någonting i trav. Möjligtvis några steg / språng ( i galopp ) för att få fram honom.

Njut av att du har en okomplicerad häst! :)

Här kommer bilder på min County samt hur Rosies rygg ser ut, blir lite många men det var svårt att få en bild ur rätt vinkel och inte få med alla skuggor. Ni får har lite överseende med smusten..

DSC01491.jpg

Tack så mkt för bilder. Nu ska jag leta fram ngn bild på Molles rygg o försöka jämföra:bow:

Ja, man måste verkligen försöka se det positiva dessa mörka o regniga månader..

Jag har fördelen att jag jobbar natt, så jag kan va i stallet när det är ljust ( om man ens kan kalla det så nu:crazy: ).

Skall rida ut med min i morgon runt A6 golfbana ( du bor ju i Jönköping, var vet jag ju inte men du vet ju säkert vart A6 är ?;) ). UNDERBARA vägar!

Jag har fått idétorka när det gäller ridning :(
Hon är så otroligt duktig och lättlärd, så vill inte gå för fort fram för hon är "redo". Hon kan skänkelvikning i skritt och trav. Provat på bakdelsvändning. går stadig i form. "inhoppad" men vi "hoppar" kryss på träningar varannan vecka snart, så det går bort.
Nån som har något tips?

Hur ofta/länge sitter ni i traven och när ska ni börja sitta ner lite mer "ordentligt"?

Jag hade som Carre skriver, bara gett mig ut och skrittat, stärker huvudet och de får ett gott självförtroende!

Var tacksam för en härligt häst!

KL på mig själv

Igår satt allt som en klocka för oss. Fungerade verkligen jättebra! Tömkörningen har verkligen gett resultat!
Nackdelen som blev är att Rosie blir väldigt svettig i denna vinter värme, 11grader igårkväll. Var i och för sig ett riktigt bra pass men det känns inte rättvist mot henne att varje gång efter träning behöva spola för att hon fått vinterpäls.
Hur gör ni?

knapp
Jag bara måste berätta om vår lilla ridtur. Jackie var underbar. Vi var ute och skrittade med en galen 6 åring som bara ska skrittas (har väääldigt mycket överskottsenergi). Vi skrittade brevid en å, genom vattenpölar, förbi ett hus som höll på att renoveras med presseningar på taket, hon brydde sig inte. 6åringen bocka/stegra och vi hade en hund med som sprang lös bakom, framför o lite överallt. Hon tycker väll inte att skritta är det roligaste som finns men hon är såå snäll :)
Hon skulle behöva lite mer muskler, speciellt när vi gör något i vänster varv.
Fick tipset att låta henne vila från ridningen och tömköra 6 dagar i veckan (varannan dag i skogen/banan) vad tror ni om det? Det är speciellt galoppen hon har svårt med (även vid longering, hon bryter av nästan direkt och hon släpar bakbenen)

Btw så ska jag halvraka jackie, (låta halva halsen vara kvar)

Jajamen jag vet var A6 ligger. Bor själv ca 3 mil utanför Jönköping...
Jobbar vanlig dagtid så det blir stallet på em- kväll. Har inget ridhus vid stallet, däremot en fin ridbana med mycket bra underlag (gummiflis) som inte fryser i första laget. Problemet är att det finns EN ynka lampa på ridbanan så kvällstid har vi lite ledsyn på ena volten, thats it...

Idag har jag linat pållen (som tur var) han hade massor av överskottsenergi och for runt och busade en bra stund. Imorgon blir det ridning... i dagsljus.:banana::banana:

Halsen har jag rakat. Ångrar att jag inte tog magen oxå..Får bli nästa gång.:)
Min står i kallstall så jag har ändå täcke dygnet runt.
/ C

Grattis till ett kanon psyke på din häst! Det är ju eg det viktigaste för oss ( mig ) som inte är proffs ryttare. Jag glädjer mig varje dag över min hästs underbara psyke!:laugh:

Varför 6 ( ! ) dagar i veckan? Jag citerar min ( nya ) tränare som skrek i headsetet sista träningen ( det är mina ord oxå som hon bekräftade ) " - Det är en bebis du rider! "
Om du har problem i galoppen så skulle jag ut o galoppera i lätt sits, långa rakor..

Annars tycker jag 3 dagar / v ca är tillräckligt för dessa " bebisar ". De må kännas " färdiga " både i psyke o kropp...Men man skall ha respekt för åldern ( och hållbarheten ).
Min åsikt bara:o
/ C

Jag fick mig en ordentlig ridtur idag. Wilson har ju vilat pga förkyldning, men idag var han så lycklig över att få komma ut, bocka, hoppa runt och busa. Jag satt kvar iaf :) Jag blev så paff och glad, då han aldrig tidigare visat känslor sådär.. utan har mest varit ganska obrydd. Men nu så.. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
33 219
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama