Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*kl*

I helgen plockade jag fram klippmaskinen och satte i pälsen på mitt sto som aldrig sett en klippmaskin förut - hennes reaktion blev absolut ingen alls! Hon lyfte inte ens på huvudet när jag klippte skägget..
Jag öppnade bara precis upp en sträng på bringan för att hon inte ska bli så himla svettig så fort hon rör på sig, annars gör hon inte så mycket just nu. Vilar eftersom hon varit med om en hel del i sommar och har känt trött i huvudet men nu börjar det kännas som om där är mycket överskottsenergi igen. Hoppas jag kommer hinna med henne lite grann i vinter i alla fall trots att jag har min tävlinghäst och två andra unghästar också, mörkret och det ständiga ösregnet försvårar ju en del. Hon är ju egentligen mammas häst men just nu är hon så dålig att hon knappt klarar av att göra nåt och än mindre ut och köra häst vilket som ju är meningen. Men innan vilan funkade twixen ändock efter sina förutsättningar bra i både ridning och körning så jag ska försöka att inte få panik om vilan blir ganska lång. Hon är ju fortfarande bara tre trots allt..

Nu ringde de från transportören, min nya häst (-06a vallack) påbörjar sin resa söderut i morgon vid 8-tiden! :D Jag är så nervös och spänd men det ska bli så kul! :bump: Boxen är fixad och hagen också för de får ha separata hagar i början, jag känner honom inte alls så vi tar det säkra före det osäkra...

Det ska bli så spännande!!! :bump: :bump:

kl

Man blir så avundsjuk på er alla och era duktiga hästar. För oss går det bara utför, funderar helt klart på att lägga av helt eller återigen ställa av tills vädret och marken tillåter ridning och träning.
Har svårt att våga. Borde ut och skritta ut i naturen men omöjligt svårt att hitta någon som har tid att förja med när det passar och är ljust. Sammtidigt är jag så rädd att det ska hända något för hon är ingen stabil häst precis. Jag vet inte men allt känns hopplöst.... Ställer jag henne får jag nog börja om från början är jag rädd för.
Inget känns bra just nu!

Vad härlig han låter...:)
Påminner faktiskt om min kille. Min är otroligt cool och har varit från början, jag köpte honom som 10 månaders. Har inte brytt sig speciellt mycket om någonting alls jag gjort med honom. Transporten funkar, inridningen helt okomplicerad (än så länge), trafik o andra farligheter bryr han sig inte om...
Däremot finns det mycket energi i honom vilket jag tycker är roligt. Men han är också otroligt social och mysig häst. Positiv till det mesta!!
Lägger in en bild från i maj, liknar de varandra??
DSC01196.jpg

:love::love:

*knapp*

Efter att ha hängt på Nelli en månad satt jag på henne för första gången igår!!! :banana: är sååå glad!!!

kl

Man blir så avundsjuk på er alla och era duktiga hästar. För oss går det bara utför, funderar helt klart på att lägga av helt eller återigen ställa av tills vädret och marken tillåter ridning och träning.
Har svårt att våga. Borde ut och skritta ut i naturen men omöjligt svårt att hitta någon som har tid att förja med när det passar och är ljust. Sammtidigt är jag så rädd att det ska hända något för hon är ingen stabil häst precis. Jag vet inte men allt känns hopplöst.... Ställer jag henne får jag nog börja om från början är jag rädd för.
Inget känns bra just nu!

Det går inte opm du tar kusen på promenad för hand runt där du tänkt rida ett par gånger först då?
Jag promenerade massor med min tjej när jag fick hem henne och sen var jag ute och red själv på en gång. nu går hon fram överallt utan minsta tvekan.

Det är ju trist om du inte kommer ut för att du behöver sällskap. Det kan ju vara nog så svårt att hitta tid för en själv. :laugh:

Ta en liten tur och se hur det känns. Inte värre än att du hoppar av och tar en promenad istället, då får ni ju röra på er i alla fall. *pepp*

Håller helt med Aramis, promenader eller kanske tömkörning? Min häst har knasigt humör och kan pendla rätt rejält men hon har aldrig betett sig dumt i ridningen. Kanske oroar du dig i onödan? som sagt det är bara hoppa av om något skulle gå snett!

Du klarar det!!!

Det går inte opm du tar kusen på promenad för hand runt där du tänkt rida ett par gånger först då?
Jag promenerade massor med min tjej när jag fick hem henne och sen var jag ute och red själv på en gång. nu går hon fram överallt utan minsta tvekan.

Det är ju trist om du inte kommer ut för att du behöver sällskap. Det kan ju vara nog så svårt att hitta tid för en själv. :laugh:

Ta en liten tur och se hur det känns. Inte värre än att du hoppar av och tar en promenad istället, då får ni ju röra på er i alla fall. *pepp*

Jag rider ju in själv, utan medhjälpare, och ute direkt. Och jag gör sådär med.
Första uppsittningen är på gårdsplanen, vi går över den bara, sen gång två går vi lite längre osv. Längs väg som jag innan promenerat och tömkört på, så hästen kan den.

Sitter gärna upp, rider en bit, sitter av, går en bit och sitter upp igen, eller går en bit först och sitter sen upp och rider en bit etc. Allt för det ska vara naturligt för dem med alla varianter.

Har en film på förra inridningens 3:e eller 4:e gång med ryttare, och den första med trav. Ute längs väg - som vi gått och tömkört på en hel massa innan. Hojta om ngn vill se.

Här är en bild från det:
Thumbnail.aspx

Det här är nuvarande, fjärde gången med sadel, andra uppsittningen.
Thumbnail.aspx

*peppar också*

ååh min ponny är värd guld :love:
Vi red ut idag, det började mörkna och varken jag eller hon hade gått där.
Tidigare har jag bara skrittat ut på henne för att lära känna henne. Idag i både trav och galopp. Hitta en liten stock vi skutta över oxå. Snacka om framåtbjudning :love:

*kl*

Ikväll kom min nya häst! :bump: Världsvan kille, rörde inte en min när han följde med mig ut ur lastbilen in i stallet och in i boxen och sen var där ju mat så då har man inga bekymmer alls! :p

Det lilla jag har pysslat med honom ikväll verkar han nästan till och med snällare än jag förväntat mig, men mest har han fått vara ifred o bo in sig.

I morgon är det dags för utsläpp! :D

Förstår hur du känner..

Mitt tips e att inte ge sig ut på en " bebis " ridandes om inte ryttaren är helt klar.
MEN: Jag är uppe i stallet oftast ( på dagen ).. Och vill inte hänga upp mig på andra ( då jag e tidspressad med två barn ensamstående )..

Alltså var jag tvungen att " bita " ihop : Tömkörde sträckan ( jag planerat att rida själv ) hur många ggr som helst!

Sedan såg jag till att jag kunde rida sträckan me trygg häst före ett par ggr...

Efter det så har RYTTAREN bättre självförtroende " att här har vi minsann gått massor av ggr nu, fram med dig "! ;-)

Om du har möjlighet att rida på banan emellan så hjälper det ju mkt!
Har du problem med sadeltvång, bockningar, ditt el hästens självförtroende?

Annars.. Lägg ut X - antal pengar på vidareutbildning hos ett proffs. Kan ju räcka med en månad hos rätt person om grunden ändå är lagd..

Om du ser att ngn annan kan rida hästen...Så ( förhoppningsvis ) gör det dig självförtroende mässigt ( för kunskapen förutsätter jag att du har, då du har tagit dig an en unghäst ) till en tuffare ryttare.

Ibland är det, det som ger en skjuts... " aha, det går ! "

Lycka till!
/ C

Detta var jättekul!!! De är tydligen otroligt lika!!!:) Inte bara till sinnet utan även utseendemässigt!! Kunde varit min på fotot:):)

många goda råd från carre10 och instämmer med de som gett rådet att gå med hästen vid hand. då kommer hon iaf ut i den miljö både du och hon känner er osäkra i. och ffa be om hjälp så ni kommer vidare. rid på banan i ridhus där du känner dig säker(?) och ta skogen vid hand tills rätt tillfälle kommer. blir aldrig bra om du sitter och är rädd.

uppdatering från oss: har nu tränat en gång i veckan för nya tränaren. hon har utvecklats superbra. och hon är en dröm att ha med sig, inga problem att pka ensam och fixa med lastning, sadling osv:love: däremot är varje vecka för tätt tycker jag, vi hinner ej träna på läxorna hemma då jag inte vill rida alltför mycket på henne.
tar nu två veckors uppehåll, sedan två träningar till innan långledigt över jul och nyår. sedan får vi se vad våren med dräktigheten ger.

skall försöka få någon i stallet att filma inom kort:laugh:

Vet inte om det är så ovanligt. Häromkring så gör istort sett alla så. Fast de andra kanske har hjälm inte vet jag...

Nu kan min lillkille äta normalt igen:banana:. Musli är inga problem o höet har han kommit på att om man tar små tussar o tuggar sakta sakta så kan man få i sig 13-15 kg om dagen+natten. Han får fortfarande 1kg lusernpellets (blöt så klart). Tycker fortfarande att han är för tunn för att sadeln ska ligga bra så vi lugnar oss ett tag till med ridningen. Som många säger " det går snabbt utför, men tar tid att bygga upp igen". Det viktigaste för oss är att all näring som han får i sig nu går till viktökning och inte till träning. Heller ett överskott än underskott, så att musklerna har något att ta av.

Kom det tvärt att han inte ville äta eller smög det sig på?
Läbbigt när dom byter tänder tycker jag, man är ju så nojig över att det ska bli någonting sådant som du råkat ut för eller liknande.

Det är ju inte precis lätt att kolla själv heller när det är inne i munnen. man får vara glad om man lyckas kolla framtänderna tycker jag :o.
Brukar försöka få mig en snabbtitt vid någon gäspning. Men man hinner ju inte se mycket där :D

Kom det tvärt att han inte ville äta eller smög det sig på?
Läbbigt när dom byter tänder tycker jag, man är ju så nojig över att det ska bli någonting sådant som du råkat ut för eller liknande.

Det är ju inte precis lätt att kolla själv heller när det är inne i munnen. man får vara glad om man lyckas kolla framtänderna tycker jag :o.
Brukar försöka få mig en snabbtitt vid någon gäspning. Men man hinner ju inte se mycket där :D

Först ville han äta, eftersom det gjorde ont när han förde maten långt bak i munnen så gav han upp o det verkade som om han inte orkade bry sig längre. Jag har lärt mig en läxa, kolla tänderna på klinik eller tandläkare REGELBUNDET!!!. Unghästarna är som barn, tänderna skall bytas, om ungarna får regelbundna kontroller så varför inte hästarna med speciellt i ung ålder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
33 224
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama