Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Jag vill bara säga att jag håller med dig Carre!!
Tänk långsiktigt och ha inte bråttom... De är faktiskt bäbisar fortfarande.

kl.
Håller också med Carre. Hörde av ngn .... En 3-åring jobbas 3 dgr iveckan, 4-åring - 4 dgr i veckan, en 5-åring 5 dgr i veckan. Brukar ha det med mig och tycker det låter vettigt.
Jag brukar göra ngt med Molle varannan dag. Idag har vi varit ut på samma skapligt långa klättringstur igen. Hade laddat med termos men det fick vänta pga mulet väder o att det blev för sent. Helt mörkt när vi kom tillbaks 16.30.
Molle blir också svettig o lite andfådd nu i värmen. Har aldrig blivit svettig tidigare på ridturer så det är nog tjocka pälsen. Hästarna drack flera gånger ur vattenhål. Och Molle valde själv att gå ner i ån o kyla av sig och dricka. Det forsade ganska mkt pga allt vatten. Han började krafsa runt så vi gick upp innan han fick för sig att bada:idea:

Han får stå för coolheten då den 7-åring vi har sällskap av är rädd för mkt.
Han kommer att bli en fantastisk häst när han blir stor, en riktig klippa.:love:
Han är inte som en bäbis nu utan mer som en 6-årig kille som går i förskolan.

Jag vet inte varför hon sa det. Hon måste "tänka" mer än 3 dagar i veckan (ska vi promenera måste vi gå ca 2 timmar innan det händer nått)
Det var tömkörning varannandag på banan/skogen 6 dagar i veckan eller rida 3 dagar, tömköra 1-2 ggr och longera 1 gång=vila en dag.. hm, jobbigt detdär, fick tipset av min tränare som rider in hästar åt andra människor. Kan ju tillägga att hon blir knas i huvet om hon inte får tänka nånting, hon går bara ute från 8-3 och jag får inte ha henne ute längre :crazy:

Förstår om hon måste in 15, att hon blir rastlös... Men ändå skall man ju inte beh aktivera en tre åring bara för det...! För all aktivitet vi människor gör med dem, tröttar dem...

Byt stall? Se hur gott _stilett_ s häst mår nu när han får busa till sena kvällen...
Annars kanske du kan släppa henne lös i ridhus / inhägnad paddock på kvällen? Så hon får rasta, men inte beh ha det mentala med en människa 6 dagar?! Vi är nog svåra vi människor att läsa av för dem, så det räcker nog med tre dagar / V :o
/ C

Vi har letat stall just för att stallägarn är som hon är. Men det fanns inget.
Jag har bara 3,5 km till stallet och det går relativt bra bussförbindelser när jag är i skolan.
Har också hört det där med 3åring= 3 ggr i veckan men vad jag hört ska dom aktiveras mer. Hon rids ungefär varannan dag (dock bara ca 20 min) och enligt min dressyrtränare ska jag rida henne trött dom "få" gånger jag rider henne :crazy: Båda ridhusen är nästan alltid upptagna så kan inte släppa henne heller. Så det blir longering i paddocken ist. Jag märker ju om hon blir trött och hon har inte blivit det hittils (hon vilar ca 2 ggr i veckan nu).
Imorgon ska hon släppas ihop med ett 6årigt sto. Hoppas dom går bra ihop så kan dom leka lite i hagen :)

knapplån

skönt att höra att ni inte rider så ofta, jag red min för 1½ vecka sen sist...jag får pissdåligt samvete av att rida så sällan,,,för det brukar gå så sällan mellan passen...men varför ska jag ha dåligt samvete? han tömkörs ju därimellan och vilar och leker i hagen...han äter och växer...så jag ska nog lägga ner dom tankarna?

en annan 3 åring här rids nästan varje dag, kanske därför jag får lite dåligt samvete, känna av vi inte hinner med i utvecklingen. Men nåja...vi har tid på oss...det viktiga är ju att han mentalt är okey och inte så där jobbigt explosiv..

Remix, min hade ju också utevistelse ungefär som din...typ 9-15...det funkade inte...han blev ju jobbig för allt o alla och jag käner också det där att jag va tvungen o motionera, men ändå satt det ju i huvudet på honom. Finns det ngn som kan tänka sig ha sin häst ute längre så dom kan gå kvar ute? ett par timmar till iaf....

jag flyttade min snabbt för jag ville inte att han skulle göra det till en ovana att bli sån i skallen...dessutom var jag rädd att han (som rastlös unghäst) skulle kunna tex börja krubbita, väva etc pga för lång vistelse på box.

Hon krubbiter redan :(

Vi har letat och kollat om nån kan ha sin häst ute lite längre men nej. Hon måste ha någon i hagen för att få gå ute längre än till 3. Idag släpptes hon ihop med ett 6åtigt dominant sto som skulle sätta henne på plats.. Måste jag äns säga hur det gick? :crazy: Kan ju säga att dom ska gå i 6åringens hage. Ojojoj stackars 6 åring när det kommer en liten ettrig 3årig D-ponny sto och bestämmer över henne. :devil:
Hon hade 38,7 graders feber nu, dom imp en häst från tyskland som hade ett luftburet virus. Hoppas det släpper.

tror inte du ska oroa dig för ihopsläppet...det kan bli jagande just i början. Lite otäckt, men man får stå och hålla koll. Första dagen när vi släppte ihop min 3 åring med min andra så jagade min 3 åring den andra hela tiden så den andra sprängde hagen...men vi stog beredda 3 stycken att hoppa in vid absolut nödfall. Dagen efter liiite jagande, 3:e dagen bästa kompisar och har så varit sedan dess :-)

kl

Jag kan också ha lite dåligt samvete när det går lite för långt mellan passen.
Försöker rida ca 3 dar i veckan men det är inte alltid jag hinner det.
Men samtidigt är han trevlig att hålla på med och det känns som det ändå är ganska lagom. Men ibland blir det 2 dar o ibland 4 dar i veckan beroende på hur mycket jag hinner.
Han går tillsammans med en 4-åring i en ganska okej hage. De har plats att busa och springa. De går ute ca mellan 8- 17. Det fungerar för min häst!

Hoppas det löser sig för dig, Remix...

kl

Tittar in i tråden igen :)

Sedan sist så har Disa kommit hem från utbildaren (Tog hem henne 1/10, då riden ut i skogen i skritt & trav med sällskap en månad hos utbildaren, galoppen provad en gång.). Vi har fortsatt med lite lagom ridning ca 2-3 dgr/vecka. Startat med några varv på ridbanan och sedan ridit ut. Hon är jättesnäll att rida utan hästsällskap och nu har jag även ridit ut utan människa med till fots. Funkade kanon! Skrittar och travar relativt obehindrat hur som helst över hela ridbanan/i ridhuset även om formen är ganska ostadig. Hon känns verkligen trygg att sitta på. Har t.ex. varit iväg till ett annat ridhus en gång och ridit och det var inga som helst problem.

Varvar även ridningen med tömkörning.

Nu har hon just haft en veckas vila. Passat på att vaccinera och sko om henne (fram) under tiden. Ska igång nästa vecka igen och får då gå två till tre veckor innan det blir ytterligare vila kring jul. Målet nu är att vi ska försöka hinna känna lite mer på galoppen innan nästa vila.

Bild från 25/10:
IMG_1599.jpg

Bild från 16/11:
IMG_1723.jpg

Tack!

Disa VG är e. Dionysos - Kaliber - Diamant.
Uppfödd av Poff här på Buke och köpt av henne.

Disa ska bli en allroundhäst med lite mer dressyrinriktning.
Närmsta "större" mål är kvalitetstävlan kommande höst.

kl

Idag var vi ute för första gången sedan vilan på 2 månader. Thengan var lite tjaffsig i munnen i början, vi red en kortis och hon blev mer avslappnad när vi kom in på skogs stigar. Hon lyckades fastna mellan två stenar och dra loss skon med. Tur för mig att hovis kommer imorgon..

Och denna bomlösa (fast i svart) sadel anländer till mig och Thengilya denna vecka!

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=173847

Me happy! Hoppas bara den kommer ligga bra på min skrutta! annars blir jag ledsen!

Min har Lester på mödernet, och är i dagsläget lite drygt 170 cm. Är otroligt cool och lugn!!! Rider ut själv bilar, tåg, mm inga problem. Däremot kan stenar och grenar i skogen vara väldigt farliga... Ha, ha. Känns som att rida en ung häst med en äldre hästs psyke. Väldigt positiv till arbete, och börjar gå fram väldigt bra även i ridhus. Skulle kunna skriva metervis om honom för han e så underbar att jobba med.

Kunde inte sagt det bättre själv!!! Håller mig till regeln 3 år= tre dgr i veckan, 4 år= 4 dgr i veckan osv. Tycker det är en bra måttstock! Variation är a och o.

kl
Lite uppdatering från oss. Vi har tagit det mycket lugnt bla. pga att jag fått en nerv inklämd i nacke eller arm, vilket gör att vänsterhanden inte funkar som den ska. Ett par uterittter efter senaste ridträningen (26/10). Lite tömkörning och promenader har det blivit dock. Vilda fått klåda/ömhet sår och kala fläckar i manen, regnskållor ev. Vilket gör att hon inte tillåter att man vidrör eller knappt sneglar på manen. Skulle ridit i lördags när jag hade hjälp att sadla etc., men hon fick fullständigt panik när jag försökte stryka bort lite man för att inte få den under sadeln. Imorgon skall jag ringa veterinären eftersom det verkar bli värre snarare än bättre. Jaja, var bara tvungen att gnälla av mig lite, men ni ska veta att jag följer tråden och gläds åt era framsteg och bravader:)

Lite hagbilder i alla fall:
Vildared4.jpg

vildared5.jpg

Kl
rider några dagar per vecka. Har inte hunnit med så mycket så finns inte så mycket spännande att skriva om;)

Var på banan 25 min igår och övar mest på att rida vägar och så. Någon form att tala om existerar inte:angel: Men hon galopperar lite bättre, men hon har svårt för det. Tror det är för hon aldrig:confused: galopperar i hagen. Hon travar i princip bara, så det är helt klart hennes starkaste gångart.
Vi skrittar ut lite då och då med grannens tvååring med. De gillar varandra.
Funderar på att dra av skorna och låta henne ta det lugnt nu lite över vintern. Men velar som attan. Vill ju gärna rida henne för hon tycker det är så kul.

En uppdatering från Nisse och Sickan, om nu någon fortfarande minns oss.
Har så mkt annat att stå i nu för tiden så läser bara lite snabbt på buke och hinner nästan aldrig lägga egna inlägg.

Nisse
Mitt lilla fullblod som går från klarhet till klarhet, skolar om han sakta men säkert till ridhäst och har är en pärla. Har nyss börjat att rida ut han själv utan sällskap och han går som en klocka och är trygg i sig själv. Ska snart få sig en snabb via över hela december om jag håller planen som jag spånar efter.

Blev rakad här i föra veckan, oj de var läskigt och obehagligt, men de gick att få de värsta innan jag lät de vara. De behöver inte vara snyggt bara använtbart och de blev det :)

29904149.jpg
29837537.jpg
29889845.jpg

Sickan
Min babay som börjar bli så vuxen i kropp och själ men ska snart få en välförtjänt lång vila i vinter. Han har börjat bli så stadig på banan och är en klocka att rida ut på, lastbilar, traktorer, inget får han att hoppa till :) Dock lättare att rida ut på själv för vi har bara sto kompisar att rida ut på och de uppskattas lite för mkt av Sickan ibland. Påbörjat smått lite hoppning med grabben och över glad är han och försöker slita sig mot hinder varenda gång har ser ett, hmm.. både på gott och ont. Men vi kämpar på. Halvhalterna sitter helt, och han fattar och gör avbrott klockrent. Jag må vara kaxig och säga en välskolad 3 åring, förutom att han gärna har en tendens att knäcka av, men de jobbar vi på.

Även han rakad, och mannen stod blixt stilla och ville gosa i stället och brydde sig om varken ljudet eller maskinen. Han är en sån klippa min man.

29903856.jpg
29903860.jpg

För övrigt så har jag blivit kass på att se till att få bilder på hästarna, får bli bättre på de, saknar att få uppsuttna bilder på dom men jag rider snabbt sen inväg på nästa uppdrag.. På gott och ont.

*KL*

Slänger in en liten "uppdatering" från oss också. Det knallar på, händer inte så mycket känns det som. Men vi håller igång så gått det går i regnet och mörkret :mad:.
Försöker att lägga in en lite längre uteritt på helgen när det är någorlunda ljust ute. Hon är en klippa i psyket när det gäller "läskiga" saker. Stora arbetande skogsmaskiner och traktorer med släp mm går hon förbi utan att blinka.
Hon går bättre och bättre i form i skritt och trav, lite längre och stadigare för var gång, med vissa bakslag så klart. Galoppen orkar hon inte bära sig i ännu, men det kommer känner man.

Just nu var det länge sedan instruktören kikade på oss och det saknar jag. Känner och vet att när det inte går bra är det 100% mitt fel. Jag behöver ett par hjälpande ögon på backen att rätta mig. :)

Annars så gör vi inget avancerat, tror det är rätt skönt för fröken att ta det lite lugnt med. Hon ligger ner och sover som en stock var natt nu så mörkret kanske gör dom lite trötta också?!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 866
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
33 309
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama