Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

[
DSC01196.jpg

:love::love:[/QUOTE]

Så FIN han är! Ser så färdig ut i kroppen!

*knapp*

Efter att ha hängt på Nelli en månad satt jag på henne för första gången igår!!! :banana: är sååå glad!!!

Kul att se att det är fler som inte har kommit längre än så... jag har precis också suttit upp för första gången och jag förstår absolut din glädje... det är något alldeles speciellt att sitta upp första gången :)

Min grabb är väldigt känslig så jag tar det lugnt med honom men förhoppningsvis är det mindre halkigt under helgen så att jag kan gå upp på ridbanan med honom och jobba lite, kanske sitter upp då också om allt går bra. Kommer att vara där själv med honom så jag får se hur det känns.

Ja jag bestämde mig ganska tidigt för att skynda långsamt med min lilla pålla. Hon har varit väldigt valpig och bitchig så jag tyckte inte det var någon idé att krångla med henne. Men nu har hon mognat och blivit jättelugn och snäll:) (peppar peppar ta i trä)
Jag tycker att många (men naturligtvis inte alla) har för bråttom med sina ungdjur.

Tack så mycket:)
Han har faktiskt vuxit i "fas" hela tiden, så man har kunnat ta honom för en äldre häst. Men jag hoppas att han inte blir så mycket större nu...
Visst var våra hästar släkt?? Påminner de om varandra??

Imorgon ska vi till ridhuset för andra gången och rida lite, ska bli så kul! Får passa på när barnen är i skolan och maken är ledig så han får agera lasthjälp (obs! Ej hästkunnig) Kanske ska försöka få honom att fota lite också... Jag är lite dålig på det, har oftast ingen med som kan göra det.

Sitta upp i box förespråkar ju en del eftersom hästen är inramad då och inte kan "fly iväg". Dock skulle jag haft hjälm på mig, särskilt som det inte verkar vara särskilt långt till takbjälkarna. (Och jag skulle haft hjälm på mig oavsett takhöjd, men det är ju en annan diskussion)

Ja. Akribori. Min har Jaguar - Caracas på mödernet.

Färgen, huvudet ( och det härliga uttrycket i ögonen ) o korset tycker jag är likt.
Min är dock inte så färdig i kroppen som din på långa vägar. Svårfödd och ser u som en giraff i perioder. Antar att kortet är från treårs? Där såg INTE min ut som din i kroppen, kan jag säga!:laugh:
pappi7okt2.jpg

Såhär ser han ut nu.

*KL*

Skrytvarning.

Hade vet här för tandkoll och rörelsekoll. Och Lillen rör sig som en liten miljon. Förvisso var det lilla krypet taggad som FÅ och vägrade ens visa skritt. Men jäklar vad trav han plockade fram! Jag vet ju att gång finns det så det räcker, men veterinären som inte sett lillskit när han mår prima blev impregnerad Inte en antydan till orenhet någonstans, och som vet sa 'trevlig med en häst som har både finfina framben OCH finfina bakben'.

Åååååh va roligt det är att läsa om alla som jobbar med sina 06:or! Jag har också en 06:a som är den trevligaste individ jag någonsin haft, enormt hjärta och vill alltid göra rätt! Ett sto e: Chess-Cortez ue: Artwig-Argentan. Vi har nu i höst gett oss på lite småskutt och hunnit med tre hoppträningar (lägger en liten länk ifrån den sista http://www.youtube.com/watch?v=aKvvuXjcCv0) Nu har jag tänkt att hon ska få lite vila under en period så vi kan satsa på finfina resultat på kvaliten till våren :) Är det fler som siktar på det?

Men välkommen! :laugh:. Va kul!
Din häst ser jätte fin ut, vilken framåtbjudning!:d. Lååånga fina ben! Hoppas du håller oss uppdaterade framöver...

knapplån...

min 06. a vilar mest just nu. Har haft så mkt med dom andra hästarna så jag har inte hunnit helt enkelt. Va iväg och shoppade honom ett nytt blingbling pannband idag....blir fint till hans långa vinterpäls :D

Din pålle ser jättefin ut och jag tycker att de påminner om varandra, framför allt huvudet och den fina blicken... Din häst är lite "tunnare", min har varit lättfödd hela tiden + att vi har hagar som gör att de får "klättra" varje dag. Mycket bra för muskulaturen!
Kortet mitt är taget på tre-års på Riddersberg i maj.
Just nu tycker jag mest han liknar en lurvig björn.:) Men han ska snart vila nån månad eller så, planerar att klippa honom när jag sätter igång sen.

Var iväg i ridhus idag. Är mycket nöjd, framförallt med bjudningen... Har inte kommit så långt med honom än utan har i stort sett bara ridit rakt fram i skogen hela hösten. Har bestämt mig för att skynda långsamt så hela hösten har det varit fokus på bjudningen och kondition. Hade mannen med som fotograf idag men korten blev urdåliga, gryniga och mörka:( Syns knappt att det är jag.
Får återkomma med lite färskare bilder än foton tagna i maj:angel:

Vilken fin häst du har!
Blir imponerad av er som kommit så lång i hoppningen. Jag har bara hunnit med några småskutt i skogen...
Men till våren blir det andra bullar... Funderar lite på kvaliten men har inte bestämt mig riktigt.

Jag har inte haft Willy så länge, fyra månader bara, även om jag har dreglat över honom över ett år innan han äntligen stod i stallet där hemma... :P Han har dock haft intensiva växtperioder och är en mycket känslig grabb så han har också fått ta det väldigt lugnt även hos hans förre underbara ägare.

Han kan behöva vara med om en ny sak flera gånger och då är det ganska så läskigt, sedan plötsligt en dag har han bestämt sig för att det är helt ok och efter det är det inga problem med just den saken så just nu lägger jag mycket tid på att det ska vara helt ok med uppsittning, studsande vid sidan och liknande. Jag har bara suttit på honom ett några gånger, stillastående med beröm och sedan suttit av igen än så länge.

Jag håller med om att många har på tok för bråttom, å andra sidan beror det på hästen också. Jag har även en -07:a, ridponny, och honom har jag redan skrittat på ridbanan ett par gånger helt utan problem alls. Ponnyn är väldigt påhittig och skaffar sig nåt att göra om han inte får arbeta så med honom känns det helt ok att sitta upp och lägga de allra första grunderna innan han åker till sin nya matte.

Senast ändrad:

KL

Är så dålig på att 'vara' här inne så ber om ursäkt haha

Min lilla stackare har för okänd anledning fått väldigt svullna ben igår morse, idag var dom bättre så släppte ut i paddocken lite och han var def. INTE halt iallafall, så det är bra, men får väl se i morgon.
Galet. Var inte som gallor elelr nåt utan mer likt lymfangit, fast vi tror inte det är det eftersom det var på alla 4 benen :/.

Aja, här är lite bilder...han vet ju om att han är en arab då tror jag haha.

ursäktar bildbomb, men var så glad att jag fick några bra för en gångs skull!

För övrigt tycker jag också att man ofta skyndar för snabbt, min är lite halvinriden, men ska inte jobba direkt förrän nästa år lite, tas väldigt sakta och det blir bara vid hand och 'underhåll' uppsuttet och miljötäning etc.
Han växer fortfarande, är ganksa valpig i kroppen (just nu ser han ganska ok ut iof. men araber växer ju inte fort så tar det sakta) men är värd att vänta på :)

Sitta upp i box förespråkar ju en del eftersom hästen är inramad då och inte kan "fly iväg". Dock skulle jag haft hjälm på mig, särskilt som det inte verkar vara särskilt långt till takbjälkarna. (Och jag skulle haft hjälm på mig oavsett takhöjd, men det är ju en annan diskussion)

Allas egna val, men tänk om hästen slänger av dig och du är helt oförberedd, hamnar på golvet och hästen blir rädd....Vad som händer då vill jag inte ens tänka på.
Även den mest cool lugna hästen kan bli rädd eller få obehag och då kommer flykten. Bara en tanke, man ska vara rädd om sig!

knapplån

slänger ut en film från slutet av sep i brist på ngt nytt....
tycker man får lite motivation av att se att solen faktiskt kan lysa också.
idag blev det mer shopping, köpte nya benlindor i grönt och marinblått till honom. Han ska ridas imorgon, men inte av mig som tur är för jag är typ heldäckad efter gårdanes grisspruta. Feber..usch,,,orkar inte göra ngt med hästarna idag alls. sitter inne och huttrar och kollar på filmer som blivit filmade under åren.

film

Vilket program har du för dina filmer? Jag använder min gamla dator just nu och kan inte se dina ( o många andras klipp ) filmer på denna datorn:crazy:.

JAG skulle aldrig sitta upp i en box, men faktum är att det finns de som föredrar boxuppsittning, och att det även är "proffs" som gör det. Sen huruvida det är lämpligt eller ej kan ju diskuteras.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
33 219
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama