Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

När ni rider på banan? Vad lägger ni ert största vikt på i träningsyftet?
Framåt!

KL
Red för min blivande tränare idag, oj vad många tips jag fick! Vi ska hoppträna nästa tisdag ist för det gick influensan nere vid deras del av gården. Vi har även vart ute dom senaste gångerna och oj vilken framåtbjudning. Tyvärr blir hon så otroligt ofokuserad när andra hästar är i ridhuset. Vi har även fått problem med täckena då hon måste ha 2 ute men inget inne och dom tar bara av ett täcke :/ Får bli att klippa henne för hon ser ut som en björn och svettas efter 20 min skrittrunda.

Vad siktar ni på nästa år? Blir det nån tävling? CR? Lokal? Berätta gärna lite om era planer och hur ni lägger upp träningen fram tills dess.

Någon som redan varit inne och röntgat era hästar?

Den ena av mina 06;or röntgades för några veckor sedan. Gjorde export + tornutskott och allt var U.A. Ska beställa tid för samma på den andra 06;an snarast.

Ställer samma fråga som någon annan innan mig.
Varför röntga? Är det någonting med försäkringen? Eller bara att checka av att allt ser okey ut nu för att ha att jämföra med ev. i framtiden?

(Kort på kusen ska försöka fixas, det är inte lätt nu när man jobbar hela dagarna och är i stallet när det är kolmörkt dock. :()

Kan bara tala för mig själv, men för min del är det framförallt för att se så att allt är OK då det handlar om så pass unga hästar som ska hålla i många år framöver. Är något fel redan nu så kanske man ska fundera på huruvida hästens framtida användningsområde är lämpligt eller inte.

Sedan så har jag även andra skäl i och med att ingen av mina stannar i min ägo under någon längre period. Framtida användningsområde är dressyr på medelhög-hög nivå och jag vill i den mån det går veta att det är en frisk häst som jag så småningom säljer. Därav mitt val att röntga när hästen är inriden, och har hunnit bli belastad av en ryttare under en viss period. Hoppas du förstår hur jag menar.. :)

Senast ändrad av en moderator:

aha...min är genomkollad av 4 veterinärer när jag köpte han så jag känner mig lugn på den fronten :laugh:

ang friska hästar, har ni sett tyska veterinärbesiknintsintyg? dom kollar VARENDA sak på hästen, typ 6-7 sidor långt...min blev kollad på klinik i tyskland och sedan även i sverige hos mig. Det är ju alltid skönt att veta att hästarna är fräscha.

[När ni rider på banan? Vad lägger ni ert största vikt på i träningsyftet?

Nu har jag bara ridit min häst en handfull gånger på ridbana men det enda jag "krävt" har varit bjudning. Det känns i och för sig som att du kommit längre med din häst men jag har valt det här upplägget med främst skogsridning hela hösten just för bjudningens skull.
Nu blir det strax vila för min i ca 4-6 veckor och därefter igångsättning med lite mer fokus på att träna.
Jag har velat skynda långsamt och tanken har varit att han får stärka sig, muskler och kondition, i skogen.
Jag är helt klart medveten om att alla hästar är olika och man väljer ju det upplägg man tror passar sin egen häst...:)

Senast ändrad:

Vad konstigt det blev med citat i inlägget...
Detta var alltså svar på Havregryns fråga.

När ni rider på banan? Vad lägger ni ert största vikt på i träningsyftet?
1. Bjudning
2. Bärighet
3. Takt
4. Form
5. Lyhördhet för hjälperna
....Längre än så har vi inte kommit ;)

Jag förstår! :laugh:

Det låter ju som att du har haft en del hästar som du utbildat och sålt. Om man ser till röntgen, har du någon gång upptäckt saker som du inte misstänkt (eller misstänkt) och som gjort att du tänkt om?

För mig ser det ju annorlunda ut.
Jag har köpt en livskamrat som jag kommer att behålla så länge som möjligt. Jag kommer troligen inte heller att komma lika långt eller träna lika hårt som vissa andra.
Men å andra sidan så är det ju otroligt mycket värt om man vet om ev. svagheter från start så man kan ta hänsyn till dessa innan de ev. blivit ett problem.

Framåt!

KL
Red för min blivande tränare idag, oj vad många tips jag fick! Vi ska hoppträna nästa tisdag ist för det gick influensan nere vid deras del av gården. Vi har även vart ute dom senaste gångerna och oj vilken framåtbjudning. Tyvärr blir hon så otroligt ofokuserad när andra hästar är i ridhuset. Vi har även fått problem med täckena då hon måste ha 2 ute men inget inne och dom tar bara av ett täcke :/ Får bli att klippa henne för hon ser ut som en björn och svettas efter 20 min skrittrunda.

Vad siktar ni på nästa år? Blir det nån tävling? CR? Lokal? Berätta gärna lite om era planer och hur ni lägger upp träningen fram tills dess.

Siktar på att få till en stabil form med bjudning i alla gångarter.
Skulle vara roligt om man kunde komma ut på någon liten CR.
Det vore ännu roligare om det visade sig att det flyter på så bra att vi kan ställa upp i 4-års kvaliten. Men nu känns det AVLÄGSET.

Fast å andra sidan, det känndes avlägset att kunna vara med på 3-års med och det gick ju bra. Så vi får se. :angel:

Försöker hålla igång så gott det går och skynnda långsamt. Träna för b-tränare i dressyr 2-4ggr/ månaden är målet i vinter. Än så länge så har det bara blivit två träningar tot, så med tanke på det så ska jag nog vara nöjd ändå. :laugh:

Framåt!

KL

Svarar först gällande röntgen. Jag kommer inte att röntga Rosie, har ingen anledning att göra det.

----------------------

Nästa år skall vi om vi båda vill, försöka starta lokal. Men vi siktar först på någon lättare programridning så får vi se om hon är redo för det.

Ja bjudningen är faktiskt toppen på henne,och det tycker i alla fall jag man ska lägga mycket fokus på. Sen kräver inte jag av min att hon ska gå i form, tycker jag är lite tidigt sen är min väldigt stor också. Däremot vill man ju att det ska finnas en bra kontakt i munnen och sen får formen komma när kroppen orkar bära upp sig helt.
Hoppade 4:e gången nu i söndags och det gick fantastiskt bra, hon hoppar mig nästa ur sadeln! Nu blir det minst 2 månaders vila, lugn och ro i fluffig björnpäls :)

Kul att det går bra att hoppa!:laugh:
Jag har inte lärt mig här ännu att få med citat:o. Men Havregryn hade ställt frågan.
Vill bara tala om att jag rider min i unghästform. Det kanske kunde misstolkas.
Skulle aldrig plocka upp honom i hög form.
/C

*kl*
Nu har jag i alla fall släpat med kameran till stallet. Resultatet i ett mörkt trångt stall är väll ungefär vad man kan vänta sig= uselt. Men äh man ser ju hästen i alla fall :p. Sen att hon är 10ggr finare live är ju en sak. ;)

(ni får klicka upp bilderna, jag vet inte hur man gör annars. :o )

så en suddig helkroppsbild...

Jag måste få med mig hjälpreda så jag kan fota lite utomhus.

Nu äntligen så har det slagit om här hemma hos oss och blivit minusgrader :banana:
Tog en härlig tur på åkern hemma igår kväll i månljus. Honey frustade och bjöd på som bara den. Några glädjens bocksprång vart det med :bump:, bra med halsrem ibland *fniss*.

Nej men precis, haha jag har inte heller lärt mig svara rätt på alla trådar heller :)
Nej men fantastiskt roligt att denna tråd finns, så man kan se hur alla ligger till!

kl

Sadlade ut Disa idag efter tre veckors vila. Jättesnäll! Började lite på halvfrusen ridbana om hon skulle ha varit pigg & busig. Sedan skrittade vi ut en sväng. Bildbomb på slutet.

På bana fokuserar vi främst på bjudningen framåt (vilken är bra) och ska nu ta lite tränarhjälp. Inte så mycket för "trimningens" skull utan mer som avcheck hur det går och hur jag ska börja våga tänja lite på gränserna för att successivt komma till mer "trim". Närmast långsiktiga mål är kvalitetstävlan i september 2010.

IMG_1825.jpg

IMG_1848.jpg

IMG_1856.jpg

IMG_1860.jpg

IMG_1874.jpg

IMG_1877.jpg

Idag red jag min också...han har ju vilat en del...
det hade slagit om rejält under natten och blivit kallt.
alla mina hästar var extra taggade idag pga kylan!
vi red ut en sväng ensamma i skogen.

här är vi, jag och mitt höghus till häst....
Med nyköpta marinblå lindor och nytt blingbling pannband

1.jpg

3.jpg

Han är ju så fin! :d Ser ut att passa bra i marinblått dessutom, riktigt stiligt!

Hej!
Tänkte berätta lite hur det går för min 06:a. Jag brukar inte skriva här, bara läsa, så jag börjar med en kort presentation:
Halvblodskille (fast det heter ju varmblod nu.. =)) e.Lasandos - Koncerz-Hartung som jag fött upp själv.
Nuvarande utbildningsnivå: Började sitta på honom redan hösten/vintern -08 och visade på treårstest i våras. Lång vila över sommaren och nu rids ca 3 ggr veckan, mestadels ute i naturen på omväxlande underlag och gångarter.

Allt är så lätt med denhär hästen, så jag blir orolig för att jag går för fort fram. Allt jag ber om förstår han nästan på en gång, och även om han inte alltid är 100% samarbetsvillig så går det alltid med lite övertalning och då gör han det bra. Har hoppat ett par gånger uppsuttet i paddock och han har fått prova hoppa lådor, vågplank och vattenmatta; var lite tittig men hoppade med förtroende ändå.

Mitt problem är att veta hur lågt jag ska lägga ribban, allt är ju så enkelt! Jag planerar en längre vintervila i samband med att det blir kallt ute och hårt i marken.. Tycker ni det låter som en rimlig tidsplanering att sätta igång honom igen i mitten januari, börja hoppträna i februari och (om allt går bra) starta honom i mars/april?

Mvh

Välkommen!:)
I mina öron låter detta som du gjort ett perfekt jobb och upplägg...
Ca sex veckors vila hade jag lagt in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
33 088
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama