Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Min 06:a är också e. Lasandos. Har du några bilder på din? :)

Nja, inga färska bilder. Men här är en bild från sommaren -08, alltså som tvååring. Sista sommaren med grabbgänget :)
http://www.pixbox.se/pic_show_id29995993.html

Och från inridningen förra vintern:
http://www.pixbox.se/pic_show_id29995991.html

Det man skulle kunna anmärka på exteriören är att han har ngt kort hals. Men han kanske växer på sig lite mer. Ligger på strax under 170 nu...

Jag tycker också att det låter som ett bra upplägg, precis som den planen jag har :)

Wow, vilken skillnad sedan förra filmen! Så kul att se när träning ger resultat!:laugh:

Uppdatering från oss: Pappi har sin långvila nu. Så det blir pyssel och till att äta upp sig igen! Det är häftigt att se hur vilan gör gott för kroppen. Musklerna utvecklas och han grovnar. Om jag frågar honom så tycker han vilan är pest..Rastlös som han är. Men nu har han accepterat o vant sig vid bara hage. Lugn och go!:):)
/ C

tack:laugh: jag är så glad att jag fått möjligehten att rida för denna tränare -jag märker stor skillnad bara efter de 4 träningar vi haft:bow:
tar emot att ställa av snart men nu gäller det tyvärr att använda hjärnan:p

Hej, hittade denna tråd nu, tänkte att man kunde ju hänga på för jag har oxå en -06a som jag har ägt i snart två månader :) Han är en Val e:Toulon (Heartbreaker) och sen ue:Capitol (Capital) Som har gått som hingst tills juni iår, och även varit i Sverige sen juni kommer från Belgien från början men importerad från Hollan :) Hittade honom där jag sommarjobbade i sommras och det var kärlek från första ögonkastet när ja lastade av honom från lastbilen, så ja har varit med frånbörjan sen han blev inriden och sådär! Han har även varit uttagen till Elit-Hingst auktionerna där nere i Belgien tror jag de var, men blev bortplockad för att han hade en lös benbit. Så det är min lilla stjärna :)

Men vi har väll kommit så långt att vi kan rida i alla gångarter och sedan börjat rida över bommar och har hoppat några små hinder, även provat rida ut första gången denna vecka och det gick alldels super :) Sedan är vi med på "träning" varanna vecka, alltså vi är med på framridning med dom andra som miljöträning och sedan är vi klara, tycker det blir alldeles lagom :)

Jodå dety kan ja allt se till att skaka fram! Och Tack så mycket ! =)

Kolla denna länk =)

KL

Hur rider ni nu när det blivit så kallt och ojämt i marken? Rider ni i rudhus alla gånger ni rider eller har ni vila? Jag kan tyvärr inte ge min lilla så lång vila för hon blir hysterisk :crazy:

Rider väldigt lite i ridhus, tränar en gång var 14:e dag. Då både från marken o lite uppsuttet.
Rider som vanligt ute. Endast skritt förstås om det är hårt. Klättrar i skogen.

Jag har sladdat ridbanorna så de får vara ifred tills det fryser på. Sen blir det bra underlag när snön kommer o man kan ploga.

Och ikväll har jag haft premiärtur med pannlampa. :bump: Det gick kanon:love: Han brydde sig inte. Den lyser starkt o bra. Red både efter asfaltväg, grusväg och stig i skogen. Vi hade sällskap.
Molle har inte gått på en vecka men skötte sig riktigt bra. Vi travade på en del där det var grus och lite mjukt. Det har ju blivit varmt igen.:cry:

Var upp till Lofsdalen helgen som var och där var det snö, så härligt. Red även på en härligt tur med islandshästar. Kul.:banana: Har nu bokat ridresa på Kreta i april, det blir skoj.

KL på mig själv

Nu går jag ifrån ridningen och tänker fråga Er lite om betäckning. Liten update om mitt problem.
Rosie har en kanonfin stam och är ren welsh cob. Självklart går mina tankar då att under 2010 betäcka henne med en cob hingst. Det som satt käppar i hjulet är att jag inte har papper på henne då hennes far inte har licens i Sverige.

Igår rådfrågade jag en gammal vän gällande betäckningen då hon föder upp welsh av cobtyp och hon menar att det är helt meningslöst att betäcka henne då fölet ej kan bli godkänt på något vis... Då frågade hon mig om det var nödvändigt att sätta ytterligare ett föl till världen utan papper...
Nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Hur tänker Ni gällande en sådan här sak? Snälla hjälp mig...

l_img8517.jpg

jag är inte insatt i din ras...
men du kan ju alltid regga den som svensk ridponny eller i ngn annan förening.
Men eftersom du tvekar lite ang papper så rid och träna och kanske få upp lite meriter på ditt sto innan du betäcker, så får du utgå från meriter istället.

jag är inte insatt i din ras...
men du kan ju alltid regga den som svensk ridponny eller i ngn annan förening.
Men eftersom du tvekar lite ang papper så rid och träna och kanske få upp lite meriter på ditt sto innan du betäcker, så får du utgå från meriter istället.

Jo hon är i nuläget reggad som svensk ridponny, dock har hon ju vuxit till häst, kanske inte spelar någon roll.
Det är ju inte dags för betäckningen innan till senvåren så jag har ju tid på mig att tänka..
Tack ändå för ditt svar

Hannacecilia: Så fin och vad kanontrevligt det ser ut på film:).
Tessalonica: Också en riktig pralin!!
Och alla andra, kul när allt flyter på. Hoppas snart min blir frisk men det börjar kännas lite tungt..Efter drygt två månader så har man kommit fram till att det troligtvis är en hovböld och en sådan har också lokalisaerats och verkats upp. ( Åkt till klinik vid tre tillfällen och hon är röntgad vid två sista och är iallafall jättefin i sitt framben;).) Skönt att ha en "trolig" diagnos, ropar inte hej än..
Rastlös är hon iallafall, hi, hi..
Hoppas att allt går rätt väg, kanske vi sätter igång när andra vintervilar för fullt, hoppas, hoppas..

Hon ser jättefin ut. Går det inte att få fram papper på henne på något sätt? Hade jag varit du så hade jag nog meriterat henne först eftersom stammen saknas.

Min pärla har vilat i 3v och får nog stå lite till. Drog av henne skorna så hon ömmar om jag ger mig ut på henne nu. Hon har ju varit super hela tiden, men kände att hon kanske skulle låta allt sjunka in. Idag har hon dock varit barnhäst där mitt 4-åriga kusinbarn var ute och red, med mig som ledde då förstås. Hon skötte sig super. Bakom oss gick två barnvagnar och s¨sprang en hund runt oss och hon gjorde inte en min:love: Jag är så stolt

Kl

Hur ser ni på hjälptyglar på unghästar?

Min pålle går ständigt högt upp med huvudet, mest i traven. Jag funderar på att sätta på henne en graman självklart inte i syftet att andvända den hela tiden och inte i syftet att krulla ihop henne. Utan för att leda henne mera neråt. När jag tömkör har jag tömmarna lägre ner och då börjar hon söka sig fint ner och börjar jobba. Men när jag sitter på henne kan jag inte hjälpa henne med enbart tyglarna att söka sig neråt...

Vad tycker ni?

Kl

Hur ser ni på hjälptyglar på unghästar?

Min pålle går ständigt högt upp med huvudet, mest i traven. Jag funderar på att sätta på henne en graman självklart inte i syftet att andvända den hela tiden och inte i syftet att krulla ihop henne. Utan för att leda henne mera neråt. När jag tömkör har jag tömmarna lägre ner och då börjar hon söka sig fint ner och börjar jobba. Men när jag sitter på henne kan jag inte hjälpa henne med enbart tyglarna att söka sig neråt...

Vad tycker ni?

Jag tycker inte att du skall använda dig av hjälptyglar, gillar dem inte överhuvudtaget, ung som gammal. Satsa på att tömköra henne stark i en lägre form så kommer det även i ridningen.
Rosie var också hög i formen i början och vi började med att rida på en stor volt, och VÄLDIGT ledande innertygel. Alltså riktigt överdriven. Såg jättekonstigt ut men det var för att få henne att bara se en väg, den rätta, lång och låg form. Glöm inte heller ett ordentligt stöd på yttertygeln.
Har du någon film med henne som vi kan få se?

Jag rider inte med hjälptyglar över huvud taget, och på unghästar så anser jag att det är att börja i helt fel ände. Känns verkligen tokfel! Någon slags dålig genväg som oftast(i princip alltid) verkar bli en värdelös senväg.. Så jag skulle i alla fall inte rekommendera att du sätter på en graman.

Kan inte hästen, oavsett skäl, arbeta i en för åldern korrekt form så kanske det är läge att backa tillbaka några steg? Själv så arbetar jag igenom en gångart i taget, med skritten som start. Först när den fungerar bra så går jag vidare med traven, och när den tillsist är trevlig så börjar jag med galoppen. Det är inget som sker på ett och samma ridpass, utan skrittperioden blir oftast rätt lång, men det hela ger en häst som är redo och har nog med styrka för att bära sig bra och arbeta i en korrekt form.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 053
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama