Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

i så stor mån man kan så ska man rida utan, men jag har köpt ett par thidemantyglar som vi använt då och då på min, speciellt då i den perioden han blev så "dum" innan stallbytet. (han knockade med huvudet och ställde sig på bakbenen eller gjorde rusningar) och jag måste erkänna att dom tyglarna hjälpte oss faktiskt en hel del. Framförallt vågade vi trycka på han mer framåt. han rids mest utan nu men vissa pass åker dom på igen om det "är mycket omkring" ex massa ryttare som ska rida samtidigt etc.

Graman, nej...det känns lite farligt, för mycket tyglar att "trassla in sig i" man får hela tiden se till att inte tappa dom för då hänger dom ju lite farligt. Thidemanen är ju reglerbar och man kan ha den löst spänd, hästen kan fortfarande ta upp huvudet mycket, men vi slapp knockningarna. Jag tyckte det kändes bättre än em martingal, eftersom man snabbt från ryggen kan ändra läget eller knäppa upp om det uppstår sådan sitation. En martingal satt "fast" för mycket.

ja muren är en "påse" och sedan halmbalar i, riktigt lätt att hantera och billigt och bra :)

Lägg inte graman på en sån ung häst, har hon svårt att söka sig neråt hjälp henne på lina i stället, longera henne eller tömkör henne. Var noga själv med hur du rider och hur du hjälper henne att komma framåt neråt. Rider du för tränare? I rätta händer ser jag inga fel alls i användandet av graman men på en sån unghäst kommer inte gramanen göra någon nyttautan snarare tvärt om.

Jag gillar inspänningtyglar på lina som ett bra sätt att hjälpa unghästarna känna ett stadigt tag om bettet samtidigt som de lär sig komma neråt. Lycka till.

Nu har jag en liten fil att bjuda på :) Sickan har fått sin vinter vila så han bara strosar i hagen och nu äntligen har jag tagit krafttag med Nisse. Vi har haft våra gräl då han varit livrädd för bommar men här om dagen lyckades jag släppa spärren i honom och vi kom över bommar i alla gångarter :)

Gillar hur han är på filmen men herregud vad jag reagerade på att jag sitter med långa tyglar. Men ähh, alla har vi brister.

Finns 3 filmer, men ni hittar nog alla genom att bara kolla med denna.

och så lite bilder
30001080.jpg

30001083.jpg

Kan ju tillägga att någon form är de inte på tal om mellan mig och Nisse, han är inte färdig att plockas ner då han fortfarande saknar den hela framåt bjudningen, bjudre din häst på bra?

sen alla

EN SJUK GREJ, våra små är ju snart 4.. ursh!

Bara jag som har ångest över att låta sina hästar växa upp? har haft sickans sen föl och han får inte bli vuxen.

ja herregud....tiden går fort...
och mitt föl hemma blir ETT år....:eek:

vad kul med bilder och film! ser fint ut tycker jag:laugh:

skatan har gått på sin vila nu då bilen rasat så jag kan ej ta mig till sista träningen. känns helt ok då hon är väl värd vila nu. magen har nu börjat växa nu:laugh:

ang hjälptyglar måste jag instämma med den som förespråkade tömkörning i låg form för att stärka hästen och visa den rätt form.
annars arbeta mycket i skogen, över stock och sten så den sänker huvudet för att hålla balansen och på så vis arbetar genom ryggen. om skog saknas kan man ju rida över bommar/cavaletti.

tak så mkt, han har långt kvar men helt ok stadie för att ha sprungit löp i juli.

ah så trist att sätta dom i vila, men dom behöver de och de blir ju bara bättre allt efter vilan. Just ja, hennes mage är ju full :) När är ankomsten?

Vad duktiga ni är:D Och klippningen ser ju inte helgalen ut iallafall;)

(Är det stallägarens nya som glimtar fram emellanåt? Trevlig modell!:))

mitten av juni tittar guldklimpen ut -otroligt spännande!
denna hoppas jag innerligt blir något speciellt. skatans stam går ju inte av för hackor och hohenstaufen slog ju till och vann i globen som pricken över i efter sina tidigare championatssegrar. allt detta tillsammans borde ju resultera i en guldklimp eller hur:p
(tanken är ju att bebisen skall finansiera inköpet av skatan (lånade pengar:grin:))

Jag hade nog inte valt att rida med graman. Ofta tycker jag att formen på min häst "kommer" i samband med äkta bjudning...
Bjuder din häst framåt?
Jag tror istället på att stärka din häst genom antingen att tömköra eller lina. När jag linar min har jag inspänningstyglar, men ganska löst, just för att visa vägen och stärka.

Ja, att våra hästar blir 4 år ställer helt klart mer krav på mig själv. Har hela tiden tröstat mig med att: det är ingen bråska, han är ju bara 3, hmmm. inte mycket längre till.:crazy:

samma här, så fort han fyller 4 börjar jag känna mig pressad. Inser ju att min är ytterst lite riden,,,hur tusan ska vi fixa klart allt innan tävlingsäsongen...och 4års-kvaliten...nej usch....vill inte tänka på det.

Skulle någon vilja ta och förklara dethär med 4-års kvalitetstävling, championat osv? Dvs tävlingsaktiviteterna som finns för 4-åringa hopphästar.

Jag har lite svårt att greppa hur det hela ligger till.. Som jag har förstått det är det swedehorse som arrangerar championatet, som är öppet för alla ASVH-reggade hästar. Men vem arrangerar kvalitetsbedömningarna, är det avelsförbunden? Hur är det med breeders, är det bara för 5 & 6-åringar? Är breeders trophy en del i championatet?

*förvirrad*

haha japp, klippningen ser inte för illa ut, inte på långt håll i alla fall. Men de duger helt klart bra.

spännande att se vad som blir av dne lila krabaten, håller nu tummarna att allt går vägen.

pressat läge ja, hmm.. 4 så är de mer krav men jag ser samtidigt mer framemot att få pressa dom lite mer. Men jag vill ju fortfarande ha kvar Sickan som min lilla baby.

Jag har satt som mål att mars - april ska vi ut på pay and jump och programridningar, så vi får se hur vårt mål går. Nisse har jag inte satt upp nått mål alls med än, får se hur han utvecklas.

Sickan myser av vilan i hagen:
30001093.jpg

30001094.jpg

Sitter med en 3 årig welshhingst, han sköter sig bra men målet är att han skall starta en program ridning maj-juni. Blir så mycket utställningar innan. Tror det är mer press i mitt huvud än vad jag egentligen behöver..

Hur är lastningen för alla?
Har precis börjat lasta själv, bara jag och Lill terror :)

Sickan har från dag 1 fått lära sig att de är bara att kliva på transporten, jag tror inte så mkt på detta med lastträning hemma, och igentligen är de inte så komplicerat att lasta en häst som du har ett bra ledarskap och börjar med hästen från att den är liten. Tyvärr är jag inte den som tror att en lastträning hemma ger så mkt nytta, utan mer tröttar ut de små djuren. Annat är de med de äldre, de är en annan sak.

klöddigt beskrivet, hmm.. men ni kanske fattar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 859
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 041
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama