Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Grattis, det låter ju toppen. Ska du ha hästen till hoppning?

Egentligen är jag lite hopprädd efter alla olyckor men jag kände mig så säker på henne igår och hon har sån kapacitet så jag antar att de blir hoppning vi riktar in oss på :)

Ja, äntligen kom det snö!!! :bump:
Visst är det härligt att rida ut en vinternatt med snöfall. Eller ännu bättre tycker jag med gnistrande knarrande snö och månljust så att det är "som på dagen".

En fråga som dök upp nu när kylan äntligen kom. Hur gör ni med brodd? Broddar ni på och låter dom sitta hela tiden, eller broddar ni bara på inför ritt? I så fall har ni blindbrodd eller någonting annat där i mellan?

Jag har alltid haft broddar i hela vintern med gamla kusen, men nu med en sprallig unghäst så vet jag inte vad som är bäst.

Hur gör ni?

har brodd i hela tiden...har en stor backe i hagen som hästarna går upp och ner på dagligen flera ggr om dagen så antingen barfota eller skor med brodd...blir för halkigt annars

Undrar bara, vilken längd har du på brodden? Använder man sig av de som är nästan släta så gör det ju knappt ingen skillnad och tar man längre blir det ju fruktansvärda skador om de sparkar varandra... För de går väl tillsammans dina, fölet och tre-åringen?

Lutar åt att det blir brodd på i hagen, det är lite pest eller kolera över det hela.

Undrar om man ska ta på neoprenboots för att minimera broddtramp runt kotorna i alla fall. :confused:

det är vanliga broddar, fast dom är lite "rundare" än vanligt. tror det är ngn ny modell som kom förra året.

dom sparkas inte mot varandra, drar bara varandra i grimmorna och springer runt och leker,,,så risken är större att han ramlar eller fläcker sig utan brodd.
Om jag hade sett dom sparka mot varandra så hade jag inte haft brodd bak. Men då hade jag även blivit tvungen att stänga av hagen till en mindre hage.

eller "kotring"? finns ju skydd som heter så.

Jag har ju bara skor i fram på min grabb, så han har 4st brodd på varje fram fot och sedan boots på båda fram :) Bara ett litet skrap sålänge, men inte mer!

Kl
Slipper broddproblemet då Vilda är oskodd, men det kan ju däremot bli lite halt det med. Har alla här skott sina hästar, eller finns det något mer "barfota barn"?

Nu tar vi det som sagt lugnt och blir det en ridtur så småningom igen så blir det längs vägkanter, i skogen eller i paddocken.

Min går också oskodd. Ska få göra det så länge som möjligt :)

Okej. Var bra att de gillar varandra såpass bra. Läste att de drar varandra i grimmorna det leder till min nästa fråga till alla.
Har Ni grimmor på i hagen, boxen, lösdriften etc? Varit med om olycka med grimma?

Okej. Var bra att de gillar varandra såpass bra. Läste att de drar varandra i grimmorna det leder till min nästa fråga till alla.
Har Ni grimmor på i hagen, boxen, lösdriften etc? Varit med om olycka med grimma?

I hagen måste alla ha grimma, i boxen får ingen ha grimma.. Stallägarens lite speciella regler. Ingen olycka än så länge *Peppar, Peppar ta i trä*

Det går i perioder. I somras hade de inte grimmor, men min lilla rackare listade snabbt ut när elaggregatet gått sönder( 2ggr) och det tog lång tid innan det var reparerat. Hon "miljötränade" själv dagligen ute på vägarna och åkrarna. Efter att en granne fått in henne med hjälp av sitt hundkoppel om halsen fick hon ha grimma tills aggregatet var lagat.

Nu i vinterhagen(som stängslats på ett nytt sätt i oktober, dock)har stona blivit korkade och fattar (vill inte fatta?) vilken väg de ska gå vid insläpp och ska man hjälpa dem på traven springer de omkring som yra höns och går inte att få tag på, därför har de grimmor tillsvidare. Annars har de inte grimmor varken i hage eller box.

Är det inte så att försäkringen täcker inte om en häst går utan grimma och kommer lös!?

jag har haft fölet utan grimma fram tills mamman åkte, därefter fick även han ha grimma på. Vi har bilväg precis utanför stallet så kommer dom lös på vägarna så kan ingen fånga in dom (2 vilda bebisar lixom)

kotring?!
Det måste jag kolla upp!

Har i alla fall satt i två brodd längst bak i varje sko nu, hoppade skydden då hon kom in med massor av is runt hovarna och jag tänkte att det blir kanske skav om man har bootsen med.

Ang grimma så är hon utan överallt då jag inte hanterar henne.
Även om dom skulle smita så är hon den som är först framme och stallet ligger i skogen utan större risk för att dom skulle ställa till det för sig.

Hmm, jag tror inte att försäkringen upphör att gälla om hästen går utan grimma. Fast jag är inte helt säker.
Mina hästar går alltid utan grimma i hagen och utan i boxen. Är totalt livrädd att de ska fastna eller hända något annat. Jag spinner på med en fråga till.
Hur knäpper ni spännet som går under ((ganasherna))? Utåt eller innåt?
Anledningen till frågorna är att jag hamnade i en diskussion för ett tag sedan gällande detta. Där vederbörande idiotförklarade mig då jag aldrig sätter spännet innåt. Anser att det inte finns rätt eller fel men tycker ändå det är intressant att höra hur man gör då det skiljer sig helt otroligt.

Utåt oftast i alla fall, ibland plockar hon dock av sig grimman i hagen då, men förstår inte varför det ena skulle vara att föredra framför det andra, eller så är jag bara dum?

Utåt.. Hon får skavsår om hon har den inåt :crazy:

Jag filmade lite när jag red idag, ska se om jag lyckas ladda upp den :d

Delvis kl.

Ang broddar så har jag ej fått på några än men tänkte skruva i två vanliga i varje sko, och dessa får sitta på...

Grimma på i hagen vintertid. Grimma av sommartid, mina hästar får skav av grimma på sommaren.
Vänder ALLTID haken utåt. Fick detta itutat mig på 80-talet (hmm, länge sen) och sen har det suttit i huvet och numer gör jag det av ren reflex...

samma här,,,haken alltid utåt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 859
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
32 975
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama