Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Går det att välja har jag alltid kroken utåt, men jag skulle inte må dåligt om den satt åt andra hållet heller. (har aldrig hört om någon som skadat sig på den)
På min ena grimma går det inte ens att vrida haken så där måste man sätta den innåt.

En närstående till mig reagerade på ungfär samma sätt som din bekant fast tvärt om. (när jag använde grimman som inte går att knäppa utåt.) Dom kanske skulle träffas :cool:

Går det att välja har jag alltid kroken utåt, men jag skulle inte må dåligt om den satt åt andra hållet heller. (har aldrig hört om någon som skadat sig på den)
På min ena grimma går det inte ens att vrida haken så där måste man sätta den innåt.

En närstående till mig reagerade på ungfär samma sätt som din bekant fast tvärt om. (när jag använde grimman som inte går att knäppa utåt.) Dom kanske skulle träffas :cool:

Ja...kan man skicka människor med posten...:D

Jag har också fått det itutat mig att alltid ha haken utåt. Fick en liten bekräftelse när jag var iväg häromdagen med medryttarhästen. Åkte två hästar i transporten varav den andra fick total panik när hon upptäckte att hon satt fast och inte kunde backa. Hon slet och drog med huvudet men fick till slut ge sig, som tur var. Hade haken varit inåt hade hon förmodligen skadat sig..

Till tråden. Rosie står på vintervila just nu. Velade fram och tillbaka en massa men har bestämt att det blir två månader så i slutet av januari sätter vi igång igen.
Har märkt att hon faller ur ganska snabbt nu i vilan, blivit lite tunn. Något tips?

Är det muskelmässigt hon faller ur eller hullmässigt?
Att öka grovfodret kan man ju göra, kanske ge lucern om du inte redan gör det? Beror lite på vad du ger henne nu.

Är det muskelmässigt hon faller ur eller hullmässigt?
Att öka grovfodret kan man ju göra, kanske ge lucern om du inte redan gör det? Beror lite på vad du ger henne nu.

Lite muskler men mest hull. Hon ligger just nu på ca 8kg hö /kväll+hösilage som de har ute på morgonen och middag (givan på morgon och middag kan jag ju inte kontrollera så att hon får i sig tillräckligt), 4dl lucern, 4dl krafft, mineraler och vitaminer.

Man har ju olika syn på smal, men hon är ju inte tunn på något sätt men det syns aningens för fort just nu tycker jag.
Vad är det för olja man kan ge upp till?

kl
Min är skodd runt om, dels för att han ska få lära sig det och dels för att jag vill kunna brodda honom i vinter. Det blir kanske barfota igen i sommar. Jag kör inte barfota "bra för att". Blir han öm så skor jag.

Han går på lösdrift och de har inga grimmor på sig. När han nån gång har det, vid transport till exempel, så är det spännet utåt. Jag har också fått det i ryggmärgen. :-)

Min får ett par veckors vintervila. Sen är det bara skogsridning några veckor. Nästa fråga. Tappar era hästar mjölktänder nu?
Tänk, snart är de fyraåringar! Våra småttingar. :bump:

Kl

Jackie har kommit in i någon trotsålder och har börjat stegra så fort jag kräver att hon ska stå still eller göra något. Har blivit kollad men det är bara rena dumheter säger vet. Funderar på om det kan vara bettet, Använder ett vanligt 2delat med rörliga ringar men tyvärr är hon så j*vla stark. Vad använder ni för bett på era? Jag vill verkligen inte betsla upp henne så jag ska prova med ett 3delat eller annat snällt, tips någon? (säg inte tränare för jag tränar redan och hon säger att jag borde betsla upp henne för hon är så väl grundriden :crazy: )

Har även vart ute och galoppera i snön idag och då var hon snäll ända tills vi skulle sakta av och gå in :love:

Vet inte vad för olja du tänker på, men rapsolja kan man ge exempelvis. Jag skulle nog öka grovfodergivan dvs höet/hösilaget alt, lucernet till att börja med. Det kan ju bero på att hon inte får i sig hela ransonen när de äter ute tillsammans såvida hon inte lämnar mat pga tänder t.ex.
Jag är ingen expert på foder, men tycker det är intressant. Kanske finns det andra åsikter/tips.

Jag använder tredelat till min, började med vanligt tvådelat, men hon trivdes inte riktigt med det. Hon är lugnare i munnen och trivs bra med det tredelade och kan nu inte köra upp det i gommen som jag tror hon gjorde med det förra.

Nån som har nått bra tips på nått kompleterande foder man kan ge mer än havre? för min äter havre och betfor nu men han behöver nått mer kompleterande för ja kan inte ge honom mer havre för då kmr de blir lite svårt med all energi som sprudlar ut =) räcker med den han har nu, har passat på att vara ute i snön och det tycker han är jätte skojj och tuffar på som ett ånglok och vill helst inte tagga ner och när man ska sitta upp så står han och trampar omkring och tittar på mig som om "mamma kan du inte hoppa upp fort nu så vi kan ge oss iväg?" så söt han är :) honom rider jag på ett fullcheck ( det är ett vanligt tvådelat bett med parerstänger som gör att bettet håller sig på plats och inte glider igenom munnen, det har samma inverkan som ett vanligt tränsbett) Och det funkar han alldeles utmärkt på :)

Tror ni Hackamore är för skarpt att rida i skogen med?
Dressyren går värdelöst nu då hon bara stegrar :(
Hoppat bana har jag gjort en gång och då gick det bra, inte hoppat henne så mycket men det var bara lugn trav. Hon ångar på rätt ordentligt i snabb trav/galopp och hon tar bettet och springer, bockar o lite andra glädjeskutt.
Nått annat tips på bett? Tänkte på Novabett men vågar inte ifall det skulle gå av, hört lite sånna historier. Väldigt känslig i munnen när hon väl äl fokuserad.

Disa reds in på hackamore då hon hade vargtänder som satt ivägen för vanliga bettet. Fungerade utmärkt och jag upplevde det aldrig som för skarpt på henne. Man behöver ju inte välja ett hack med långa hävstänger och smal nosdel, utan de läderklädda med kortare skänklar.

IMG_1093.jpg

knapplån

min växer han. Ligger ner mycket, äter som bara den (gått upp en hel del i vikt) det är svårt att rida på ridbanan då alla ryttare söker sig in nu i kylan och det är så sabla rörigt att vara inne med en 3 åring samtidigt.

här är senaste nytt från oss från 18 dec.
sist jag red han på en ridbana var den 11 nov.

film

och en kortis...snöstorm

film

kl

Thengilya är på ett j*la humör, hon är riktigt hemskt. Hon står och försöker hela tiden provocera fram dåliga reaktioner från mig för att själv kunna bli förbannad på mig. Vet inte hur damens huvud fungerar. Häromdagen skulle jag ta upp henne framhov för att brodda då jag känner att något dunkar i mitt huvud vilket visar sig vara damen hov...då åkte hjälmen på!

Hon är inte dum den damen hon vet precis vad hon håller på med.

Hon är inte dum den damen hon vet precis vad hon håller på med önskar bara att dessa perioder inte kom så ofta då hon där i mellan är helt underbar! Tur att jag älskar denna häst så mycket trots att hon är lite knäpp...

Man kanske ska proppa i damen munkpeppar och kamomill och se ifall det hjälper =)

Behöver han mer kraftfoder när han har så mycket energi? Du kan ju pröva att ge kornkross istället för havre och se hur han reagerar. Det blir de inte så heta av. Annars är det bättre att öka grovfodret istället för kraftfodret.

Alltså ska ju ha kvar havren på honom men känner att han behöver nått mer som typ kraft eller hippo^^För att jag vill ju ha honom som han är nu, men bara nått som kompletterar mer än bara havre och betfor^^ Han äter ju redan 12kg ensilage ( vet att de bara är ca halva hö-mängden) med bra torrsubstans och sedan en massa hö på detta..

Behöver han mer kraftfoder när han har så mycket energi? Du kan ju pröva att ge kornkross istället för havre och se hur han reagerar. Det blir de inte så heta av. Annars är det bättre att öka grovfodret istället för kraftfodret.

Vad är det för värden i hösilaget? Vad är det som inte havren kan fylla, energi el protein? Om det är högt TS, behöver det inte vara halva hö mängden.
/ C

Senast ändrad:

Lusern!
Bättre värden generellt än ett grovfoder men fortfarande ett sorts grovfoder.

Min "tunntarm" får ingen havre alls, han blir för vild, men mycket lusern. Vi har visserligen väldigt dåliga värden på vårt hösilage i år, men med lusern känns det ok att skicka på honom en hel del eftersom det är grovfoderstruktur.
Finns många olika sorter att välja på.

Tror ni Hackamore är för skarpt att rida i skogen med?
Dressyren går värdelöst nu då hon bara stegrar :(
Hoppat bana har jag gjort en gång och då gick det bra, inte hoppat henne så mycket men det var bara lugn trav. Hon ångar på rätt ordentligt i snabb trav/galopp och hon tar bettet och springer, bockar o lite andra glädjeskutt.
Nått annat tips på bett? Tänkte på Novabett men vågar inte ifall det skulle gå av, hört lite sånna historier. Väldigt känslig i munnen när hon väl äl fokuserad.

Ang bett så använder jag ett fullcheck bett tvådelat och ett rakt globusbett med D-ringar, varierar lite mellan dom. Båda fungerar bra, suger tag och skummar om munnen när hon har dom. Har ett tredelat med lösa ringar också, men det trivs hon inte alls med, då bara tjaffsar hon och grejar med munnen. Det rör väll sig för mycket tycker hon.

Är det verkligen bettet som är felet då? Inte så att du kanske skulle ställa av hästen ett tag? Du har ju kommit långt om jag förstår det rätt. Går fint i form och har hoppat också, kanske läge att vila lite?

Hon har vilat 3 veckor, ska få vila 2 veckor till. Hon blir hopplös att hålla på med när hon vilar.

Pratade med min tränare idag och hon tycker att jag ska rida ca 30 min varje dag (!), i min värld finns det inte. Det sliter tydligen mer att rida lite längre varannan dag :crazy: Satt även och kolla när hon red en 3åring idag. Longerade med inspänningstyglar, hoppade säkert 20 ggr och satt ner i galoppen. Hon berättade även att hon red 07orna ca 3 ggr i veckan.
Fick även höra "hon är snart 4 och ska tävlas, gör du inget nu kommer du aldrig komma igång med det och få en fin tävlingshäst". Ska prova rida för en ny tränare på Söndag och rådgöra med henne. Hon är Ctränare i fälttävlan och tävlar 130. Riktigt duktig vad jag hört.

Hon hade tidigare 3delat med fasta ringar men de va inte heller nå bra. Bättre än med dethär så troligen med fasta ringar. Hon vågade ta stöd av bettet men var ändå orolig. Novabett, nån som provat? Vågar dock inte rida ut med det eller hoppa ifall det går av eller liknande (hände en i stallet) :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 859
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
32 996
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.