Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

prototyp: så här har jag uppfattat det med bedömningarna:

kvalitetsbedömningarna anordnas av de regionala avelsföreningarna.
man kan via den bedömningen kvala till championaten/breeders. den är även avelsvärderande och kan användas för tex premiering av ston.

championaten är öppna för alla asvh-anslutna hästar. om man ej kvalat via kvalitets kan man kvala via sporten/kvaltävlingar.

breeders är en del av championaten för svenskfödda hästar. det är ett sätt att uppmärksamma uppfödaren av hästen. (alltså kan 3:e plac i championaten vara vinnare av breeders om 1an och 2an är utlandsfödda) för att delta i breeders måste hästen vara ansluten till breeders innan. det är enbart för 5- och 6-åriga hästar (och 7-åriga fölston)

kl.
Usch och fy... Ikväll när jag tog in min häst var han blockhalt. Fick in honom efter lite lockande och han avlastar hela höger fram:(. Ingen svullnad, sår eller något i hoven. Däremot är han svullen och mycket öm där benet blir till kropp, på utsidan, i höjd med armbågen. Jourhavande vet tyckte att vi kunde avvakta till imorgon. Jag ringde även Skara djursjukhus och de sa i stort samma sak... Sitter här med en klump i magen och känner mig jätteorolig...
Det är säkert inget allvarligt men jag blir så rädd att det är någon fraktur eller liknande. Ska kolla honom tidigt imorgonbitti och även tempa igen. Han hade ingen feber ikväll i alla fall.
SKIT OCKSÅ :(

KL.

Jackie har haft massa sår och vilat en vecka nu.. (Hon kan inte vila utan blir hysterisk o smäller i boxdörren :crazy:)
Hon har haft feber varannan dag (39 grader). Tempen är tagen på samma tid och hon hade inte fått mat nyligen (2 timmar). Nu är hon frisk och jag red i går. Ska rida imorgon också. På Tisdag blir det första gången för tränare.
Därimot skrämmer Jackies ben mig lite. Hon är tjock i båda bak när hon stått och jag måste promenera ca 30-40 min innan det går ner medans jag bara behöver släppa henne i ridhuset så hon travar några steg så är det borta. Hon är inte halt!

Som någon annan tog upp så blir dom ju snart 4a. Jag har tänkt ta det lite lugnt men nu känns det som om vi fassnat. Vad håller ni på med nu inom ridningen?
Hon går i form i alla gångarter. Inhoppad, hoppad sockerbit med ryttare. Rids varannan dag, Skänkelvikningarna sitter hyffsat..

Usch vad tråkigt, hoppas det "bara" är en spark med mjukdelsskada.
Med Skatans skada i bagaget är mitt råd att ffa hålla koll på tempen!
Uppdatera gärna hur det går för er.

Remix -vad får hon för foder? Kan det vara foderrelaterade gallor?
annars låter det som hon kanske behöver en längre sammanhängande vila om hon överansträngt sig/växer?
Skatan kan det jag visade på filmen, ej hoppad alls ännu. Mycket riden i skog och mark. Jag är nöjd så nu vi tar en långvila.

Jag tycker inte det är att fastna när hästen är så ung utan hon låter väl grundutbildad :laugh:
hon kanske behöver en tid att smälta allting nu innan man går vidare?

Hon har vilat 2 veckor redan och en vecka nu och ska få vila 2 veckor till.
Hon blir så otroligt tjurig när hon vilar mot sina hagkompisar och dom som hanterar henne :( Hon får ensilage, 4 dl havre (utdelat på 5 ggr per dygn, hon får så det ska skramla lite i krubban) och 1 dl betfor. Hon har alltid ätit det och det har kommit efter att hon vilat. När hon vila fick hon bara Ensilage.

ok, klurigt. har ni stora hagar eller är det mindre rasthagar -tänkte om hon ej blir tillräckligt aktiverad?

Hyffsat stora (hon kan springa rätt mycket) med 2 kompisar. En är jätterolig att leka med tycker hon :)

Tack och lov så var min häst bättre idag på morgonen. Han var svullen och väldigt öm men inte i närheten så halt som han var igårkväll. Mycket tyder på att han fått en rejäl spark och enligt en god vän som är hästmassör så finns det mycket nerver på det stället, en spark där kan få hästarna att nästan bli "lama" först. Han hade ingen temp idag heller men jag får fortsätta att vara uppmärksam på honom...
Tur i oturen att han ändå precis börjat sin viloperiod.

Utanför tråden på ett sätt, men jag kanske ska bli ägare till en 06-a.
Provred denna lilla (171 i manken + några i baken) hästen idag, överbyggd och inte riden i mer än 2 månader men trots det lugn och trevlig! Vad tror ni, är han en ful liten ankunge som kan bli fin när framdelen växer ikapp baken? Vi ska inte plocka rosetter på några dressyrtävlingsbanor, däremot har han hyfsad hoppstam.

Trav: http://www.youtube.com/watch?v=t6dw5hfRTwk
Skritt: http://www.youtube.com/watch?v=UynLZ6L00HA

(Ignorera min ridning, varken händer eller skänklar är där de ska..)

Tack på förhand!

Jag tycker det ser ut som om han lite veka bakkotor?

Annars ser den trevig ut. Hur galopperar den? Inte att den galopperar i form eller så, utan mer hur pass lätt har han för galopp? Om han är tänkt som mer hoppinriktad pålle så skulle jag vilja ha en bra grundgalopp i hästen, både när den rör sig fritt utan ryttare och under ryttare.

Veka bakkotor var inget jag tänkte på när jag var där och inte heller nu då jag ser filmen, har ju rätt bra övertramp i skritten så det kanske blir en synvilla när skenbenet få ganska liten vinkel mot marken?

Men era kommentarer är det jag vill ha, både positiva och negativa!

Eftersom kondisen inte var på topp så provade jag bara lite galopp i bägge varv och den kändes bra, lätt och smidig. Såg honom inte heller utan ryttare då vi inte hade med oss longerlina och det var andra i ridhuset så det var inget alternativ att släppa loss honom och jaga på.

Uppdatering hur det går med Goliath aka Lilleskutt då :)

Vi prova rida ut för första gången förra måndagen och det gick alldeles super, helt själva skrittade vi och trava några steg ett varv runt den lilla åkern, och det där med att klä på honom reflexer var de minsta han bekrymrade sig om :) såg nog ut som två julgranar när vi var ute :P

Sen i torsdags vare dags för sista "hoppträningen" för iår :) Gick lika bra som vanligt men longerade inte honom innan så han var som en krutdurk, men vi fick några fina små språng ( låg på max 40cm). Sen det som är framför oss nu är att åka till hovslagaren och slå på lite nya skossingar imorn, och sedan vara med på julshowen i skolan på fredag och sen hinna med att klippas oxå !

Sen de där med vila ska ja planera in lite oxå, han har ju stått två veckor i höst redan p.g.a att han åkte på en hovböld, så då fick han ju vila men ska lägga in ca 3veckor till men lite mer utspridda :) Men vi har inte kommit sålångt i de där med att gå i form, vi övar mest på det i skritt och sedan övar vi oxå på galoppfattningar :)

Jag tyckte att han rörde sig på ett bra och ledigt sätt... som någon annan skrev så kolla galoppen också. Alltid bra att kolla hur de rör sig både fritt och med ryttare. Om han bara var riden ett par månader så verkade han ju lugn och fin i den miljön du red i.
Lycka till!

kl
Hej alla!
Roligt att läsa om er och era små.
Vi har som jag sagt tidigare legat väldigt lågt pga min nervskada i armen och Vildas klåda/sår i manen. Dock var vi ute och tömkörde i skogen och på vägen förra helgen. Hon arbetade så fint. Det verkar som den icke planerade vilan gjort henne gott. Som om poletten trillat ned ytterligare ett hack;) Min arm och hand blev snabbt trötta, så min sambo som bara tömkört en liten shettis på en kurs tidigare fick ta över tömmar och pisk. I början blev det lite snurrigt och Vilda passade på att äta och gå lite som hon ville, men till sist fick han ordning på grejorna och hon gick i form. Han sken som en sol och var helt lyrisk efteråt.

Häromdagen försökte jag mig på att sitta upp för första gången på över en månad. Jag hade fått på sadel utan att hon blev galen av klådan. Men hon fick panik när jag lade tyglarna över halsen och precis skulle sitta upp. Som tur är lugnar hon sig alltid snabbt. Istället fick det bli lite träning från marken. Vi tränade bl.a. framdelsvändningar åt båda håll, vilket gick väldigt bra. Hon har blivit ännu mer lyhörd nu, förmodligen är det kul när det händer något annat än pyssel och omvårdnad. Nu är jag väldigt trött på hennes klåda och min hand/arm. Det finns så mycket roligt att öva på, men vi får göra det bästa av det. Träning från marken är faktiskt vädligt roligt och nyttigt.

Vildared6.jpg

Fortsätt med ert fina arbete alla!

ser hyfsad ut, rätt tråkig för min smak men gör ett bra jobb under förutsättningarna med ny ryttare å allt. Det är du som ska ha hästen, men får man fråga vad är stammen och prislappen på den? Galoppen är mkt viktigt om du ska ha den i hoppsyfte så be att få se den lös.

vilken härlig bild, sån myskänsla över den :) bra att ni är lite igång i alla fall, från marken är ju bättre än inget och de är ju den nyttigaste biten.

Fått bilder av en kompis från den 7.e november som jag smyger in här. Först på lilla Nisse.
30039063.jpg

30039064.jpg

Sickan:
30038950.jpg

Hmm.. och så fungerar inte de att kopiera från pixbox så jag kan visa bilderna här på rätt sätt. återkommer med fler bilder sen.. :mad:

KL

Jag och Jackie var med på hoppträningen idag.. gud vad glad jag är..
Hon skötte sej utmärkt trots att massa äldre hästar dummade sej :mad:
Vi hoppade bana på kanske 40-50 och hon tveka inte på nått hinder utan hoppade allt som hon aldrig gjort förr, hela hästen lös av glädje! :love:
I banan ingick blandannat Sockerbitar under ett hinder, plank, vattenmatta, oxer. Jackie är värd GULD idag. Jag är såååå stolt!! :love::love:

Grattis, det låter ju toppen. Ska du ha hästen till hoppning?

Sen kl.
Äntligen har vi fått snö. Igår hade det kommit 2 dm nysnö.:D
Ljust och underbart fint.
Red åter ut med pannlampa på kvällen. Moonlight skötte sig utmärkt.:love: Vi red på en fin stig i skogen med klättring, vadade genom stora vattenpölar som inte frusit och det snöade hela tiden. Det här är ngt av det bästa jag vet - Mörkerridning när det snöar. :love:
Man känner inte riktigt igen sig heller pga att man ser ju bara lite runt sig. I början för några månader sen var han lite ängslig när det var mörkt men nu verkar han tycka det är helt OK.
Annars har vi varit iväg på träning igen och han är toppen. Han fokuserar och jobbar på jättebra. Tränade bara från marken denna gång, skritt trav öppna skänkelvikning och började med galoppen. Han gjorde jättefina ökningar i traven. Och hade bra balans och det syntes hur han sviktade med ryggen och spände magmusklerna. Nu ska han få vila ngn vecka och själv ska jag resa utomlands över jul. Men ha det så gott med era kusar allesammans. Jag passar på att önska er En riktigt skön och härlig Jul:)

Jan-09008.jpg

Bild från förra vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 859
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 041
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama