Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*kl*
har ej hängt med i diskussionen kring vilor, bett och foder så jag ger mig inte på några goda råd just nu.
här kommer iaf liten rapport från oss: skatan har nu avverkat halva vintervilan. önskar att hon var lite rundare då hon ju är på ca 160 dygn nu:crazy:
hon käkar nu 15 kg hösilage (ok värden) 2 kg lucern och lite mineraler. hon är maskkollad i höstas och vi har rejäla hagar så de rör sig bra.
men hon hakar båda bak nu när hon vilar (när hon skall ur boxen på morgonen, inget i hagen), så jag är kluven vilket som är bäst.
forts vila kroppen och ffa knoppen eller skritta igång för knänas skull?
bifogar bild som dock ej är helt rättvis då hon ser så toppig ut vilket hon inte är. men men:
16744_215162973426_568543426_3026786_3292887_n.jpg

vinterprinsessan:
16744_215161703426_568543426_3026782_5282660_n.jpg

KL
de glömde jag ju, hon blir riktigt tjock i höger bak när hon står inne mycket/vilar :crazy:

Jo luzern tror jag att jag ska börja med igen ^^ eller kanske hippo pellets... ska tänka igenom och räkna lite på det :)

Hur har ni gjort med klippning på era? Jag har klippt min prins en såkallad "unghäst-klippning" funkade jätte bra, var andra gången han blev klippt :)

Rosie har även hon snart avverkat halva vintervilan, bara 4v kvar. Hon är otroligt rastlös och har dragit av sig skon i den stenhårda hagen.

En liten vinterbild på prinsessan

15954_1241949423074_1659497283_3065.jpg

Idag ska jag nog sätta upp syrran på Thengilya, måste få en liten paus från henne och komma tillbaka stark igen. Eftersom att syster tycker om att rida tokiga hästen så får hon gärna göra det så jag kan rå om min tant lite =)

kl

Min pålle har vilat i två veckor nu och tanken är att det ska bli minst två till...
Jag tycker att han verkar må bra och trivs med att bara gå i hagen och busa med sin kompis.

Jag har inte klippt honom än får se om jag gör det när jag sätter igång honom. Han har päls som en björn...:D

hstarnadec-09017.jpg

:love::love::love::love:

Kul att det är lite fler som gett sig på att klippa :) jag ska försöka ta ett kort på prinsen imorn och slänga upp =) vart lite ojämnt men han vart lite otålig på slutet och tyckte matte borde vara klar med den låtande maskinen :)

kl
Min är skodd runt om, dels för att han ska få lära sig det och dels för att jag vill kunna brodda honom i vinter. Det blir kanske barfota igen i sommar. Jag kör inte barfota "bra för att". Blir han öm så skor jag.

Han går på lösdrift och de har inga grimmor på sig. När han nån gång har det, vid transport till exempel, så är det spännet utåt. Jag har också fått det i ryggmärgen. :-)

Min får ett par veckors vintervila. Sen är det bara skogsridning några veckor. Nästa fråga. Tappar era hästar mjölktänder nu?
Tänk, snart är de fyraåringar! Våra småttingar. :bump:

Min grabb har under de senaste veckorna tappat fyra framtänder. Så; ja, min tappar mjölktänder nu :)
Jag hade även tandläkaren här för ett tag sedan, och han hjälpte till att dra ut en framtand som var lös.

Jo luzern tror jag att jag ska börja med igen ^^ eller kanske hippo pellets... ska tänka igenom och räkna lite på det :)

Hur har ni gjort med klippning på era? Jag har klippt min prins en såkallad "unghäst-klippning" funkade jätte bra, var andra gången han blev klippt :)
Jag ger min Mustang - proteinplus, innehåller 130/kg smb protein. Bra om det är låga proteinvärden i grovfodret. Det viktiga är ju kvoten. Jag ska komplettera med lite havre/kornkross sen när vi kommer igång efter julvilan. Vi hade inte så bra värden på höet i år, vilket verkar vara vanligt i årets skörd.

Jag ger min Mustang - proteinplus, innehåller 130/kg smb protein. Bra om det är låga proteinvärden i grovfodret. Det viktiga är ju kvoten. Jag ska komplettera med lite havre/kornkross sen när vi kommer igång efter julvilan. Vi hade inte så bra värden på höet i år, vilket verkar vara vanligt i årets skörd.

Jag har oxå funderat på det, pratat med en som säljer det idag och hon tror oxå att det skulle bli bra :) Känns bra att höra att de är nån mer som har använt det. Ska åka och köpa lite nu i mellandagarna så får vi se vad det kan tänkas bli :) Tror det skulle bli rätt bra, och äter ju havre + betfor så detta blir nog bra :)

Ska se om jag kan lyckas lägga upp lite bilder på min grabb här :)
frontpage.html
frontpage.html
[/IMG][/IMG]

Det gick inte så bra så då blir det ett nytt försök :)
23december2009001.jpg

23december2009003.jpg

23december2009005.jpg

God jul och Gott nytt år önskar Jag och Goliath :)

24december2009002.jpg

God Jul allesammans! (om än lite sent)

Idag har min skithäst sparkat mig på låret. Gjorde riktigt jä**a ont!!! Var ute och promenerade med henne imorse, hon har varit lite tjock i bakbenen. Blir att hon står stilla en hel del i hagen om dagarna då det är stenhårt i backen och hagen är inte riktigt i sitt bästa skick.
Tyckte iaf att jag var snäll och vi hade det jättemysigt. Gick ut vid vår sjö utanför huset och travar med henne, då vänder hon upp baken och skickar världens kick rakt på låret... AJ!!! Hon trodde att jag skulle leka som de andra hästarna brukar göra, synd att jag inte är häst....

Vad hittar Ni andra på nu under julen/nyår??

Aj. Hoppas du slipper lårkaka.

Jag funderar på att rida en runda idag. Silvia har vilat 4v så jag funderar på att sätta igång henne lite smått igen nu. Tror hon skulle uppskatta att få röra på sig lite. Ska se om jag får mer tid nu när vi flyttar till gården nästa vecka och jag får ha hästarna på hemmaplan och slippa köra 3 mil varje gång... Ska bli underbart att få ha det så igen

Aj. Hoppas du slipper lårkaka.

Jag funderar på att rida en runda idag. Silvia har vilat 4v så jag funderar på att sätta igång henne lite smått igen nu. Tror hon skulle uppskatta att få röra på sig lite. Ska se om jag får mer tid nu när vi flyttar till gården nästa vecka och jag får ha hästarna på hemmaplan och slippa köra 3 mil varje gång... Ska bli underbart att få ha det så igen

Lårkaka slapp jag men ett riktigt mysigt blåmärke och värk...Ska ge igen :devil:

Rosie har också vilat 4v nu, men tänker låta henne stå 4v till tror jag. Får se hur rastlös hon blir, vi gör ju våra promenader emellanåt och visst har hon energi. Kände över hennes rygg igår och hon var öm, tur hovslagaren kommer på onsdag, då blir det fossingar runt om.

Vad skönt för dig att få hem hästarna! Gör faktiskt en himla skillnad. Vart flyttar ni?

Hittade nya tråden till slut, hänt en hel del sen jag tittade in på Buke sist. Nu för tiden bor både jag och hästen på andra sidan havet. Transporten över gick långt över förväntan, super bra!

Nu är han igångsatt igen efter 3 månaders vila och är busigare än någonsin. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 854
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
350
· Visningar
32 923
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama