Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

NEVER...det betyder ju att min andra räknas som 1 år! :devil:
och han är inte 1 år förräns 21 mars när jag hjälpte han ut till världen! :love:

hihi

kl
Vad ovant men kul att ha en fyraåring!
Min har fortfarande vinterlov. Han går i flock på lösdrift så det är ganska lugnt på överskottsenergifronten. Jag ska sätta igång honom om bara värsta kylan ger sig.
Han bor rakt över vägen från där jag bor, det kanske är tvåhundra meter. Sen har vi ca en kilometer till ridhus och paddock, båda 20x40 meter och i bra skick. (Där hannalon gick i ridskola som liten! ;))
Lagom promenadavstånd alltså. Vi får gå ca tvåhundra meter på en 70-väg med blandad trafik. Den vägen ser de från lösdriften också, så de vänjs automatiskt vid trafik. Skönt!

Gud vad många det var från västerås/västmanlandstrakterna här :p

Får man fråga va de är för ridhus ni har så nära? :D

*kl*

vad avundsjuk jag blir på er som har så nära till ridhus!
vi driver ett (hyrt) inackorderingsstall med 14 boxplatser.
ligger dock 3 km hemifrån och vi har 15 min med transport till närmsta ridhus så det blir en del åka om man vill träna. vi har däremot belyst ridbana, en galoppslinga och finfina ridvägar så det går att hålla igång bra ändå.
fördelen med att inte ha ridhus är ju att man får mycket last- och miljöträning... men det är tveksamt om det väger upp fördelarna med om man hade ett:p

tre dagar kvar till igångsättning:bump:

Jag har inte läst hela tråden så ni kanske har skrivit om detta. Jag har en 06:a som har vintersemester nu. Hur länge tycker ni att de ska vara lediga på vintern? Jag började rida på senvåren och tidig sommar. Sen var han ledig över sommaren och jag satte igång igen under hösten. Vi har tagit det väldigt lugnt och nu är han som sagt ledig. Det är du dessutom väldigt halt så det är väl bäst att vänta tills det är ok väder. Vad tycker ni?

Tänkte sätta igång lillmannen på måndag med tömkörning första veckan. Nu är han i så gått hull att jag kan sätta igång honom med gott samvete. Tänkte gjort det för 2v sen men med allt julstök osv har det fått vänta. Ser fram emot att få börja rida och hoppträna.

*kl*

Var jätte fint väder idag, så bar ut till stallet trots att det inte var tänkt så från början.. Red ett kort dressyrpass på banan och han kändes finare än han gjort sen jag satte igång han. :) Sen blev det några galoppfattningar på vägen. Jätte nöjd med honom idag!

Kastar med några bilder från 22 december.. Busponnien!

j0l3ex.jpg

10p5x6v.jpg

144b315.jpg

KL

Jackie har vilat 2 veckor nu och ska sättas igång. Idag provade vi en ny sadel och den låg jättebra fast det var vid på bommen (:eek:).
Skulle provrida i den utan stigbyglar och hon bockade som en tok, lillbusan :)
"red" kanske 5-10 min. Jag är så stolt över henne :)
Hannalon: Är det en ponny du har? Vad för någon isåfall?

Min häst har också vintervila nu och tanken var att han skulle få vila 4 veckor. Men i och med att det är så himla halt så väntar jag in min hovslagare som kommer om 2 veckor så han får slå på skor med fler brodd i. Så vintervilan landar nog på 6 veckor istället...

kl.
Igår så provade jag en dressyrsadel på min häst.:) En Pfiff Amaretto och den låg riktigt bra på honom när han stod på gången... Ska provrida i den när jag satt igång honom. Jag håller tummarna för att den är bra även när han rör sig. Känns som att det är en bra sadel till ett bra pris. Någon som har erfarenhet av den sadeln?? Detta är en bättre beg. måste ju tyvärr låta plånboken vara med och bestämma :(

Remix: Nä, precis över ponnymåttet å har väl inte växt på höjden nu på ett år.. :) Engelskt fullblod/New forest :)

KL

Idag skulle min fd medryttarhästs ägare prova henne lite.
3dje ryttaren som satt på henne och hon var lite bråkig och pigg redan när jag skulle rida fram och visa henn lite.
Gick väl bra för dom i början (hon var verkligen jättefin) tills hon tog ett ordentligt bocksprång och kasta av henne.
Hon har även fått nya skydd och gillade inte dom i början när jag gjorde i ordning henne (stog och sparkade mot dom).
Imorgon ska jag prova hoppa i hoppsadeln nått litet skutt, träningsuppehåll nu så vi får ta det på egen hand om någon är där så ingenting händer.

30062698.jpg

Försökte ta kort på henne= resultatet.
Lyckat? näe.

Kl

Igår när jag skulle ut och ge hästarna sin frukost så kollade jag ut genom den lilal fönstret som vätter ut mot hagen. Ser inga hästar och upptäcker sedan att stängslet är sprängt vid skarvarna. Hästarna...ja dom hittade vi vid grannens pållar en bit bort. Det var min rackareunge Thengilya som satte denna plan i verk och lyckades. Och svaret är nej, det var inge el på i hagen anledningen till det är en historia för sig...iallafall verkade det som om det haft skoj genom att springa över vår gräsmatta, letat mat längs dikerna hela vägen mot grannen där de glatt stod och pratade med de andra hästarna... Lilla shettisen blev glatt överaskad när vi kom och sprang glatt fram och ville bli fångad. =)

Trots rymningen så tog vi en tur alla tre hästar, Jag på Thengilyas mamma, Jonna på shettisen och Syrran på Thengilya barbacka. (obs första gången barbacka) Thengan har starkt visat att hon inte alls gillar den bomlösa sadeln så syrran var villig att testa och det gick super! Men vad sjutton ska man ha för sadel. Hon är så jäkla bred i fram men trots det är hon tanig i kroppen! Några förslag?

Kl

lillterror har vintervila januari ut är tanken. Så han får sex veckor allt som allt. Känns lagom med tanke på vad mycket han fick ta in på väldigt kort tid.. Så är verkligen välbehövligt!

Dock växer han en del nu faktiskt.. Ska bli intressant och se hur han ser ut innan utställningsåret drar igång

har så mkt jobb, så hinner knappt sitta på buke mer.

Så lägger bara in en snabbis om sadeln, jag har en amaretto, och är stört förälskad i min :) hade en till en tidigare häst med men sålde me dden. klart en hel skön sadel för en bra prislapp. :)

Jaha här händer det inte mycket, har väldigt tråkigt...

Rosie är inne på sin 6:e vecka med vila, hon är hur vild som helst i hagen så till helgen blir det igångsättning med skritt i någon vecka. Har köpt en ny transport som jag väntar på med spänning, får se vad damen gillar den till helgen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 853
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
32 824
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur