Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*KL*

Här händer inte mkt, men imorgon ska jag kravla mig upp. Och kommer antagligen dö på kuppen, han är pigg som en spigg lilla herrn.. Det mest revolutionerande i övrigt är att jag testat ett par nya snösulor, som är helt outstanding - inga styltor =)

Klippt idag, jag försöker lura ut det sätt som gör mest för hullet, får väl se vad det här gör.

Men bild på ett täcke ur nya fina röda garderoben, och den dagsfärsk bild på hull och hur han 'ser ut' nu helt enkelt.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Återstår se om jag överlever imorgon...

*kl*

Gör premiär i tråden med Kimberley alias krämbullen eller Kimpan. En ridponny som innehåller dryga 90% arab e: Vitluvens Curbitz. Hon var iväg hos en westernryttare och blev inriden under hösten. Har varit hemma hos ägaren sen en knapp månad och jag har ridit henne 3 gånger sen dess. Det är lite knepigt att komma igång eftersom det är snökaos mer eller mindre hela tiden. Det ligger nu sisådär 70-80cm snö på ridbanan så den är oridbar. Skrittade ut själv med henne i sommarhagarna häromdagen och hon är väldigt vettig och cool! Längtar tills vi kan komma igång med utbildningen då hon rör sig väldigt trevligt:). Målet är att rida nån dressyrtävling under vår/sommar och sen sikta på kvalitén. Förhoppningsvis är hon dessutom på ponnymått nu på mätningen...

20951_1229971601326_1590181870_544453_5311375_n.jpg

20951_1229971641327_1590181870_544454_4889527_n.jpg

härliga vinterbilder!

själv tog jag igår kväll in skatan, glad i hågen då jag äntligen skulle få sätta igång henne!
men säg den lycka som varar... hon hade då ett stort sparksår vänster carpus, riktigt djupt och med en ficka nedåt:(
så nu är det peniciilin, spolning dagligen och streptocillinsalva som gäller.
min stora skräck är ju att leden är skadad (vi har ju liiite dåliga erfarnheter av detta:grin:) men *peppar, peppar* verkar det inte så ännu.
hon borde fått feber nu isåfall.
så nu blev vintervilan lite längre än planerat.
positivt är iaf att magen vuxit fint senaste veckan -börjar tro att det faktiskt är en bebis därinne:love:

Hoppas allt går bra... Du har redan haft mycket elände...
Positivt att hon inte fått feber.

Åååå, idag var min pålle dyr :) Han har vilat i en månad, men har nu börjat satt igång med promenader. Idag gav vi oss ut i -20 grader. Hade med oss sällskap av en hagkompis. Pållen skötte sig galant, lite pigg den första biten & jag hade fullt upp, men sen lugnade han ner sig. Vi mötte en traktor och allt möjligt.. Jag är sååå stolt!! Kanske vet han att han är ett år äldre nu? :)
Vi har ju tidigare haft lite problem med uteritter & lillen har vänt hemåt, men nu känns det som om vi är på rätt väg :)

haha...20 minus här också :-) och ut på promenad (fast tömkörning...) idag med min plutt,,,mötte också traktor m.m Han skötte sig kanonfint :-)

Jag behöver lite tips och råd. Jag köpte min häst i somras och då hade han åkt transport 3 ggr i sitt liv. När vi skulle hämta honom tog det 2 timmar att få in honom i transporten. Jag har under hösten tränat och tagit det jätteförsiktigt, så nu går han direkt in. Problemet är nu att han går in och tar en mumsbit av den goda maten och sen kastar sig ut. Tyvärr har ju detta blivit en vana och han vet att han kan göra det, då jag varit mesig och inte vilja haft upp bommen utifall han får panik. Hur ska jag göra? Ska jag vara snabb upp med bommen? Är så rädd att vi ska hamna på noll nästa gång vi lastar då..

Har själv lasttränat en hel del. Jag skulle prova att lägga på bommen om det hinns med, du kanske har hjälp av ngn som kan lägga på den medan du distraherar hästen med ngt gott att äta t ex. Sen skulle jag låta hästen få stå kvar ett tag och kanske mumsa på hö så att den får möjlighet att lugna sig om den är lite stressad och kan slappna av på släpet. När den är lugn så skulle jag låta den gå av och sen öva så några gånger.

Jag har med min gjort så att jag haft ett långt grimskaft och när vi kommit på och jag ska gå bak o lägga på bommen så har ju han velat gå av. När han då börjar backa så har jag hållit emot och manat honom att gå fram igen. Det har funkat bra och jag har kunnat få honom att stå kvar så jag kan gå på andra sidan mellanväggen o lägga på bommen bak. Först var jag lite feg att prova på att hålla emot när han ville backa men när jag provade så fungerade det.

Med min förra som hade väldigt bråttom av när hon kommit på. tränade jag att stå stilla på kommando, utanför släpet först, sen så överförde jag det till släpet, så det fungerade bra efter ett tag.

Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

Vilken härlig färg din ponny har och fint tecknad. Är färgen konstant?

Dessvärre inte min ponny, jag rider bara. Men färgen är konstant:). Jag älskar också mycket vita tecken och i synnerhet den vita fläcken hon har högt på ena bak! Men ägaren gillar inte färgen:eek:!

Dålig vinkel men man ser hennes tecken
30193303.jpg

Jag behöver lite tips och råd. Jag köpte min häst i somras och då hade han åkt transport 3 ggr i sitt liv. När vi skulle hämta honom tog det 2 timmar att få in honom i transporten. Jag har under hösten tränat och tagit det jätteförsiktigt, så nu går han direkt in. Problemet är nu att han går in och tar en mumsbit av den goda maten och sen kastar sig ut. Tyvärr har ju detta blivit en vana och han vet att han kan göra det, då jag varit mesig och inte vilja haft upp bommen utifall han får panik. Hur ska jag göra? Ska jag vara snabb upp med bommen? Är så rädd att vi ska hamna på noll nästa gång vi lastar då..

Om du har möjlighet så skulle jag ställa transporten i hagen fylld med massor med mat, till slut måste han gå in och sedan kommer det gå galant.

Om du har möjlighet så skulle jag ställa transporten i hagen fylld med massor med mat, till slut måste han gå in och sedan kommer det gå galant.

Har själv ridit en häst dom gjort så med.
Så fort han såg en transport drog han in i den med ryttare på ryggen och gick inte ut förns maten va slut! :crazy:

Okej! Tack för tipset! Hjälp har jag med mig. Skulle aldrig hinna få upp bommen annars. Snabb som sjutton är han ut! Men jag ska prova sätta på bommen. Tror inte han är rädd, utan han fått det till en vana..

Oj, vad intressant! Det ska jag absolut prova. Tyvärr är det alldeles för mycket snö där nu, men när det smält (kommer ta lååångt tid, termometern visar -30 grader idag), så ska jag ställa in den i hagen. Tack för tipset!!

Har själv ridit en häst dom gjort så med.
Så fort han såg en transport drog han in i den med ryttare på ryggen och gick inte ut förns maten va slut! :crazy:

Haha, okej. Har jag inte varit med om men det finns säkert de hästar som anammar det.
Tanken är ju att man skall se om hästen tycker att det är läskigt att gå in eller om det enbart är trots.

Till Jonna86

Hade ju enorma problem med min lilla ett tag, hon bara slängde sig ur transporten och om man fick upp lemmen och kom till ridhuset så kastade hon sig ut så det var att passa sig. Som "tur" var, hade hon en trotsperiod.

Då gjorde jag så att varje gång jag bestämt mig för att åka iväg och rida så lastade jag henne, och krånglade hon så höll jag på tills hon gick på, tog väl som längst ca. 2h.

Nu går hon på själv och tycker det är riktigt trevligt att åka släp.

Usch idag visar termostaten -29.6 när jag lunchfodrade.. Skönt att man inte gör några större ansträngningar idag.. Utg.

ja huga mig vad kallt det är!
vi har fått kortat ned utetiden nu så att inte vattnet i stallet skall frysa.

skatan är fortf feberfri men nu är hon rejält svullen över knät och har svårt att böja det vilket gör att hon rör sig väldigt långsamt. ej halt. såret fortf öppet med lite ficka uppåt och större nedåt. inget varigt och det kommer bara lite sårvätska när jag trycker. äter och dricker.
innerligt trött på skador och ser det mesta i svart för stunden:(
hoppas så innerligt att det "bara" är mjukdelsskada. om det vore leden borde hon väl ha feber och vara mer halt nu? (48 tim)

ja huga mig vad kallt det är!
vi har fått kortat ned utetiden nu så att inte vattnet i stallet skall frysa.

skatan är fortf feberfri men nu är hon rejält svullen över knät och har svårt att böja det vilket gör att hon rör sig väldigt långsamt. ej halt. såret fortf öppet med lite ficka uppåt och större nedåt. inget varigt och det kommer bara lite sårvätska när jag trycker. äter och dricker.
innerligt trött på skador och ser det mesta i svart för stunden:(
hoppas så innerligt att det "bara" är mjukdelsskada. om det vore leden borde hon väl ha feber och vara mer halt nu? (48 tim)

Att Ni aldrig ska få vara hela och friska...

Själv så har jag idag haft världens bästa Rosie! Tog och broddade och gav mig ut på årets och vår första barbacka tur i snön (Rosies första ordentliga snö någonsin). Gav mig iväg till en åker hos grannen, skrittade fram och tillbaka, gjorde någon volt emellanåt och Rosie bara njöt. Trots vilan på 6v nu så har hon i huvudet att det är ner och fram som gäller och jobbar på utan att jag kräver något. Känns helt fantastiskt bra! :love:

Har bestämt mig för att sätta igång henne nu men skall göra det lugnt och med mycket skritt promenader, då hon tappade både hull och muskler under dec.

Beställde även ett täcke och fick det igår från företaget med Z. Sitter som en smäck på Rosie, har haft jättesvårt att hitta täcke till henne som inte skaver överallt då hon är så högrest och svankig. Detta var med halvhals och är helt perfekt. Bra pris med!

kl
Nu ska vi försöka komma igång. Var riktigt laddad och tänkte att Silvia skulle bli prio ett då den andra hästen varit skadad 5 månader, men hon skulle visst sättas igång nu för att se om hon håller eller inte:crazy: Så får se hur mycket tid det blir över. Här kommer iaf lite bilder från första januari när vi var ute och busade:love:. *stolt* för innan har hon inte velat galoppera nått vidare, nu var det bara galopp som gällde. Riktigt bushumör.

Idag hittade jag henne uppe hos några grannar och halva staketet var nere i hagen:crazy: Ingen aning om hur länge de varit ute på äventyr.....

30204669.jpg

30204579.jpg

30204589.jpg

30204606.jpg

30204632.jpg

Beroende på hur han tar det att han går emot saker bakom honom, så hade jag snabbt satt upp bommen och låtit honom stå tills han lugnade sig. Sen att han fick gå ut på mitt kommando.
På min stora, som inte gillar att gå emot saker med rumpan räckte det att vi hade ett rep bakom till att börja med, när hon gick emot så hoppade hon fram. På sp vis fick hon stå där tills jag ville att hon skulle gå ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 853
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 817
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama