Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Har varit ut på en skön skogstur på em trots att det är så boooooring väder. Men när man väl kommer ut så.....
Fick hem en dressyrsadel, en County Competitor på prov. Ev är den lite vid till hästen men jag tror det kan funka med lite extra utfyllnad. Så den inte åker fram. Han kommer ju att bredda sig.
Jag har lite svårt att bestämma mig för om den är för stor i sätet till mig bara.
Jag sitter inte fast någonstans och kommer ner bra i den, den är djup. Men har heller inte så mkt stöd. Fast iofs tror jag att jag trivs med det. Och hästen verkar nöjd, och det är en väldigt bred o bra kanal på den. Och den verkar ligga an bra.
Igår blev det en mkt bra galopp när vi provade på uteritt. Rund och lugn och fin.
Det är en 17,5 i sitsen och på min förra har jag haft 17, fast ett annat märke.
Så frågan är hur jag ska göra. Skulle förstås ha provat en 17" men det blir ju mkt pengar med att skicka sadlar hit o dit.

Ja dessa sadelbestyr:crazy: Men det känns mest positivt med den i allafall och jättefint skick och bra pris.

Min kille fick löshoppa lite idag. Oj, vad han tyckte det var kul.. Det bara lyste om hela hästen.. Jag blir så lycklig av att se honom sådär!!

Din häst är helläcker:love:

Känner igen dina symtom på svinsprutan... orkade bara mocka och göra det nödvändigaste idag. Mår INTE bra :cry:

jag tog sprutan i fredags...igår va jag helt borta...kunde inte göra ngt med hästarna alls, kunde inte mocka heller, men fick hjälp som tur var. idag hoppade jag upp och red min ena häst och höll på att kräkas efteråt....mådde inte alls bra...kroppen samarbetar inte alls...och nu har jag varit yr hela eftermiddage/kvällen sedan jag red. Hoppas du mår bättre nu, det går ju över som tur är.

Tog sprutan lö fm. Har vansinnigt ont i armen och vaknade varje gång jag halkade över på den sidan inatt... Men är allmänt hängig och har en ruggig huvudvärk. Men ingen feber som tur är. Hoppas det blir bättre, har ju tänkt att jobba imorgon.
Krya på dig...

Jag fick tipset att sitta upp inne i boxen för där är hästarna trygga i sin miljö. Eftersom jag rider in min unghäst ensam så får jag tänka lite annorlunda än vad kanske många andra gör. Jag kan ju inte hoppa upp ute barbacka utan någon som håller! (jag är inte helt galen bara nästan :D)
Hoppas sadeln kommer i veckan så det blir mer ordning på det hela :)

Jag fick berättat för mig att på 70-80talet och förmodligen tidigare än så hos de stora hästkarlarna och stuterierna var det vanligt att man satt in unghästen i boxen sen beställde man hem ett lass sand eller singel och lade ut på lämplig plats och där satt man sedan på unghästen för första gången.

Senast ändrad:

För mig är det helt okej om du väljer att sitta upp inne i boxen, även om jag själv inte skulle göra så - oavsett om jag hade eller inte hade tillgång till hjälp av någon. Som jag skrev så vet jag flera "kända" utbldare som gör så. Det som jag däremot såg som en aning omdömeslöst var att du satt upp utan hjälm.

åh det var inte menat som kritik eller så. Det var bara att jag ville berätta varför jag gör som jag gör. och mina tankar kring varför det skulle fungera :)

lägger in en snabbis här bara,

fast jag hoppade upp de 2 första gångerna helt själv på min ena 06.a, hade ingen som höll i.

fast alla väljer ju själv hur dom gör... smaken är som baken.. :P

Det gjorde jag med. Men med HJÄLM och det är väl just det som är det sm väcker reaktion här? Inte att det är i boxen, men att det är i boxen UTAN hjälm (och ganska låg takhöjd, så skulle hästen t ex rest sig så)

Det jag inte riktigt förstår är vad det har med saken att göra? Jag är 26 år och alltså vuxen och kan själv bestämma vad jag ska göra och inte göra. Och jag har ju nu uppenbarligen valt att hoppa upp utan hjälm.
End of story!

KL på mig själv

I lördags var det dags för träning igen, vi var taggade som attans och träningen gick bra, några små dispyter dock inget farligt. Lägger ut en film, original ljudet blev dåligt så jag youtube fick välja låt....*no comments* :)

Ber om ursäkt för skakandet, hon som filmade höll sin häst samtidigt och den ville gärna vara med.

Jobbade på volt i början, bägge varven, sedan gick vi över i serpentiner...
Kommentera gärna, jag har mycket som behöver förbättras.

http://www.youtube.com/watch?v=IMd3ozLyHY0

Jag har också varit ensam med mycket när det gäller "inridningen" av min häst. Just sitta upp i boxen och vänja henne vid nya saker i stallet har funkat jättebra för oss. Sen satt jag upp på ryggen utan medhjälpare ute och det fungerade också toppen.

Ang hjälm eller inte så tycker jag det är upp till var och en så länge man inte sätter andra i fara. Vilket man inte gör i detta fallet.

Det är väll det att många unga kanske tittar här och då se vuxna utan hjälm gör kanske att det verkar vara någonting att "sträva efter".
Jag slarvar med min egen säkerhet på olika punkter då och då. Fast det håller jag för mig själv.

Var ute på trevlig skogstur i söndags! lite blött på vissa ställen vilket gjorde att vi tog ett par skutt över de blötaste partierna med. Förr fick man över tyga henne mer att verkligen gå fram över tex "dike med vatten". Nu är hon mer trygg och man behöver bara säga att jo då, du får hoppa över om du inte vill gå, så bjuder hon fram och tar sig ett skutt över. :love:
Tyvärr har hon fått lite björnpäls vilket gör att hon numera blir lite svettig, får se hur vi gör med det framöver. Men nu är det täcke på som gäller i alla fall. Vill inte att det ska bli än värre än det redan är...

hjälmfrågan var inte den jag syftade på, sitter själv ofta och rider utan hjälm även på mina 3 åringar. Nu på vinterhalv året sitter jag hellre med en tjockmössa än en hjälm. allas eget val och de drabbar ingen här på buke att du eller någon annan inte använder hjälm. Jag är en sån stor idiot att jag knappt använder bälte i bil heller...

Nu till annat!

Satans vilket pass jag också Sickan hade i går, behövde bara bromsa upp han på ytter och han fick riktigt tryck i gången och vilade till på steget. Snacka om att jag njöt på ryggen :)

Har även börjat att sätta mig ner mer och mer i sadeln, mesta dels i galoppen för att lättare få ihop honom då.

hela vårat pass i går ingick över gångar och över gångar. ÄNTLIGEN har jag fått han att helt göra halt, sakta av i från skritt och trav med bara sätet. Jag har nått mitt del mål med killen :)

När ni rider på banan? Vad lägger ni ert största vikt på i träningsyftet?

Samt, någon som redan varit inne och röntgat era hästar?
ska boka tid till Sickan i början av januari. Nisse skiter jag i att röntga än så länge.

vad flitiga ni är, jag tror jag ridit min 06.a totalt ca 11 ggr sedan jag köpte han i juni....han rids inte mkt alls, ibland sätter sig ngn annan ryttare på honom också (bra att han lär sig med annan än mig också) men det är fortfarande väldigt sällan. och snart är det ju nytt år o snart drar tävlingsäsongen igång...jisses...:D vad härligt det låter att känna den ridkänslan...uppe på min känns det fortfarande väldigt vingligt och "nyinridet" (fast jag tror inte det syns lika mkt som det känns...) men det ska bli kul att börja rida igång tryck i honom sedan! eller inte....hur ska man kunna sitta ner i sadeln då lixom...hmmm,,,,karlsson klister i rumpan kanske.

varför ska du röntga? är det krav på det om man ska visa dom som 4 åringar eller?

ser väldigt lugn och tillfreds ut, tycker hon börjar söka sig till en bättre form också.
hur blir hon om du sätter liiite mer tryck framåt?

ser väldigt lugn och tillfreds ut, tycker hon börjar söka sig till en bättre form också.
hur blir hon om du sätter liiite mer tryck framåt?

Va bra! Om jag kräver lite mer tryck i baken så får hon mjölksyra, man kan se det i slutet av filmen att hon inte riktigt orkar med utan faller ner i formen. Får hela tiden ligga och plocka upp henne och det vill jag inte. Därför ska hon få vintervila fram till mitten på januari nu.
Sedan tycker hon ju inte att ridhus är det roligaste som finns men jag önskar aningen mer fart framåt.

Har försökt att bättra mina händer sedan sist, var någon som kommenterade detta förra gången. Kändes bra nu men man felar ju alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
33 098
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama