Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL på mig själv

Hos oss är det som vanligt. Har tömkört hela veckan, varannandag. Har fungerat riktigt bra, har dock inte ett vant öga för att se så att hon jobbar korrekt vilket känns jobbigt. Menmen....

Idag så har jag och fyra tjejer från klubben varit ute och ridit i skogen. Var ett tag sedan jag red på Rosie. Kändes jättebra, var en runda på 2h med väldigt varierat tempo och underlag. Rosie var helnöjd men helt slut när vi kom hem. :D I just love her :love:

kl
Idag har jag och pållen varit ute på en riktig skogsrunda som innehöll allt möjligt...

Det började med två travhästar i full träningsfart. Min häst "frös" fast och jag kände hans hjärta under knäna.:) Men han gick på kommando- duktigt!

Sen var det lite allt möjligt, 6 araber i en hage, en plöjande traktor och massor med får i en hage. Min häst har aldrig sett ETT får ens så han blev såå rädd när halva fårflocken kom framrusande från bakom ladugården.
- Bää :crazy: Men efter en tväromvändning och ett par snabba galoppsprång fick jag stopp på honom och kunde sen ta oss förbi.
Men jag tyckte han skötte sig så bra. Men gissa om han var trött efteråt.
Men det var en härlig runda!!:rofl:

Idag skrittade vi lite ute innan vi gick in på banan (det spöregnade!!)
Hos tidigare ägare red dom henne upp till en timme utan problem (i skogen) så hon har konditionen. Hon saktar av efter bara några språng i galopp, provade att longera och hon bocka/studsa/sparka som en tok i höger varv o inget i vänster.

För fort fram tror jag inte vi gått, kräver inget av henne mer än att hon ska gå framåt. Hon går stadigt i fin form även på längre tygel

Kl
Vi e på G här oxå. Ridit mkt ute i skogen en period nu. Härligt!
Red inomhus idag. Kändes bra.
På måndag skall jag checka av med en ( super ( dyr ) ) tränare. Skall bli väldigt spännande o höra vad hon säger om oss!

Rakade min för andra gången idag
/ C:laugh:

kl
Tänte prova att för första gången skritta ut idag med hjälp av en ledhäst. Hon har vart ganska spännd, mkt tittig så vi har inte kommit så långt än men idag ska jag offra mitt liv;)

*KL*

Nu är lyckan stor här. i har klarat av första promenaden. Efter 5 månaders vila och tristess har lilla sötponnyn nu fått promenera hela tio minuter, och dessutom på helt ooömma fötter i och med skorna. Han klampade på med öronen spikade framåt och stora steg. Höll stundtals på att krypa ur skinnet i rena ivern men höll sig på mattan, men blev en del balanstrav bredvid matte.

Över ett år sen han hade sadel sist (och den gången var typ fjärde gången med sadel), men inga som helst problem, bara sadla som en vanlig häst.

(och för protokollet, jag vet att hacket sitter för långt ner men fick inte plats mer fler hål utan att montera isär allt och flytta pannbandet)

Såhär glad blir små söta ponnyer när de får på sig utrustning:
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Oh jisses vad gullig!!! Jag vill också veta vad den är för nåt?

KL
Jag har haft lite tid att lära känna herr Sando nu, och det går jättebra.
Tyvärr lyckades han skada frambenet i hagen första veckan, så han har vilat och inte gjort nåt annat, men nu är han bra så har longerat honom lite (jobbar jättefint självmant, jag använder bara grimma och lina), och markarbetet vid hand (han vill görna vara till lags, och är smart, men jag får nog bryta ner och kolla av hjälper lite för det vart inte exakt som jag tänkt, dock helt mitt fel såklart för han var abra snabbare och känsligare än jag trodde!)

Han är ju helt bettlöst tränad, så bett invänjning är på schemat i vekcan, itne för att jag tänker använda bett mycket men är bra att kunna ha valet.

Sadel provning ska också ta plats, en star trekk espaniola och några andra, och en distans blad sadel som itne kommit hit än.

Inga roliga foton men här är några ;)

"valpen" (han har så valpig kropp hihi men kommer bli bra sen tror jag)

suck han lyssnar alltid åt olika håll, hopplöst att få ett foto där öronen är normala haha

Och mitt nuvarande favvo (även om jag inte ser klok ut, men vi hade så mysigt)

Ahhh aja som dus äger, skit i det för han är ju urgullgi ändå :)

Ja, och för min del är det bättre ju större han blir. Jag visste ju han skulle bli större än 137.5 (gränsen för sekt B) redan när jag köpte honom med =)

Söt som socker är han ja :love:

Idag skrittade vi lite ute innan vi gick in på banan (det spöregnade!!)
Hos tidigare ägare red dom henne upp till en timme utan problem (i skogen) så hon har konditionen. Hon saktar av efter bara några språng i galopp, provade att longera och hon bocka/studsa/sparka som en tok i höger varv o inget i vänster.

För fort fram tror jag inte vi gått, kräver inget av henne mer än att hon ska gå framåt. Hon går stadigt i fin form även på längre tygel

Okej, då är det säkert så. Då skulle jag ta med hästen till klinik och kolla så hon inte har ont, för att en unghäst skall inte bete sig så, det är ju kul att galoppera :)

Nej tyvärr hade bara lånat den. Men jag tycker man kan se att den inte ligger an hela vägen bak.

Okej. Jo man kan klart och tydligt se att den inte ligger an hela vägen men enligt min erfarenhet så är det sällan dressyrsadlar ligger an hela vägen bak. Sadelmakaren som stoppade om min County sa att bara trycket är liksidigt alltså om du tänker dig din tyngdpunkt mitt i sadeln och sedan skall "resten" fördelas ut lika mycket bak som fram. Kanske är grundkunskap om sadlar, men då blir det en update för Er andra..;)

Har du testat Albion?

Fast haken på just en unghäst är ju att det lätt blir lite prästens lilla kråka mellan varven, och hamnar man i bakvikt på en sadel som inte ligger an som den ska blir det ju tvärknas. SÅlänge man lyckas sitta still och där man ska köper jag helt resonemanget, men jag är iaf inte ens i närheten av att fixa det, allraminst på en unghäst.

Nu blev det massor med inlägg från mig men det får Ni stå ut med :D

-moa- & Alexandra_W Vilka sötnosar Ni har! Älskar skimmlar :love:

Carre10 Så spännande med ny tränare, ser fram emot att läsa imorgon om hur det har gått. Alltid lika roligt om höra hur långt man kommit..

Igår skrev jag eller om det var imorse om vår långritt igår. Iaf idag tog vi en skritt tur i detta underbara väder för att lindra träningsvärk på både ryttare och häst.
Då fick Emma fixidén att rida barbacka ute i skogen med lillan. Hon är hur cool som helst, bara skrittade på, upp för backar och ner för berg, där satt jag som en gudinna på min älskade häst. SÅ HIMLA UNDERBART! :love: Det bästa av allt var själva hennes rygg, satt som i en fotölj så nu blir det mer av barbacka ridningen :bump:

Fast haken på just en unghäst är ju att det lätt blir lite prästens lilla kråka mellan varven, och hamnar man i bakvikt på en sadel som inte ligger an som den ska blir det ju tvärknas. SÅlänge man lyckas sitta still och där man ska köper jag helt resonemanget, men jag är iaf inte ens i närheten av att fixa det, allraminst på en unghäst.

Det har du rätt i, bara funderade kring frågan. :)

Okej. Jo man kan klart och tydligt se att den inte ligger an hela vägen men enligt min erfarenhet så är det sällan dressyrsadlar ligger an hela vägen bak. Sadelmakaren som stoppade om min County sa att bara trycket är liksidigt alltså om du tänker dig din tyngdpunkt mitt i sadeln och sedan skall "resten" fördelas ut lika mycket bak som fram. Kanske är grundkunskap om sadlar, men då blir det en update för Er andra..;)

Har du testat Albion?
Nej, tror att den kan vara för rak, men vet inte.
Hur är County då, de passar väl svängda ryggar eller hur upplever du det?
Om du har en County kan du inte vara så gullig och ta en bild på din häst med den på.:o

Vi har henne bara på prov än så länge. Enligt "förra ägarna" så var det bara dumheter. Ska prova rida ca 20 min för tränare/be henne hoppa upp (hon tävlar höög dressyr (kommer inte ihåg vad hon tävla :p) och se hur hon reagerar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
33 088
Senast: Marvin
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama