Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kl

Idag har jag och min pålle varit och ridit i ridhus för första gången. Jag har inte lastat honom sen i maj så jag var lite nervös... Men han är så cool så han bara klev rakt på både dit och hem:)
Ridningen gick mycket bra. Han hade fin bjudning i både skritten och traven, galoppen får vi ta nästa gång:) Nu måste jag ta mig i kragen och försöka åka till ridhuset några gånger till innan han ska få vintervila.
Ååå så kul det är när man känner att det faktiskt gått ganska bra.

Va roligt! Det är inte dåligt att gå på en transport när det gått nästan ett halvår sedan sist. :)

Måste fråga, skall alla här ha vintervila eller kommer någon köra på som "vanligt" under vintern?

Idag har min 06.a fått testa detta...
(sedan tänkte jag inte säga att ryttaren fick käka grus när hon blev urhoppad från sadeln) tur det finns säkerhetsvästar!

bebis2.jpg

Bäst att ta i och hoppa högt så bommen inte biter i magen!!! :D
Kul att du testat att hoppa, verkade det som om han gillade det eller var det katastrofalt läskigt?
Säkerhetsväst :bow:

Igår var vi i ridhuset och tömkörde, hade även med hon som skall kolla av oss en gång i veckan. Rosie hade riktigt fin bjudning i både skritten och traven. Min "tränare" tyckte att jag tömkörde lugnt och fint :) Sedan testade vi en galopp i bägge varven, här orkar hon inte riktigt bära upp sig utan det var mest spring och fläng så det får vi avvakta med tills lite längre fram.

Min kommer att vila jan-feb beroende på vädret, det brukar bli rena isgatan då. I år kommer vi att träna trick under vilan så han iallafall blir mentalt stimulerad.

Herre gud vilka språng...

Vilket charmtroll till häst! Tala om att han är full av energi på alla sätt.

Min häst har jag bara hoppat några gånger i skogen över naturhinder men han tog det försiktigt och hoppade "lagom". Jag blev nästan besviken, hade förväntat mig lite mer rundad rygg och titt mellan frambenen. Men det kommer kanske när han blir lite mer varm i kläderna (pälsen??):)

Min häst ska vila i december. Tror att han behöver det för han har haft en period i höstas då jag upplevde honom lite trött. Fick lägga in en veckas vila då men tror att han behöver lite längre sammanhängande vila...
Hur gör alla andra?

Min häst ska vila i december. Tror att han behöver det för han har haft en period i höstas då jag upplevde honom lite trött. Fick lägga in en veckas vila då men tror att han behöver lite längre sammanhängande vila...
Hur gör alla andra?

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, tror att jag skall köra på fram till mars-april, sedan vila maj-juni, köra en månad sedan sommarvila. Jag jobbar som mest under mars-juni. Men jag vet som sagt inte riktigt ännu...

Här blir det ingen vila, ganska självklart då han ju konvalescentat hela sommaren, och inte ens är igång och inriden.

Svar på allt möjligt.

Ingen planerad vila. Om det behövs så får han självklart en viloperiod. Han har ändå några dagar ledigt då och då.

Stilett, vilken underbar hoppbild!

Jag har varit på centreringslektion idag. Det har jag varit förut, men det här var första gången jag lastade utan hjälp och åkte iväg. Känns himla bra!
Vi är förresten anmälda till klickerträningskurs i januari. Det kommer vi gilla!

Jag kan ju säga med en gång att det är inte jag som hoppar, jag gillar inte att hoppa! (jo ibland, men dock väldigt sällan) Ryttaren tävlade min (sålda) travare på 120/130 nivå (med placering i DM) och ska hoppträna och tävla denna för skojs skull.

Det va säkert lite läskigt att sitta på han ja, han tog ju i så det va nog inte så lätt att sitta kvar. Ryttaren sa att hon upplevde hindret som 150 :o

Min häst ska vila i december. Tror att han behöver det för han har haft en period i höstas då jag upplevde honom lite trött.

åh, lyllo! min är inte trött alls :mad: eller jo på kvällarna när han ska in i hagen efters att fölungen lekt med han hela dagen :D då kan han få en liten trött hängläpp....fast då brukar han glömma bort att han är trött och stå och pussa och dreggla ner oss 2-beningar istället.

*kl*

alla verkar vara på G härinne -härligt!

vika härliga unghästsprång stilett -jag är glad att inte jag satt på (eller av:p)

ang vintervila skall skatan troligen vila hela dec sedan sätter vi igång i mitten av januari och då får vi se hur mycket hon orkar innan bebisen är för stor.

idag har vi varit och tränat för ny tränare! gick inte bra alls -men tränaren var kanon och vi fick läxa med oss hem så det känns bra iaf!
jag skall backa tillbaka och kräva rakriktning i alla gångarter då skatan börjat slingra sig när jag ber henne om något. så vi börjar nu med rakriktning samt att kunna skritta framåt nedåt utan att korta steget fast jag håller lätt i tygeln.
så nu måste jag skärpa mig för nästa måndag är det läxförhör!

Vad bra det verkar ga for allihopa..Har i England knallar det pa...

Lagger in lite kort fran varan spanska nationella show i Augusti
2012.jpg

2035.jpg

Det gick inte sa jatte bra for oss dar, vi kom sist...men jag pratatde med domaren efterat och dels var det mitt fel, dom andra hade professionella "handlers" fran Spanien, och hade tranat mycket mer pa sjalva utstallningskonsten an vad vi hade, plus att dom var storre och mer utvecklade an min kille. Nar jag berattade att min grabb gick pa losdrift och hade en kompis i hagen och inte gavs nagon "conditioning" mix sa sa domaren att det var formodelen det som gjorde att han inte var sa musklig, plus inte sa upp hypad som dom andra...fast det gor mig inget, han kan gott fa vara "barn" och vara ute och leka lite langre, jag ar ju ingen "producer" direct:angel::)

Men vi har satt lite mera fart med ridningen, har haft en lektion dar instruktoren tyckte vi var duktiga, och allt var pa ratt vag...mest rider vi ut, men nu blir det lite mer vila eftersom sadeln har pajat sa maste in till sadlemakaren och bli fixad, men det gor nog inget att han far nagra veckors vila..sen kor vi pa och ser hur det kanns framover...jag har aktiverat honom ungefar tva- tre dagar i veckan, men idee'n ar att vi ska satta lite mera fart nu under vintern och framat varen...
Har ar vi for en vecka sen
006-1.jpg
005.jpg

Min pålle verkar vara inne i någon växt period nu. Han ligger mycket i hagen & boxen. Provade rida igår, men han kändes slö. Så nu ska han få vila en stund :) Lillen då :)

Hur stora är era hästar i dagsläget & hur har växtperioderna sett ut?

Jackie är 146. Hon är sjukt rak och fin i kroppen och kommer för hoppningsvis inte växa så mycket mer. Hon ligger inte så mycket vad jag har märkt :)
Hon är rätt seg i ridhuset men på sandbanan går det bra ;)
Ska rida idag. Första gången sen provridningen (skrittade och travade lite kravlöst i söndags)

Min är ju ponny, men han är cirkus 145 cm om jag inte mät helt koko (tycker det är svårt mäta, brukar 'undermäta' mina, den här har jag försökt mäta älängre fram' på manken för att inte hamna fel). Han är inte färdig, men växer nog inte överdrivet mycket till. Tror jag ;) Nä skämt åsido, jag tror inte han växer över.

Ska baske mig mäta honom igen, men nu har han skor så blir lite mer osäkert mått än tidigare. Siktar på att mäta in honom i januari när de brukar ha ponnymätning på tidskolan här inför tävlingssäsongen, då får jag ju ett tillförlitligt mått.

Han har växt i en ganska stadig takt hela tiden, som åring var han B-ponny men redan då kunde konstateras att han kommer bli stor (för stor för att vara en welsh sekt B) och att han troligen skulle stanna som stor C-ponny eller liten D. Han växte dock mer än så som sagt. Har enbart mkt korta perioder sett ut som en dragster eller liknande, utan växt ganska jämnt. Dock haft ett antal mer 'ordentliga' växtperioder, som man märkt enbart på att han vilat mycket. När han ligger och snarkar i boxen närhelst jag kommer ner då vet jag. I övrigt märks det på att han tappar traven. Han travar skit i växtperioder (och väldigt trevligt annars)

Senaste sådana hade han i somras, och han är som sagt inte riktigt klar, men jag förväntar mig inte så många cm till (men kan ha fel).

skatan var 168 på treårs och efter det väldigt trött och matt. upplever att hon är högre nu och börjar bli lite överbyggd igen (vart skall det slita:o) men fortf pigg och glad vid ridning.
har ej sett henne ligga i hagen på länge, däremot sover hon platt fall i boxen.
hon lägger ej på sig trots att jag ökat lucernen, men hon är ju dräktig också.
(fast det är ännu så tidigt att det inte skall spela in)
skall försöka max upp stråfodret så mycket det går utan att hon trampar ned det i boxen.
hon får nu 9-10 kg hösilage och 2 kg lucern samt mineraler till det..

Min häst var också 168 cm på treårstestet. Jag upplever honom propotionerlig (hm, stavas det så?) Han är i gott hull och bra musklad. Min löshoppningstränare trodde inte att han skulle bli så hemskt mycket högre men nån centimeter blir det säkert.
Jag har inte märkt så hemskt mycket av hans växtperioder för han har vuxit i "fas" nästan hela tiden. Däremot märkte jag att pälssättningen tog kraft och ork från honom, jag tror det var därför han hade en trött period i höstas...

lånar knapp.

Har inte skrivit i denna tråd sedan treårs tror jag, men tänkte skriva lite om min lilla eftersom det är så roligt att läsa om era!

Halvblodsval Aerline-Goldlöwe

Vid treårs mätte han 167 cm men var överbyggd då, nu är han högre fram vilket måste betyda att han har växt lite till... :crazy: Dessutom har han ganska hög nacke vilket gör att stallgrannarna tror att det är största hästen i stallet.

Nåväl direkt efter treårstest fick han gå ut på 3 månader lång vila. I början av september stallade vi in och sedan har det gått... trögt. Han har varit supercool att rida och så men jag har inte hunnit mer än genomsnitt 1 dag i veckan och han har inte löshoppat än :( Hoppas med denna uppdatering att det ska bli mer fart.

I söndags travade vi bommar för första gången och det gick kanon både på volt och rakt spår. Försöker longera lite mellanåt och se till att bygga upp kondisen så att vi kan åka iväg på lite träningar i början av nästa år.

Här kommer en bild på raringen, tagen vid första uppsittningen efter vilan:laugh:

justuslpg.jpg

Ja...alltså...visst den kommer aldrig i närheten av känslan att sitta i min Röösli! Men tyvärr kan han ju inte ha Röösli eftersom han är så rak i ryggen :cry: Men denna duger så länge! Han tog ut stegen i den iaf och kändes inte besvärad.

Sen är jag ju så att jag måste ridit i sadeln ett par månader innan jag kan rida bra i en ny sadel (undantaget rööslin där man satt som ett smäck direkt)
.
Kapade litet av texten, hoppas du ursäktar.
Vilken modell av Röösli har du. Passar den "normalsvängda" ryggar?
Har testat en Frank Baines Capriole på min men den är för rak. Jaguaren låg väldigt bra först, efter ridningen hade den tippat framåt och glappade bak. Det var en vid så jag tror att den var för stor och trycktes ner framtill. Vad tror du om det om du har erfarenhet eller om ngn annan har det så skriv gärna.:confused:
Din häst såg väldigt fin ut på filmen och härlig bjudning som ngn mer skrev. :)

Tycker han ser trevlig ut :)
Jag tror inte man behöver ha dåligt samvete för att man inte kommit så långt... Ta det i en takt som passar dig! Så får jag göra. Ibland har man för mycket med jobb, barn o familj mm. Men det är frustrerande när viljan vill mer än tiden räcker till.:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 049
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30