Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Glömde bort den här tråden haha, men nu har jag fått hem min nya kille Sando, nån vecka sedan, och så här ser han ut ;)

Från hemkomstdagen:
Glad ägare haha

Han är världens gos häst, som en stor valp :)
Letar nu sadel så hoppas att börja rida honom lite smått snart!
Jag är supernöjd med min nya sötis verkligen!

Sötnos!!!! :bump:

Glömde bort den här tråden haha, men nu har jag fått hem min nya kille Sando, nån vecka sedan, och så här ser han ut ;)

Från hemkomstdagen:

Han är världens gos häst, som en stor valp :)
Letar nu sadel så hoppas att börja rida honom lite smått snart!
Jag är supernöjd med min nya sötis verkligen!

:laugh: Där är du ju! Undrade just hur det hade gått. Vad fin han är! Nu får du rapportera ofta hur det går med honom!

kl.
Igår var jag iväg på träning. Efter några ggr lastträning så gick det bra att lasta honom själv både dit och hem:D och det är sååå toppen.
Jobbade honom för handen, bl a öppna, sluta och sen en bra balanserad avslappnad trav där han jobbar jättefint och man ser rygg. och magmusklerna.

Håller på att leta dressyrsadel, det är så energikrävande.:crazy:

haha...jag lovar, hade jag haft en stallplats så! lite fullt i stallet med 4 hästar :D Hade gärna haft en fjord till samlingen

Jag tycker att det är jätteroligt med så mycket olika hästar här, halvblod, ponnysar, araber o fjordingar mfl.
Kul att se hur alla går till väga...
Imorgon kommer vår hästtandläkare till stallet så min 3-åring ska få en genomgång av munnen. Tror han har tappat lite tänder, visst gör de det ung. nu?
Liten rolig händelse: I våras när jag linade honom så var han lite "krånglig" i munnen och rätt som det var i trav, såg jag hur något FLÖG ur munnen på honom och jag hittade en tand i gummiflisen på banan. Inte konstigt att han grejade med bettet alltså. Stackars liten, att ha en matte som är så trögfattad.

kl.
Igår var jag iväg på träning. Efter några ggr lastträning så gick det bra att lasta honom själv både dit och hem:D och det är sååå toppen.
Jobbade honom för handen, bl a öppna, sluta och sen en bra balanserad avslappnad trav där han jobbar jättefint och man ser rygg. och magmusklerna.

Håller på att leta dressyrsadel, det är så energikrävande.:crazy:

Härligt att det går framåt! Har du ingen film från träningen? Jag rekommenderar County och Albions dressyrsadlar, ligger underbart bra och man sitter som en gud :D

En fråga till Er alla, har ju lagt upp film här från vår senaste träning. Då sa min tränare att nästa steg för oss är att hon skall jobba mer med baken, någon mer kommenterade det här.

Igår var jag vi iväg och tränade själva men jag kan inte riktigt känna när hon jobbar bra eller dåligt :angel:? Tips please! Finns det något knep man kan ta till för att få igång bakkärran?!?

(I övrigt gick det riktigt bra, tränaren sa även att vi skall jobba med galoppfattningar på volt i ridhuset och det gick förvånansvärt bra igår. Ibland blir det kaos i huvudet på stackaren och det blir både kors och fel galopp, men det får vi träna bort)

Knapplån

slänger snabbt in en film från igår...tömkörde först ute en stund, men det var blött så vi gick in i tältet (där väggar slår och rasslar) han uppförde sig kanon! Han fick mest jogga och en del i lägre form. Det var ca 1 månads sen han blev tömkörd.

Film i bättre kvalité

film på youtube

vad härligt att det går så bra -och så skönt när man kan lasta och åka iväg ensam:laugh:.

ang sadel-letning är det både energi- och pengakrävande... instämmer med tessalonica att county är super, har själv en harry dabbs som också är kanon.
båda går att hitta för hyfsade pengar begagnat.

själv har jag dilemmat att jag gärna väljer att rida i dressyren (läs: alltid:grin:) måste skärpa mig och börja rida i hoppsadeln också. (tror att både jag och hästen behöver omväxling för muskelbyggandet) ffa nu innan dressyrsadeln är omstoppad och genomkollad.

_stilett_: vilken otrolig skillnad på din snygging:bow:! han verkar lugn och tillfreds och söker sig ju självmant nedåt framåt nu:laugh:.

tessalonica: har du tömkört din häst? (har ej full koll på hur alla ligger till i tråden) annars är det ett fantastiskt sätt att aktivera bakkärran och dessutom se sin häst från sidan.

vad härligt att det går så bra -och så skönt när man kan lasta och åka iväg ensam:laugh:.

ang sadel-letning är det både energi- och pengakrävande... instämmer med tessalonica att county är super, har själv en harry dabbs som också är kanon.

själv har jag dilemmat att jag gärna väljer att rida i dressyren (läs: alltid:grin:) måste skärpa mig och börja rida i hoppsadeln också. (tror att både jag och hästen behöver omväxling för muskelbyggandet) ffa nu innan dressyrsadeln är omstoppad och genomkollad.

_stilett_: vilken otrolig skillnad på din snygging:bow:! han verkar lugn och tillfreds och söker sig ju självmant nedåt framåt nu:laugh:.

tessalonica: har du tömkört din häst? (har ej full koll på hur alla ligger till i tråden) annars är det ett fantastiskt sätt att aktivera bakkärran och dessutom se sin häst från sidan.

Jag har tömkört henne men jag är ju ingen riktig hejare på det där själv. Har försökt få tag på någon som kan hjälpa mig men det finns inte många omkring mig. Ingen bukare som bor neråt Kungsbacka, Varberg, Borås???

vi har ju regelbundna kurser men 30 mil kanske är lite långt:p

detta är vad vi fått lära oss på våra kurser hittills:
låg inspänning, kör på volt, rejält tempo framåt, lätt på handen men kontakt.
det alla i vårt stall ffa fått träna på är att få hästen fram ordentligt, då söker den sig snart rätt i form. när den sedan är nedåt framåt i formen måste man forts hålla tempot så den då aktiverar bakkärran.
bara trav tills den fungerar. så unga hästar måste få tid att förstå vad vi vill, alltså håller man sig till en enkel väg med ett enkelt krav.
om man börjar med olika vägar och gångarter i början blir hästen osäker på vad man vill och det blir vingligt och man förlorar kontakten och hästen blir då ännu mer ostadig.
efter ett par veckor när man känner sig nöjd med traven kan man lägga in galopp och det är samma tänk där med farmåt-tempo och lätt kontakt.
när galoppen känns ok kan man lägga in många fattningar och övergångar för att stärka bakkärran ännu mer.

jag säger inte att detta är de rätta eller enda vägen att tömköra. detta är så vi gjort och våra hästar har utvecklats otroligt bra så det kan ju iaf vara värt att prova!

Senast ändrad:

vi har ju regelbundna kurser men 30 mil kanske är lite långt:p

detta är vad vi fått lära oss på våra kurser hittills:
låg inspänning, kör på volt, rejält tempo framåt, lätt på handen men kontakt.
det alla i vårt stall ffa fått träna på är att få hästen fram ordentligt, då söker den sig snart rätt i form. när den sedan är nedåt framåt i formen måste man forts hålla tempot så den då aktiverar bakkärran.
bara trav tills den fungerar. så unga hästar måste få tid att förstå vad vi vill, alltså håller man sig till en enkel väg med ett enkelt krav.
om man börjar med olika vägar och gångarter i början blir hästen osäker på vad man vill och det blir vingligt och man förlorar kontakten och hästen blir då ännu mer ostadig.
efter ett par veckor när man känner sig nöjd med traven kan man lägga in galopp och det är samma tänk där med farmåt-tempo och lätt kontakt.
när galoppen känns ok kan man lägga in många fattningar och övergångar för att stärka bakkärran ännu mer.

jag säger inte att detta är de rätta eller enda vägen att tömköra. detta är så vi gjort och våra hästar har utvecklats otroligt bra så det kan ju iaf vara värt att prova!

Hade gärna åkt någon gång, OM jag inte jobbat och hade hutlöst med pengar.. ;)

Tack, vilka bra tips! :d Eftersom jag är dålig enligt mig själv på att tömköra så undrar jag om det skulle fungera att använda sig utav en "gummisnodd/halsförlängare", så att jag inte står och drar för mycket och bara leda med den inre longertygeln. Skulle det gå? Hon tar yttertygeln jättebra och vill verkligen ha stöd där och med snodd så får hon stöd och har möjlighet att både länga och korta sig.

Ja när lastningen funkar så är det guld värt:rofl:

Tittar på Harry Dabbs eller Jaguar. Vet du om Harry D. är ullstoppad och omstoppningsbar? Finns det olika modeller av Harry D.?
Jaguar o HD är visst väldigt lika i modellerna. Tycker att Jaguar deep seat verkar bra.

Härligt att det går framåt! Har du ingen film från träningen? Jag rekommenderar County och Albions dressyrsadlar, ligger underbart bra och man sitter som en gud :D
Nej, tyvärr ingen film. Få se om jag kan fixa det någon annan gång.

Albion är nog för rak i bommen. Couny vet jag inget om. Kan kolla lite.

Senast ändrad av en moderator:

ja det finns olika modeller av harry dabbs och de tillverkas på samma fabrik som jaguar och de är väldigt lika, min är ullstoppad.
vet tyvärr ej vad modellen heter. här är iaf en bild:
DSC00053.jpg

*KL*

Nu är lillskrutt ju inte bara friskföklarad utan också klippt (igår), skodd (idag) och han ska få vila hovarna lite bara så ska vi ÄNTLIGEN sätta igång igen! Yay! Vi ligger ju lite efter pga konvalescensen men så underbart att få komma igång (om skorna bara sitter kvar..)

Såg det pratades om tänder, jag har tandkoll inplanerad till nu i mitten på månaden jag med. Märks inget konstigt, men vill kolla dem som treåringar, så de inte har tandkappor eller liknande knas.

Minns när 'flickorna' var 3½ förresten, jag hittade tänder i krubborna var och varannan dag, kändes som det ramlade tänder ur munnen på dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 859
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 010
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Adventskalendertråden 2024
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur