Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

får förhoppningsvis hem min 06 redan nästa vecka om hon går igenom bes. Troligen inga problem. Så jag joinar er här i "klubben" :)

oj blev man så välkomnande? :D
Jag har faktist tjuvtittat lite innan så jag vet ungefär vem som är vem och vem som har vem :)

kl

Igår kom jag äntligen igång med lite arbete i skritt, är väldigt glad för det då det kändes som vi hade fått börja om från ruta ett när hon nu hade stått 5 veckor. Men med ledare 1 varv så gick det jättebra sen.
Måste bara komma ut på vägarna nu så vi hittar lite framåt bjudning, känns svårt när jag vet att hon är så tittig och "unghästig". Men med en trygg ledarhäst och ledare vid sidan så ska det nog gå!!!

Jag har inte ridit ut ensam ännu men med sällskap är han i alla fall lugn o bryr sig inte om så mkt, knatar på bra och kan gå först. Bilar/lastbilar reagerar han inte på. Har ridit över/längs med starkt trafikerad väg o det går bra. Förra veckan flög han ut i åkern när ett rådjur sprang ut framför men han stannade nästan genast och lugnade sig snabbt.

Fick mig en premiär-flygtur igår dock :D Red i en skogsdunge och skulle trava lite så var det ett parti där det var lite sumpigt så han sjönk ner lite o jag tror han tyckte det var lite obehagligt så han la till med värsta bockningen o jag flög av på sidan, dock stannade han meddetsamma. Tror han blev lika förvånad som jag.. Hittills har han ju varit sanslöst lugn (men ändå framåt) så det var skoj att se att där var lite liv i honom :D

Hur är era hästar att rida ut med?
Min är väldigt nervös och tycker är allt är väldigt jobbigt..
Går just nu bara promenader tillsammans med andra hästar, för att få honom att slappna av. Någon mer som har samma problem?

Min är hur cool som helst. Vi rider ut själva. Vi har ridit i skogen, längs vägen och intill kohagarna. Han verkar ha ovanligt bra självförtroende. :love:

Var ute med min lille kille här om dagen och såg en motordriven rullstol i SKOGEN:eek:. Det var en gubbe som var ute o motionerade sig själv och sitt rullstolsbundna sällskap. Snacka om att lill killen blev skit rädd, hela han gungade i takt med hjärtat, försökte vända, blåste upp sig o frustade;). Så nu vet jag vad vi ska undvika:D. När han hade lugnat sig provade vi vår första galopp, jag var lite närvös eftersom han hade blivit rädd tidigare men ingenting hände:laugh:. Först fattade han inte vad jag menade så jag var tvungen att peta lite med spöt och då fungerade det, sen provade vi med den andra galoppen och då han jag knappt ta fram skänkeln innan han fattade rätt galopp:love:. Han var lite seg i galoppen, så imorgon ska vi rejsa i skogen så det blir samma sug i galoppen som det är i traven:love:

passi

Så härligt med galoppen! Kul att det går framåt! Och vilken upplevelse inte varje dag man möter en rullstol i skogen.. Hehe

Idag var jag ju i ridhuset med Lilla Rosie, hör och häpna. Jag har ju beklagat mig som in i bomben med det mesta som vi gjort tillsammans de senaste gångerna. Men idag, HELT GUDOMLIG :love:, den bästa bjudningen hon någonsin haft, jobbade på riktigt bra, låg och kontrollerad form, tyckte det var roligt att få jobba :D

Lovade ju en film och jag hade kamerakvinna med mig men i ögonblicket som hon skulle börja filma så började batterilampan blinka :eek:, jag trodde inte det var sant. Ni får helt enkelt hålla Er tills på lördag :bump:

passi

Så härligt med galoppen! Kul att det går framåt! Och vilken upplevelse inte varje dag man möter en rullstol i skogen.. Hehe

Idag var jag ju i ridhuset med Lilla Rosie, hör och häpna. Jag har ju beklagat mig som in i bomben med det mesta som vi gjort tillsammans de senaste gångerna. Men idag, HELT GUDOMLIG :love:, den bästa bjudningen hon någonsin haft, jobbade på riktigt bra, låg och kontrollerad form, tyckte det var roligt att få jobba :D

Lovade ju en film och jag hade kamerakvinna med mig men i ögonblicket som hon skulle börja filma så började batterilampan blinka :eek:, jag trodde inte det var sant. Ni får helt enkelt hålla Er tills på lördag :bump:

Så roligt att ni har hittat tillbaka till varandra, hon kanske hade en släng av höstdepretion och ville bara mysa o gulla o inte tänka på arbete.

Vlken WOW känsla jag fick idag när jag red. Skogspromenaderna har verkligen varit bra träning. Idag när jag tog ett litet pass på banan, hade Wille en sån framåtbjudning :) Kunde inte sluta le. Liten, börjar bli stor :)

Härligt! Synd att du inte fick det på film.

Min var rätt seg idag, så hoppade av och gick sista biten. Annars svängde hon självmant in på crossbanan idag, så hon fick lite styrketräning i backarna och den djupa sanden där.
Hon var seg när jag red sist med. Trodde då det kanske berodde på vaccinationen som skedde två dagar innan, emn nu funderar jag på om hon kanske behöver lite vila. Hon har ju int gått var dag, emn hon har ju inte heller haft någon lång sammanhängande vila sen inridningen i aug/sept. Hmm.

Hur ska ni andra göra med vila i höst/vinter?

kommer nog inte ställa av min längre perioder (såvida läkaren inte förbjuder mig att rida...harkel) men helst inte...tror faktiskt inte man vill sätta sig upp på han om han vilat och samlat energi igen, däremot får han vilodagar varje vecka istället och man kan ju lixom ta mer ritter i skogen istället för på bana som en slags vila. Vi kan nästan bara skritta ändå på våra skogsvägar. Han verkar mentalt må bättre av att röra på sig (fast man kan ju rida kravlöst då)

Senast ändrad av en moderator:

Nu blev jag nyfiken!!! Har en Akriboriavkomma själv nämligen, även han en -06.

Min är också Akribori -06, Maraton på mödernet. Var 168 cm på treårs...
Berätta gärna lite mer...temperament osv...

Jag har ganska nyligen ridit in min. Har väl tänkt att han ska få gå ganska intensivt november ut. Sen få vila i december. Men det kan ändras, beror på hur han känns och mår :)

Och nu blev JAG nyfiken!:) Och happyrider har en oxå!:)
Välkomna till tråden och snälla släng in bilder o filmer!
Berätta om era..Vad har ni för planer framöver? Kvalitets, championaten? Hopp / dressyr?

Jag är " hopptjej " och hoppas han är dito;)
Min har underbart temperament: Tuff, kaxig, rastlös o med nerv. Men han är allt det nyss beskrivna när han ställs inför nya utmaningar oxå:laugh:

Min mätte 167 cm på treårs. Mätte honom nyss ( ingen riktig mätkäpp ) till 168,5 cm.

/ C

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 854
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
350
· Visningar
32 958
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama