Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kl

Idag var Silvia superpigg och stod och småstegrade på gången innan vi kom iväg. Hon tyckte det gick för långsamt:p
Vi tog några varv i paddocken och snälla syster var ute och knäppte några kort. Brukar inte rida på banan, så vi har inte kommit till det här med att gå i form än. Har än så länge bara fokuserat på att hon ska fram hela tiden. Men hon är så duktig och hon blir bättre och bättre hela tiden:love:
29723505.jpg

29723522.jpg

29723526.jpg

29723527.jpg

29723531.jpg

Ser jättefint ut! Fin framåtbjudning (blir litet avundsjuk, men ska försöka hitta den, vart den nu gömmer sig i paddocken).
Hon har sån läcker färg också:love:

TACK ALLESAMMANS för råden!

Hon hade vila för ca. 4v sedan om jag inte minns fel, stod då i tre veckor. Gällande ridningen så rids hon två dgr/v i ridhuset och 1 dag ute. Ibland blir det inte ens detta då jag känner hennes motvilja.

Jag tror inte att det har med sadeln att göra, problemet fanns innan den stoppades om, förstår inte riktigt vad som hänt, första gången jag red i den så var hon helt gudomlig. Kanske är det som någon skrev här att vi kommit såpass långt att hon kräver mer....:confused:

Igår tog jag mig extra tid att kolla på hennes kroppsspråk i hagen och när hon kom in. I hagen är hon låg i rang, får ibland ett litet tjuvnyp av de andra men det är inte så att hon inte ger igen.

När hon kom in så ställde hon sig med baken mot boxdörren och bara stod där. I vanliga fall är det hon som står och hänger ut huvudet utanför boxen, helst ska dörren vara öppen så hon kan kika och vara med så mycket hon vill.
Kanske trivs hon inte med placeringen i stallet längre, hon har två andra hästar runt omkring sig, kanske ska jag flytta henne?
Kan hon vara olycklig?

Jag ska rida henne på torsdag, och på lördag är det träning. Ger det dessa dagarna och fungerar inte det så får vi åka in till klinik och kolla henne.
Skall verkligen försöka att få någon att filma dessa två gånger så Ni får en bättre uppfattning.

Har fått nytt pepp nu, Tack igen! :)

Oj blev långt, hoppas Ni orkar beta igenom ändå

Till samtliga som lagt ut filmer/bilder!

Ser verkligen jättebra ut, kul att komma framåt och utvecklas med de små. :d
orion_x VILKEN LÄCKER FÄRG!!!! :love:

Men guuud vad avundsjuk jag blir! Åh, att kunna rida så! FINA bilder.:)
/ C

JA det är verkligen lyxigt att ha så nära till stranden som jag har!
Fast åandra sidan så har jag inte så mycket skog, men allt har ju sina för och nackdelar!

Tack. Hon travar och skrittar gärna, men galoppen blir lite sisådär. Tror inte riktigt hon orkar. Brukar peta till henne lite om hon inte gnatar på i ett bra tempo:angel:

Om jag vore du skulle jag strunta i att rida på bana och i ridhus en period. Rid ut bara. Det går att träna på en allting ute i skog och mark också. Jag rider inget på bana nu. Jobbar honom för handen där bara, stärkande övningar.

Vi gör sidflyttningar, öppna, travigångsättningar mm ute. Sist kändes han otroligt lösgjord och han var jättefin i munnen. Trav-igångsättningarna var toppen. Starta med huvudet lågt och kändes bärig. Jag brukar ta trav från öppna, det stärker bak. Han har bra bjudning ute så jag tycker det fungerar bättre än på bana.

Jag tror det viktigaste med våra småttingar är att behålla bjudningen och att de tycker att det är positivt att jobba. Så visar hästen att den inte vill så tycker jag at det är viktigt att ändra på något.

Lycka till:)

kl

Min flicka har en liten viloperod nu då hon har varit extremt tjurig och på dåligt humör, troligen pgr av pälsen. Men nu är hon gladare så jag ska ta tag i tömkörning nu och snart ridningen igen.

Min krabat rids ute några gånger i veckan nu och det går snabbt framåt.
Har varit in o löshoppat en gång oxå och kommer försöka åka till ridhuset o göra bomövningar eller löshoppa en gång i veckan tänkte jag.
Kör lite intensivt nu för att befästa grunderna eftersom jag släpat efter med hans utbildning tidigare.
Så får han lite vila och smälta allt senare.

Hur är era hästar att rida ut med?
Min är väldigt nervös och tycker är allt är väldigt jobbigt..
Går just nu bara promenader tillsammans med andra hästar, för att få honom att slappna av. Någon mer som har samma problem?

Min har hittills gått dit jag bett honom gå. Är det nånting som är läskigt så brukar jag hoppa av o gå före eller ta med en äldre häst som draghjälp.
Har sista veckan även blvit omkörd av 2-3 bilar utan reaktion.

Om jag vore du skulle jag strunta i att rida på bana och i ridhus en period. Rid ut bara. Det går att träna på en allting ute i skog och mark också. Jag rider inget på bana nu. Jobbar honom för handen där bara, stärkande övningar.

Vi gör sidflyttningar, öppna, travigångsättningar mm ute. Sist kändes han otroligt lösgjord och han var jättefin i munnen. Trav-igångsättningarna var toppen. Starta med huvudet lågt och kändes bärig. Jag brukar ta trav från öppna, det stärker bak. Han har bra bjudning ute så jag tycker det fungerar bättre än på bana.

Jag tror det viktigaste med våra småttingar är att behålla bjudningen och att de tycker att det är positivt att jobba. Så visar hästen att den inte vill så tycker jag at det är viktigt att ändra på något.

Lycka till:)

Tack, skall ha detta i åtanke. Hon har vänt sig i boxen nu iaf, gullar med henne varje kväll och hon verkar iaf lite gladare. Har jättesvårt att komma ut då jag jobbar 8-17 varje dag och jag vill inte rida två dgr i rad på helgen.

Får se om det känns bättre imorgon.

Hur är era hästar att rida ut med?
Min är väldigt nervös och tycker är allt är väldigt jobbigt..
Går just nu bara promenader tillsammans med andra hästar, för att få honom att slappna av. Någon mer som har samma problem?

Det fungerar jättebra för oss att rida ut, men vi har mestadels med en äldre och rutinerad häst, genom henne känner min ett lugn. Så mitt råd är att hitta någon som du kan rida med, med en mer lugn och trygg häst så löser det sig :)

skatan är en pärla i skogen, ensam eller med sällskap. först eller sist, hon är lika cool vilket som. pigg och glad, inget tittig eller nervös. mött lite bilar utan problem. en gång kom en buss men då hoppade jag av för säkerhets skull.
som andra skrivit och du redan gör skulle jag använda mig av tryggt och lugnt sällskap om min häst var orolig och sedan rida i den gångart han/hon är lugnast.

Idag blev det bara borstning för min tjej, lite för att se om hon var glader och trevligare nu än förr och det var hon defenetivt. Hon stod lös ute på gården, stilla som hon brukar och var trevlig att borsta och lyfta fötterna på så nu jäklar ska vi sätta igång igen. Det jobbiga är att tiden inte räcker till just nu då vi är i slutskedet av renonveringen av stallet. Låter som om att det går bra för era småttingar!

Thengilya är trevlig att rida ut på, går både först och sist utan större problem. Ser hon något läskigt tar det inte lång stund innan hon med lite övertalning kolla roch nosar på saken. Väldigt trygg är hon och lugn.

Vi har alltid med oss sällskap av någon trygg häst :) Idag var vi ut igen & det gick mycket bättre!! LYCKA! Vi får helt enkelt träna, träna, träna :)

Tack och lov är hon en pärla i skogen. Blir hon lite tittig tar det inte lång stund innan nyfikenheten tar över och hon måste kolla in det.
Rider mest själv, men även med sällskap och det går lika bra vilket som. Inte så ofta någon kan följa med ut tyvärr. Har varit lite stirrig med bilar, men det kan lika gärna bero på att jag vill hon ska stå still och det vill hon inte:angel:

pålle har vilat 2 dgr, idag skrittade jag han uppsuttet till banan.
Red en sväng inne på banan, han explodera ingenting (vilket han gjort ofta där förut) så det var ju skönt! Men, han ska igentligen gå på ännu mera framåt så han tar ut steglängden ännu mer, problemet är bara att det redan i detta läge känns som det går fort (han rör sig så mkt rent generellt) och tydligen så är en muskel av i mitt ben (varit hos läkaren), vilket såklart begränsar min ridning en hel del just nu (det gör ont ja...för varje steg man ska rida lätt eller driva på...aj!)

Film

pålle har vilat 2 dgr, idag skrittade jag han uppsuttet till banan.
Red en sväng inne på banan, han explodera ingenting (vilket han gjort ofta där förut) så det var ju skönt! Men, han ska igentligen gå på ännu mera framåt så han tar ut steglängden ännu mer, problemet är bara att det redan i detta läge känns som det går fort (han rör sig så mkt rent generellt) och tydligen så är en muskel av i mitt ben (varit hos läkaren), vilket såklart begränsar min ridning en hel del just nu (det gör ont ja...för varje steg man ska rida lätt eller driva på...aj!)

Film

Oj! Alltså jag tycker att han eller rättare skrivit, Ni är jätteduktiga! Steglängden kommer med tiden, kanske har han inte orken ännu att ta ut det eller lite för spänd. De har ju sina perioder, sannerligen din :)
AJAJ, då får du ta det lugnt med ridandet så muskeln inte blir värre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 854
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
350
· Visningar
32 923
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama