Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*kl
här kommer då video från idag....
bra att se sig själv då man snabbt inser hur mycket man måste bättra:o
vårt mål nu är att korrigera mina händer, rama in hästen bättre och att få henne att vila mer på steget istället för att pinna ifrån hela tiden.
vi skall även träna på att rida en bit ifrån staketet då hon gärna lutar sig mycket mot det.

hon var flaxigare i formen än vad hon brukar vara och jag blev lite besviken när jag såg videon men så här såg det iaf ut idag:
http://www.youtube.com/watch?v=NmakgVb7G2Q

Jag tycker att det ser bra ut, var det inte denna tjejen som har stått en del iår?
Det jag har lite att anmärka på är sadeln, ser inte riktigt ut som om den ligger kloss an när du rider lätt. Kanske bara ser ut så...

jo hon var ju skadad i våras och ang sadeln är det helt riktigt, den måste stoppas om så stoppningen kommer mer fram än bak:laugh:

TACK för att du delar med dig! :bow:
Det är grymt intressant att se andra 3 åringar. Just för att ha lite knas på hur de utvecklar sig, vad man kan kräva osv...
Tycker att det ser bra ut ( de är 3 år o under utveckling! ):)
Du har ett väldigt fint överliv o skänklar, tycker jag.
Jag skall få mig o Pappi filmad i morgon. Vi skall hoppa uppsuttet inomhus för första gången.:p Kan sluta hur som helst!;). Men vi kan väl lova att vi lägger in filmer oavsett om det är en lyckad tur lr inte? Det intressanta är ju att se andra hästar som är i fas med ens egen?!
På återseende!:)
/ C

Men vi kan väl lova att vi lägger in filmer oavsett om det är en lyckad tur lr inte? Det intressanta är ju att se andra hästar som är i fas med ens egen?!

tycker jag låter toppen -jag bjuder gärna på både bra och dåliga dagar för som du säger är det så himla intressant att hitta inspiration och styrka i andras hästar!

Ser trevligt ut tycker jag. Har äntligen lyckats prångla in en film på youtube från sensommaren. Vet inte om det funkar?
Dessutom lite skakig och ryckig för min kompis sitter på sin tre-åring och filmar;). Filmen är från sensommaren efter betet, mycket matte behöver slipa på med sig själv he,he..
Den e´lite lång och tjatigt kanske men nu har jag lärt mig lägga in film på youtube iallafall:banana:..http://www.youtube.com/watch?v=bCz7d_ejzaY

Åh, va kul att det börjar hända lite mer med bilder och kort!:)
Jag bjuder på mig själv idag oxå. Filmat m mobil, så kvaliten är inte den bästa.
Men vi hoppade FÖRSTA gången uppsuttet inomhus! :love:

Härligt att se! Jätteroligt att det går så bra! =)

-------------------------------------------------------

Själva så har vi motgång, skrev ju senast att allt var super men det kan snabbt vända...:(
De senaste två gångerna som jag ridit så är bjudningen helt borta och hon liksom "orkar" inte.
Vet inte hur jag ska förklara men om jag skrittar för att värma så gör jag det i ca 20min på lediga tyglar. Redan här börjar våra motgångar. Hon tror typ att man skall arbeta sig i form hela tiden, alltså är hon helt slut innan vi ens hinner börja jobba, och detta utan att jag har minsta krav, jag bara liksom sitter och skrittar henne. Så här har det varit ett bra tag.

Nästa problem...De senaste gångerna så har hon börjat skjuta ut bakdelen när vi kommer in mot ett hörn, alltså kan jag aldrig böja i hörnet om jag rider på spåret. Det är verkligen skitjobbigt och framförallt frustrerande. Jag håller på att bli GALEN!!!

Kan någon snäll bukare vara snäll och förklara varför det blir så här? Vad gör Jag för fel? Igår kändes det inte ens som om jag fick böjt igenom henne för hon stretade så...:confused: :cry:

Senast ändrad:

Som jag skrivit innan, så är jag ingen expert. Men lite tankar om det du skrev ( hade vart perfekt med en film för att få en uppfattning ;) ) :

1. Något fysiskt fel.. ( växtperiod, förkylning, ngt annat... )
2. Kanske har ni kommit dit ( o det är ju pos isf ) att du kan " rida " henne mer nu? Hon har stärkt sig o kräver mer ridning? Att du tex kan hålla om henne mer i hörnen o böja henne med inre ledande tygel
3. Något jag märker med min är att han blir väldigt mentalt trött av att va i ridhuset. Jag försöker göra mer korta men intensiva turer där. Har fått kämpa väldigt m att motivera honom att bjuda framåt när det dyker upp en vägg hela tiden:crazy:. Jag skrittar kanske bara fram 5 - 10 minuter.

Hoppas någon mer kan ge dig lite tankar. Fantastiskt med denna ( positiva ) tråd där vi kan få råd o tips av varandra!:)

Hoppas det lossnar snart!
/ C

Gud det ser så härligt ut och verkligen bra för en 3 åring!!!

Kl
Man blir så avundsjuk när man ser alla filmer nu, min har stått 5veckor pga foderförgiftning och stallbyte. Idag prövade jag att sätta mig på henne och sedan gå av igen. Man är på ruta 1 igen känns det som, är ganska försiktig av mig nu för tiden och är nästan rädd därför kommer man aldrig framåt....
Tänkte ge upp ett tag men försäljnings stallet hade minst 2 månader kö så därför tog jag mig i kragen och satt på henne idag iallafall.
Problemet är att hon fortfarande efter 4månaders ridning är mkt spännd i ryggen när man börjar rida känns som hon ska skicka av mig när som helst fast hon aldrig har gjort det..... ja ja bara ett litet skriva av mig inlägg...

kl
Kul med alla bilder och videos. Här kommer en video från oss. Vi red för tränare för andra gången igår. Som jag redan nämnt så är Vilda inte särskilt förtjust i paddocken med ryttare. Tömkörningen funkar mycket bättre och ute är det inga problem med framåtbjudningen. Hon hittade vissa ställen i paddocken där hon trodde hon kunde få vila. Hos husse, hos tränaren, vid grinden och när vi skulle vända över ridbanan i trav. Själv har jag en del att jobba med när det gäller sitsen som blir mer och mer framålutad ju mer jag måste driva på. Därför var det nyttigt att rida för tränare. Nästa gång rider vi ut i stället för att öka på motivationen.

http://www.youtube.com/watch?v=X9wWDYpak9o

åh vad roligt med alla filmer!

pollp p: vilken chamrig film med hjälmskärmen uppe i hörnet:p ni är ju toppenduktiga! hästen ser ut att ha lätt för sig

carre10:bow:
din häst ser otroligt lugn och tillfreds ut! härlig rund och stabil form och jag avundas dina låga mjuka händer. hur är han att variera tempot på? skulle gärna se en ökning ibland:laugh:

vivo; vad duktiga ni är! min har också bättre framåtbjudning på töm än med ryttare. jag tror det släpper när de får mer ork och man (iaf jag!) kommer tillrätta med min sits så hästen slipper balansera upp även ryttaren. de har fullt upp med sig själva och då kommer de mer till sin rätt på tömmen ännu.

warmia: jag förstår iaf lite hur det känns min andra häst (nu utlånad) gick bra att rida in men hon testar mest hela tiden och hon gjorde mig till slut så spänd att jag inte ville rida. här blev tömkörningen en räddare -hästen blir utbildad, motionerad och av med överskottenergin. så mitt råd är att börja tömköra henne istället så ni bryter den känslan du har nu. hästen blir jättebra utbildad och musklad på tömmen och om du så småningom fortf vill sälja har hon en bra grund att fortsätta på.

Tessalonica: rider du ofta/mycket på banan? när hade hon senaste viloperiod?
jag skrittar fram max fem minuter då vi har så kort tid på oss att göra något arbete innan bensinen tar slut. mina pass på banan är 5 min skritt på lång tygel, 15-20 min arbete (med skrittpauser inlagda) och avskrittning 5 min. I skogen rider vi 30-60 min med minst hälften skritt.
mina blir ofta lite stingsliga och trötta vid pälssättningen -kan det vara det?
ang kroppsdelar som kommer farande under ridningen kan det ju vara så att hon växer och inte orkar bära sig i hörnen? händer samma sak på volt?
vore spännande med en film -skulle vara lättare att ge råd då:laugh:

själv blev jag så inspirerad att det blev markarbete idag igen för att träna på alla sitstips jag fick igår här hemma. släppa knäna, låga mjuka händer med 10 cm kortare tygel och släppa på ytter och tyngden i fötterna och naveln åt det håll jag rider mm mm.... jag kan säga att det snurrade i huvudet på både hästen och mig! skatan undrarde nog vad jag häll på med:p
men har nu fått lite sitsläxa så det skall nog bli ordning på torpet så småningom!
imorgon blir det helvila sedan tömkörning 10 min på tors för på lördag är det tömkörningskursdax igen. kul!

kom igen nu alla 06.or -mera filmer:bump:

Ja. ha,ha. Hon e´rolig min kompis. Åh vad roligt med filmer på alla och även kul och lärorikt med egna. När min loppis är igång sen så får kompis åka med och filma när vi tränar, kunde också vara riktigt kul och nyttigt. Hon har tyvärr sålt sin unghäst men jag vet att jag har världens bästa medryttare sedan till våren;).

Tack! Det går ju framåt i alla fall. Tror inte att det sitter så mycket i styrkan hos min lilla även om den såklart har viss betydelse. När vi rider ut lyssnar hon mycket bättre och har framåtbjudning hela tiden, trots att det är mycket jobbigare fysiskt i kuperad terräng. Hon är väl som jag, tycker det är roligare att träna när jag inte tänker på att jag gör det;)

När det gäller min sits så har jag absolut mycket att öva på och jag stör henne säkert en hel del.

Senast ändrad:

Hur ofta rider ni ut istället för i ridbanan? Kanske har du nämnt det, men jag är predement;)

Tänkte att det kanske handlar om att hon tycker det är tråkigt eller tjatigt på ridbanan och testar att sätta emot litet. Har du möjlighet så rid ut i skogen. Vill du böja hästen så rid åttor mellan träden. Min formar sig som en liten dressyrhäst både på töm och uppsuttet i skogen, men i paddocken får man (som synes) kämpa sig igenom varje sväng.

Lite tankar bara, men det kan ju naturligtvis vara något annat som stör.
Lycka till!

Kan det kanske vara förändringen av sadeln som gör att hon inte känns som vanligt? Kom det i samband med sadelomstoppningen?

Hej!
Tänkte höra hur ofta ni motionerar och/eller rider och hur länge, även hur ni lägger upp passet? :)

knapplån

Åh..min kille har fortsatt vara snäller! igår red vi ut i skogen, vi var 3 stycken i regnrusket,,,2 stycken tjejer red mina hästar, en på 3 åringen och en på min 2:a häst och så red jag fölets mamma (som är lite stressad ännu av att inte få se sin fölis..) och 3 åringen tog täten hela ridpasset nästan! nu skrittade vi bara och tog ett par meter trav, men inga utbrott alls. Han verkar så nöjd! Idag blev han vaccinerad....:laugh:

Nu ska jag upp och natta dom!

JÄTTEKUL att se era 3 åringar, har kollat lite på era filmer,,,ska kika mer när jag kommer tillbaka in efter stallnattningen!

SKA NI VISA ERA PÅ KVALITEN nästa år osv? (dom som kan alltså)

skatans maxschema, oftast faller ett av passen bort pga barn, jobb eller annat:
rids ut 2 dgr/v, tömkörs 2 dgr/v och på rids banan 1 dag/v.
uteritterna 30-60 min alla gångarter men minst 1/3 skritt. vi busar och racear varvat med arbete i form om hon är på humör.
tömkörning 15-20 min på volt med lågt ansatta tömmar. mycket stretching i mycket låg form men med ordentlig bjudning. mestadels trav endast lite galopp.
markarbete: 15-30 min, alla gångarter, just nu skall vi med henne jobba på att hon ej plöjer ifrån mig och att hon ej lutar sig mot staketet och att hon blir stadig i formen.
sedan som ni läste består det största arbetet just nu i mig och min sits:grin:

skall väl fundera ut någon återhämtningspaus snart ocksså tror jag.

ang kvaliten hoppas jag att det tittar ut en välskapt fölunge i juni och isåfall får ju jag visa 2011 istället som fölsto:laugh:
men att hon skall gå kvaliten är ett givet delmål för mig.

Var det första skutten?? Ser ju jättetrevligt ut och vad cool och stabil han verkar vara.:). Härligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 853
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
344
· Visningar
32 880
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama