Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Hihi vad kul! Skimmlar passar ju i allt och det gör ju saken mycket svårare ;)

Jag lutar starkt mot illoranget (stavning? haha) och lite lila ihop med det, det är ju lite glatt och unisex ändå men finns ju oändligt många fina färger.
Lime låter coolt!
Har du ingen bild på honom (nyfiken och har inte läst tråden långt bak än)

Det blir snygga färger på din häst! Vad är det för stam?
Min är efter Diesel, mamman efter Abha Quatar.
DSC00369.jpg

*kl*

_stilett_: härligt att få vara ute lite mer och ffa med sällskap! kommer säkert göra underverk med överskottsenergin:laugh:
vad var det nu för stam på bebisen?

carre10: jag väntar några veckor till innan jag beslutar ang ev klippning... vill eg inte men om hon börjar blir svettigare ser jag ingen annan utväg då vi ej har täckesbyte i vårt stall. vill ju inte lägga på dygnet runt täcke på blöt häst.
sedan beror det lite på hur det verkar bli med att åka till ridhus också.
blir det ridhus så blir det helklippning!

för skatan går det finfint -vi rider nästan enbart i skogen och sedan tömkör vi på banan. hon har nu kommit till fasen "jag lägger mig i låg form och sedan älgar jag på så fort jag kan"... framåtbjudning i all ära men vore ju kul med ett mellanting:grin:

på söndag är det då dax för första tränar-träningen! hoppas att jag kan övertala någon att filma:bump:

för mig är största utmaningen just nu att inte rida för mycket -det är ju så himla roligt och hon är så kul att rida att jag får tvinga mig till vilodagar:p

har ni sett att skatans bror kom 2a på championaten med 84,5%?
och hennes lillebror har också flyttat till tullstorp

-det tackar vi för!

Senast ändrad:

När jag tränade min så gjorde jag så att jag lastade henne, men jag gick in på andra sidan mellanväggen. Klappade henne hela vägen på ryggen och lade på bakbommen. Detta fungerar ju endast om hästen i stallet kan stå still när man känner längs med ryggen och bak.
Lycka till!
Tack för tipsen, Tessalonica och Carre10. Tar med mig dessa till nästa lastträning.:idea:

*kl*

_stilett_: härligt att få vara ute lite mer och ffa med sällskap! kommer säkert göra underverk med överskottsenergin:laugh:
vad var det nu för stam på bebisen?

har ni sett att skatans bror kom 2a på championaten med 84,5%?
och hennes lillebror har också flyttat till tullstorp

-det tackar vi för!

Vad skoj med brodern!!

vilken bebis menar du? :D
min 3 åring eller Fölet? Jag råkar kalla bägge två för bebisar :angel:
Fölet är korsning frieser och arab.

Oh en Diesel avkomma!!! Gu va kul! (jag gillar prestations araber hihi)

Min är e:Kaiser u:Famous ue:Fax (jag vet, inte alls den prestations stammen jag hade tänkt, men han har så trevlig exteriör och lynne att jag tror han blir bra)
Så han är ju en väldigt showstammad liten sak ;) fast med rid exteriör :)

Tanken är att han ska bli klassisk dressyrhäst (ok inte extrema vinklar nog att ha superlätt för sig men det går ändå) och distans pålle (därav att jag inte ville ha bara uppåt rörelser), och allt annat roligt man kan hitta på!

Jag har lasttränat min 3 åring idag. Gick bra! :) Han stod på rampen med alla fyra och var lugn, framsteg :) Igår tog vi en tur på banan, vilket gick kanon. Enda problemet vi har är när dom andra hästarna i stallet rider i väg eller någon går förbi banan.. Då är det full focus på dom! Hehe, men det blir väl bättre med tiden :)

vad kul! Jag har faktiskt ingen aning om hur min nya är, det ska bli intressant haha

*KL*
Mitt sadelletande går vidare, chansade på en sadel som jag trodde skulle ligga okey men icke då. Nu har tränaren kikat närmare på hästryggen och nu är en Dominus sadel på väg hitåt med bussgods. Hoppas den kommer till Torsdag och att det blir bra väder så vi kan ha en liten "extraträning" och se om sadeln passar.

Annars så tycker jag att det går frammåt i ridningen och hanteringen. Hon är mer mogen och lyhörd nu än förr. Skönt när det flyter på och allt går bra.

Tror nog att havren gjort lite nytta i alla fall. Är uppe i straxt under ett kg/dag nu. Tänkte att jag ökar på upp till 1kg så får vi se. Nu har vi just börjat vänja in dom på hösilage också så jag vill inte göra för mycket på en gång.

Härligt att allt går så bra!

Appropå träning: Skulle vara väldigt kul att se er rida era hästar. Vill se hur era tre åringar ser ut i formen just nu.
Jag måste skriva upp mig på nästa träning som vi har i stallet och be henne checka av oss.
Är i ett litet vägskäl nu, tror jag. Var ju ett par år sedan jag red unghäst. Nu har jag bara tänkt på låg form, framåtbjudningen, takt och självbärigheten när jag satt igång honom efter betet. Men senaste gångerna så känns det som att han " jazzar " runt i ridhuset. Alltså känns det bra, men tror jag kan kräva lite till!? Inte att få upp honom i form el så, men tror att jag är lite för " snäll ".
Svårt att förklara. Rider en, max två ggr i veckan inne. Hur som helst skulle det vara intressant att se mer " ridfilmer ":bump:
/ C

ja min har ni ju sett film på!

det som är viktigast för min är framåtbjudning och tempo framåt.
Får inte gå i undertempo. (förutom då vi tränar lite avbrott tex trav - halt - trav för att då han lyhörd...) Min rids dock väldigt sällan ännu. Men till helgen ska jag låna ut han till kurs (om det blir av) så då kanske jag kan filma lite.
Ang form så tänker vi inte direkt låg eller hög form...utan mest bara att han inte ska slå med huvudet. Så vissa pass har vi ridit med thidemantyglar bara för att vägleda honom att inte slå och vissa pass "som vanligt". Han söker sig ganska så bra i form så jag gissar på att vi är på rätt väg :laugh:

jag kännner lite som du, skatan går stadigt i låg skön form i alla gångarter men har på sistone börjat älga runt mer ofokuserat och skaver mig gärna mot staket om hon får chansen. vill också stämma av med tränare för att veta om hon är i fas eller om jag gått för fort fram eller om jag kanske tom kan öka kraven nu.
vi har bra tempo men känner ofta att hon hamnar i framvikt, detta kan ju dock bero på att hon fn är överbyggd så jag vill även veta hur mycket jag kan kräva att hon skall sätta under sig.
fick tipset i helgen att bryta av till skritt innan varje hörn med unghästen så hästen får lära sig att vänta på mig och inte bara älgar på. vi har kommit till varannat hörn för att det inte skall bli för mycket broms och det fungerar strålande på min donna.

bra idé med filmer :bump::bump::bump:
hoppas jag kan fixa i helgen:laugh:

Idag har min lille kille fått nya chinos;) (skor). Äntligen!!. Har bara kunnat rida i hagen o han tycker att det är pest o pina, har ingen bjudning alls:(. Nu blir det skogen på vardagarna (knapt någon trafik) och ridbanan/hagen på helgen. Han har inte glömt något sedan 3-årstest det var bara att hoppa upp utanför stallet och rida iväg, UTAN förlongering. Han har tom blivit trafiksäker under sommaren. Min kille e så bäst o go:love:

Det med att sakta av i hörnen skall jag testa. Fick väldig feed back av din film där ni tömkörde, o då jag satte tömmarna lägre! :laugh::bow:

Jag tror jag fortfarande är kvar i : " Åh-jag rider-verkligen-min-lille plutt " stadiet. För sist jag red i ridhuset så satte jag lite press på honom, han blev svettig, men tappade ändå inte bjudningen...
Som sagt, jag måste verkligen checka av m tränare. Vi har en ny tränare ( dressyr ) knyten till stallet och alla är verkligen helt lyriska efter hennes lektioner ( kostar därefter, såklart;) ), vi har alla blandningar i stallet: Yngre, äldre ( både människor och hästar ), islänning, arab, halvblod, travare mm. ALLA är såååå lyckliga efter hennes lektioner. Så det vore väl dumt av mig, om jag inte var med, va?!;)
I morgon skall jag ut i skogen ( mitt under älgjakt ) med en lite stirrig dam ( hästen ) som tryggis!:)
/ C
SER FRAM EMOT ALLA FILMER NU!!:banana:

Vi har också en dressyrtränare som kommer till stallet varannan vecka. Har bara ridit för henne en gång. Tror jag lade in en film här då. Det gick lite vingligt och var lite istadigt den gången. På lördag ska vi vara med för andra gången. Nu känns det som om Vilda är mer motiverad när det gäller ridningen även i paddocken. Dessutom är hon mycket stadigare och bär upp mig på ett helt annat sätt än då. Hon hade dessutom sin luftvägsinfektion (mig ovetandes) sist. Därför ska det bli extra spännande denna gång.

kl
Idag ska jag kolla motivationen i paddocken och försöka rida lite längre stund tills hon blir mjuk och arbetsvillig:)

Idag var vi på vår första långrunda i skogen ca 5 km, vi varvade mellan trav och skritt. Han har haft så dålig framåtbjudning i hagen så nu med skor blev det mycket bättre:laugh:. Han var sååå trött när vi kom hem, stog o gäspade läänge:D. Han var lugn hela tiden men i början var traven kort o spänd (kul med skogen:D) sen fick han till en konstig trav det kändes som att rida i slow motion:o, det kändes som det gick flera sekunder innan han satte ner varje steg, det kändes som att vi svävade fram:o utan att vara lat med god framåtbjudning utan att det gick i 120. Samtidig var han otrolig lätt i munnen:d, kan det va att han hittade sin egen bärighet o rytm?:idea:. Imorgon är det vila (rids varannan dag).

Måste berätta!!!!

Igår var jag i ridhuset med lillan!
Har precis stoppat om den dressyrsadel som jag köpte till henne i somras då den var alldeles för hård. Så det var dags för första testen. Det började med att hon var helt förjäklig under uppvärmningen, lyssnade inte till skänkeln utan gick med baken utanför spåret hela tiden. Ville inte stanna när hon skulle och ville inte starta när vi skulle det. Kan inte svara på om detta hade med den nyomstoppade sadeln att göra men efter ca 20 min bråk oss emellan så blommar hon ut och blir världens bästa.
Hon skrittar på ordentligt och tar djupa och stora steg, arbetar riktigt fint i steget och med ryggen! :) Jag har aldrig riktigt suttit ner i traven med henne eftersom jag ansåg att sadeln varit alldeles för hård, men igår gjorde jag det och hon blev totalt avslappnad. Allt kändes jättebra, som om vi svävade tillsammans.
Vi var flera stycken i ridhuset och helt plötsligt blev det tyst, vi travade på och Rosie hade riktigt bra bjudning. Då kände jag mig iakttagen, allas blickar drogs till oss, och en tjej sa, HERREGUD, kolla traven :banana:! Jag har ingen aning om vad det heter eller vad det kallas men de berättade att Rosie hade liksom, ett litet uppehåll i luften med benen innan hon återigen stampade ner. Ett långsökt exempel men när Briar kommer in så ser det liksom ut som om han svävar, det steget fick hon (dock inte alls i samma klass)

Jag blev riktigt rörd när de sa hur bra det såg ut, insåg igår vilken underbar tjej jag har och hur stolt jag är som matte :love:

Åh va härligt! Va kul! Man blir ju så lycklig när det går bra. Ännu lyckligare, tycker jag när det är unghästar! :laugh:

knapplån

OJ vad trött min 3 åring är nu :D
häromdagen låg han helt däckad och sov i boxen och likas fölet i andra boxen. Dom springer och leker, biter varandra i grimmorna, drar race runt träden, uppför backen, sparkar bakut och sen står dom och äter hela dagarna. Kommer ut ungefär kl 05.45 på morgonen och in vid 19 tiden.
Igår fick jag ta in dom kl 17 för dom va så trötta så dom la sig och sov :D
Igår reds 3 åringen, uppsuttet från stallet, på bilvägen ensam till ridbanan, INGET utbrott. Vi hoppas det håller i sig...;) han ser så mycket gladare ut i blicken nu! Fölet älskar sin nya kompis och tar avvänjningen helt problemfritt!

här är min 3 åring,,,
så här såg han ut i somras när jag köpte honom!
bukehull.jpg

och nu (förra veckan):
bukehull2.jpg

bukehull3.jpg

MER MASSA! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

visst är AHA-upplevelser underbara! Jag har inte fått den upplevelsen med min 06:a ännu, men så har jag ridit han såpass lite än...(han är ju mest tömkörd) men jag väntar ivrigt på att få känna den! :laugh:

knapplån

OJ vad trött min 3 åring är nu :D
häromdagen låg han helt däckad och sov i boxen och likas fölet i andra boxen. Dom springer och leker, biter varandra i grimmorna, drar race runt träden, uppför backen, sparkar bakut och sen står dom och äter hela dagarna. Kommer ut ungefär kl 05.45 på morgonen och in vid 19 tiden.
Igår fick jag ta in dom kl 17 för dom va så trötta så dom la sig och sov :D
Igår reds 3 åringen, uppsuttet från stallet, på bilvägen ensam till ridbanan, INGET utbrott. Vi hoppas det håller i sig...;) han ser så mycket gladare ut i blicken nu! Fölet älskar sin nya kompis och tar avvänjningen helt problemfritt!

MER MASSA! :banana:

Vilken härlig förändring! Jättebra jobbat! :d

Carre10 Visst är det, jag har liksom legat på moln hela dagen av lycka att det faktiskt går framåt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 785
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama