Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*KL*

Vi har fått lov att använda grannens galoppbana ute i skogen. Helt fantastiskt! En glad och pigg pålle som gärna testar alla växlar och om matte är med när ansats till bocksprång är i antågande... :D
Det är lite kuperat så det är perfekt till att träna upp konditionen inför nästa års fortsättningskurs i hoppning.
Alla borde ha en galoppbana på tomten...synd bara att den tar lite för mycket plats... ;)

Senast ändrad:

Skönt att hon mår bättre.:)
Har du tagit analys på hösilaget hon fått? Om det nu kan vara proteinet som gjort henne gallig. Det var i grovfodret jag menade att det kanske var hög kvot. Gräset nu är det inte mkt protein i.
/ C

Senast ändrad:

Skönt att hon mår bättre.:)
Har du tagit analys på hösilaget hon fått? Om det nu kan vara proteinet som gjort henne gallig. Det var i grovfodret jag menade att det kanske var hög kvot. Gräset nu är det inte mkt protein i.
/ C

Tror faktiskt helt på din idé. Kollade jättenoga igår, när jag tog in hästarna så var hon helt okej i benen. Fick grovfoder som är hösilage och imorse var det lite "galligt".
Jag har inte tagit någon analys ännu, har massor av hö hemma med så att hon får nog gå på det ett tag. Vänjer sig hon till slut vid hösilaget om det har hög proteinhalt eller ska jag bara ge hö?

Om det är väldigt hög kvot i hösilaget, så kommer hon nog att vara gallig på morgonen hela tiden ( men kanske inte så extremt som häromdagen ). Det beror ju på hur mkt du ger oxå. Det är protein överskottet som gör att det blir gallor. Protein överskott som kommer från grovfoder är inte lika illa som när det är av kraftfoder. Jag hade tagit analys och kanske blandat hö och hösilage?
/ C

Om det är väldigt hög kvot i hösilaget, så kommer hon nog att vara gallig på morgonen hela tiden ( men kanske inte så extremt som häromdagen ). Det beror ju på hur mkt du ger oxå. Det är protein överskottet som gör att det blir gallor. Protein överskott som kommer från grovfoder är inte lika illa som när det är av kraftfoder. Jag hade tagit analys och kanske blandat hö och hösilage?
/ C

Okej, får skicka iväg på analys och se. Hon får gå på vanligt hö så länge, skall bli intressant att se imorgon hur hon är.
Tack för hjälpen så länge!

tack ni som kommenterat filmen!

Idag har jag flyttat honom till mitt eget stall "på prov"...ja alltså...såvida han kommer överns med mitt föl i hagen. Dom fick vara ute tillsammans ca 30 min i hagen idag (under uppsikt!) och dom sprang som t-o-k-a-r men det va inga spark eller så, bara full race....ska släppa ut dom imorrn med o kika...vi får se! fölis hängde och drog i hans grimma o ville leka efter en stund iaf! (fast han va såklart livrädd i början för denna stora bjässe!!) 3 åringen däremot såg överlycklig ut! tror han brallade ur allt han hållt inne en tid :D men fölis ska ju inte vara rädd, så vi får se hur det funkar :-)

Tack allihopa, jag måste ju hålla med såklart jag tycker också han är superfin ;) , men era ser ju väldigt trevliga ut nu när jag kikat runt lite, även om jag då är mer av en arab (och isis -fråga in varöfr haha) person generellt.

Har ju inte så mycket att skriva än, väntar tålamodigt på besiktningen på onsdag o att ha ham honom och funderar över i-landsproblem som vad för färg på plats träna han ska få (distans) och sånna löjliga saker haha.

Åh va härligt det låter! Hoppas att det går lika bra i fortsättningen nu.
Tänk va lugn o mysig han kommer att bli då han vågar busa runt i hagen!:)
Du får ta lite kort och visa oss!;)

Min häst har väldig energi ( och kommer att bli ranghög ). Är grymt tacksam mot hans tre valacker som han går med i hagen. De tar udden av överskottsenergin och fostrar honom. Fick byta hage en period, han fick gå med ett äldre sto. Han var inte rolig att hantera då med all energi...

Till alla:
Har / Skall ni raka era treåringar? Jag skall göra det i veckan nu.

/ C

Hur var det med henne idag? Bra, hoppas jag!:)

Moa: Det är väl underbart när ens " största " problem är vilken färg man skall ha på tränset! Njut av det!:). Det är så underbart kul o pirrigt att köpa ny häst ( man gör ju inte det varje dag;) )!
/ C

Jag ska nog inte klippa min om det inte verkligen behövs. Planen är att hon ska få en längre vila i vinter och då vore det skönt om hon kunde gå utan täcke. Men vi får se, än så länge blir hon sällan svettig av det vi gör och förra året fick hon inte särskilt tjock päls

här är lite få bilder från idag:

Dom va ute fram till k. 19...måste vara rena chocken för min 3 åring..haha

buke.jpg

buke2.jpg

buke3.jpg

buke4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Åhh, jag blev helt lycklig och varm i bröstet när jag såg bilderna! UNDERBART!!
Och den lille kaxige fölisen! SÅ härligt!:bump:

-moa-!
Jag har också en arabskimmelvalack-06:a! Och jag har redan löst mitt i-landsproblem. Han ska ha ljusgröna grejer. Limegrönt nästan.
Hoppas att besiktningen går bra!

kl,
Har varit ut på första riktiga mörkerritten. Hade sällskap av 2 nya inhyrningar, 2 äldre islandsston. Vi hade en pannlampa på 3 st. Jag hade glömt min:grin: och i en annan var batteriet slut. Min fick lite tokryck när vi travade först och vi var först och lampan var efter oss. Men när vi skrittat lite och han fick vänja sig vid det så gick det bättre den. Det blev tom en galopp i mörkret. Men han blev busig i sällskap med andra, det är ju iofs inget konstigt. Glad av sällskapet. Vi är ju mest ute själva annars.

Hihi vad kul! Skimmlar passar ju i allt och det gör ju saken mycket svårare ;)

Jag lutar starkt mot illoranget (stavning? haha) och lite lila ihop med det, det är ju lite glatt och unisex ändå men finns ju oändligt många fina färger.
Lime låter coolt!
Har du ingen bild på honom (nyfiken och har inte läst tråden långt bak än)

Fortsätter; Idag var vi iväg toch tränade för instruktör, jobbade "Mållgan" för handen, skritt, öppna, trav, lite öppna i trav. Han var jätteduktig.

Nu ska vi bara lastträna så att jag kan klara mig själv när jag ska iväg. Nu behöver jag hjälp med att lagga på bommen. Har ni tips hur jag kan få honom att stå kvar när jag går bak o lägger på bommen. Jag vill inte sätta fast grimman innan jag stängt bakom.

Han har blivit mkt stabilare och har en spänstig trav, söker sig mer framåt nedåt nu.

Låter som ni gjort väldiga framsteg! Kul!:)

Det enda i lasthjälp jag kan komma på är att du har en longerlina som du tar med dig genom luckan och bak, när du skall stänga luckan och bommen. Ge mat samtidigt ( hönät ), så han har något gott att göra medan du " grejjar "!
/ C

Fortsätter; Idag var vi iväg toch tränade för instruktör, jobbade "Mållgan" för handen, skritt, öppna, trav, lite öppna i trav. Han var jätteduktig.

Nu ska vi bara lastträna så att jag kan klara mig själv när jag ska iväg. Nu behöver jag hjälp med att lagga på bommen. Har ni tips hur jag kan få honom att stå kvar när jag går bak o lägger på bommen. Jag vill inte sätta fast grimman innan jag stängt bakom.

Han har blivit mkt stabilare och har en spänstig trav, söker sig mer framåt nedåt nu.

När jag tränade min så gjorde jag så att jag lastade henne, men jag gick in på andra sidan mellanväggen. Klappade henne hela vägen på ryggen och lade på bakbommen. Detta fungerar ju endast om hästen i stallet kan stå still när man känner längs med ryggen och bak.
Lycka till!

Så fina:)
Måste vara roligt för honom att gå ute lite längre och med trevligt sällskap.

kl. I helgen stängslade vi om vinterhagarna. Vi var färdiga igår precis när det började mörkna och flyttade då ned hästarna från sommarhagarna. Vilda tyckte detta var väldigt spännande och trippade på sidan hela vägen efter de andra hästarna. Det blev mycket spring och bocksprång i hagen. Roligt med glada hästar. Skönt att ha henne närmre stallet också nu när dagarna blir kortare. Kommer inte att klippa henne eller täcka henne. Svettig blir hon sällan av det vi gör än så länge och skulle hon bli det får hon torka upp i stallet en stund.

Häromdagen tömkörde jag henne för första gången på ganska länge. Det gick väldigt bra. Hon söker sig så fint framåt/nedåt och efter en stund söker hon stöd på bettet och formar sig jättefint. Hon tycker verkligen om tömkörningen. Verkar som att det tredelade bettet faller henne bättre i smaken än det tvådelade hon hade tidigare. Själv skulle jag gärna vilja lära mig att arbeta henne på töm. Nu "kör" vi mest. Får se när instruktören kommer nästa gång om vi kan öva lite.

Roligt att läsa om era hästar:)

Jätteroligt att läsa om allas framsteg här :)

Jag travade med min för första gången igår och det gick jättebra! Lekte fram det lite i skogen o det blev till o med några skutt över små hinder typ 20 cm höga :D sen provade jag på banan o efter ett tag fattade han o gick hur fint som helst.. Han har verkligen stora behagliga gångarter..

Passade på att klippa honom härom dagen, tänkte först bara ta halsen eftersom jag inte visste hur han skulle reagera men han stod som ett ljus som om han aldrig gjort annat än blivit klippt så det blev en liten halvklippning :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 785
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama