Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Här kommer en liten snutt från vår tömkörning inomhus idag. Jag har ju skrivit innan att det inte är min grej, riktigt!:crazy:
Kolla ( inte ) min stil när jag far med och lever mig in, jisses:grin:

Tack ni! men oj vad irriterad jag blir på det hackade ljudet.
raderar filmerna, om ngn inte hunnit se så laddar jag upp dom på nytt, men ska bara fixa ljudet! (kan ta ngn dag) det braka i mina högtalare, vet inte vad som hände med den uppladdningen!

(ps, carre - det såg ju bra ut på tömkörningen, tummen upp!)

sådär..nu har jag iaf laddat upp filmen med nytt ljud som funkar.

film

Här kommer en liten snutt från vår tömkörning inomhus idag. Jag har ju skrivit innan att det inte är min grej, riktigt!:crazy:
Kolla ( inte ) min stil när jag far med och lever mig in, jisses:grin:
QUOTE]

Ser ju jättebra ut! Jag flänger och skuttar omkring jag med, har inte riktigt funnit glansen med tömkörningen ännu, drömmen är ju att vara lika duktig som Stilett...;)

Håller med, det ser väll bra ut :laugh:
Jag vill inte ens se hur jag skulle se ut på film :crazy:

Jag tycker det är jätteroligt att se hur duktig _stilett_ är på att tömköra och hur fint hennes treåring går under ryttare. Men jag undviker att tänka på det då jag själv sitter på min treåring. Annars så får jag mindervärdskomplex. :o

Ikväll ska vi på vår andra träning inför instruktör, det ska bli roligt.

Hur ofta tränar ni för instruktör med era unghästar? Hur länge brukar det bli att ni håller på då? (förra gången tror jag vi höll på i max 20 minuter och både hon och jag var SLUT. Hon mest i huvudet och jag i flåset. :angel:)

Håller med, det ser väll bra ut :laugh:
Jag vill inte ens se hur jag skulle se ut på film :crazy:

Jag tycker det är jätteroligt att se hur duktig _stilett_ är på att tömköra och hur fint hennes treåring går under ryttare. Men jag undviker att tänka på det då jag själv sitter på min treåring. Annars så får jag mindervärdskomplex. :o

Ikväll ska vi på vår andra träning inför instruktör, det ska bli roligt.

Hur ofta tränar ni för instruktör med era unghästar? Hur länge brukar det bli att ni håller på då? (förra gången tror jag vi höll på i max 20 minuter och både hon och jag var SLUT. Hon mest i huvudet och jag i flåset. :angel:)

Vi tränar var tredje vecka, håller på ca 30min, aldrig mer eftersom Rosie inte orkar med mer. Enbart jobb i skritt och trav.
Skall träna på lördag men lillan är nog sjuk så det blir nog att åka till vet ikväll efter jobbet... :(

Jag tror att jag ska sikta på att träna var tredje jag med om det går. Rider ju max tre dagar i veckan och man vill ju kunna rida lite själv mellan träningarna också.

Usch då, vad är det som hänt då? Inget allvarligt hoppas jag!

Jag tror att jag ska sikta på att träna var tredje jag med om det går. Rider ju max tre dagar i veckan och man vill ju kunna rida lite själv mellan träningarna också.

Usch då, vad är det som hänt då? Inget allvarligt hoppas jag!

Jag vet inte riktigt vad som hänt, hade ute lokal vet. igår kväll och hon sa att hon troligen växer ordentligt. Hon fick smärtstillande rekommenderat :eek: och skall vila. Ger man smärtstillande till en växande häst??? Alltså Rosie har alltid varit "torr" och ren i benen.
Vet. sa även att hon kan stå lindad under natten, gjorde som hon sa och när jag kom ut imorse så var benen stenhårda, alltså det som jag kände under kvällen hade typ stelnat.
Någon som haft liknande hårdheter? Inackorderingen hemma fick en sådan rekation när hon fick eko godis, hon fick alltså matallergi.
Vi har gått från bete-hö, från hö-hösilage. Alltid varit noggranna med att blanda upp det, kan det har med det att göra???

Får nog bli klinikbesök så jag får tag på en kunnig vet.

Var hon svullen i alla fyra benen?

Ja mer eller mindre, hon har varit ren i bägge fram och haft lite gall-liknande bägge bak. Men igårkväll hade hon i alla fyra, vi lindade efter vet.rekommendation och imorse var benen liksom hårda...:confused:

Låter llite kryptiskt..inte kul att inte riktigt veta och nå´t ändå verkar fel.
Var oxå hos vet igår: Vila tre veckor pga senan i vänster fram:cry:. Hon trampade ju av sig en sko i lördags. Var nyskodd.
Trodde den lindriga hältan berodde på öm sula. Boxvila då hältan inte släppte helt men dock blev bättre, jag var lite orolig för dom fina benen inne i hoven men kände ingen direkt värme..
Jag känner fortfarande inte direkt något utom när man lyfter upp hoven och då en lite tjockare/svampigare kotsenskida än normalt.
Nåväl, enligt vet. kunde hon gå i mindre hage men ska ta det lugnt:crazy:.
Det gör hon faktiskt ihop med hagkompisen och mycke ensilage. Bara jag som oroar mig så det inte blir värre eller återkommande. Fick också en utvärtes gel att behandla med.

Har ni mkt protein i fodret, går gallorna ned när hon rört på sig?
Nu skall inte jag leka veterinär.
Men känner igen detta på min förra häst när han var ung. Då gjorde vi iofs inga grovfoder analyser. Men vid installning från betet och övergången från gräs till hö o i komb med att stå i box på natten gjorde honom svullen. Ibland alla fyra benen, men för det mesta båda bak. Gallorna gick ned efter någon timme i hagen. Jag fick berättat att det var proteinöverskott. Hade inte problem m hälta el så. Detta hade han " besvär " med ett par år varje höst. När detta med analyser och foderstater blev mer upplyst och jag analyserade o lärde mig mer om kvoter osv. Då blev det bättre. Så de senaste åren i min ägo så hade han inte de bekymren.
Hoppas att det kanske är så " enkelt " i ditt fall oxå.
:)
/ C

Jag kan för lite om det för att råda. men hade det varit jag hade jag nog i alla fall ringt till kliniken och rådfrågat dom. Sen utifrån deras svar så hade jag antingen avvaktat eller åkt in.

Även om man nu skulle ge smärtstillande så borde väll det inte ta bort gallorna? Det tar väll bara bort smärtan? (viss smärta borde det ju finnas, så är det ju på människor som växer mycket i tonåren med.)

Jag hoppas oxå att det inte blir något problem av det.

Jag har väldiga problem med tappskor på min häst, SUCK!!!
Det är så tråkigt. Har bytt hovslagare nu efter installning. Tycker att han är väldigt kunnig och noggrann. Men va tråkigt det är att komma upp o han står där utan sko. De far ju runt i hagen som tokar, så det är kanske inte så konstigt.:grin:
/ C

KL

Lalala nu tänkte jag hoppa in här lite hoppfullt, då jag har inskaffat en -06:a arab valack :)
Visserligen är han inte hämtad än o ska först gå igenom besiktning på ondsag, men det borde verkligen inte vara några problem så jag smyger in lite i förväg ;)

Han heter Glissando "Sando" och är arab. Han är väldigt trevlig och cool, och jag ser fram emot att börja utbilda honom lite mer sen. Han är tänkt att bli skolad i akademisk/klassisk dressyr och även prova distans senare.
Såhär ser han ut nu

när han var två år

Tack alla Ni som svarat!

Kan berätta att hon idag mår mycket bättre, dock inte ren i benen men mycket piggare samt ingen feber.

Något som fick mig att fundera... Grovfodret som jag använder mig av nu är en ny typ. Småbalar har ju funnits ett bra tag, men de som jag pressade iår tog vi när det var helt torrt. Hösilaget (lika torrt som hö), plastas precis som de stora, och kvaliteén på dem iår är kanon bra! Det ser riktigt gott ut, kanske kan det vara så som någon skrev tidigare att hon har ont av proteinhalten i gräset. Skall man minska på övrigt tillskott då? Kan ju inte riktigt kassera maten..:confused:
Kanske skall fodra mer med hö i början än med hösilaget? Har blandat i ca 2v, kanske är det för kort tid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 775
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama