Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

förstår du nu hur illa du är på att uppdatera om din tös så att till och med jag glömmer bort er :(

hur har de gått ökat upp maten nått?

Det är tydligt det, ska försöka skärpa till mig :laugh:. Eftersom jag är här inne och läser och följer er en hel del så känner jag mig delaktig trots att jag inte skriver så mycket. Sen är jag rysligt dålig på att ta kort på min kära kuse. Inte har jag sällskap som gör det heller... nåja. Det är väll bara att skärpa sig. *piskar på mig själv lite*

Jag har ökat på maten lite, hon får nu 8dl betfor och ca 1,2 liter havre. Det har ju inte gått så många dagar så det är svårt att säga om det gett någonting tycker jag.
Har ridigt ut ett par härliga långturer på nästan en timme i alla gångarter (hoppat över dike i skogen har vi gjort med, tur att ingen såg oss dock :o) och sen imellan på vardagarna ridigt lite kortare ca 30 minuters svängar. Hon har just kommit på att man faktiskt kan jobba på utan att ha huvudet som högsta punkt, mycket trevligt. :D Nu behöver jag bara korta tyglarna så följer huvudet snällt med ner och och håller "formen" lätt och stabilt i övergångarna mellan skritt och trav.

Igår passade jag på att longera henne lite i hagen medans det var ljust ute. Det har inte gått så bra innan men nu trillade poletten ner.
Fina övergångar mellan alla gångarter i bägge varven och endast ett par mindre utbrott :bow: Mycket beröm och lite äppelbitar gjorde susen.
(innan har hon knappt kunnat skritta ett varv runt mig utan att fara bakåt stegra och spela apa :grin:, men jag tror helt enkelt att hon inte förstått vad jag frågat efter.)

Måste bara skryta med att vi på asfaltsvägen inte ens vickade på öronen när det kom en lätt MC knattrandes förbi oss. En minut senare mötte vi en till MC och hon ryckte till lite men inget mer. Hon är en pärla. :love:

I2359015W676H507V20091012T081514Z.jpeg

Ååååh äntligen lyckades jag!!!! :D nu e jag stolt ;)

som sagt Noblezze, travare/nordsvensk... :)

Jag ser ingen bild, bara en reklam för zoomin.se, måste man vara medlem för att se eller?

Idag har vi haft vår första tömkörning sen 3-årstestet (g-ridprov=):banana:. Han har inte glömt något utan det är nästan tvärtom, han är bättre, lugnare stadigare. Först tömkörde vi i skogen ca 20 min skritt sen på ridbanan/hagen trav i tre varv åt båda hållen o sen ca 10 min skritt i skogen igen. Vi har en mjukstart den här veckan. Kan man vara kär i sin häst? Kan man det så är jag det:love:. Han är sååå snäll o lugn, som en gammal valack:bow:. Kan inte berga mig till första ridturen:bump:=).

*kl*

så har även jag hittat till forts på tråden!
skatan mår fortsatt bra och arbetas nu 4-5 dgr/v med olika intensitet.
vi tömkör 2-3 ggr/v och rider 2 dgr/v i skogen. planen är att byta ut ett tömkörningspass mot lite markarbete inom kort.
ang hoppningen tänkte jag ta några lämpliga enstaka stockar i skogen när andan faller på. inget mer hopparbete för oss förrän nästa höst (dräktig).
bifogar kort film från tömkörningskursen för en månad sedan.
vi fick i uppgift att fokusera på framåtanda och att hon skall få känna sig säker på vad jag vill, dvs inte krångla till det med mycket övergångar, svängar osv. huvudets placering skulle jag ej bry mig om överhuvudtaget i denna fas utan enbart framåt och att bakbenen arbetar ok.
detta har vi nu tränat en månad med jättebra resultat. hon är nu framåt, pigg, glad och stadig. nästa kurs är 31 okt så då får vi se om vi får någon ny uppgift.

http://www.youtube.com/watch?v=dp832mk0BoI

Kul att " höra " från er igen! :laugh:

Det där såg RIKTIGT bra ut! Hon ser väldigt ädel och fin ut!

Just att fästa linorna så lågt är något jag tar till mig. Jag har något hål över där ni hade. Men tror det skulle va kanon för min häst att flytta ned ett hack till.Han är inte lätt att få i låg form från marken. Går i för hög form för sin ålder om han får välja själv.
Däremot mkt bättre när jag rider honom.
Detta skall jag testa i veckan!:idea:
/ C

här kommer en stilstudie på en trotsig 3 åring.
Jag satt på han (red) i ca 10 min skritt, men han kändes lite..spänd.
så när ridlektionen började (hann bara skritta i 10 min) så valde jag att tömköra av han istället ute (han har vilat några dagar) ja tjeeennna.

1.jpg

Han trivs inte med lägre tömfästning, blir helt vansinnig...
så bytte upp igen till den högre men han va långsint ett tag ;-)
2.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

11.jpg

Men sedan så blev han sitt vanliga jag...
16.jpg

stoooor galopp
18.jpg

JISSES!:grin:
Måste säga att bilderna blev uttrycksfulla.

Men INTE kul att sitta på en krutdurk, som är tre år! :angel:
Han har ju en grym energi för sin ålder ( som jag vart avis på ibland;) ). Men man vill ju ha den energin på rätt sätt.
Hoppas han lugnar sig tills nästa tur. Har du ingen möjlighet att lösgaloppera honom?
/ C

Han energi är det inget fel på :D en väldigt framåt häst..fast visst finns det pass då man känner att "soppan går ur honom" också. Iof inte så ofta men dom förekommer också.

han rör sig för lite i hagen, står typ på samma fläck hela tiden...är väl så när dom inte är så vana att gå i hagar innan dom vänjer sig antar jag. Om jag vågar så är tanken att ta hem han till mitt stall en tid och låta han gå med fölisen i hagen (min 09.a) men är lite reserverad..(medans fölis mamma får åka iväg och avnäjas från sonen sin...) han är ju runt 170 och fölis är så liiiiiiten. Eller så har dom skitkul och leker som tusan i hagen :laugh:

Ja, man vet inte förrän man prövat:)
Det är otroligt vad flocken har betydelse för hur hästarna uppför sig i hagen. Min lilla har varit lite "hunsad" av ett äldre sto. Men nu när stoet flyttat till en annan hage vågar hon busa mer i hagen igen. Igår lekte vi: jag sprang utanför hagen och Vilda på insidan. Jag "travade" - hon travade, Jag galopperade - hon galopperade. Jag gjorde halt - hon gjorde halt etc. Innan har hon varit lite frustrerad över att de andra inte vill leka och därför försökt med ett och annat barn i hagen, vilket inte varit så lyckat eller uppskattat. En liten utsvävning;)

kl
Annars går det bra för oss. Vi har tagit det ganska lugnt med ridningen, men var ute förra veckan med en annan häst och ryttare. Hon var väldigt följsam trots att det blåste halv storm och soptunnorna vi passerade låg ned istället för att stå upp (väldigt konstigt). Ett litet sidosprång vid första soptunnan som sedan undersöktes ordentligt med mulen. En liten galopp blev det också på hemvägen. Då gick det undan och matte fick bromsa litet tyvärr, pga rädsla att ramla av. En spansk bomlös sadel är fantastisk på många sätt, men ger inte något jättebra stöd när det går undan i fältsits;) Roligt hade vi i alla fall och hon verkade förstå galoppfattningen.

Jag har litet dåligt med nya bilder/filmer. Men satte ihop några klipp som en hyllning till min lilla häst. Jag har nu haft henne i snart två år. Att skaffa unghäst som första häst är det bästa jag gjort. Hon har utvecklats otroligt på de här åren och börjar nu mogna. Alla trotsperioder vi kämpat oss igenom, all träning samt umgänge vi har och haft ihop börjar ge utdelning. Är så stolt över min lilla.
Vivwi
[/URL][/IMG]

här kommer en stilstudie på en trotsig 3 åring.
Jag satt på han (red) i ca 10 min skritt, men han kändes lite..spänd.
så när ridlektionen började (hann bara skritta i 10 min) så valde jag att tömköra av han istället ute (han har vilat några dagar) ja tjeeennna.

1.jpg

Han trivs inte med lägre tömfästning, blir helt vansinnig...
så bytte upp igen till den högre men han va långsint ett tag ;-)

JISSES, vilket humör...;) Kul med pållar som har egen vilja. Ska faktiskt iväg och tömköra min lilla idag, ska se om jag kan bjuda på en film ikväll...

KL

Har inte riktigt haft tid att uppdatera här, men allt är bra med mina 2006;or. Göstas inridning är påbörjad mer rejält nu, och går väldigt bra. Han sköter sig alltid exemplariskt, verkar inte ha några dåliga dagar. Den andra (lilla) 2006;an gör också framsteg, börjar bli trevligare att både hantera och rida. :)

KL

Var ute i paddocken igår och tömkörde Rosie, gick jättebra hela tiden och hon gör framsteg varje gång vi tränar.
Skulle ju bjuda på en film men helt plötsligt så går säkringen till alla lampor utom två så vips, där försvann lyset :mad: Gillar inte det här med höst och vinter...
På lördag så skall vi träna för tränare och då är det dagsljus och då kommer det en film...

Gösta blev travad med ryttare för första gången idag. Behöver nog inte säga mer än så. :D :love:

71264.jpg

men oj så söt :love: och jättefint träns!

jajjamensan,,,en kille som vet vad han vill och visar vad han tycker & tänker

härlig film och givetvis superfin häst!

ja absolut...märks så tydligt på främst unghästar om dom inte riktigt trivs i hagen. Mina hästar är inhyrda och markbrist = små hagar, dom flesta står en och en. Min andra häst bryr sig inte ett jota (han trivs super) men unghästen känner sig nog lite oaktiverad (blir ju bättre när han blir äldre dock..)

här är den nyaste filmen på 06.an...fast det är även 2 till av våra hästar med, men den bruna är 06.an! fast det vet ni ju redan! välj gärna HQ på filmen så blir filmen större. (musiken kan hacka lite i slutet)

film

den går att se i bättre kvalité här:
film

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 775
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur