Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tack för svaret!
Halvblod, jo fortfarande en halvsyrra till din Sickan ;)

Jag är medveten om att 9dl havre inte blir speciellt mycket. Samtidigt så är ju tre kg nära 6 liter och det låter som MASSOR för mig.

Men det är därför jag frågar. För det kan mycket väl vara jag som är allderless för "feg/snål" på kraftfoder.
Det kanske är så att en normal lite seg kuse utan problem kan/behöver peta i sig 3kg havre per dag för att det ska hända någonting?!

Dom går fortfarande i stor hage och betar stor del av tiden. Sen får dom fri tillgång på hö, men det går inte åt speciellt mycket av det än.
Vi kommer fodra med hösilage senare i höst och vinter. Det är analyserat med bra värden och en kvot på över 8.

Jag är medveten om att 9dl havre inte blir speciellt mycket. Samtidigt så är ju tre kg nära 6 liter och det låter som MASSOR för mig.

Jag vägde min havre: Ett fullt " krafft " mått ( är väl ca 1 liter ) vädge 0.8 kg.

Jag har vart feg med att fodra på med kraft foder innan. Men insett att jag måste. Jag ger 4 kg havre / dag nu.
/ C

Ett fullt kraftmått är väll 1,5 liter eller?

4kg, ja det känns ju som att jag utan att få dåligt samvete kan öka på hennes giva rätt ordentligt.

På vilket vis har du "insett att du måste" ge 4kg? Tröt orken och det hjälpte? Eller var det för att hålla hullet på kusen? :)

Nu tänds ett litet hopp här att få lite extra fart på min älskling :angel:

Nu har ju jag en ponny som inte kan jämföras med ett halvblod:angel: Men hon får en näve grund och 1kg hö på kvällen. Hon är i dagsläget överviktig. Har inte så mycket ork, men försöker rida ut och busrida så hon ska få upp kondisen, och så rider jag lite kortare tid istället.

Jag rider också ut i skog och mark mestadels av turerna. Kondisen tror jag inte det är något större fel på igentligen. Hon blir otroligt sällan fråsig, lite svettig under sadeln har hon blivit ett par gånger då det varit varmt ute och jag ridigt på i lite friskt tempo.

De gångerna hon är som segast på banan är hon inte alls flåsig och verkligen inte i närheten av att vara varm eller svettig.

KL

Igår var jag och stallkompisen ute och red. Det var ju naturligtvis bäckmörkt och vi var överpackade med reflexer. Vi hade varsin pannlampa på hjälmarna och belös en liten fläck framför oss.
Men jisses vad mörkrädd lillan är :eek:. Hon trodde verkligen att det skulle komma en hästätande varelse var tionde sekund. Haha, egentligen gulligt..Så hon tog fram tilliten och förlitade sig helt och hållet på mig. Love her :love:

Några av Era som reagerar mycket på mörkret?

Nej, hon reagerar inte på om det är mörkt ute, visst att hon höjer huvuder och undrar om det knakar till i skogen brevid oss. Men det är hur lungt som helst att rida henne i totalt mörker.
Men så har jag sen dag ett jag fick hem henne varit ute i alla väder och tider så det är inget speciellt för oss att ha lampor och reflexer och fladdrar i mörkret. Vilket är otroligt skönt, eftersom vi bor ute på landet i mörkret. :laugh:

I söndags tog jag hem min "lille" kille. Han är tunn så det var i sista stund, nu är det bara mat som gäller. Kommer att börja tömköra honom i skogen under 2v sedan ska han sättas i gång på allvar. Det kommer att bli så rolig att börja rida honom igen:laugh:. Trodde aldrig att sommarkollo med jänmåriga (3 st 3års hingstar) kunde vara så bra för mognaden. Han har blivit SÅÅ snäll, inget nafsande inget bökande, inget stegrande när han ser stona. Han beter sig som en valack:o. Visst pratar han när stona står vid grinden och snackar med honom men jag behöver bara schyssa så slutar han. Han är otroligt lugn i blicken. Han är UNDERBAR:love:.
Den här veckan blir det bara fastställande av gamla rutiner stallet-hage-mat-tjejerna. Tömkörninen börjar på måndag:laugh:. Sitter nämligen med min lilla hund som skulle ha valpat igår, så hans träning får vänta veckan ut.

kl

Är det några fler som fått tjuriga hästar så här på hösten? Thengilya är väldigt retsam och mycket jobbig i sitt humör, ena stunden glad och nöjd, andra irriterad och tjurig med öronen bakåt och tänderna i högsta hugg...Suck... det som gick så bra!

beror säkert på pälsättning, men även kanske pga mjölktänder?

Jag tänkte på det när jag postat inlägget..Det är ju 1.5 liter i ett krafft mått.
Känns mkt att jag ger min 4 kg. Jag har i ryggmärgen att det skall vara fri tillgång på grovfoder o endast lite kraft foder.;)
Men jag har fått tänka om.

Allt beror visserligen på värdena i höt / hösilaget. Men min hinner inte äta så mkt hö som han kanske skulle behöva. Vi fodrar 4 ggr / dag. Han går inte ensam och det finns inga möjligheter att ge fri tillgång på grovfoder ute där han är uppstallad. Han får 1.5 + 3 + 2 + 5 kg hö / hösilage / dag.

Det är främst hullet som gör att jag ger så mkt havre. Han har vart tunn de senaste två somrarna efter betet. Ändå tog jag hem honom i slutet på Augusti denna sommaren. Bra bete, men han faller ur väldigt lätt har jag märkt.
Han har tagit sig väldigt bra nu iaf.

Kort från idag. Både jag och Pappi är för rastlösa för att stå still!
pappi7okt2.jpg

okt07.jpg

Mitt förra sto var kinkig på hösten och våren pga pälssättningen. Jag gav Biomag(magnesium) och dubbel dos B-vitamin i 2 veckor sen normal dos tror jag eller om jag fortsatte med dubbel? Hon blev iallafall mycket bättre och inte så känslig och grinig. Det var nog bara första gången jag gav biomag. Sen gav jag endast B-vitamin. B-vitamin gör det ju inget om man överdoserar eftersom överskottet kissas ut.

:d mums vilken goding :d

jag ska öka på havren lite mer nu så får jag väll rapportera här sen om det blivit mer sprutt i fröken ;)

Den minsta av 2006;orna, idag. :)

71100.jpg

Knapplån!

Liten filmsnutt på min pålla: http://www.youtube.com/watch?v=r3tVyPrVPSk

Jag har varit rejält sjuk i feber en vecka, så det är min älskade sambo som för första gången longerar Disa. Mest bara för att hon skulle få röra lite på sig och få lite hjärnjympa i alla fall. I vanliga fall tömkör jag oftast, men tyckte att det kanske skulle bli lite väl avancerat för sambon.

Har i alla fall flyttat hem Disa från utbildaren till vårt nya stall nu, men inte hunnit rida något på grund av sjukan. Hoppas kunna göra det lite nästa vecka, sedan blir det lite vila.

Hej! ny i tråden ville bara titta in och säga det att jag har en korsning hemma född 12 maj-06
mamman är varmblodig travare och pappan norsvensk! Super trevlig häst!

Har tyvärr ingen bild men kan fixa det om så önskas :)

Ha de bra med er!

Klart vi vill se bilder! :) Välkommen till tråden.

*KL*

Är sjukt nöjd med min pojke :)

Han var en riktig slyngel när han stallades in i början av sep, han hade då gått på lösdrift i 11 mån o "glömt bort" hur man skulle uppföra sig så det fick vi börja med att ta tag i vilket iofs inte tog så lång tid så det var skönt :)

Har ridit honom ca 10 ggr totalt, varav 4 av gångerna var i mars/april o sedan fick han vila till mitten av sep.
Han verkar förstå väldigt snabbt, står still när jag ska upp o när han väl fattat att vi faktiskt ska gå så knatar han på bra. Har bara ridit honom själv (utan lina el ledare, bara sällskap) 3 ggr ute.
Han är väldigt stabil i skallen o det är inte mycket som bekymrar honom, nu sist red vi över en bro som går över en starkt trafikerad väg o det enda han gjorde var att rycka till lite när det kom en lastbil under oss. Red även längs med denna vägen o det var heller inga problem. Bromsen fattar han med små hjälper. Han söker sig även fram o ner, skönt att slippa en stjärnkikare :D.
Det enda han varit lite bråkig med är när man ska tränsa men det har blivit mkt bättre på bara det 3 sista gångerna.

Svarar även på foderfrågan
Han får ca 12 kg hösilage
0.3 kg betfor
0.4 kg Lympos sport
mineraler o lite äpplen

Passar på att slänga in en fråga oxå: Undrar om nån har nåt tips på sadel (hopp) för en lite rakare rygg med bra plats för manken med bra klossar fram o bak? Har en prestige GS på honom nu men den är för böjd i bommen o glappar en del bak.. Jag vet att han kommer att muskla sig o att prestigen kanske kommer att funka bättre då men skulle ändå vilja ha en med bättre passform nu så får jag byta sen. Sadeln behöver vara ganska vid, tror Prestigen är 36 o den passar.

Bild från förra sommaren

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 774
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama