Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

I morgon kommer en snäll bukefalist och ska hjälpa mig att börja tömköra Sickan, ska bli spännande att se hur de går :) Ska fota massor om jag inte behövs som medhjälpare. Sitter och njuter varje gång man ser Stiletts filmer och tänker, så duktigt vill jag också vara på att tömköra. [/QUOTE]

Hur gick det? Är så nyfiken och vill se MASSA bilder!:banana:

kl

Nya bilder på mej & Jack

jack1_55295217.jpg

jack3_55295253.jpg

Det är ganska exakt ett år sen inridningen började:)

Vi går helt på dagsformen, varvar promenader, tömkörning, löshoppning, (ridning) med vila. Har inget schema. Hon börjar bli väldigt överbyggd igen, så ridningen tar vi det lugnt med just nu. Dags att mäta:)

Vilodagar: Bete samt ca0,5kg hö morgon och kväll. Det har ju blivit kallare nu. Dagar med aktivitet: 1dl Betfor, 0,5 dl mineraler, 0,5dl unghästkraft, 15 ml B-vit, 40 ml foderkalk. (skriver inte vikterna för det väger nästan ingenting;))
Går fortfarande ute dygnet runt och är fin i hullet:
DSC00537.jpg

Senast ändrad:

Det gick KANON BRA! Både Sickan och "Jordgubben" gjorde ett kanon jobb.

Blev inga bra bilder men Jordgubben hade tagit med sig kameran, så jag fick äntligen film på Sickan när han gör nått annat än att bara dra benen efter sig :)

Passet var väl kanske inte den bästa dagen att börja tömkörning med då en av stallets hästar hade kolik, och de var dssutom stallet sto som Sickan han stor pejl på och är alltid hingstig mot henne. Så i början var han lite nojig och okontaktbar men efter att han fått springa av sig en gång visseligen lite ofrivilligt från Jordgubben så sprang han lite med tömmarna i eftersläp tills han fattade att de inte var nått farligt och sen gick det kanon för att vara grabbens första gång.

Var så kul att se att han fann sig i de snabbt och blev nyfiken på vad som skulle hända. Jag får dock börja öva lite mer på rösten när jag linar honom, då halt fattade han inte så bra. Jag använder knappt tyglarna utan bara vikten när jag ska stanna honomnär jag rider, så han fattade inte riktigt vad som pågick där i början.

Ett väldigt kravlöst pass som jag var super nöjd över. :bow::love::love::bow:

Men snacka om att han är inne i en "älga fas", min stora baby rör sig och ser ut som en älg *skrattar*

Film , Film , Film

Detta ska vi göra regelbundet :)

åh kul att se nått från er :)

*KL*

Jag är nyfiken på hur mycket era 06or går och hur deras foderstat ser ut.
Hur stora är de och i vilket hull?

Min dam har två fasta vilodagar just nu-måndagar och fredagar.
Varvar tömkörning, ridning och promenader på hennes aktivitetsdagar.
Ser jag att hon verkar trött så lägger jag in en extra vilodag.

Hon är 172 och tunn just nu och behöver bygga muskler.
Hon står på 13 kilo hö, 3,5 kg Hippo Alfa samt betfor,olja och linfrökuber.

Hur ser det ut för er?

Nisse den nya vilar bara just nu, ska vila i alla fall tills november, vi går dock på promenader men inget annat. Han är 168 hög. Han äter 6kg hö + 2 kg lucern, 3 kg havre, 1 kg avels musli, 0,2kg betfor, 0,3kg kwiik beet. Chevlinal, kalk, linfrö olja, och loppfrö. Sen eftersom han har en lätt skada så ätaer han just nu djävulsklo, bioglucosamin samt synoviCort.

Sickan är 174 hög och jag har nu börjat att sätta igång honom, dock blir de aldrig mer än 3 pass i veckan arbete sen alltid någon promenad i veckan blir det. Han äter 7kg hö + 3 kg lucern, 2,5 kg avels musli, 2 kg havre, 0,3kg betfor, 0,4 kg kwiik beet. Chevinal, kalk, linfrö olja, nypon, biotin och lippfrö.

Sen har båda fri tillgång på halm i hagen.

Havregryn

Ser ju jättebra ut! Ska också börja tömköra, är dock inte lika duktig som de flesta här är men får jobba på det..

Ser jättefint ut. Han verkar tycka om det också "älgen". Visst är det kul med tömkörning:)

ser ju jättebra ut :-) visst är det roligt att tömköra!!
min 06 a gick kurs (ridning) fre och lör, har vilat sön, mån, tis och igår (ons) tömkörde jag och idag (tors) tömkörde jag...har filmat också, får se om det blir ngn film också...

knapplån...

till Pellis..

min 06a äter:
15 kg hö, 1-2 kg krafft Groov, b-vitamin, 6 dl betfor och 1 kg Lusern + lite morötter.
Per dag alltså, detta är fördelat på 4 fodringar/dag.
Utöver detta så har han även en sån där hundgodisboll som är fylld med Krafft Groov som han har i boxen = håller sig aktiverad.

Han är ca 170 hög.

ser fint ut! vilka fina bilder för att vara fotade i ridhus också!

Idag var vi ute på en sväng och vi testade 3-4 galoppsteg idag! visserligen var fattningen superful och klumpig från min sida men hon galoppsade! första gången för mig på henne! Nu blir det tömkörning mera och öva upp galopp kommandon och stärka upp henne lite mera!

Åh, vilken trevlig takt han har i traven och det verkar finnas en hel del gång att jobba med hos honom, f-n vad roligt att få se film! Och jag ser framemot att få se fler filmer (och ja, jag ska komma ner och se honom live nångång:D)

Nu kommer ett gäng filmer från mig på 06 an.
Är inte så nöjd med filmerna då jag tycker dom blev så dåliga i kvalitén.
Min kamera är ju så gammal nu :mad:

Först från ridkurs där jag lånade ut hästen. Va riktigt skönt att vara läktarryttare istället och får njuta av sin fina häst. Råkade bli ett tömkörningsklipp en kortis i början av denna film, orkade inte ta bort det.
Väljer man HQ på filmerna så ser man dom i större format.

Film

tömkörning igår. Kameran är inställd på läge "P"
Film

Tömkörning idag. Kameran är inställd på läge "sport"
film

Vet inte vad som blev bäst utav "P" eller "Sport"...
(passen när han blir tömkörd så blir han alltid avskrittad ute i skogen efteråt...)

Senast ändrad av en moderator:

Ja se där det såg inte så pjåkigt ut på film...nästa vecka tar vi det igen....

*Stilett* Har en undran till dig rent nyfiken bara, varför en sådan hög tömsättning på din pojke? Vad ser du för för-och nackdelar med den?

Vilka fina filmer ni har på era pållar:)

Idag är jag riktigt nöjd med lilla Mira! Jag har ridit själv i skritt för första gången och sen travat flera varv på lina. Hon sköter sig över förväntan:D Har även hoppat upp i stigbygeln utan att hon brydde sig. Nästa pass ska jag försöka att trava själv!

Jag har det mest för att jag tycker tömmarna löper lättare förbi rygg/rumpa då jag byter varv ofta när jag tömkör och lägger in så mycket vägar som kräver att tömmarna löper om fort. Sätter jag dom längre ner så blir jag beroende av att bara vara i samma varv och stanna och koppla om.
Han går inte heller bättre med en lägre tömsättning, han blir mera stressad och drar nästan runt gjorden och skjuter ut bogen allt han kan, så den högre funkar bättre för oss. (Även om han blir hög i form imellanåt, men jag har dock bättre kontroll över min heta kille...)

däremot har jag imellanåt kopplat på en chambon för att han ska söka sig lite lägre och det funkade mycket bättre än att sätta tömmen lägre eftersom jag fortfarande blir fri med tömmarna på det sättet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 760
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama