Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Longerade Gösta idag och han var så duktig. Ska sitta upp på honom på söndag, om vädret tillåter.

Andra 2006:an blev också longerad idag, dock med ryttare. Hon har lite olater sedan tidigare(:mad: :crazy: :() som jag gärna vill ta ur henne så fort som möjligt, låter man henne fortsätta så är risken att det blir rätt drygt att ta ur henne det sedan. Så linan var på för säkerhetsskull. Gick bra och hon skötte sig perfekt även när linan var bortplockad. Vilket är ett stort framsteg!

Imorgon blir det vila för båda två.

*kl*

Nu var det längesedan jag skrev här!

Sam växer och växer och ja, nu har jag i och för sig inte mätt honom på länge - men innan sommaren var han i alla fall 171 cm. Han är en sen 06:a så än så länge rider jag mest ut i skogen på honom, skrittar och travar och svänger mellan träden. Sam tycker att livet som ridhäst är jättekul, jag hoppas att det fortsätter att gå så här bra!

SAMWISE020.jpg

SAMWISE030.jpg

SAMWISE039.jpg

SAMWISE053.jpg

SAMWISE082.jpg

SAMWISE083.jpg

SAMWISE086.jpg

*kl*

Nu var det längesedan jag skrev här!

Sam växer och växer och ja, nu har jag i och för sig inte mätt honom på länge - men innan sommaren var han i alla fall 171 cm. Han är en sen 06:a så än så länge rider jag mest ut i skogen på honom, skrittar och travar och svänger mellan träden. Sam tycker att livet som ridhäst är jättekul, jag hoppas att det fortsätter att gå så här bra!

SAMWISE082.jpg

Jättefin kille!!! :d Vilket fint huvud han har, du har aldrig tänkt på att testa en annan nosgrimma? Så huvudet kommer fram?

Hoppar in och tackar för mig i den här tråden. Min 06:a har idag åkt till fodervärd med sikte på senare köp.

Jättefin häst, men det härligaste av allt är ändå din uppsyn. Du ser superglad ut på varenda bild! :laugh:
Själv har jag klövat runt på hygget med 06:an idag. Det är snart älgjakt och då håller vi oss borta från skogen ett par veckor.

Jättefin kille!!! :d Vilket fint huvud han har, du har aldrig tänkt på att testa en annan nosgrimma? Så huvudet kommer fram?

Tack! :) Jo, han ska inte ha en sådan nosgrimma i framtiden, bara fram tills tänderna skiftats klart. Jag anser att det är en remontnosgrimma eller en pullarnosgrimma som stör minst då de byter tänder, och jag har ärligt talat inte hittat någon tillräckligt stor remontnosgrimma! :eek: Så det får bli den här ett tag framöver. :)

Tack! :) Jo, han ska inte ha en sådan nosgrimma i framtiden, bara fram tills tänderna skiftats klart. Jag anser att det är en remontnosgrimma eller en pullarnosgrimma som stör minst då de byter tänder, och jag har ärligt talat inte hittat någon tillräckligt stor remontnosgrimma! :eek: Så det får bli den här ett tag framöver. :)

Det är svårt med utrustning när det inte passar :) Ska faktiskt testa pullar på min med, har bara inte blivit av..

Hejsan !

Jag har en 06 efter Ragazzo som jag börjar komma igång med så sakteliga, rider ut och tömkör, bor precis intill havet så vi rider en del på stranden, och det gillar hon såå =)

*kl*
Undrar om frågan varit uppe här förut, men jag hittade det inte...

Ger ni extra kraftfoder till era 06ór som rids ca 3 dagar i veckan? Hur mycket och vad i så fall.

Min tjej är "normalpigg" (precis lagom för mig ;)) ute, men i paddocken är hon så seg. Tränaren föreslog att jag skulle ge lite kraft åt henne.
Nu har jag givit ca 6dl torr betfor, ca 9dl havre och 4dl luzern. Men det är just ingen skillnad alls.

Det vore intressant att se vad ni ger utöver grovfoder, salt, mineraler och vatten.

Jag jobbar så klart på att få upp motivationen på ridbanan då det är den som tryter först och främst. Men om jag kunde få henne lite mer på hugget med hjälp av lite extra foder så skulle det inte skada det heller. :)

Vi har på tok för dåliga värden på höet för att de ens ska kunna gå i hagen och skrota på dom värdena. En jobbande häst coh speciellt en växande häst måste ha byggstenar i massor för att orka. Men har man sedan en kanon hö så dom klarar sig på bara de, tummen upp.

cterar vad jag skrev tidigare i denna tråd om mat:
Nisse den nya vilar bara just nu, ska vila i alla fall tills november, vi går dock på promenader men inget annat. Han är 168 hög. Han äter 6kg hö + 2 kg lucern, 3 kg havre, 1 kg avels musli, 0,2kg betfor, 0,3kg kwiik beet. Chevlinal, kalk, linfrö olja, och loppfrö. Sen eftersom han har en lätt skada så ätaer han just nu djävulsklo, bioglucosamin samt synoviCort.

Sickan är 174 hög och jag har nu börjat att sätta igång honom, dock blir de aldrig mer än 3 pass i veckan arbete sen alltid någon promenad i veckan blir det. Han äter 7kg hö + 3 kg lucern, 2,5 kg avels musli, 2 kg havre, 0,3kg betfor, 0,4 kg kwiik beet. Chevinal, kalk, linfrö olja, nypon, biotin och lippfrö.

Sen har båda fri tillgång på halm i hagen.

Sen kan de ju också vara så att din lille tappar lusten i paddocken och tycker det är trist. Men en arbetande häst mår inte dåligt av extra mat.

missat att du skrev de där med motivationen. Men var de ett halvblod du hade? de lilla havret du ger ger inte mkr energi alls. Har du analys på höet? annars lek med havren och öka den succecivt och s evad de blir av med henne. Man ska inte underskatta havre, en riktigt bra foedre medel.

Idag ska Sickan tömköras igen :)

Hoppas snälla lilla Jordgubben tar med sin kamera igen så kan jag få film än en gång. Håll tummarna att han sköter sig. Igår skrittade och travade jag ute på åkern, och han var som ett lamm även när mörkret föll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 760
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama