Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

vr-08084.jpg

Min Akribori är en cool valack som jag red in i våras. Visades på treårs som klass 1 både dressyr och hopp, detta passar mig mycket bra eftersom jag vill ha en allround häst med god ridbarhet och bra hoppförmåga. Det är min första "riktiga" unghäst så jag är fortfarande otroligt glad att vi fixade treårs. Funderar på kvaliten nästa år men får se hur han utvecklas.
Men det är så HIMLA skojigt med en unghäst. Det är lika roligt nu som när jag gick på mellanstadiet...:D

trerstest-09005.jpg

En bild till på min kille...
Jag har följt tråden läänge...så jag vet lite om din carre. Blev lite nyfiken på den andra akribori...:grin:

*kl*

akribori ger verkligen fina pållar! vi har en akriobori 06.a i stallet som är snygg och rör sig som en gummiboll.

idag har vi haft tömkörningskurs igen. vi fick så mycket beröm att jag höll på att spricka av stolthet:o
råden vi fick nu är att inte bry oss så mycket om skritten, den kommer så småningom. om man stressar henne att gå på i skritten blir hon mer kort och tappar takten för att vara till lags. jag skall låta henne gå på i lagom tempo så hon håller sin takt och sedan kommer bjudning och längning om ett par månader.
sedan skall jag förböja henne lite till hö i galopppen så hon stretchar ut sin lite stelare vänstersida.
hoppas kunna ladda upp lite bilder senare.

ang vintervila kommer vi träna "intensivt" i november (bokat ny tränare=super spännande!) och sedan får vi se i dec om hon känns fräsch blir det nog bara vila över julveckan och sedan från jan/febr långsam nedtrappning varefter dräktigheten gör sig påmind.
men minsta lilla hon känns trött i knopp eller kropp blir det extravila såklart.

Senast ändrad:

Åh så fin han är! Och vad kul att det går så bra.:laugh:
Passi: Hade ingen aning om att din var efter Akribori!? Han är hingst, om jag inte blandar ihop? Jätte fin han oxå!:d
/ C

Egentligen menade jag "supmahs" akriboriavkomma men det är lika roligt med vilken som... Din ser trevlig ut och ganska hög, eller ser jag fel på fotot. Många akriboriavkommor jag träffat har varit ganska stora. När jag köpte min (som 10 månaders bäbis) hade jag tänkt mig en liten lagom pålle och säljaren trodde inte att han skulle passera 165 cm, men han har växt och växt och var i maj 168 cm. Men som tur är så upplevs han inte stor och tung att rida utan känns ganska lagom faktiskt.

lite kl

Jag har lasttränat idag. Vi har åkt en hel del, så han är van med transporten. Men nu har vi lärt oss att lasta och lasta ur utan medhjälpare. Så skönt, då kan vi kanske åka lite som vi vill snart.

Apropå Akriboripållar, så delar min 06:a lösdrift med en Akriboridotter, 05:a. Snygg, stor, men mycket häst just nu! Massor av nerver. Mognadsfråga kanske.

kl

Idag har vi longerat igen, har gjord detta två dagar i rad och i morgon ska vi upp och skritta igen på henne innan hon får ett par dagars vila. Igår var en förskräcklig dag tur att jag inte satt på då hade jag fart av snabbt. Min dam är så egen. Har hon en dålig dag är hon som ett monster, då skulle man inte kunna sitta upp på henne för hon skulle bara ha av dig. Andra dagen kan hon vara guda snäll och coooool lugn, men det är väl lite så men unghästar....

knapplån

vad roligt att läsa om era hästar och trevligt med bilder i tråden!
Idag har min 06.a fått prova att hoppa några språng på ett hinder med ryttare (70 cm) Vilket gick fint! :laugh:

KL

Var ett tag sedan jag skrev här, tyvärr. Gösta är riden en hel del nu, och han är otroligt samarbetsvillig och positiv. Inga som helst svårigheter/konstigheter. :bow: Väldigt uppskattat från min sida. Det vi har kvar är att få lite "fler timmar med ryttare på", sedan är det dags att lämna vidare honom till en ryttare i rätt ålder. Tur det dröjer ett tag till, kommer sakna honom så mycket.

Ska försöka ta några bilder någon dag.. Var ett tag sedan nu. :)

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag äntligen fått ordning på filmen från träningen i lördags. Om någon har koll på ett bra konverteringsprogram för .vob filer så PM;a gärna mig.
I filmen så står det text mitt i bilden, försök undvika denna, visas då jag ej löst licens för programmet..

I övrigt så gick träningen riktigt bra. Linda som hjälper mig sa att det är dags för level2 och hon var riktigt stolt över framgångarna. Lustigt att jag själv känt allt som ett steg bakåt. :D Såg även nu att det bara är i högervarvet, måste ha missat att klippa in från vänster. Det får hållas till godo tills nästa gång

Här har Ni filmen

http://www.youtube.com/watch?v=n6Ie0ChM1og

Kommentera gärna! :)

Du har verkligen en jättesöt häst:) Däremot hade jag ridit mycket mer framåt och satt igång bakbenen så att dom börjar arbeta. Annars tycker jag att du sitter fint. Tänk bara på dina händer :)

kl
Jag har inte varit inne här på ett tag men det har iaf gått bra med den lilla araben som jag håller på att rida in. Men just nu har hon vila och det kommer nog fortsätta ett tag:)

Du har verkligen en jättesöt häst:) Däremot hade jag ridit mycket mer framåt och satt igång bakbenen så att dom börjar arbeta. Annars tycker jag att du sitter fint. Tänk bara på dina händer :)

kl
Jag har inte varit inne här på ett tag men det har iaf gått bra med den lilla araben som jag håller på att rida in. Men just nu har hon vila och det kommer nog fortsätta ett tag:)

Tack, ska hälsa henne det ;) Jo det här med att rida framåt, något som tränaren tjatade om hela träningen i lördags, har inte den kraften som krävs för att skjuta på henne. Emma behöver träna...:cool:
Skall förbättra händerna :angel:, ska även länga lädrena några snäpp.

Tack!

jag tycker det ser fint ut. du rider mjukt och följsamt och din häst ser nöjd ut.
farten kommer skall du se! hur är den att rida ut på? om det är mer fart ute kan du ju bygga muskler och kondition på hästen där. och sedan styrketräna själv också om du tycker det behövs;)

man får akta sig att fastna i tempo-fällan med de små... risken finns att man bara sitter och klämmer och klämmer och hästen blir ger mer och mer motstånd ala tuggummi.

vi hittade bjudningen mhja uteritter -skatan var seg och vinglig på ridbanan ända tills vi älgat på rejält i alla gångarter i skogen ett tag.
(nu känns det som vi har motsatt problem på banan... :grin:.)

idag har vi iaf haft en underbar dag med uteritt och avslutning med galopp över fältet mot stallet och med sällskapet galopperande bredvid. fantastisk känsla att kunna göra detta (med en treåring dessutom) utan att vara det minsta spänd eller rädd:banana:. mina tidigare hästar har jag aldrig vågat detta på:o

och nu är det bokade träningar 9e, 16e och 23e hos nya tränaren för vår del. hoppas innerligt att någon kan följa med och filma lite:laugh:
känns kul att få nya tips och råd och dessutom blir det bra miljö- och lastträning då det är 5 mil bort.
så i veckan far vi till närmsta ridhus för miljöträning så hon inte blir helknasig vid första träningen:p.

åh så fin, jag vill också ha en fjording!!!!!

(jag har haft 3 stycken,,,men det var foderhästar)

Glömde bort den här tråden haha, men nu har jag fått hem min nya kille Sando, nån vecka sedan, och så här ser han ut ;)

Från hemkomstdagen:
Glad ägare haha

Han är världens gos häst, som en stor valp :)
Letar nu sadel så hoppas att börja rida honom lite smått snart!
Jag är supernöjd med min nya sötis verkligen!

jag tycker det ser fint ut. du rider mjukt och följsamt och din häst ser nöjd ut.
farten kommer skall du se! hur är den att rida ut på? om det är mer fart ute kan du ju bygga muskler och kondition på hästen där. och sedan styrketräna själv också om du tycker det behövs;)

man får akta sig att fastna i tempo-fällan med de små... risken finns att man bara sitter och klämmer och klämmer och hästen blir ger mer och mer motstånd ala tuggummi.

vi hittade bjudningen mhja uteritter -skatan var seg och vinglig på ridbanan ända tills vi älgat på rejält i alla gångarter i skogen ett tag.
(nu känns det som vi har motsatt problem på banan... :grin:.)

idag har vi iaf haft en underbar dag med uteritt och avslutning med galopp över fältet mot stallet och med sällskapet galopperande bredvid. fantastisk känsla att kunna göra detta (med en treåring dessutom) utan att vara det minsta spänd eller rädd:banana:. mina tidigare hästar har jag aldrig vågat detta på:o

och nu är det bokade träningar 9e, 16e och 23e hos nya tränaren för vår del. hoppas innerligt att någon kan följa med och filma lite:laugh:
känns kul att få nya tips och råd och dessutom blir det bra miljö- och lastträning då det är 5 mil bort.
så i veckan far vi till närmsta ridhus för miljöträning så hon inte blir helknasig vid första träningen:p.

Tack! Det är mycket som du säger, väldigt lätt att hänga upp sig på farten, hon är livlig ute, dock ingen ork, det är ju då det är bäst att bygga muskler :) Ska se om jag kan komma ut i helgen på en tur.

Härligt det låter! Hoppas även jag att hunden kan springa brevid, får bli då Rosie inte försöker få död på henne :)

Lycka till med lastningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 859
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
353
· Visningar
32 996
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.