Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Hon är dräktig med Smári från Eke Skattegård (e.Flipi från Österåker, u.Vidja frá Tóftum.
Det är en islandsdam jag har, så stammen säger nog inte så mycket:o
Hon ska ha i mitten av juni. Så får se hur mycket hon får gå i vinter. Sen är det ju orken med... Om man ska orka med att hålla igång två hästar, brukar bli trögt framåt dec-feb...

Försök annars komma över litteratur och låna dvd om tömkörning. Många rekomenderar inte olika former av inspänning i samband med tömkörning. Hoppas också att du ska hitta någon som kan instruera i ämnet för det är så kul;). Var med min förra på kurs för A.E och han var så pedagogisk
Lycka till! och så givande det var. Hoppas klubben tar dit honom igen, dyrt men såå bra.

Ser bra ut, jag ska provrida en Jaguar imorgon.:)
Lilla "Mållgan" har diarre, har börjat med nytt kraftfoder, förmodligen en reaktion på detta. Tog bort det ikväll. Får se om det är bättre tills imorgon:(

_Stilett_ Hur gick det med sadeln? Något att ha?

Fick ju tipset om att tömköra för att stärka baken på min lilla. Hade ju lite frågor gällande inspänning osv vid tömkörning så jag ringde min tränare samt som jag pratade med hon som äger ridhuset och de sa precis som polly p skriver, att läsa om det samt att inte köra med inspänning, så det hoppar vi över.

Då jag inte känner mig säker vid tömkörning så började vi lugnt och försöktigt i skritt, när hon tydligt låg på tygeln så gick vi till trav och Rosie slappnade av direkt och jobbade stundtals med hela kroppen :)

Eftersom det kändes så bra så skall jag tömköra ca 2-3ggr/v nu i en månad och vänta med ridandet så får vi se vad det ger för resultat. Det kommer en tjej som skall hjälpa mig 1ggn/v för att kolla av så det går framåt :laugh:

låter ju toppen!!

jag var själv till ridhuset igår med skatan och honvar toppenduktig. jag lastade själv och det gick kanon. ridningen gick också bra trots första gången i ridhus, hon är så cool och lättsam att ha att göra med.
däremot har jag stora problem med min egen ridning i vänster galopp. lägger vikten helt fel så hon fattar enbart höger. 100% ryttarfel så jag får verkligen ta tag i min sits nu:(

Idag var jag o lill killen o galopp tränade på höbondens mjukt böljande fält,(4-5 ridhus får plats) han har haft lite problem med bjudningen i galoppen. Vi såg tom ett rådjur, som studsade iväg över fältet men ingenting hände:laugh:.
Vi körde lite tempoväxlingar och sist fick han sträcka ut ordentligt, han var super:love: det enda var att han blev jätte svettig, på halsen bogen mellan frambenen o under magen. Sen travade vi hem under ca 3 min o skrittade de sista 10min. snacka om att han var trött. Jag rider med förbygel o den blev tom löddrig. Funderar på att klippa honom vad tror ni? Han rids 3-4 dagar i veckan i alla gångarterna (han håller på att förberedas inför rådgivande bedömning där han ska visas riden, som på 3-årstestet).

*KL*

Jackie gick igenom besiktningen utan några problem, kommer hem till oss imorgon. Här får ni en bild på oss. Bilden är tagen ur konstig vinkel så jag ser både konstig och jättestor ut på henne :o

får inte bilden att funka, kanske någon annan som kan? :)

Ja :-) han är superhärlig (dom dagar energin går dit jag vill!) :laugh:

Vad duktigt att lasta hästen själv! min har åkt väldigt lite, det är ngt vi måste träna på i vår!

Ja...alltså...visst den kommer aldrig i närheten av känslan att sitta i min Röösli! Men tyvärr kan han ju inte ha Röösli eftersom han är så rak i ryggen :cry: Men denna duger så länge! Han tog ut stegen i den iaf och kändes inte besvärad.

Sen är jag ju så att jag måste ridit i sadeln ett par månader innan jag kan rida bra i en ny sadel (undantaget rööslin där man satt som ett smäck direkt)
så nu i början kommer det nog kännas lite obehagligt...det va likadant på min andra häst som fick en utprovad Amerigo sadel. I början satt jag jätteilla i sadeln...men NU känns det toppen!!

Men ngt som är jobbigt är att han puttar alla sadlar till höger!
(känns det så för er också att dom puttar sadeln till svagaste "varvet"?)
han har ju mkt svårare för höger varv både i ridning och tömkörning. Vi har mest stärkt ett varv i taget och började med vänster,,,så han är ju betydligt starkare där....

happyrider : är det din som är hingst o ska vara med på plönninge den 18/11?

*Kl*

Nu har jackie anlänt till stallet. Hon var helcool och verkade trivas jättebra :)
Ska gå ut o gå lite med henne imorgon, kanske även sitta på henne. Tror ni att jag har för bråttom? Hon är inriden och påbörjade utbildning (jätteduktig).
Hon är även väldigt cool i all annan hantering som när vi gick runt lite :)

kl

Jag tror att jag har hittat en sadel som kan sitta riktigt bra på min toka till häst! Helt ny väldigt billig och trevlig. Såg fin ut och man sitter nog skönt och bra i den! Väntar på flera bilder från ägaren innan jag bestämmer mig. När affären är klar får ni veta vad för sadel det är och hur den ser ut =)

Jag tror det är väldigt individuellt hur lång tid hästen behöver för att acklimatisera sig i ett nytt stall. Är hästen cool och verkar lugn så kan du nog gå på din känsla och testa. Lycka till:)

kl

Idag har jag och min pålle varit och ridit i ridhus för första gången. Jag har inte lastat honom sen i maj så jag var lite nervös... Men han är så cool så han bara klev rakt på både dit och hem:)
Ridningen gick mycket bra. Han hade fin bjudning i både skritten och traven, galoppen får vi ta nästa gång:) Nu måste jag ta mig i kragen och försöka åka till ridhuset några gånger till innan han ska få vintervila.
Ååå så kul det är när man känner att det faktiskt gått ganska bra.

När jag kom till stallet var hon lite knasig, sprang till andra sidan hagen (lerhage). Både jag och hon hade lera upp till knäna (!!). Vi var ute och gick lite sen hoppade jag upp, "red" lite i skritt och trav kravlöst :). Hon är såå cool. Man skulle aldrig veta att hon var 3 om man inte visste de :love:

Idag har min 06.a fått testa detta...
(sedan tänkte jag inte säga att ryttaren fick käka grus när hon blev urhoppad från sadeln) tur det finns säkerhetsvästar!

bebis.jpg

bebis2.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 049
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama