Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tack!:laugh:

Jo det är inte mycket att göra åt när inte tiden räcker till och ambitionen är större. I veckan fick han ju skor på fram igen också så nu är man ännu mer taggad;)

Hur länge rider ni på era varje pass? Jag har märkt att min orkar mycket mer nu på hösten eftersom han är mer mentalt avspänd inför sadling, uppsittning etc. Rider ni mer än 20 minuter? Ni som tränar, orkar era hela träningspasset? (vet och förstår att ni lägger in skrittpauser och inte ställer så höga krav men tänker bara på den uppsittna tiden!)

Nar vi rider ut, vilket ar oftast, sa kan det bli en halvtimme till fyrtio minuter, och da ar han taggad och framat nastan hela tiden, utom kanske sista biten hem da han kan kannas lite trott...men i manegen haller vi pa kanske 25 minuter max, med skritt pauser, men da trottnar han i huvudet snabbare...

Har ocksa markt att jag inte kan skritta for mycket i borjan, battre att trava pa lite langre tyglar tidigare i uppvarmningen sa han kommer i gang, for mycket skritt i borjan da kan han kannas lite seg...

men som sagt var jag ar val kanske pa bana max en gang i veckan.

Är det på bana så blir hon snabbt trött och vi brukar inte hålla på mer än 20min totalt.
Uteritt blir lite längre, men vi skrittar nästan bara. Tycker hon fort blir trött om jag travar och ännu värre om jag galopperar några hundra meter.

än så länge känns 20 min lagom på banan med min också!

vi red 40 min på träningen i måndags sedan var hon väldigt trött i huvudet. hemma när vi rider på banan blir det 20-30 min och i skogen upp till en timme.
skrittpauser inlagda, men inte så många ändå.

När jag rider ut vilket jag oftast gör så blir det 1-1,5-timmes turer. Klättring, skritt, trav och ibland ngn galopp.Han är oftast inte trött efter. På banan blir det ca 20 min, inte ofta ridning mest för handen.
Träningarna är max 30 min. Då oxå för handen.
Idag var vi o stallkompisen ut på en härlig tur med allt som jag nämnt ovan utom galopp. Vi klättrade upp på ett berg med underbar utsikt. Idag visade sig nämligen solen igen :). Och så red genom skogen länge men även efter asfaltsväg. Kanon var det.

Senast ändrad av en moderator:

Hej på er! Nu är jag tillbaka i tråden igen, jag kikade in och presenterade mig i sensomras när min 06:a äntligen kommit hem till mig. Sedan dess har vi flyttat ochhar nu eget stall och efter att ha åkt på en elak lymfangit är han nu behandlad, frisk och kommer med lastbilen i morrn! :)

021.jpg

PA Obsesed to be cool - Willy

Uppsuttet så red jag tex idag ca 10 min på ridbanan!
(och ca 5 min skritt dit avsuttet och 5 min skritt hem avsutten!)

rööslin har varit väldigt lättanpassad! passat flera hästar jag haft, dock inte min nuvarande eftersom han har spikrak rygg! men normalsvängd till svängd brukar dom ligga bra på! Jag har Pilatusmodellen....

När jag rider ut vilket jag oftast gör så blir det 1-1,5-timmes turer. Klättring, skritt, trav och ibland ngn galopp.Han är oftast inte trött efter. På banan blir det ca 20 min, inte ofta ridning mest för handen.
Träningarna är max 30 min. Då oxå för handen.
Idag var vi o stallkompisen ut på en härlig tur med allt som jag nämnt ovan utom galopp. Vi klättrade upp på ett berg med underbar utsikt. Idag visade sig nämligen solen igen :). Och så red genom skogen länge men även efter asfaltsväg. Kanon var det.

Vad mysigt det lät! Här finns inga berg att klättra upp på men hoppas på en liknande ridtur i solljus till helgen:laugh:

kanske tråkigt att se? men jag har en ny film igen från idag.

film

Tråkigt? Är du inte klok?! ;) Din häst är ju så himla fin så det är en fröjd att se den gå. Dock är det bland annat dina filmer som får en annan att fundera på varför man inte tar tag i sin egen lite mer :angel:

Jättefin som sagt, ser ut som att han (hon?) har väldigt lätt för sig.

jodå..det verkar gå bra att utbilda honom men det känns sååååå vingligt ännu uppepå!! Även om det inte syns så är han ganska valpig ännu. När han får mer styrka och balans i sig så kommer det ju såklart bli bättre! Nu ska han vila ett par dagar och så ska jag börja markjobba med tömmar igen och stärka upp han mera genom det.

*kl*
Det är så roligt och läsa om och se allas filmer och bilder.
Min går i sjukhage då dom nu lokaliserat skadan till hovleden. Återbesök i början av december. Känns rätt tungt just nu..:cry:.
Hoppas på en god prognos även om det säkert blir en lång och försiktig igångsättning sedan.
Hon är iallafall snäll och lätthanterlig även om hon har energi och gärna skulle vilja ut och busa med kompisarna;).
Nåväl, nu är det vila ett bra tag som gäller!

usch så tråkigt! mitt förra halvblod hade hovledsinflammation, det uppkom när hon bytte ridunderlag. (mkt sten i den paddock man hade att rida i på den tiden) hon fick 2 behandlingar sedan blev hon frisk!

Jag har ju bara ridit jackie 4 ggr. 3 av dom gångerna har hon bockat (provred sen kom hon hem till mej). Hon bockar/sparkar som en tok i galoppen. Nån som har något tips?
Går även väldigt segt om vi inte ska galoppera. Hon segar runt.. Galopperar vi så blir det fart, men då börjar hon slängtrava efter 10(?)m.. Nån som har nått tips till oss? :cry:

rööslin har varit väldigt lättanpassad! passat flera hästar jag haft, dock inte min nuvarande eftersom han har spikrak rygg! men normalsvängd till svängd brukar dom ligga bra på! Jag har Pilatusmodellen....
Men då behöver ju inte du din:angel:
Har läst i flera annonser att det skrivs att de passar på många hästar.
Jaguaren som jag testat har iofs varit för vid tror jag så den har åkt ner fram när jag ridit i den. Men jag undrar om inte den är för svängd, tycker den glappar bak.
Rööslin är väl ullstoppad o omstoppningsbar eller?
Lägger in en färsk bild, kolla söta svarta mulen.:love: Och mkt päls har han fått.
Mollenov09.jpg

Lägger in en bild på Jaguarsadeln. Jag har fyllt upp lite fram för den var vid, men tycker att den inte ligger an ända bak. Har ngn tankar kring detta.
DSC01007.jpg

Du har kanske haft för bråttom :confused:....
Miljöombyte/ryttarbyte kan göra henne stressad och visar det genom att bocka / sega. Du kanske har en sadel hon inte är van vid, kanske inte passar?
Mer bjudning får du säkert genom att ta med henne ut i skogen med en trygg kompis framför. Hoppa över galoppen och håll dig till trav ett tag....
Svår med 3 åringar att veta vad dom tänker och känner;)

Jag har ju bara ridit jackie 4 ggr. 3 av dom gångerna har hon bockat (provred sen kom hon hem till mej). Hon bockar/sparkar som en tok i galoppen. Nån som har något tips?
Går även väldigt segt om vi inte ska galoppera. Hon segar runt.. Galopperar vi så blir det fart, men då börjar hon slängtrava efter 10(?)m.. Nån som har nått tips till oss? :cry:

Som tidigare skrev så kanske du har lite för bråttom. Låter som om hon inte har konditionen som krävs för att orka.

Men mitt tips är att om hon är lite seg på ridbanan så har hon förmodligen tråkigt och eftersom hon reagerar i galoppen så skulle jag testa att trava t.ex. på en stor volt tills du känner att hon är behaglig. Ta sedan och fatta galopp och rid henne 6-7 meter och sedan trav, hon får upp farten och inser att man bara inte "travar" runt på en bana + att hon stärker bakkärran och får med kondis. Tänk även på att inte luta dig för mycket framåt när Ni galopperar och inte sitta ner i galoppen, brukar vara väldigt jobbigt för dem om de inte har ork nog och då kommer det protester.

Men då behöver ju inte du din:angel:
Har läst i flera annonser att det skrivs att de passar på många hästar.
Jaguaren som jag testat har iofs varit för vid tror jag så den har åkt ner fram när jag ridit i den. Men jag undrar om inte den är för svängd, tycker den glappar bak.
Rööslin är väl ullstoppad o omstoppningsbar eller?
Lägger in en färsk bild, kolla söta svarta mulen.:love: Och mkt päls har han fått.
Mollenov09.jpg

Lägger in en bild på Jaguarsadeln. Jag har fyllt upp lite fram för den var vid, men tycker att den inte ligger an ända bak. Har ngn tankar kring detta.
DSC01007.jpg

Kan du inte ta en bild med bara sadeln på ryggen?? Svårt att se anliggningen med ett schabrak under

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 860
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
33 098
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama