Del II Valp 2022

Stark igenkänning på det där med att nöja sig när det går bra @Pilot . Angående vara lös så kan man ju hänga en lina på, jag har en spårlina som är avklippt som jag haft i övergången. Så jag börjar med både spårlina och koppel på och knäpper av kopplet på plan och tränar med hunden "lös".
En del hundar kan lära sig att själva knäppa loss kopplet blir en triggar och börja dra ärevarv men med en lina på kan man stoppa det i sin linda om det skulle behövas och den väger nästan ingenting i jämförelse med kopplet. När man känner sig trygg efter nåt pass så skippar man linan.
Känner man att man vill kunna ta tag i hunden så kan man ha en kort koppelsnutt i halsbandet i början, man kan köpa såna med ögla och ee är ca 20-30cm men man kan också klippa av ett gammalt uttjänt koppel.
Det beror ju på vad man själv är orolig för..

Jag känner mig trygg med att släppa mina hundar när jag har jobbat in en leksak som de är tokiga i och även tränat in namnet på leksaken. Det finns hundar jag haft där jag bara ropar "bollen" och de tvärvänt och brytit jakt när det oförutsett dykt upp vilt framför nosen på dem, de har inte haft nån vidare inkallning men föremålsintresset har varit högt och då kan man ändå ha dem lösa. Det innebär ju också att jag alltid haft en boll i fickan för man kan inte "lura" hunden då kommer den inte nästa gång om det inte dyker upp en boll när man säger det 😝.
Jag har alltså kunnat ha ganska lättdistraherade och inte alltför följsamma individer lösa även i träning då jag haft mitt hemliga vapen (boll) på mig men tränat med godis eller annan inte lika högt värderad leksak för att kunna dra fram esset ur rockärmen om det behövs 😁. Vilket faktiskt sällan har behövts alls men det har gjort att jag kännt mig tryggare och det ger ju bättre träningsförutsättningar 😊.
 
Senast ändrad:
Knut mår bättre! Äter kokt ris/grönsaker nu för magen.
Men sen tog matte med han till naturreservatet o de var KOR där!?!? Jätteläskigt 🥺 kolla svansen 😁 och kopplet i munnen. Då vill han gå hem ♥️
IMG_2344.jpeg
 
IMG_20230505_182526736.jpg

Sötaste lilla rumpan. ❤️
Idag var en tuff dag. Gammelhästen fick somna in. Lova har varit helt underbar och bara varit nära och gosat och pussat på mig. Jag fick lite panik när det hela blev en timme tidigare än planerat, men då kröp Lovis upp i min famn och la huvudet på min axel och gosade sig in mot min hals. 🥺❤️
Min skäggiga bebis! Tur att jag har henne. Och sambon. Och guldhästen. ❤️
 
Lång promenad i fantastiskt väder 🌞💙
Harry var överlycklig, speciellt när han gick rejsa runt på åkern och rulla sig i grisskit 😂
Var förvisso torrt men han luktade inte karamell när vi kom hem så det var direkt in i duschen utan att passera gå.
IMG_20230507_121725.jpg
 
Knutta har slagit på nosen och blivit mer kavat när han är lös. Det märks dock tydligare när vi går med min mors hund som springer hur som hellst...
Med mig och Gry går han oftast bara 10m från.
Tränar mycket på inkallning och jag har honom mer kopplad.
Även tagit med en repleksak med ut och han älskar verkligen att leta efter den, han hittar den oftast väldigt fort och han kommer nästan alltid fram med den :heart
När vi tränat apport med våra settrar har just avlämnandet varit ett problem. De hittar en annan lukt och släpper apporten t.ex.

Funderar på att åka på Elmia Game Fair men får se om någon mer är sugen. Det är i Jönköping 18-20de Maj.
Klubben hade monter där så har jobbat där några år i rad.
 
Skäggis var duktig på noseworkkursen igår. 😍
Ffa på att söka i hörn och i trappor.
Sen var hon trött och jag trodde att hon skulle sova gott i natt, men där hade jag fel! :rofl:
Hon har varit orolig, sprungit runt och gnällt och bäddat. Hon tycker väl att det är dags att "föda" de där "valparna" hon tror att hon har i magen.
Idag har hon varit trött och då och då vänt uppochned på sin igloo och legat där inne under dynan. Den är nog utsedd till valplåda. :D
IMG_20230509_121629758.jpg
 
Skäggis var duktig på noseworkkursen igår. 😍
Ffa på att söka i hörn och i trappor.
Sen var hon trött och jag trodde att hon skulle sova gott i natt, men där hade jag fel! :rofl:
Hon har varit orolig, sprungit runt och gnällt och bäddat. Hon tycker väl att det är dags att "föda" de där "valparna" hon tror att hon har i magen.
Idag har hon varit trött och då och då vänt uppochned på sin igloo och legat där inne under dynan. Den är nog utsedd till valplåda. :D
Visa bifogad fil 118511
Villen underbar bild 😍 sötnos
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 410
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 034
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 519
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp