Del II Valp 2022

Harry älskar att åka bil så igår fick han följa med mig till Ikea och öva på att vänta en stund i bilen. Jag hatar Ikea så det blev ingen lång väntan 😆
Han var så himla duktig så innan vi åkte hem gick vi in på Arken Zoo så han fick välja ett nytt tugg och en leksak 😁
Han har säkert 10 olika tugga igång samtidigt, variation är viktigt 👌
Nu när jag jobbar kväll ligger minst fem av dem i sängen när jag vaknar 🙄
IMG_20230429_110316.jpg
 
Behöver tips.

Vi har flera vänner med hundar och de kommer över hit ibland så hundarna kan leka. Jättekul.
Men vår hund Wilson är liksom överdrivet fixerad vid andra hundars ansikten och läppar.
Han biter och eller hänger fast.

Han är så exalterad att han inte lyssnar heller på stop, nej, kom hit etc... när en annan hund är här, åtminstone inte de första 15 minuterna

De hundar han träffat har inte sagt till - än. Men vi tänker såklart att snart kommer nån hund få nog och vi hoppas då den hunden säger till på skarpen men utan att bita?

Det har varit 1-2 tillfällen nu när det blivit på gränsen till lek och fight med två olika andra hundar.

Även hundar vi hälsar på på promenad är han direkt uppe och ska bita i mungipan/läppen på andra hunden...


Hur 17 ska man stoppa detta innan det går för långt?

Är hundarna motionerade innan?
Kanske gå en sväng ihop med alla så de får röra på sig tillsammans men inte leka?
Kopplade
 
Grrr! Varför är folk så korkade? Lova var ute på tomten medan jag plockade undan efter middagen. Hör genom den öppna dörren att det är ett jäkla liv där ute. Då har grannarna besök av några som gått igenom häcken mellan tomterna och släppt fram sin hund (självklart i flexikoppel, alla puckon verkar ha det på sina ouppfostrade hundar) så de hälsar genom staketet. 🤬
Nej tack, min sjuka hund vill inte hångla med främlingar!
 
Harry fick följa med på Valborgsfirande igår. Tittade på Mc-kortege och elden. Var extremt mycket folk 😅
Tur att han är så liten så jag kunde ha honom i famnen den mesta tiden, tyckte synd om de större hundarna som höll på att bli nedtrampade från och till.
Harry var superduktig! Han bryr sig inte ett dugg om ljud och tyckte det var spännande med alla människor.
Idag är han dock en sliten hund, somnade i soffan igår när vi kom hem och sov till 10 på förmiddagen ❤️
 
Behöver tips.

Vi har flera vänner med hundar och de kommer över hit ibland så hundarna kan leka. Jättekul.
Men vår hund Wilson är liksom överdrivet fixerad vid andra hundars ansikten och läppar.
Han biter och eller hänger fast.

Han är så exalterad att han inte lyssnar heller på stop, nej, kom hit etc... när en annan hund är här, åtminstone inte de första 15 minuterna

De hundar han träffat har inte sagt till - än. Men vi tänker såklart att snart kommer nån hund få nog och vi hoppas då den hunden säger till på skarpen men utan att bita?

Det har varit 1-2 tillfällen nu när det blivit på gränsen till lek och fight med två olika andra hundar.

Även hundar vi hälsar på på promenad är han direkt uppe och ska bita i mungipan/läppen på andra hunden...


Hur 17 ska man stoppa detta innan det går för långt?
Att han inte lyssnar första tiden är väl inte så konstigt, troligen alldeles för uppspelt och att lyssna på matte att inte göra något är svårt. Men, för var gång ni säger åt honom och han inte lyder lär han sig att det är ok. Välj era tillfällen och se till att kunna backa upp det när ni väl säger något.
Är han helt vild första tiden det kommer en ny hund?
Bästa regeln är att man måste vara lugn en stund innan man får hälsa vila på en filt eller tugga på ett ben, är man fixerad på kompisen så större avstånd.
Låt dem leka 5 minuter och hjälps åt att bryta dem.
Pausa, drick vatten, få gotta hos sina ägare, när de är lugna så gör om.
Fixar de så låt de ligga på varsin filt på lite avstånd och belöna för att det tar det lugnt ihop.
Se till att bryta direkt han börjar på bita (även på promenad), bättre ni säger till honom än att det blir slagsmål. Då menar jag koppel på, sära och inget "vi testar igen".
Jag vet att det finns många hundar som är bra på konflikthantering men jag hade inte uppskattat att min hund blir biten i ansiktet med risk som slagsmål till följd. Om någon hund visar att det blir för mycket, gå in och bryt.

Jag tänker snarare tydligare regler och att det är samma reglar/konsekvenser var gång så att han får en chans att se mönstret.
 
Vi har spenderat valborg i stugan.
Jag ska ärva den och än så länge älskar Knut att vara där 😍 Han har varit med två gånger och han är trygg. Sover om natten och på dagarna är vi ute så mycket som möjligt o grejjar.
Blir mycket pinnar och har man räffsat ihop en hög med nått finns de en risk att han sprider ut den 🤣
Hämtar även grejer vi kastar i komposten o springer runt med.
Denna gång va han bara nere o drack i sjön o badade inte vilket var jättebra då de är för kallt o bada.

IMG_2186.jpeg
 
Harry har varit hos frisören 😁
Han var lite upprörd när sambon lämnade men lugnade sig och hade varit väldigt snäll.
Det enda hon hade att anmärka på var att han är väldigt smal och det vet vi ju om 😅
Sambon tog en bild när de gick därifrån, strecket Harry 😂
IMG_20230503_131443.jpg
 
Vallade en kort stund nu ikväll, vi har haft paus från det sen i lördags.
Även om vi båda två är väldigt mycket nybörjare så märks det att hon växer från en stund till en annan, hon har börjat få koll på hur hon kan kontrollera flocken och nu hinner hjärnan med så att det inte bara är benen som springer. Det gör att jag vågar ha is i magen och låta henne reda upp vissa situationer själv.
Fick en riktig bra känsla ikväll. :love: 🖤
 
Lova-bova knaser verkar må rätt bra, peppar peppar. Igår morse fick hon sista dosen medicin mot illamående, men har inte kräkts något sedan vi var hos veterinären i fredags morse och äter sin specialmat med god aptit. Skiter som en häst, men helt ok konsistens. 😅
Snacka om skillnad mot när hon äter färskfoder/barf och grönsaker! Då bajsar hon 1-2 ggr om dagen med små, nästan luktlösa korvar. Nu är de stora, många, kommer 3-4 ggr per dag och stinker precis lika illa som blötmaten gör när man öppnar burken. 😂

Nu ligger hon ute på trappan och solar samt skrämmer bort fasanen om han kommer för nära.
IMG_20230504_083718625_HDR.jpg
 
Vi har spenderat valborg i stugan.
Jag ska ärva den och än så länge älskar Knut att vara där 😍 Han har varit med två gånger och han är trygg. Sover om natten och på dagarna är vi ute så mycket som möjligt o grejjar.
Blir mycket pinnar och har man räffsat ihop en hög med nått finns de en risk att han sprider ut den 🤣
Hämtar även grejer vi kastar i komposten o springer runt med.
Denna gång va han bara nere o drack i sjön o badade inte vilket var jättebra då de är för kallt o bada.

Visa bifogad fil 117963
Vilket underbart läge 🤩
 
Vi var och tränade lydnad igår första gången på några veckor, vi larvade oss mest och såg till att ha fokus och körde några enkla moment.
Jag behöver verkligen bli bättre på att vara nöjd när hon gör ett moment bra på första försöket och inte göra det en gång till "bara för att".

Jag behöver också våga henne ha helt lös, just nu safe'ar jag och har kopplet hängandes om jag skulle behöva trampa på det.
Jag ska lägga upp en plan till nästa gång och se om jag få mina träningskompisar att hjälpa till.

Någon som har några bra tips?

Jag funderar på om deras hundar kan agera statister, först stilla med vi tränar något och sedan mer och mer i rörelse, och träna på att öka och minska avståndet till dem. (Detta har vi ju gjort i koppel - men hon är ju väl medveten om att hon har koppel på sig..)
Jag tror att om jag kan tajma och säga till henne i rätt ögonblick så kommer det räcka att jag behöver göra det någon enstaka gång.

Vi ser ju andra hundar sällan och det är framförallt när de springer som hon blir lockad till att bjuda in till lek.
Förövrigt har hon inga problem med att träna i närheten.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 410
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 034
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 519
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp