Del II Valp 2022

Kastrera? Det behöver du väl inte fundera på att göra än på nåt/några år. Följ @Malibu_Stacy s kloka råd.

I Sverige kastrerar de flesta av oss inte alls - om det inte är några problem med översexualitet eller annatr.

"Oskuret är bäst" gäller väl även hundar". :)
Tycker det blir vanligare, vet att grannens ettåriga Parson Russell är kastrerad, en arbetskamrat kastrerade sin redan vid 6 månader. När någon valpköpare nämner det brukar jag säga att de ska vänta och se om det blir ett problem.

F26634E4-BC6B-4333-9F59-0FAF7B0BC772.jpeg

Hon är så go, våran tjej 🥰 Nästa vecka ska hon på sin första blåbärstävling i agility 😳 De växer snabbt!
Edit - det är en Copenhagen Air hon har på sig 😉

En kompis lånade vovven för en skogspromenad, så mysigt att hon kan bli aktiverad av fler än bara oss i familjen och hon är helnöjd.

Imorgon ska vi på sista tillfället på en kurs vi har gått, så nyttigt att träna med fler hundar närvarande. Jag har en väldigt kontaktsökande hund men det minskar betydligt med andra hundar i närheten så väldigt bra att få träna på det sättet.

Kurs avklarad. Vet inte vem som är tröttast, jag eller hunden 😄 Nu ska vi träna kontakt med störning för det är vi inte så bra på 😂 Vi fick med oss mycket bra verktyg att jobba vidare på, nyttigt att träna!

Imorgon ska vovven på aktivitetspromenad med kompisen igen 👍

Här är det vanligaste att man kastrerar alla hundar som inte ska användas för avel.
Såklart behöver vi inte följa den normen men känns som säkrast ändå.
Vill ju inte att nån olycka ska hända på den fronten. Samt att kastrerade hanar verkar lättare att introducera till andra hundar, mindre risk för bråk...?

Nästa onsdag ska Harry trimmas för första gången. Hos Rubens gamla frisör 💔
Hon blev väldigt glad, har funderat att börja med Griffoner men eftersom de är så ovanliga så träffar hon dem så sällan.
Sambon. Hon kommer ångra sig efter fem minuter med Harry 🙄
Det blir sambon som får lämna, tror det är bättre än om jag gör det, Harry brukar uppföra sig bättre då 😁

Nästa onsdag ska Harry trimmas för första gången. Hos Rubens gamla frisör 💔
Hon blev väldigt glad, har funderat att börja med Griffoner men eftersom de är så ovanliga så träffar hon dem så sällan.
Sambon. Hon kommer ångra sig efter fem minuter med Harry 🙄
Det blir sambon som får lämna, tror det är bättre än om jag gör det, Harry brukar uppföra sig bättre då 😁

Träffade en hos veterinären häromdagen, aldrig sett en innan!

Ägaren hade tyvärr dålig koll men hunden var himla rolig. Den gick ifrån sin matte och satte sig och stirrade på mig typ 20 cm framför mig. Det såg verkligen ut som att den funderade över vem jag var. :laugh:

Träffade en hos veterinären häromdagen, aldrig sett en innan!

Ägaren hade tyvärr dålig koll men hunden var himla rolig. Den gick ifrån sin matte och satte sig och stirrade på mig typ 20 cm framför mig. Det såg verkligen ut som att den funderade över vem jag var. :laugh:

Hahaha 😁
De är charmiga och roliga!
Ägaren verkade inte toppen dock 😅

Knut är i en fas där han inte vill bli lämnad ensam och vill knappt jag går på toa utan honom 😁 brukar ha dörren lite öppen så han kan se mig men oftast är han med mig.

I min familj har de ofta varit attityden "sluta fjanta!" när hunden är osäker. Och att man då ska lära dem genom att inte alls bemöta dem, gå därifrån ungefär. Skjuta dem ifrån sig.
Detta är något jag inte trott på och jag märker mer och mer att min egen väg passar mig o mina hundar bäst.
De kommer till mig när de är osäkra och känner trygghet ❤️

Knut är i en fas där han inte vill bli lämnad ensam och vill knappt jag går på toa utan honom 😁 brukar ha dörren lite öppen så han kan se mig men oftast är han med mig.

I min familj har de ofta varit attityden "sluta fjanta!" när hunden är osäker. Och att man då ska lära dem genom att inte alls bemöta dem, gå därifrån ungefär. Skjuta dem ifrån sig.
Detta är något jag inte trott på och jag märker mer och mer att min egen väg passar mig o mina hundar bäst.
De kommer till mig när de är osäkra och känner trygghet ❤️

Ett tydligt exempel är när Knut skulle träffa min mosters hanhund som är 2 månader äldre än Knut.
Jag ville vi skulle gå en promenad ihop för jag gillar inte själva släppa ihop "här nu ska alla vara kompisar" stilen.
Då blev hennes hund rädd för Knut och började hoppa på henne, istället för att bemöta honom blev hon arg och putta han ifrån sig (jag tog såklart bort Knut)

Stackars Lova är skruttig i magen igen. 🥺
Jag tror att hon åt något snusk igår, för hon var på äventyr med labbekompisen och smet bl a in till stallets granne för att skälla på hönsen. 🙈 Tur att de var instängda i hönsgården iaf!

Nu har hon ätit typ 2 tsk kokt torsk, så får vi se vad magen säger sen. Hon piggnade till lite när jag väl fått i henne något (hopplöst, för hon mådde ju illa och är kinkig med maten redan innan). Vi kör väl på med små portioner och hoppas det går över. Tänk om hon kunde äta MAT istället för att peta i sig diverse snusk ute. :rage:
Jag som var så glad för att hon ätit normalt i flera dagar. Den lyckan gick över. 😝

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
966
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 950
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 617
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 790
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse