Del II Valp 2022

Labbekompisen är inte här idag. :(
Men Lova passade på att sno hennes boll och leka med den. Nääästan lika roligt som att leka med kompisen. Iaf när det är något hon aldrig får ha annars. 😅
Det var dock lite svårt att springa med en punkterad gammal fotboll i munnen.
IMG_20230419_140203180_HDR.jpg
 
Valpen fyller 7 månader den 24e April. Han har precis börjat lyfta på benet när vi är ute på promenad. Hemma på gräsmattan squattar han fortfarande :)

Vägde honom i förrgår och han är strax under 12kg, jisses!

Nu funderar vi på när är det dags att kastrera?

Ett kullsyskon har dom redan gjort det men något i mig säger att vänta lite längre?

Han är 3/4 jack russell och 1/4 staffordshire bullterrier "på pappret"

Visa bifogad fil 117051

Om ni måste kastrera skulle jag vänta tills han är runt 2 år så han har tid att växa klart och mogna mentalt.
 
Igår gick vi spåret och mötte ett fotbollslag som tränade. Alla sprang med varsin boll framför sig, Harry blev helt till sig 😁
Vill ta alla bollar 🥳
Men han skötte sig ändå jättebra, skällde inte, bara studsade runt lite.

Är hos hundvakten tre dagar i veckan nu när sambon har praktik och det går så himla bra. Hon älskar verkligen den där lilla hunden och vill ha honom varje dag när sambon börjar jobba till hösten 😁
Så skönt om vi slipper dagis, skönare för Harry och vi kan skjuta upp kastreringen.
 
Idag har Lova lekt med sin taxkompis som hon inte träffat sedan i höstas. Tjohoooo! Full rulle! 😍
De leker så fint tillsammans. Samma sätt att leka, hyfsat jämnstora (även om Lova vuxit om taxen nu) och helt tysta vid lek. Enorm skillnad mot terrierterroristen, som ser ut och låter som en gremlin samt leker väldigt hårt.
 
Vi var ute och gick 1.5 timme igår framåt kvällen. Underbart med vårväder, lugnt och stilla ute på landet 😍
Tycker det är lite roligt att många blir förvånade över att jag går så långt med Harry, han är ju så liten 🙀
Ja, han är liten men det är ju inget hinder 😁 Han älskar verkligen att vara ute och tycker allt under en timme är en kort rastning.

Det var närmare 20 grader och sol när vi var ute, Harry håller högt tempo hela tiden, galopperar fram och tillbaka, kors och tvärs, drar en repa ute på åkern osv. Blev inte ens lite flåsig, inget fel på orken där 😁
När vi kom hem ville han leka med Kantarell, energinivå som en duracellkanin!
Han är dock duktig på att koppla av också, när sambon är hemma och pluggar ligger Harry mest på sin bräda i köket.

Idag ska vi nog åka till stan, gå i Trädgårdsföreningen och äta glass 😁
 
Startade dagen med en cykeltur på 40 min, så skönt att hunden blir rastad ordentligt när det är mycket annat på agendan under dagen 😊 Hon springer på glatt men blev helt klart trött på slutet.
 
Vi var ute och gick 1.5 timme igår framåt kvällen. Underbart med vårväder, lugnt och stilla ute på landet 😍
Tycker det är lite roligt att många blir förvånade över att jag går så långt med Harry, han är ju så liten 🙀
Ja, han är liten men det är ju inget hinder 😁 Han älskar verkligen att vara ute och tycker allt under en timme är en kort rastning.

Det var närmare 20 grader och sol när vi var ute, Harry håller högt tempo hela tiden, galopperar fram och tillbaka, kors och tvärs, drar en repa ute på åkern osv. Blev inte ens lite flåsig, inget fel på orken där 😁
När vi kom hem ville han leka med Kantarell, energinivå som en duracellkanin!
Han är dock duktig på att koppla av också, när sambon är hemma och pluggar ligger Harry mest på sin bräda i köket.

Idag ska vi nog åka till stan, gå i Trädgårdsföreningen och äta glass 😁

Det är ju jättebra att han får gå så långt!

Tror de är en underskattad grej men sen förstår jag att inte alla kanske gillar gå långt.
För mig mår både jag och hundarna bra av de! Man tränar naturligt på saker som man möter i sin väg 🙂
Aldrig haft problem med hundmöten och de flesta hundar har även lärt sig respektera vilt mm på just de sättet. Att va ute o utsättas för alla intryck♥️
Harmoniska hundar
 
Det är ju jättebra att han får gå så långt!

Tror de är en underskattad grej men sen förstår jag att inte alla kanske gillar gå långt.
För mig mår både jag och hundarna bra av de! Man tränar naturligt på saker som man möter i sin väg 🙂
Aldrig haft problem med hundmöten och de flesta hundar har även lärt sig respektera vilt mm på just de sättet. Att va ute o utsättas för alla intryck♥️
Harmoniska hundar

Det tycker jag med och jag gillar själv att vara ute och gå.
Tycker synd om grannhundarna som aldrig går mer än rastrundor runt kvarteret 😔
Skillnad om man bor på en gård där hundarna är ute och rör sig hela dagarna. Men bara inne i en lägenhet och bara komma ut och rasta sig några gånger per dag låter så tråkigt 😅
 
Jag får ibland dåligt samvete för att Lova inte får gå långa promenader varje dag. Det beror liksom på hur min kropp mår. När jag har som mest ont, blir det bara någon kort promenad på dagen och så går husse någon lite längre runda när han kommer hem från jobbet. Men nu börjar det ju bli varmt och då mår min kropp mycket bättre och är mer samarbetsvillig = kommer bli betydligt fler långpromenader. 😍

Vi har ju inhängnad trädgård och nu är hon ute nästan hela dagarna när vi är hemma. Dessutom är hon med mig i stallet nästan varje dag och får springa lös på gården i några timmar. Så egentligen kanske jag inte borde ha SÅ dåligt samvete för uteblivna långpromenader vissa dagar. 🙈
Det är nog mest för att jag så gärna vill, men blir frustrerad när kroppen protesterar.
 
Idag försökte sig husse på att jogga lite försiktigt med Lova. Det var första gången han testat med henne och första gången på länge som han joggat pga skada. Håller han efter denna testrunda, lär det bli fler gånger. Lova fattade dock inte riktigt varför hon skulle hänga med husse hela tiden och försökte stanna och sniffa då och, vilket försvårade det hela lite. Men med lite träning blir det nog bra!
Hunden var väldigt nöjd (och trött) när de kom hem. Nu blev det inte SÅ mycket spring, utan hussen joggade långsamt och varierade med att gå i rask takt. Så ingen tror att hon behövde springa jättefort och jättelångt första gången. 😁
 
Idag försökte sig husse på att jogga lite försiktigt med Lova. Det var första gången han testat med henne och första gången på länge som han joggat pga skada. Håller han efter denna testrunda, lär det bli fler gånger. Lova fattade dock inte riktigt varför hon skulle hänga med husse hela tiden och försökte stanna och sniffa då och, vilket försvårade det hela lite. Men med lite träning blir det nog bra!
Hunden var väldigt nöjd (och trött) när de kom hem. Nu blev det inte SÅ mycket spring, utan hussen joggade långsamt och varierade med att gå i rask takt. Så ingen tror att hon behövde springa jättefort och jättelångt första gången. 😁

Försökt med Knut men han hoppade upp och bodyslammade mig 😂😂 fatta inte varför jag sprang
 
Jag får ibland dåligt samvete för att Lova inte får gå långa promenader varje dag. Det beror liksom på hur min kropp mår. När jag har som mest ont, blir det bara någon kort promenad på dagen och så går husse någon lite längre runda när han kommer hem från jobbet. Men nu börjar det ju bli varmt och då mår min kropp mycket bättre och är mer samarbetsvillig = kommer bli betydligt fler långpromenader. 😍

Vi har ju inhängnad trädgård och nu är hon ute nästan hela dagarna när vi är hemma. Dessutom är hon med mig i stallet nästan varje dag och får springa lös på gården i några timmar. Så egentligen kanske jag inte borde ha SÅ dåligt samvete för uteblivna långpromenader vissa dagar. 🙈
Det är nog mest för att jag så gärna vill, men blir frustrerad när kroppen protesterar.
Vi går inte varje dag men har inget trädgård ♥️ hon är ju med dig i stallet med?
Tror inte alls de är bån fara för hennes skull men kan tänka frustrationen när man själv inte kan
 
Ja jag har fått tid nu för återbesöket med CTn av knät. Bokat till den 24de Maj.

Bad de andra två veterinärklinikerna skicka alla journaler dit vi ska nu iom vi flyttat. Ändå får man ganska förvirrade svar o ingen verkar veta nått vad som hänt o hur de kommer bli..
Men nu får vi ta de från röntgen i Maj o hoppas denna veterinär kan se nått ♥️

Han har haltat en gång sen förra röntgen o då hade han lekt med en boll.
Annars ser han lite ranglig ut bak ibland men de ser ut o va båda. Kan va lite utåttåad bak… ibland tycker jag de ser ut som mer höger(skadan) men jag kan som sagt stirra mig blind!
De tydliga är när han skiter att han har höger framban långt bak som att han avlastar bakbenet?
Kan va smärta, kan va styrka, kan va rädsla FÖR smärta 🤪🤪🤪
 
Vi går inte varje dag men har inget trädgård ♥️ hon är ju med dig i stallet med?
Tror inte alls de är bån fara för hennes skull men kan tänka frustrationen när man själv inte kan
💕
Ja och så tränar vi balansboll och har börjat med nosework. Men ja, det är mest det där med att jag vill en sak och min värdelösa kropp vill något annat. 😒
 
@Therese1988 igenkänning på det, skadade knät vid årsskiftet och saknar mina långpromenader med hundarna. Hundarna lider ingen större nöd, de har husse, får springa lösa, tränar både vallning och agility och får motion så det räcker ändå.
Nu när det varmt kan jag ju rulla ut på cykel med dom men det är lite av terapi att gå långa hundpromenader för mig och jag saknar det.
 
Nu har vi varit i stan 😊
Andra gången vi är där och första gången vi promenerar på riktigt, sist gick vi bara till och från puben.
Harry var så himla duktig 😍 Var ganska mycket folk, andra hundar, liv och rörelse. Han travade på glad och nyfiken. Bryr sig inte ett dugg om alla människor och barn, ingen osäkerhet alls.
Lika glad mitt i stan som ute i skogen 😁

IMG_20230422_131115.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 394
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 034
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 517
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp