Del II Valp 2022

Knut har verkligen skött sig jättebra nu under denna tid. Han får knappt gå promenad, vi är bara ute korta stunder o kissar/bajsar. Han fick ett spel i julklapp som han tyvärr löste jättefort :D annars får han mörda hur mycket leksaker han vill, han har stora tugg som han kan ligga med ganska länge mm.

Sen tusen guldstjärnor till Gry min äldre tik som står ut med allt detta och ändå bara är helt underbar. Suttit i bilen under veterinärbesök och sen blir det inte jättemycket motion för henne heller :heart
Antar att detta kommer dra ut på tiden och då kommer Knut få vara ensam hemma.

Han är verkligen allt jag önskat mig och mer :heart
Så glad, trevlig, lättlärd, lyhörd, mattekär och nu har han charmat hela veterinärkliniken :D
Jag är stolt över allt han gör och blev kanske överdrivet orolig när han skada sig. Nu har paniken lagt sig och jag fattar att han kommer finnas kvar och det är det viktigaste.

En speciell sak hände på julafton. Min moster har en 2 månader äldre valp, jaktsetter och hon verkade störa sig på att Knut var så duktig med det mesta (gå i koppel, gå ut o kissa lös, skäller inte mm)
Så hon blev typ på honom och skulle trigga fram vissa beteenden...
Hon själv klagar mycket på sin valp och jag är väldigt glad i Knut så känns bara som ett konstigt beteende.
När jag sa att jag skulle köpa en jaktlabbe sa hon direkt "ja då kommer du ha o göra! De är inte lätta"
Och då är det ändå jag som är uppvuxen med settrar vi jagat med?
Och sen hon själv som just då hade en jaktsettervalp hemma som hon inte ska jaga med......
Kasta sten i glashus?
 
A4F215B6-6B76-41CB-8F3E-414EE3B30604.jpeg

Pumivalp,fyra veckor ❤️ Vi har sju. De har inte fått tänder än 👹
 
Tog en härlig långpromenad i skogen idag, älskar att gå på stigar men är oftast begränsad då bebis i barnvagn brukar vara med på promenaderna. Lilla valpen skuttade runt och verkade inte trött ens när vi närmade oss hemma, nu ligger hon dock och sover gott i soffan. Var ute i nästan två timmar och hittade en jättebra runda som vi inte gått förut 👍
 
Harry följde med husse på kalas och var en stjärna 🌟
Han har inte varit på det stället innan, klev in o lägenheten och ägde stället 😁 Var supersocial och glad, ville sitta i knät hos alla, även de ha inte träffat tidigare. Stal även en julgranslula som han sprang runt med, så himla mallig 😂

Går knappt att tror att det är samma hund som var så feg och osäker kring nya månader för några månader sen.
Nu glömmer jag ofta att han inte ens är sju månader, känns som att ha en vuxen hund 😁
Så duktig med allting 😍
 
Woho! Lova åt nästan en hel portion av sin vanliga mat till middag. 🥳 Det är fortfarande äckligt att få allt på en gång, men om hon får en liten klick i taget så funkar det. Typ en tesked åt gången.
 
Istället för att stå kvar vid dörren en stund när jag åker till jobbet så springer Harry in i köket och flyger upp på sin bräda i fönstret. Där sitter han och tittar när jag går ut genom porten och bort mot parkeringen, han vet hur min bil ser ut så och sitter kvar tills han ser att jag åkt över bron och försvunnit, då går han till husse 😁
 
Trolla är i princip rumsren nu och har blivit mycket bättre i skällandet på andra hundar sedan vi började med skvallerträningen. Hon kan nu handtarget, filten och lite andra kommandon som kan vara bra i livet. Men aldrig sett maken till tjuv haha 😂. Hon är ju redan som snart 5 månader lika stor som Hexa är och när därmed upp med framtassarna på alla ytor och stjäler mer än gärna mat men även det börjar bli mycket bättre. Hon har blivit vädligt duktig med katterna och har kommit in mer i våra rutiner.

Hon är än så länge inte alls berörd över att det smälls hej vilt här och vi var även ute när folk smällde av såna stora rakerter men varken hon eller Hexa brydde sig.
Tycker dock det är så tråkigt folk inte kan hålla sig till nyår :(.

Hon är lite lugnare och mer hakuna matata än vad Hexa är. Hon tar livet med en klackspark även om hon får sina galenskap och ryck ibland. Är en av de mest envisaste hundar jag någonsin träffat i mitt liv.
 

Bifogade filer

  • 318571138_1618353325265071_4959371033491876043_n.jpg
    318571138_1618353325265071_4959371033491876043_n.jpg
    266 KB · Visningar: 60
Trolla är i princip rumsren nu och har blivit mycket bättre i skällandet på andra hundar sedan vi började med skvallerträningen. Hon kan nu handtarget, filten och lite andra kommandon som kan vara bra i livet. Men aldrig sett maken till tjuv haha 😂. Hon är ju redan som snart 5 månader lika stor som Hexa är och när därmed upp med framtassarna på alla ytor och stjäler mer än gärna mat men även det börjar bli mycket bättre. Hon har blivit vädligt duktig med katterna och har kommit in mer i våra rutiner.

Hon är än så länge inte alls berörd över att det smälls hej vilt här och vi var även ute när folk smällde av såna stora rakerter men varken hon eller Hexa brydde sig.
Tycker dock det är så tråkigt folk inte kan hålla sig till nyår :(.

Hon är lite lugnare och mer hakuna matata än vad Hexa är. Hon tar livet med en klackspark även om hon får sina galenskap och ryck ibland. Är en av de mest envisaste hundar jag någonsin träffat i mitt liv.

Va fin hon är 🙂 häftig teckning
 
Lova, min Lova. 🥰
IMG_20221229_104918520_HDR~2.jpg

Hennes mamma (utbildad vårdhund) kan vara stolt över henne, för hon skötte sig utmärkt! Idag åkte vi nämligen och hälsade på min snart 95-åriga morfar på ett äldreboende, som är snälla nog att släppa in hundar på rummen. Han blev SÅ glad och ville inte att voffen skulle åka hem. ❤️
På vägen ut träffade vi på en annan gubbe som hemskt gärna ville gosa lite. Självklart fick han det! Under tiden fick vi höra hans livshistoria och om vilka hundar han hade haft. "Folk som inte gillar hundar... De förstår inte vad de håller på med." Klok gubbe! 😁
Det var roligt att kunna göra dessa två farbröder på så gott humör med vår närvaro. Även flera av de anställda på boendet blev väldigt förtjusta i den lugna och snälla lilla skäggisen och blev ännu mer imponerande när de fick höra att hon bara är 9 månader gammal. Hon var liksom värsta vårdhundsproffset. 😎 Det kanske kom med modersmjölken?
 
Imorgon är det dags för Harry att åka till veterinären och dra ut sina mjölktänder. Det är bägge huggisarna i underkäken sen får vi se om de hittar någon mer längre in.
Lite nervöst med sövning men det måste ju göras.
Både Paisley och Kantarell blev sövda och kastrerade på samma klinik utan bekymmer.
 
Första dagen på kurs avklarade. Kul och jag måste säga att trots att vi har en del att träna på så har hon haft ett otroligt fokus.

Hon är ju i botten ganska osäker när hon inte vet vad som förväntas av henne men jag tycker att hon har gjort en stor utveckling det senaste halvåret. Tycker jag har fått bra färdigheter idag att fortsätta träna hemma.

Ett problem är ju att hon inte tycker om att kissa på nya platser och absolut inte om andra hundar har kissat där innan.
Någon som har haft samma problem?

Hemma kissar hon på kommande (och vid behov såklart) och är hon väldigt kissnödig när vi är borta kan jag få henne att kissa på kommande.
Men det påverkar såklart henne när vi är borta hela dagar.
Vi kör ju iväg ofta under veckorna och går på olika ställen, hon kissar ju i princip aldrig, jag kan räkna på en hand hon har gjort det frivilligt.

Det "lustiga" är att går vi från gården kan hon kissa på promenad om vi så är 1 km från huset.
 
Första dagen på kurs avklarade. Kul och jag måste säga att trots att vi har en del att träna på så har hon haft ett otroligt fokus.

Hon är ju i botten ganska osäker när hon inte vet vad som förväntas av henne men jag tycker att hon har gjort en stor utveckling det senaste halvåret. Tycker jag har fått bra färdigheter idag att fortsätta träna hemma.

Ett problem är ju att hon inte tycker om att kissa på nya platser och absolut inte om andra hundar har kissat där innan.
Någon som har haft samma problem?

Hemma kissar hon på kommande (och vid behov såklart) och är hon väldigt kissnödig när vi är borta kan jag få henne att kissa på kommande.
Men det påverkar såklart henne när vi är borta hela dagar.
Vi kör ju iväg ofta under veckorna och går på olika ställen, hon kissar ju i princip aldrig, jag kan räkna på en hand hon har gjort det frivilligt.

Det "lustiga" är att går vi från gården kan hon kissa på promenad om vi så är 1 km från huset.
Har haft en hund som varit så men med tiden så växte hon ifrån det.
 
Nu har sambon lämnat Harry på kliniken. Han var jätteduktig, lugn och fin i väntrummet, superglad när han fick träffa veterinären 😁
All tid på olika kliniker och djursjukhus har gjort sitt.
Sambon ska hämta honom vid 10, lite besviken som trodde han skulle få en hundfri dag 😂
Bara spela tv-spel utan att behöva hålla koll på Harry och Kantarell 😁
 
Första dagen på kurs avklarade. Kul och jag måste säga att trots att vi har en del att träna på så har hon haft ett otroligt fokus.

Hon är ju i botten ganska osäker när hon inte vet vad som förväntas av henne men jag tycker att hon har gjort en stor utveckling det senaste halvåret. Tycker jag har fått bra färdigheter idag att fortsätta träna hemma.

Ett problem är ju att hon inte tycker om att kissa på nya platser och absolut inte om andra hundar har kissat där innan.
Någon som har haft samma problem?

Hemma kissar hon på kommande (och vid behov såklart) och är hon väldigt kissnödig när vi är borta kan jag få henne att kissa på kommande.
Men det påverkar såklart henne när vi är borta hela dagar.
Vi kör ju iväg ofta under veckorna och går på olika ställen, hon kissar ju i princip aldrig, jag kan räkna på en hand hon har gjort det frivilligt.

Det "lustiga" är att går vi från gården kan hon kissa på promenad om vi så är 1 km från huset.

Knut kissar helst här hemma. Brukar bli när vi går ut o sen kommer hem om vi går en promenad men det har blivit några enstaka kiss i skogen.
Jag tror det löser sig med tiden :)
 
Knut kissar helst här hemma. Brukar bli när vi går ut o sen kommer hem om vi går en promenad men det har blivit några enstaka kiss i skogen.
Jag tror det löser sig med tiden :)
Skulle citerat ditt också @Bulldoozer

Gud vad skönt att höra! Jag hade hoppats det skulle lossna vid löpet, men det har det inte gjort.

Däremot så gick hon och kissa nu på förmiddagen på samma ställe som igår (är iväg idag igen). På kommando, men blev ändå lättad. 😅
 
Nu är Harry hemma igen, ett par tänder fattigare. Allt har gått jättebra och alla permanenta tänder är uppe och ser fina ut.
Han är helt slut ❤️
Vi brukar säga, oj, oj, oj Steven när han är riktigt trött och idag är det verkligen, oj, oj, oj Steven 😁❤️
Han får inte tugga ben på en vecka, det kommer bli kämpigt. Han älskar sina ben och har minst fem olika igång samtidigt.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
12 342
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 023
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 033
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 507
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp