Dejtingtråden nr 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror även det handlar om att man kan relatera till varandra enklare ? För mig handlar det mer om det och då i synnerhet naturvetenskap som jag kan relatera till. Dejtat väldigt många ingenjörer av olika slag, hehe. Men jag gillar ju också nördiga konversationer.

Men sen har jag absolut varit på dejter då jag fått känslan att killen känt sig i underläge för att han har jobb med "lägre" status. Vad folk tjänar är ju oftast inget man vet i början. Skulle aldrig orka med det i en relation.

Det där är märkligt. Jag är hyggligt högutbildad och är ihop med en karl som har två års gymnasie... vad vi pluggat/inte pluggat är så oerhört ointressant för vår relation. Samma med vad vi tjänar (han tjänar oerhört mycket mer än vad jag gör). Skulle jag tjäna mer än vad jag gör idag skulle han inte bli annat än glad för min skull (även om det skulle bli så att jag tjänar mer än honom).

Lite relaterat till "lammkött-frågan".... :angel:

Kom nyss över en ny forskningsrapport som visade på att kvinnor fortfarande, i dagens samhälle i Norge (som enligt FN är världens mest jämnställda samhälle) letar män som tjänar bättre än dom själva och har högre "status". Samt - håll i er för den här - att i de förhållanden där kvinnorna tjänade mest/hade högast status så blev relationen uppfattat som "sämre", och sannolikheten för skilsmässa var större.

Kanske något att ha lite sådär i bakhuvudet när man letar partner? :cautious: (Kan ju lägga till att i mitt havarerade äktenskap så var det jag (kvinna) som hade längst utbildning och välbetalat jobb...)

Det där är så konstigt.
Min exman hade högre utbildning och något högre lön än mig,när vi träffades var det dock tvärtom. Det var inget som påverkade vår relation alls och hade inget med separationen att göra.

Jag bryr mig inte ett dugg om vad min snubbe gör så länge han är nöjd och trivs med livet.
Hade nog tyckt det varit jobbigt med någon som tjänar väldigt mycket mer än mig och vill göra massa saker som jag inte har råd med. Jag lägger alla pengar på hästen och är väldigt obekväm med att någon annan betalar saker för mig.
V tjänar nog lite mer än mig men har lika dyra intressen så vi är på samma nivå.

Kom nyss över en ny forskningsrapport som visade på att kvinnor fortfarande, i dagens samhälle i Norge (som enligt FN är världens mest jämnställda samhälle) letar män som tjänar bättre än dom själva och har högre "status". Samt - håll i er för den här - att i de förhållanden där kvinnorna tjänade mest/hade högast status så blev relationen uppfattat som "sämre", och sannolikheten för skilsmässa var större.

Kanske något att ha lite sådär i bakhuvudet när man letar partner? :cautious: (Kan ju lägga till att i mitt havarerade äktenskap så var det jag (kvinna) som hade längst utbildning och välbetalat jobb...)
Fast är det verkligen så enkelt som det låter? Jag tänker mig att det i stor utsträckning även kan vara männen som inte känner sig ”bra nog” om de tjänar sämre, för att det ändå fortfarande finns lite kvarsläpande normer om att mannen ska försörja sin familj och ha högre lön än kvinnan, typ.
Sen beror det väl också på HUR stor löneskillnad det handlar om. Som någon skrev kan det ju handla om ambition. Om mannen trivs med ett ”enkelt” arbete som ger mycket ork och tid till fritidsintressen/familj kanske han har svårare att acceptera att kvinnan är fokuserad på att göra karriär och förstår inte hennes prioriteringar? Motsatta förhållandet är ju trots allt något vi generellt fortfarande ser som ”mer okej”.

när jag var med min ex fru så tjänade hon mer än vad jag gjorde tills hon blev förtidspensionerad.
vårt förhållande var inte dåligt för det, det var andra saker.

Jag har svårt att dejta en tjej som inte utbildat sig och har i
ett intresse för livslångt lärande och bildning. Såklart en akademisk examen inte behöver hänga ihop med det, men oftast är det så. De som är intresserad av bildning och är nyfiken på att hela tiden lära sig saker har oftast en akademisk examen.

Jag känner lite samma som er, man är oftast mer på samma nivå om man båda har någon form av akademisk utbildning, swipar vänster t.ex. på alla som skriver "Livets skola" på Tinder.... För mig spelar det inte direkt någon roll vem som tjänar vad men det blir lite jobbigt om någon känner sig i underläge ekonomiskt. (Fast jag har typ noll pengar över till annat än hästar...)

Det konstiga som framkom i forskningsrapporten var dock att det var kvinnorna som var upptagna av männens lön... kändes riktigt gammaldags som typ lyckojägare eller att man skulle hitta en forsörjare.

Det där är märkligt. Jag är hyggligt högutbildad och är ihop med en karl som har två års gymnasie... vad vi pluggat/inte pluggat är så oerhört ointressant för vår relation. Samma med vad vi tjänar (han tjänar oerhört mycket mer än vad jag gör). Skulle jag tjäna mer än vad jag gör idag skulle han inte bli annat än glad för min skull (även om det skulle bli så att jag tjänar mer än honom).
Jag har alltid tagit för givet att alla känner så men har varit med om män som blivit sura när det visade sig att jag tjänade mer. För mig var det en ögonöppnare och jag blev riktigt förvånad.
Jag har alltid tänkt att man blir glad om det går bra för ens partner.

Jag känner lite samma som er, man är oftast mer på samma nivå om man båda har någon form av akademisk utbildning, swipar vänster t.ex. på alla som skriver "Livets skola" på Tinder.... För mig spelar det inte direkt någon roll vem som tjänar vad men det blir lite jobbigt om någon känner sig i underläge ekonomiskt. (Fast jag har typ noll pengar över till annat än hästar...)

Det konstiga som framkom i forskningsrapporten var dock att det var kvinnorna som var upptagna av männens lön... kändes riktigt gammaldags som typ lyckojägare eller att man skulle hitta en forsörjare.
Jo, fast de kan ju framställa det så, trots att det ligger ”vettiga” grunder bakom. Alltså, som exempel har jag själv haft en partner som såg sitt jobb som något han behövde göra för att få pengar på kontot. Han tjänade visserligen bättre än vad jag gjorde då - men hade liksom redan passerat den där ambitiösa perioden då han ville utvecklas och bli bättre och var liksom ”nöjd” med det han hade och helst till och med gå ned i tid. Jag hade tvärtom börjat på ny bana i karriären, älskade mitt jobb och utvecklades dagligen. Jag kunde liksom slänga upp datorn i sängen en söndagsmorgon för att det hände något jag behövdes för att kolla upp och jag gjorde det gladeligen. Han var mindre road och gnällde över att jag jobbade på helgen för det behöver man faktiskt inte då man är ledig. Att jag ville förstod han inte alls.

Som sagt, nu hade inte jag högre lön än han i det läget, men ofta kan ju lönen spegla ambitionsnivå också och det där var ju något som påverkade mig negativt i förhållandet.

Jag har alltid tänkt att utbildning inte spelar så stor roll och att jag inte behöver någon med samma utbildningsnivå. Jag har ju vänner som har tagit olika vägar i livet. Men när jag var på dejtingsidor så började jag fundera över detta. Jag tyckte att det var en skillnad om jag ska generalisera mellan de med kortare/ högre utbildning. Det jag mest tänkte på var tex att män med kortare utbildning hade en "mer traditionell grabbighet" eller hur jag ska uttrycka mig. Mer traditionella könsroller. Jag jobbar ju med samhällsfrågor och där tyckte jag också att det var en skillnad mellan männen där de med kortare utbildning inte verkade reflektera på samma sätt utan det var "politik och feminism är skit" "alla politiker bara ljuger" "jag röstar på SD så det blir ordning i det här landet" och jag fungerar inte med den typen av män.
När jag var på dejtingsidor var det här något som faktiskt förvånade mig eftersom jag inte tidigare hade tänkt på att utbildning var något som var kunde påverka när jag träffade någon.

Jag funderar på hur själva rapporten och frågorna i den egentligen var utformade när man kommer fram till att det typ är kvinnorna som .... jag har skitsvårt att tro att det är neutrala och inte ledande frågor, sen kan en ju undra vad de har ställt för motsvarande frågor till män.

Jag funderar på hur själva rapporten och frågorna i den egentligen var utformade när man kommer fram till att det typ är kvinnorna som .... jag har skitsvårt att tro att det är neutrala och inte ledande frågor, sen kan en ju undra vad de har ställt för motsvarande frågor till män.

Kanske kan göra en egen tråd med länk till rapporten, så vi inte tar över dejtingtråden helt. :angel: :)

Varför är det så märkligt?

Jag har alltid tänkt att utbildning inte spelar så stor roll och att jag inte behöver någon med samma utbildningsnivå. Jag har ju vänner som har tagit olika vägar i livet. Men när jag var på dejtingsidor så började jag fundera över detta. Jag tyckte att det var en skillnad om jag ska generalisera mellan de med kortare/ högre utbildning. Det jag mest tänkte på var tex att män med kortare utbildning hade en "mer traditionell grabbighet" eller hur jag ska uttrycka mig. Mer traditionella könsroller. Jag jobbar ju med samhällsfrågor och där tyckte jag också att det var en skillnad mellan männen där de med kortare utbildning inte verkade reflektera på samma sätt utan det var "politik och feminism är skit" "alla politiker bara ljuger" "jag röstar på SD så det blir ordning i det här landet" och jag fungerar inte med den typen av män.
När jag var på dejtingsidor var det här något som faktiskt förvånade mig eftersom jag inte tidigare hade tänkt på att utbildning var något som var kunde påverka när jag träffade någon.
Den där grabigheten har jag så svårt för! Trots att jag är uppvuxen med den. Att vara macho är inte alls attraktivt i mina ögon.

Den där grabigheten har jag så svårt för! Trots att jag är uppvuxen med den. Att vara macho är inte alls attraktivt i mina ögon.

Tycker det beror helt på vad man lägger i "macho"... Jag har svårt för feminina killar, och känner mig inte alls attraherad av sådana. (Samma med tjejer som blir för maskulina) De måste ha "könsprägl" som vi säger inom hund-/hästutställningar... :angel: :rofl: Men så klart inte på så vis som @stjarnhimmel beskriver.

Tycker det beror helt på vad man lägger i "macho"... Jag har svårt för feminina killar, och känner mig inte alls attraherad av sådana. (Samma med tjejer som blir för maskulina) De måste ha "könsprägl" som vi säger inom hund-/hästutställningar... :angel: :rofl: Men så klart inte på så vis som @stjarnhimmel beskriver.
Jag skulle inte säga att jag dras till feminina killar men absolut de med "mjukare" drag, jag förknippar det med att de är mer säkra i sig själv och att de inte måste sätta upp en fasad och vara på ett visst vis.
För mig är macho snarare någon som låtsas vara tuff och ska hävda sig på olika vis och som innerst inne nog är väldigt osäker. Men inte säker på att det är den allmänna definitionen.

Vad har ni för slags relation skulle du säga? Har ni liksom nån plan framåt?
Det vi sagt är typ att vi ses när det passar och vi vill osv. Hade han varit inställd på att ha någon "plan framåt" så hade min enda plan varit att bryta kontakten och fly, vilket jag också var väldigt tydlig med när vi pratade om det förut. Han är mycket mer för att prata om sådant än vad jag är, jag blir bara stressad av att förväntas veta något alls.

Jag skulle inte säga att jag dras till feminina killar men absolut de med "mjukare" drag, jag förknippar det med att de är mer säkra i sig själv och att de inte måste sätta upp en fasad och vara på ett visst vis.
För mig är macho snarare någon som låtsas vara tuff och ska hävda sig på olika vis och som innerst inne nog är väldigt osäker. Men inte säker på att det är den allmänna definitionen.
Samma här. Jag brukar dras till män som ser väldigt "typiskt manliga" ut, men som inte beter sig som det. De jag trivs bäst med är de som är mycket väl medvetna om sterotypa könsroller, problemen med sådana osv, män som jobbar på att komma bort från normer och som försöker att bara må bra i sig själva och som beter sig respektfullt mot alla - oavsett kön eller annat som brukar kunna påverka. Män som ska påpeka hur "tuffa" de är, som ska vara sådär manligt brötiga eller inte kan ta mig och mina intressen på allvar ("tjejer kan inte gilla bilar" typ), de blir jag less på. Underbart nog har jag lärt känna flera män i min smak senaste tiden. Hoppas på att det fortsätter bli mer och mer sådant :)

Det vi sagt är typ att vi ses när det passar och vi vill osv. Hade han varit inställd på att ha någon "plan framåt" så hade min enda plan varit att bryta kontakten och fly, vilket jag också var väldigt tydlig med när vi pratade om det förut. Han är mycket mer för att prata om sådant än vad jag är, jag blir bara stressad av att förväntas veta något alls.

Okej ☺

Jag tänkte nog mer på förväntningar om hörs- och sesfrekvens med tanke på att du inte verkar så nöjd som det är nu. Men hoppas att ni kan prata snart då och komma fram till något bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
2 190
Senast: gulakatten
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp. Eller ja, vi. Vi ska på fest med tema Mamma Mia - here we go again. Fritt för tolkning. Allt jag vet är att jag inte...
2
Svar
34
· Visningar
2 713
Senast: Sleepan
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 657
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX